Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
19-04-2024, 21:03:04
Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren
Nieuws: Nieuwe leden moeten helaas wachten tot dat de webmaster ze accepteert. Er is veel kaf onder het koren. Het beste kunt u na registratie ons nog even een e-mail sturen jolydesign@ziggo.nl.

+  Vraag en antwoord & Wie wat waar
|-+  Vraag en antwoord
| |-+  Vraag en antwoord
| | |-+  Herinneringën deel 1
« vorige volgende »
Pagina's: 1 ... 40 41 42 43 [44] 45 46 47 48 ... 72 Omlaag Print
Auteur Topic: Herinneringën deel 1  (gelezen 913688 keer)
Bert van der Toorn
Schipper
*****
Berichten: 169



Bekijk profiel E-mail
« Antwoord #645 Gepost op: 22-04-2011, 20:19:24 »

Hallo Rinus,
Met het door mij geschreven verhaal 'Over (vleet) visserslatijn'  komt men al een heel eind weg.
Het staat in het boek 'Vertel mij wat van Scheveningen'.

vr. gr.
Bert van der Toorn
Gelogd
Rinus.N
Global Moderator
Schipper
*****
Berichten: 2786


SCH 84 voortvaren


Bekijk profiel E-mail
« Antwoord #646 Gepost op: 23-04-2011, 10:36:58 »

Kijk Bert we  gaan natuurlijk niet het wiel nog is uit vinden als er al wat info is
heb het even op gezocht hoeft geen aanvulling is helder verhaal
misschien hier een stukje plaatsen Bert??
« Laatste verandering: 23-04-2011, 12:14:14 door Rinus.N » Gelogd

Eens gevaren  Altijd Gevaren
http://www.scheveningen-haven.nl/
peter.rog
Gast
« Antwoord #647 Gepost op: 23-04-2011, 14:23:29 »

Naar aanleiding van het verhaal van de vrachtlogger Sch.130 Clara de volgende vraag.
Zijn de reders na de oorlog schadeloos gesteld voor de vordering van hun schepen tijdens de oorlog en voor het verloren gaan van de diverse schepen.?

De bemanning van de Sch. 15 die net voor de oorlog in de grond werd geschoten, heeft wel vergoeding gekregen voor hun verloren geraakte spullen.
Zij konden deze vergoeding in Den Haag  incasseren op 10 mei 1945, de dag dat de oorlog met Duitsland ontbrandde.
Ik neem aan dat de reder J.J. toen ook schadeloos is gesteld voor het verlies van het schip.
Vreemdeling

er zit even een doordenkertje of een kronkeltje in, Vreemdeling
de oorlog begon 10 mei 1940 en eindigde 5 mei 1945;
zover ik weet, en dat weet ik héél zeker, is er aan kleinere reders ná de 2e wereldoorlog vergoeding betaald of bijdrage verleend voor de aanschaf van nieuwe schepen.
ik weet niet of die vergoeding door de NL-regering werd opgehoest of dat de overheid slechts als doorgeefluik fungeerde.
wie weet daar meer over?
Gelogd
vreemdeling
Schipper
*****
Berichten: 1860


Bekijk profiel
« Antwoord #648 Gepost op: 23-04-2011, 19:27:56 »

Piet 1,
De Sch 15 Bep werd op 12 april 1945 tot zinken gebracht, dus was Nederland nog niet in oorlog.
Mijn schoonvader voer op de Bep en op 10 Mei 1945 toen hij in Den Haag zijn toegekende geld wilde halen, is hij terug gekeerd vanwege schioten wisseling.
Lees ook het verhaal van de Sch. 15 op deze site.

Cor
Gelogd
aat taal
Schipper
*****
Berichten: 261


Bekijk profiel
« Antwoord #649 Gepost op: 23-04-2011, 21:18:50 »

Cor
De oorlg begon voor Nedereland op 10 me1940 en eindigsde op 5 nei 1945.

