Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
28-03-2024, 09:14:55
Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren
Nieuws: Nieuwe leden moeten helaas wachten tot dat de webmaster ze accepteert. Er is veel kaf onder het koren. Het beste kunt u na registratie ons nog even een e-mail sturen jolydesign@ziggo.nl.

+  Vraag en antwoord & Wie wat waar
|-+  Hoofdindex
| |-+  Wie wat waar
| | |-+  vervolg.. Mooie trawler plaatjes
« vorige volgende »
Pagina's: 1 ... 32 33 34 35 [36] 37 38 39 40 ... 71 Omlaag Print
Auteur Topic: vervolg.. Mooie trawler plaatjes  (gelezen 926714 keer)
zier
Schipper
*****
Berichten: 3619


wie de mens leerd kenne, leerd de dieren waardeere


Bekijk profiel
« Antwoord #525 Gepost op: 02-12-2013, 15:48:36 »

Maar d morgenster die vaart tog nog.
Gelogd
Bert van der Toorn
Schipper
*****
Berichten: 169



Bekijk profiel E-mail
« Antwoord #526 Gepost op: 02-12-2013, 17:05:11 »

SCH159 Martina

Deze motorlogger is in 1916 als SCH159 Noorderlicht gebouwd bij Hertog & Leeuwenstein te Hardinxveld  voor rekening van rederij  A. van der Ende  te Scheveningen.

Inhoud: 162 brt (na verlenging)
Afmetingen: 33,87 x 6,69 x 2,77 m
Motor: 2 cil. Brons 50pk eerst vervangen door een 2 cil. Brons 60-70pk later vervangen door een  4 cil. Brons 200pk
 
Geschiedenis:
1921 SCH 159 Hoogerheide C. den Dulk Jzn
1923 SCH 159 Adriana Pieternella D. de Jong & A. Taal.
1924 SCH 159 Martina M. den Dulk Gzn.
1944 SCH 159 Martina gevorderd door Duitse Weermacht
1945 SCH 159 Martina vrijgegeven te IJmuiden
1949 SCH 159 Martina verlengt en wijziging motor
1952 SCH 159 Martina wijziging in firma: Fa. M. den Dulk Gzn.
1959 SCH 159 Martina wijziging in N.V. M. den Dulk Gzn N.V.
1970 SCH 159 Martina bestemd voor de sportvisserij. Sportvisser II N.V. Sportvisserij"Noordzee"

SCH324 Morgenster

Deze logger is als SCH200 De Vrouw Maria in 1919 gebouwd bij de scheepswerf Gebr. Boot te Alphen a/d Rijn voor rekening van M. den Dulk Gz.

Inhoud: 112,75 brt (na verlenging 160,60 brt)
Afmetingen: 25,46/32,53 x 6,69 x 2,95 m
Motor: 240 Pk La Meuse, 8 cil., bouwjaar 1928 later vervangen door een 240 Pk Industrie, 4 VD 7, 4 cil., No.3338, bouwjaar 1948

Geschiedenis:
1919 SCH 200 De Vrouw Maria eig. Fa. H. den Dulk Pzn.
1928 SCH 200 De Vrouw Maria motor ingezet
1940 SCH 200 De Vrouw Maria gevorderd, HH 10
1945 SCH 200 De Vrouw Maria vrijgegeven te IJmuiden
1947 SCH 200 De Vrouw Maria verlengt en hermeten
1948 SCH 200 De Vrouw Maria wijziging motor
1959 SCH 324 Morgenster eig. Fa. M. den Dulk Gzn N.V.
1959 SCH 324 Morgenster eig. Red. den Dulk & van Leeuwen N.V.
1970 SCH 324 Morgenster eig. Fa. M. den Dulk Gzn
1970 SCH 324 Morgenster wordt gebruikt voor sportvisserij. F.Vrolijk
1980 Radioschip voor Radio Del Mare
1993 gestart met de verbouwing tot zeilend charterschip. De verbouwing is echter niet afgemaakt . De "Morgenster" lag (1999) afgemeerd in zijkanaal B te Spaarndam.

Jan


Mensen,

Ik vond nog wat in mn archiefje !

groet, Bert v.d. Toorn



* IMG_5.jpg (386.34 KB, 1552x1040 - bekeken 2216 keer.)
Gelogd
Maart
Schipper
*****
Berichten: 753


mijn worstelaers staen in de zije


Bekijk profiel
« Antwoord #527 Gepost op: 03-12-2013, 17:18:51 »

Volgens mijn zeilt de morgenster alweer met de zelfde naam , of ben ik kins
Gelogd
aat taal
Schipper
*****
Berichten: 261


Bekijk profiel
« Antwoord #528 Gepost op: 03-12-2013, 20:14:14 »

nee maart je bent (nog) niet kins. De Morgenster vaart reeds een aantal jaren als zeilschip onder de zelfde naam.
Een paar jaar geleden heb ik hem in Kiel gezien. En regelmatig in Scheveningen.

