Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
24-04-2024, 10:13:29
Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren
Nieuws: Nieuwe leden moeten helaas wachten tot dat de webmaster ze accepteert. Er is veel kaf onder het koren. Het beste kunt u na registratie ons nog even een e-mail sturen jolydesign@ziggo.nl.

+  Vraag en antwoord & Wie wat waar
|-+  Vraag en antwoord
| |-+  Vraag en antwoord
| | |-+  Herinneringën deel 1
« vorige volgende »
Pagina's: 1 ... 42 43 44 45 [46] 47 48 49 50 ... 72 Omlaag Print
Auteur Topic: Herinneringën deel 1  (gelezen 913893 keer)
vreemdeling
Schipper
*****
Berichten: 1860


Bekijk profiel
« Antwoord #675 Gepost op: 22-06-2011, 16:43:38 »

De volgende e-mail heb ik naar het visserij museum in oostende gestuurd/
 
Mevr / Mijnh.
 
Kort geleden bezocht ik het visserij museum in Etaples sur mer. 30 km. bezuiden Boulogne..
Erg interssant museum.
Het museum had ook een folder in de Nederlandse taal met de uitleg wat er in dit museum  te zien was .
Volgens mij, afgaande op woord gebruik, is deze vertaling door een Vlaming gemaakt..
Over een gedeelte van de visserij vanuit Franse havens wordt het volgende geschreven..
 
De 12 tot 17 bemanningsleden vissen met de trawl op grenadiervis, keizersvis en koolvis op een diepte van 30 tot 500 meter.
De vis wordt gevangen ten noorden van de Noordzee, ten westen van Ierland of ten noorden van Schotland en wordt tot aan de
terugkeer in Frankrijk in ijs bewaard..
 
Grenadiervis en koolvis kan ik begrijpen en is bekend.
Keizersvis is mij onbekend en in Nederland wordt hierover een verschillende uitleg gegeven.
 
Ik ben in de veronderstelling dat hiermee Roodbaars wordt bedoeld.
 
Kunt u mij vertellen wat uw (  of Vlaanse  ) uitleg is over de Keizersvis.
 
Bij voorbaat mijn dank.
 
C.Spaans


Het volgende antwoord terug ontvangen.

Keizersvis komt voor in de Rodezee boven  de koraal riffen.

Ik heb maar een bedankje terug gestuurd en hen verteld dat ik dit ook wel te weten was gekomen en dat deze soort vis dan ook mooeilijk in de noordelijke Atlantische oceaan kan rond zwemmen en de vissers hier aan geen broodwinning zullen hebben.

Cor


Gelogd
kattukker
Gast
« Antwoord #676 Gepost op: 23-06-2011, 06:07:31 »

Op reactie van vreemdeling inderdaad kom zelf ook regelmatig op de weekmarkten van Axel en Hulst,en is mij ook opgevallen dat de visboeren het daar niet nauw nemen met het geven van namen aan vis.
Kleine kabeljauw filet was gewoon schelvis filet
Atlantische tong filet was pangus filet.
Maakte er eens een opmerking over bij desbetreffende kraam werd mij niet in dank afgenomen ,kotom ik kon poten maken.

gt
Gelogd
JaapvD
Gast
« Antwoord #677 Gepost op: 23-06-2011, 10:21:58 »


 Met je staart tussen je poten zeker Grin

              grts Jaap
Gelogd
vink
Gast
« Antwoord #678 Gepost op: 23-06-2011, 10:47:39 »

WELKOM BAS  RINUS V
Gelogd
vreemdeling
Schipper
*****
Berichten: 1860


Bekijk profiel
« Antwoord #679 Gepost op: 18-07-2011, 16:18:46 »

 Het raadsel rond de keizers vis is nog steeds niet opgelost.
Enkele weken geleden heb ik het visserij museum in Frankrijk de volgende e-mail gestiurd/
Tot op heden nog steeds geen antwoord terug ontvangen en zal binnenkort nog eens per brief dezelfde vragen stellen.,misschien dat een brief eerder zal worden beantwoord.

 Chère Madame, cher Monsieur,

Le 19 mai passé j’ai visité votre musée Maréis.
Durant ma visite j’ai reçu une brochure en langue Néerlandaise avec une description des choses á découvrir dans le musée.
J’étais agréablement surpris par tous ce que vous aviez étalés dans votre musée.
Dans cette brochure il y a mention du suivant sur la pêche française :

« Dans la deuxième rangée il y a aussi des chalutiers de la pêche industrielle. Ces bateaux partaient pour des voyages de deux semaines. Sur ces chalutiers 12 à 17 hommes d`équipage faisaient de la pêche sur des grenadiersvis ( Coryphaenoides rupestris ), keizersvis ( Pomacanthus imperator )  et koolvis ( Pollchius virens ) dans une profondeur de 30 à 500 mètres.
Le poisson était capturé au nord de la Mer du Nord, a l’ouest de L’Irlande ou au nord de L’Ecosse et gardé dans la glace jusqu’au retour en France. »

Les poissons mentionnés nous tracasse un peu , moi et d’autres personnes.
Grenadiersvis et Koolvis nous sommes bien connus et sont bien mentionnés dans la liste extensive des poissons.
Mais le Keizersvis, bien que mentionné dans la liste des poissons, nous donne des problèmes. Car cette espèce se trouve normalement dans les récifs madréporique dans la Mer Rouge. et chez les isles de Bermudas.