Groet

aat Taal
Gelogd
vreemdeling
Schipper
*****
Berichten: 1860


Bekijk profiel
« Antwoord #650 Gepost op: 24-04-2011, 07:50:28 »

Sorry Heren,

Heel stomme fout.
Juiste datum is 12 april 1940.
Mijn excuses.
Er blijken toch nog mensen te zijn die beter nadenken
Ik zal voortaan ook beter nadenken en alles nog eens controleren.
Prettige dagen
gr.
Cor
Gelogd
vreemdeling
Schipper
*****
Berichten: 1860


Bekijk profiel
« Antwoord #651 Gepost op: 02-05-2011, 16:10:44 »

“Diefjes “

In de vooroorlogse jaren waren bij de franse kustvissers, houten scheepjes in gebruik met een platte achter steven.
De meeste scheepjes hadden 2 masten. De voormast was van een “emmertuig “ voorzien en het achtermastje van een “gatzeiltje “.
Niet altijd waren deze scheepjes uitgerust met een motor van klein vermogen, en sommigen waren alleen afhankelijk van de wind.
Na de oorlog werden deze scheepjes nog wel eens waargenomen in Belgische en Noord-Franse vissersplaatsen.
Ik  kan me nog goed herinneren dat voor de oorlog, deze scheepjes, door mijn familieleden die in de nateelt in het Kanaal de haringvisserij uitoefenden. “diefjes “werden genoemd.
Op mijn vraag waarom deze scheepjes “diefjes “werden genoemd kreeg ik als antwoord, dat deze scheepjes zich veelvuldig schuldig maakten aan het stelen van netten van de uitstaande vleten van de haringloggers en “fietsen.”

Is hierover nog iets bekend bij de na-oorlogse haringvleet  vissers ?

Het lijkt mij nou niet zo’n gemakkelijke klus, zeker met de enkele bemanningsleden, welke deze scheepjes bemanden.

Bij het uiterjoon beginnend lijkt mij dit het gemakkelijkst en dan ook nog afhankelijk met wat voor een soort vleet er werd gevist.
Een drijfvleet lijkt mij simpeler als een zinkvleet, want na het blazentouw scheep te hebben gehaald kon men bij het haringnet komen.
Met een zinkvleet moet je eerst het breeltouw binnen halen, dan de stuk reep en vervolgens de seizing, om bij het haring net te komen.

Maar zo ver mijn kennis reikt werd in het Kanaal met de zinkvleet gevist.

Ook is mij verteld dat veelal dit  “lukraak “ in een gedeelte van de uitstaande vleet voor kwam ?

Waar of niet waar ?
Wie weet iets ?

Gelogd
vreemdeling
Schipper
*****
Berichten: 1860


Bekijk profiel
« Antwoord #652 Gepost op: 28-05-2011, 13:32:17 »

Visserij Museum.

Op een van mijn kort geleden gehouden vacantie reizen in Frankrijk heb ik via een folder op de camping, een heel mooi visserij museum ontdenkt in het plaatsje Etaples sur mer.
Dit plaatsje ligt ongeveer 30 km. bezuiden Boulogne sur mer aan de route nationaal D 940.
Het is jammer dat ik het moet zeggen, maar dit museum is in geen vergelijking met het Schevenings Museum.
Het museum genaamd "Maréis " is modern en overzichtelijk ingericht en er worden rondleidingen gegeven.
Deze rondleiding wordt wel in het Frans gegeven.
Er is echter bij de tentoongestelde artikelen en panneaux een uitleg in het Frans, Engels en Nederlands.
Er is  ook een goede en overzichtelijke folder in het Nederlands over de uitleg van de rondleiding.

 De folder begint met...
                                                          MARÉiS
                                      centre de découverte de la pêche en mer

                                                Kom en beleef samen 
                                                     de avonturen
                                                van het vissersleven !         

                                                     étaples sur mer   
                                              cité des pêcheurs   pas de calais


                                              Welkom aan boord !