aat taal
Gelogd
jacobcramer
Schipper
*****
Berichten: 1246


bijna


Bekijk profiel WWW E-mail
« Antwoord #529 Gepost op: 03-12-2013, 21:56:40 »

Nog 6 jaar dan vaart ze al 100 jaar


* tmp_15_morgenster_slide1-807782499.jpg (182.39 KB, 714x372 - bekeken 2026 keer.)
Gelogd
Jan de Reus
Schipper
*****
Berichten: 613


Een Scheveninger en een steenbolkje vind je overal


Bekijk profiel WWW E-mail
« Antwoord #530 Gepost op: 14-12-2013, 12:29:26 »

SCH196 Helena

De Helena is in 1955 onder bouwnr. 118 gebouwd bij Sleephelling Mij Schevening voor rekening van rederij Jac. Den Dulk & Zonen  te Scheveningen.
Het schip kwam in augustus  1955 in de vaart.

Inhoud: 283 BRT
Afmetingen: 42,85/40,13 x 7,24 x 3,47 m
Hoofdmotor:  8 cil. Industrie  600 pk; in 1959 is deze opgevoerd tot 680 pk

Het schip is in 1975 afgevoerd en gesaneerd.

Jan


* SCH196-Helena3_150kB.jpg (147.58 KB, 800x595 - bekeken 1801 keer.)
Gelogd

t' Is een smul!     www.jandereus.nl
viking
Gast
« Antwoord #531 Gepost op: 18-12-2013, 17:46:12 »

Wat kost zo'n schilderij Jan?
Groet Rob
Gelogd
Jan de Reus
Schipper
*****
Berichten: 613


Een Scheveninger en een steenbolkje vind je overal


Bekijk profiel WWW E-mail
« Antwoord #532 Gepost op: 18-12-2013, 19:02:17 »

Viking,

Kijk even in je inbox.

Jan
Gelogd

t' Is een smul!     www.jandereus.nl
Knorhaan
Schipper
*****
Berichten: 1815



Bekijk profiel
« Antwoord #533 Gepost op: 18-12-2013, 21:40:19 »

Wat kost zo'n schilderij Jan?
Groet Rob

Dezelfde vraag m.b.t. de Helena
Wat is het formaat van dat schilderij ?

K
« Laatste verandering: 19-12-2013, 17:22:27 door Knorhaan » Gelogd

Voor behaalde aantal punten, zie blad 1 eerste bericht.
Jan de Reus
Schipper
*****
Berichten: 613


Een Scheveninger en een steenbolkje vind je overal


Bekijk profiel WWW E-mail
« Antwoord #534 Gepost op: 21-12-2013, 12:29:27 »

H155 Arctic Ranger

De H155 Arctic Ranger  is onder bouwnr 920 gebouwd bij de werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor de rederij Boyd Line uit Hull.

Het schip is op 14 mei 1957 te water gelaten en kwam op 18 oktober van datzelfde jaar in de vaart.

Inhoud 867 bruto ton
Lengte: 192,4 ft (58,6 m)
Breedte: 32,6 ft (9,9 m)

Het schip beschikte over een oliegestookte stoommachine van het  fabrikaat C.D. Holmes met een vermogen van 1400 ipk waarmee een max. snelheid van 13,5 knopen kon worden behaald.

De Arctic Ranger was de eerste Britse trawler met een stuurautomaat en tevens de laatste stoomtrawler die in actieve dienst is geweest. 

In 1976 is het schip voor de sloop verkocht aan Albert Draper & Son uit Hull.

Prettige kerstdagen

Jan


* H155-Arctic-Ranger_150kB.jpg (147.65 KB, 800x641 - bekeken 1702 keer.)
Gelogd

t' Is een smul!     www.jandereus.nl
Jan de Reus
Schipper
*****
Berichten: 613


Een Scheveninger en een steenbolkje vind je overal


Bekijk profiel WWW E-mail
« Antwoord #535 Gepost op: 26-12-2013, 14:30:55 »

H290 Lancella

De H290 Lancella is onder bouwnr 880 gebouwd bij de Engelse werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor de rederij J. Marr & Son Ltd. te Hull.

Het schip is op 3 april 1953 te water gelaten en werd geregistreerd op 18 juli van datzelfde jaar.

Inhoud 790  bruto ton
Lengte: 190,2 ft (58 m)
Breedte: 32,1 ft (9,8 m)

Het schip beschikte over een oliegestookte stoommachine fabrikaat C D Holmes met een vermogen van 1325 ipk waarmee een max. snelheid van 13,5  knopen kon worden behaald. 

Januari 1955 maakte de schipper van de Lancella een heldhaftige poging om voor de IJslandse kust tijdens zeer zware weersomstandigheden de in nood verkerende trawlers H455 Lorella en H135 Roderigo te bereiken. Helaas moest deze poging worden afgebroken vanwege sterke ijsvorming waardoor het schip dreigde om te slaan. De H455 en de H135 zijn helaas beide vergaan met het verlies van alle bemanningsleden.

De Lancella werd in 1956 winnaar van de Silver Cod Trophy voor de grootste totale vangst van dat jaar.