Il me semble impossible que cette espèce se présent également dans le haut nord. Et en plus il me semble pas possible qu’on puisse être rendable dans la pèche de cette espèce sur ces chalutiers.
Pouvez vous me dire de quel poisson il s’agit dans votre cas ? Peut-être il s’agit d’une dénomination Flamande car je suis d’avis que vu de l’utilisation des mots et la syntaxe que la traduction du français en néerlandais de votre brochure a était faite par un Flamand.
Nous sommes d’avis que l’espèce en rubrique c’est le Roodbaars autrement dit la Rascasse du nord ou la Grande sébaste,Sébaste atlantique ou la Rascasse de Norvège.
Pouvez vous me dire la réponse sur cette question ?

Merci d’avance

C. Spaans
Les Pays Bas


Hierbij de nederlandse vertaling.

Geachte mevrouw / mijnheer,

Op 19 mei j.l.bezocht ik uw museum Maréis.
Bij mijn bezoek heb ik een  folder in de Nederlanse taal ontvangen met een beschrijving
wat er in het museum was te bezichtigen.
Ik was zeer aangenaam verrast over hetgeen u in uw museum hebt tentoongesteld.
In deze foder staat het volgende over de Franse visserij vermeldt.

Op de 2e rij staan eveneens trawlers van de industriele visserij.
Deze schepen vertrekken voor tochten van twee weken.
De 12 tot 17 bemanningsleden vissen met de trawl op grenadiervis,keizersvis en koolvis,
op een diepte van 30 tot 500 meter,
De vis wordt gevangen ten noorden van de Noordzee, ten westen van Ierland of ten
noorden van Schotland en wordt tot aan de terugkeer in Frankrijk in ijs bewaard

De genoemde vissoorten veroorzaken bij mij en ook anderen wat verwarring.
Grenadiersvis en koolvis zijn ons bekend en zijn vermeld in de uitgebreide lijst van
vissoorten.

De keizersvis geeft echter problemen.
In de lijst van vissoorten wordt de keizersvis wel degelijk vermeld.
Echter komt deze vissoort voor boven de koraalriffen in de Rode zee.
Het lijkt mij onmogelijk dat deze vissoort ook in het hoge noorden voor komt.
En het lijkt mij onmogelijk dat met deze vissoort rendabel kan worden gevist door de trawlers.

Kunt u mij vertellen welke vissoort hier wordt bedoeld.
Misschien is het een Vlaamse benaming van een vissoort,  daar ik van mening ben dat de folder
door een Vlaming uit het Frans is vertaald, gezien het woord gebruik en zinsbouw.

Ik en anderen met mij zijn van mening dat de bedoelde vissoort Roodbaars is, of ook wel genaamd...
Rascasse du Nord     of
Grande sébaste          of
Sébaste atlantigue     of
Rascasse du Norvege

Kunt u mij vertellen wat het juiste antwoord is ?

Bij voorbaat mijn dank.


Gelogd
Pieterman
Gast
« Antwoord #680 Gepost op: 18-07-2011, 18:42:16 »

Heel mooi Frans. Is uw Spaans ook zo goed? Cheesy
Gelogd
C. Bal
Gast
« Antwoord #681 Gepost op: 18-07-2011, 20:47:38 »

Heel mooi Frans. Is uw Spaans ook zo goed? Cheesy
En Schevenings  Grin
Gelogd
vreemdeling
Schipper
*****
Berichten: 1860


Bekijk profiel
« Antwoord #682 Gepost op: 20-07-2011, 09:06:54 »

Enige tijd geleden heb ik al eens wat artikelen op deze site geplaatst, afkomstig uit het boek.
"The Humble Dutch Herring "
door W.Preger
uitgave F.W.Cheshire PTY. LTD.
Melbourne 1944

In dit boekje staat ook een tekening uit 1939 van de graficus Cees Bolding.
De tekening heeft als naam , "The Herring Packers "
Voor de wat ouderen onder ons zal dit een leuke herinnering zijn aan de werkzaanheden in en met de haring,  aan de Scheveningse havens.
Het is een echt vooroorlogs "plaatje " van deze werkzaamheden en gebruikte werkkleding ,zoals ik die uit mijn jeugd mij nog kan herinneren.

Kort geleden ben ik in het bezit gekomen van het boek .....
         "De rand van Den Haag "
32 tekeningen van Willem Minderman
met begeleidende tekst van Dr. A. Schierbeek
uitgave L.J.C. Boucher Den Haag 1952

Van deze 32 tekeningen, gemaakt rond 1947, zijn er 8, gemaakt in de directe omgeving van Scheveningen.
2 hiervan en de eerder genoemde tekening wil ik u tonen met behulp , ook dit maal,  van Cor Harteveld.