De vissersstad Etaples telt vandaag 12000 inwoners, onder wie 450 zeevissers die uitvaren met 80 trawlers.
De ambachtelijke visserij van Etaple lever ieder jaar bijna 25000 ton verse vis op.
Dit is de helft van de jaarlijkse productie van Boulogne sur mer, de grootste vissershaven van Frankrijk.
Een twaalf tal boten van minder dan 12 meter vaart langs de kust tussen Boulogne en Berck.
Na een tocht van 12 uur en waner de weersomstandigheden het toelaten, wordt vis iedere ochtend verkocht op de kaai van Etaple.
De andere boten varen de hele week op zee. Aan boord wordt de vis in ijs bewaard, om vervolgens te worden geveild in Boulogne.
De vissers keren alleen tijdens de weekenda terug naar hub huis in Etaples.
De vissers van Etaples varen op het Kanaal, van de Belgische grens tot de volle zee voor Cotentin.

De volgende facetten van de visserij worden ook behandeld in de ronleiding en folder.
De Franse visserij.
Opleiding van vissers.
Scheepsbouw.
Even kijken hoe het leven aan boord is georganiseerd.
De maritieme coöperastie van Etaples.
De Loubet-kaai in Boulogne sur mer.
Het stuurhuis.

Afgewisseld met film voorstellingen.
Ook kunnen in grote bassins vele gevangen vissoorten levend worden bewonderd.
Een compleet stuurhuis is er geplaatst met alle gebruikelijke en benodigde navigatie en visserij apperatuur en een animatie nabootsing van een slingeren en stampend schip.

Wat mij persoonlijk op viel was de opslag van vis aan boord en de aanvoer op de afslag in kunststof kisten met deksel.
Aan boord na strippen werd de vis gespoeld, in de kuststof kisten gedaan, hierna het ijs toegevoegd en met een vel kunststof afgedekt en werd de kist met deksel gesloten en voorzien van etiket met de soort vis.

Ik heb er enkele uren met veel plezier rond gekeken en ik ga zeker nog eens terug om het nogmaals te zien en te beleven.
Zelfs mijn vrouw was erg enthousiast over hetgeen werd tentoongesteld en merkte op dat het Schevenings museum hier echt niet aan kon tippen.

Cor

                                                                           
Gelogd
C. Bal
Gast
« Antwoord #653 Gepost op: 28-05-2011, 13:54:17 »

Zo te zien en horen is het over en sluiten voor het Schevenings museum, dus als je wil kijken je heb tot eind 2011.

Het Muzee Scheveningen zal de deuren moeten sluiten in 2012 als de gemeente niet het muzee gaat helpen. Dat was de boodschap van Algemeen directeur Paul de Kievit aan de commissie samenleving in een inspraaktekst op 26 mei. Volgens de Kievit zullen versnelde bezuinigingen op alle gesubsidieerde arbeidsplaatsen in 2011 en 2012 het Muzee de nek omdoen. Vooral de achteraf door het college aangepakte WIW banen zullen 58% van het personeelsbestand van het Muzee raken! 

Einde in zicht!
Tijdens de door de SP op de agenda gezette commissievergadering ( gesteund door de PPS en Groen links fractie en tijdens de behandeling bijgevallen door de PVV) reageerde wethouder Marjolein de Jong laconiek op de noodkreet van de algemeen directeur van het Muzee en de fracties van PPS en PVV. Volgens de Jong heeft zij vanuit haar wethouderspost geen geld en wist het Muzee al langer dat er aan gesubsideerde banen een einde zou komen. Het feit dat ook de WIW banen moeten verdwijnen nadat het Muzee een sluitende en accountant waardige begroting had ingediend had het Muzee kunnen zien aankomen aldus de wethouder. Dit ondanks het feit dat de WIW banen niet in het coalitieaccoord stond maar wel via de raad eind 2010 is goedgekeurd. Dit na goedkeuring van de begroting door het Muzee.
Gelogd
vreemdeling
Schipper
*****
Berichten: 1860


Bekijk profiel
« Antwoord #654 Gepost op: 28-05-2011, 19:07:44 »

C.Bal

Jammer dat het zo moet lopen.