In 1974 is de Lancella verkocht voor de sloop.

Jan


* H290-Lancella_150kB.jpg (138.61 KB, 800x670 - bekeken 1709 keer.)
Gelogd

t' Is een smul!     www.jandereus.nl
Jan de Reus
Schipper
*****
Berichten: 613


Een Scheveninger en een steenbolkje vind je overal


Bekijk profiel WWW E-mail
« Antwoord #536 Gepost op: 28-12-2013, 17:13:51 »

H320 Arctic Corsair

De H320 Arctic Corsair is onder bouwnr 959 gebouwd bij de werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor de rederij Boyd Line uit Hull.

Het schip is op 29 februari 1960 te water gelaten.

Inhoud 764 bruto ton
Lengte: 187,1 ft (57 m)
Breedte: 33,6 ft (10,2 m)

Het schip beschikte over een dieselmotor van het  fabrikaat Mirrlees Bickerton & Day met een vermogen van 1800 pk waarmee een max. snelheid van 15 knopen kon worden behaald.

De Arctic Corsair kwam op 14 september 1967 in aanvaring met de Olive tijdens dichte mist voor de kust van Duncansby Head (Schotland).  Om zinken te voorkomen is het schip op strand gezet.

In 1978 is het schip verbouwd om pelagisch te kunnen vissen.  In 1981 is het schip opgelegd in Hull en in 1985 wederom  ingezet voor de visserij. In 1988 is het schip hernoemd in Arctic Cavalier omdat een diepvries hektrawler onder de naam Arctic Corsair in de vaart kwam voor Boyd Line.

In 1993 is het schip verkocht aan de gemeente Hull en sinds 1999 als museumschip toegankelijk voor het publiek.

Jan


* H320-Arctic-Corsair2-_150kB.jpg (149.13 KB, 800x815 - bekeken 1616 keer.)
Gelogd

t' Is een smul!     www.jandereus.nl
jacobcramer
Schipper
*****
Berichten: 1246


bijna


Bekijk profiel WWW E-mail
« Antwoord #537 Gepost op: 28-12-2013, 23:05:33 »

tis weer mooi jan
Gelogd
Jan de Reus
Schipper
*****
Berichten: 613


Een Scheveninger en een steenbolkje vind je overal


Bekijk profiel WWW E-mail
« Antwoord #538 Gepost op: 04-01-2014, 15:57:04 »

GY398 Ross Tiger

Deze motortrawler is in 1956 gebouwd bij de werf  Cochranes of Selby onder bouwnr 1416 voor rekening van  de rederij Derwent Trawlers uit Grimsby.  De Ross Tiger kwam begin 1957 in de vaart.  De Ross Tiger was de eerste van de ‘cat’- klasse van 12 trawlers welke zijn gebouwd voor Ross Trawlers.  Andere schepen uit deze klasse waren de: Ross Leopard (1957), Ross Jaguar (1957). Ross Panther (1958), Ross Cougar (1958), Ross Cheetah (1959), Ros Lynx (1960), Ross Jackal (1960), Ross Puma (1960), Ross Genet (1960), Ross Civet (1960), Ross Zebra (1960).

Het waren schepen voor de middellange afstand en visten voornamelijk op de Noordzee, bij de Faroe eilanden en voor de Noorse kust.

Inhoud: 355  bruto ton
Lengte: 127,6 ft (38,8 m)
Breedte: 26,6 ft (8,1 m)

Het schip beschikte over een 7 cyl. dieselmotor van het fabrikaat Ruston & Hornsby met een vermogen van 700pk.

Geschiedenis:
02/1957 in de vaart voor Derwent Trawlers
01/1959 verkocht aan Ross Trawlers
10/1959 verkocht aan Yorkshire Trawlers
04/1962 verkocht  aan G F Sleight
11/1969 verkocht aan  British United Trawlers
03/1979 verkocht aan G F Sleight
07/1985 niet langer ingezet voor de visserij, omgebouwd naar een olieplatform stand by vaartuig; hernoemd in Cam Tiger
1991 uit de vaart genomen

Sinds 1992 wordt het schip gebruikt  als museumschip voor de Grimsby Fishing Heritage Centre.

Jan


* GY398-Ross-Tiger_150kB.jpg (142.42 KB, 800x608 - bekeken 2307 keer.)
Gelogd

t' Is een smul!     www.jandereus.nl
jacobcramer
Schipper
*****
Berichten: 1246


bijna


Bekijk profiel WWW E-mail
« Antwoord #539 Gepost op: 05-01-2014, 00:11:31 »

filmpje van de scheepswerf waar jan z'n mooie bootjes werden gebouwd

http://www.youtube.com/watch?v=8cs4rvohChM
Gelogd
Pagina's: 1 ... 32 33 34 35 [36] 37 38 39 40 ... 71 Omhoog Print 
« vorige volgende »
Ga naar:  


Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.4 | SMF © 2006, Simple Machines LLC Valid XHTML 1.0! Valid CSS!