De eerste tekening is van de sleephelling.  Deze tekening moet zijn gemaakt vanaf de plaats waar nu, aan de Dr.Lelykade, het appartementen complex "Maritiem 3 "staat.
Uit mijn jeugd kan ik mij nog herinneren dat wij, ofschoon het verboden was, van het bruggetje over de sluis gebruik maakten om op een snellere manier van af de nieuwe haven ons te verplaatsen naar de sleephelling of de Kom. Hierbij ook gebruik makend van de "breggetjes" waarop deze tekening het toenmalige ons zo bekende baggerschip Blanca, gemeerd ligt.

De 2e tekening is van het seintoestel ( ons beter bekend als palmhuisje of semaphore) en de zendmasten van Scheveningen Radio.
Deze tekening is gemaakt ongeveer vanaf het toenmalige terrein van Rijkswaterstaat achter het huis van de familie Bruinink, en is ongeveer nu de plaats waar het gebouw van de KNZRM staat.
Morgen hoop ik nog eens 3 tekeningen van tekst te voorzien en met behulp van C.H. ook deze te tonen.
 1
Gelogd
demarico
Gast
« Antwoord #683 Gepost op: 20-07-2011, 09:10:49 »


Gelogd
demarico
Gast
« Antwoord #684 Gepost op: 20-07-2011, 09:12:51 »


Gelogd
demarico
Gast
« Antwoord #685 Gepost op: 20-07-2011, 09:14:47 »


Gelogd
demarico
Gast
« Antwoord #686 Gepost op: 20-07-2011, 09:30:48 »


Gelogd
vreemdeling
Schipper
*****
Berichten: 1860


Bekijk profiel
« Antwoord #687 Gepost op: 21-07-2011, 09:01:03 »

De voorgaande 3 tekeningen waren gemaakt aan de zuidzijde van ons dorp.
De 3 tekeningen van vandaag zijn gemaakt aan de Noordoost zijde er van.

De eerste is een gezicht op de duinen en de watertoren, gezien vanaf de Tapijtweg.

De no. 2 en 3 zijn van het stadspark Klein Zwitserland.
No. 2 toont een bruggetje gezien vanaf de Kwekerijweg.
No. 3 toont de kassen en kweekveldjes.
Zo ver als ik weet was dit een deel van de gemeentelijke groen voorziening.

Vooral voor de bewoners van Scheveningen dorp was dit een rustoord om hier de zondagse wandeling te maken en in mijn jeugd maakte mijn moeder met haar 4 kinderen hier vaak gebruik van .
Achter het toenmalige KLM gebouw was de ingang van het park. Je kon dit park geheel in het rond lopen, maar meestal werd aan de noordzijde de trappen beklommen naar de van Alkemadelaan en lopend langs de gevangenis en Stevinstraat . de weg huiswaards vervolgd.
Het was vanaf het Marcelisplein heen en terug een pittige wandeling.
In dit park maakten wij voor het eerst kennis met een,  voor ons Scheveningers,  een onbekende sport n.l. hockey.
Hier waren de speelvelden van de hockeyclub Klein Zwitserland.
In onze ogen van die tijd was het niet zo gepast om op zondag te sporten !

Vanuit Duindorp was het wel een heel eind verder lopen, maar ook zij hadden op loopafstand hun duinen en de Bosje van Poot om daar te kunnen wandelen.

In Klein Zwitserland was ook nog een woonhuis, waar de familie va.d Stelt woonde. De heer des huizes was de beheerder van de kwekerijen. Het was een groot gezin met veel dochters.
Een van de dochter huwde met een Scheveninger genaamd Taal en woonde in de Willem Beukels zn straat.
Een andere dochter huwde met een bakker en in de naoorlogse jaren hadden zij een brood en banketzaak in de Keizerstraat.
Een der zonen uit dit gezin is lang werkzaam geweest bij de recherche op de politie post in de Duinstraat.

De 3 niet getoonde tekeningen zijn die van het Catshuis, de Waterpartij ( eendenvijver ) en een gezicht op Scheveningen en het Kurhaus vanaf de Pompstationweg.
Deze laatste twee zijn erg onduidelijk en vaag, waarschijnlijk door de kaalslag van bomen en struiken gedurende de bezetting.

Gelogd
demarico
Gast
« Antwoord #688 Gepost op: 21-07-2011, 09:04:08 »


Gelogd
demarico
Gast
« Antwoord #689 Gepost op: 21-07-2011, 09:06:06 »


Gelogd
Pagina's: 1 ... 42 43 44 45 [46] 47 48 49 50 ... 72 Omhoog Print 
« vorige volgende »
Ga naar:  


Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.4 | SMF © 2006, Simple Machines LLC Valid XHTML 1.0! Valid CSS!