Cor
Gelogd
vreemdeling
Schipper
*****
Berichten: 1860


Bekijk profiel
« Antwoord #655 Gepost op: 31-05-2011, 18:10:58 »

Nog een kleine aanvulling op het verhaal van het visserij museum in Etaples sur mer.
Zo wel in de getoonde film tijdens de rondleiding,  als in de Nederlandse taal uitgebrachte beschrijving van het ten toongestelde, is er sprake van verkoop van vis per telefoon of fax. aan groothandelaren tijdens de thuis reis, voordat de vis in de afslag is aangeleverd.
De te betalen prijs wordt pas bepaald na de afslag in de veiling ,van dezelfde soort vis, qua grootte en kwaliteit.
Is deze werkwijze ook van toepassing bij Nederlandse vis veilingen ?

Cor
Gelogd
vreemdeling
Schipper
*****
Berichten: 1860


Bekijk profiel
« Antwoord #656 Gepost op: 06-06-2011, 07:39:53 »

In de folder van het visserij museum in Etapples viind ik het volgende..

Trawler van de industriële visserij vertrekken voor tochten van twee weken.
De 12 tot 17 bemanningsleden vissen met de trawl op grenadiervis,keizersvis en koolvis. op een diepte van 30 tot 500 meter.
De vis wordt gevangen ten noorden van de Noordzee, ten westen van Ierland of ten noorden van Schotland.

Ik had nog nooit van grenadier en keizersvis gehoord.
Google geeft al evenmin niet veel oplossingen.
Praat wel over koraalriffen waar deze vis wordt gevangen.
Ik weet niet of ik in de genoemde gebieden koraalriffen zal aantreffen.

Wel wordt vermeld dat het een baarsachtige vis is.

Is het misschien een roodbaars waar de duitse IJsland trawlers veel op visten.
Welke ook wel werd gevangen door de Nederlandse IjsJand trawlers, maar dan deze vis aan de afslag van Cuxhaven moesten verkopen, daar meestal voor deze vis in Nederland geen afzet was.

Rond 1948 werd door de Sch. 310 met schippper Maarten Buijs ook twee expirementele trawlreizen naar IJsland gemaakt.
Deze reizen waren geen succes. Ook hier was sprake van roodbaars, waar in Nederland geen afzet voor was.

Wie weet de oplossing ?
Cor
Gelogd
Rinus.N
Global Moderator
Schipper
*****
Berichten: 2786


SCH 84 voortvaren


Bekijk profiel E-mail
« Antwoord #657 Gepost op: 06-06-2011, 10:00:22 »

 was toch koolvis waar de duitsers gek op waren  en die ijmuidense schepen vaak in Duitsland aan de wal brachten
Gelogd

Eens gevaren  Altijd Gevaren
http://www.scheveningen-haven.nl/
vink
Gast
« Antwoord #658 Gepost op: 06-06-2011, 10:38:20 »

Ja rinus dat is waar rv
Gelogd
vreemdeling
Schipper
*****
Berichten: 1860


Bekijk profiel
« Antwoord #659 Gepost op: 06-06-2011, 11:26:24 »

Rinus en Vink,
Koolvis werd ook vaak gelost in Cuxhaven.
Ook door Scheveningse trawlschepen.
Op deze site heb ik wel degelijk foto's gezien van Duitse hektrawlers
met netten vol roodbaars.
Koolvis werd apart genoemd in het uittreksel van de Etaples folder.
gr.
Cor

Gelogd
Pagina's: 1 ... 40 41 42 43 [44] 45 46 47 48 ... 72 Omhoog Print 
« vorige volgende »
Ga naar:  


Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.4 | SMF © 2006, Simple Machines LLC Valid XHTML 1.0! Valid CSS!