Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
27-04-2024, 00:03:48
Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren
Nieuws: http://jolybit.nl De nieuwe trading hulp website is in de maak. U kunt hem wel al gebruiken.

+  Vraag en antwoord & Wie wat waar
|-+  Vraag en antwoord
| |-+  Vraag en antwoord
| | |-+  Herinneringën deel 1
« vorige volgende »
Pagina's: 1 ... 43 44 45 46 [47] 48 49 50 51 ... 72 Omlaag Print
Auteur Topic: Herinneringën deel 1  (gelezen 914159 keer)
demarico
Gast
« Antwoord #690 Gepost op: 21-07-2011, 09:10:44 »


Hallo Cor bedankt voor de prettige samenwerking tot wederhoren en
ziens allemaal de groeten en mooi weertje
gr.Cor
Gelogd
vreemdeling
Schipper
*****
Berichten: 1860


Bekijk profiel
« Antwoord #691 Gepost op: 21-07-2011, 09:14:55 »

Cor,
Mooi.
Hartelijk dank.
Cor
Gelogd
peter.rog
Gast
« Antwoord #692 Gepost op: 21-07-2011, 12:49:08 »


juweeltjes van tekeningen en verhaaltjes, Vreemdeling en Marico oftewel duo Cor&Cor.

ik ben zelf van 1941, dus die beschrijving rond K.Z. is mij volkomen bekend of komt weer bovendrijven;
kan me nog vaag herinneren (of is het de herinnering van de herinnering?) dat, rond Pasen,
ons gezin met het gezin van Cor van Harten naar het braakliggende stuk grond gingen tussen
de van Alkemadelaan, Pompstationsweg en K.Z. om daar te picknicken....
heel eenvoudig....... gewoon lopes er-heen en met de benenwagen terug. Knip oog
vooral voor het kroost van Cor van Harten moet het toch wel een hele opgave zijn geweest,
want ze moesten nòg verder teruglopen! Cheesy Cheesy Cheesy
Gelogd
vreemdeling
Schipper
*****
Berichten: 1860


Bekijk profiel
« Antwoord #693 Gepost op: 21-07-2011, 13:23:03 »

Piet.
Deze twee stukjes duin tussen de gevangenis en Klein Zwitserland mij goed bekend.
Ook diverse keren als kind met mijn oiders daar vertoeft.
Tegenwoordig zou het picknick heten. maar wij moesten het toen wel met wat minder doen.
Heten deze twee stukken duin niet de "Landjes van de Rijer " of iets dergelijks..

Cor
Gelogd
peter.rog
Gast
« Antwoord #694 Gepost op: 21-07-2011, 15:40:19 »


Heten deze twee stukken duin niet de "Landjes van de Rijer " of iets dergelijks..

dat zou ik niet weten, Cor.
ik herinner me dat de landjes regelmatige kuilen hadden;
misschien heeft er iets van afweergeschut, bunkers o.i.d. in gestaan.
ik was er nog te jong voor hoor, maar de reputatie van dat gebied als vrij-plaats was mij wel bekend. Grin

Gelogd
vreemdeling
Schipper
*****
Berichten: 1860


Bekijk profiel
« Antwoord #695 Gepost op: 21-07-2011, 16:10:43 »

Piet.
Ik spreek van voor 1940.
Cor
Gelogd
peter.rog
Gast
« Antwoord #696 Gepost op: 22-07-2011, 10:19:26 »

Cor,
ik ben toch even wezen speuren met Google Earth en Wikipedia.
en ja hoor er is nog nix mis met je geheugen, landje van Rijers.
en ook niet met de mijne, want ik kende het gebiedje als Duttendel

Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie......
Oppervlakte 128 ha   
Inwoners (2008) 1050
Overig
Website http://www.duttendelwittebrug.nl/

Duttendel is het nieuwere deel van de wijk Westbroekpark en Duttendel binnen het stadsdeel Scheveningen (Den Haag); Deze (deel)wijk telt ongeveer 1000 inwoners.

Duttendel werd pas na de Tweede Wereldoorlog aangelegd. De nieuw verschenen (deel)wijk was in die jaren te Den Haag en Scheveningen een der eerste locaties waar uitsluitend luxe woningbouw werd gerealiseerd. Zelfs de flatgebouwen die de wijk begrensden konden destijds worden gerekend tot de duurdere woningbouw. Dit gold in hoge mate ook voor het daar geprojecteerde bejaardentehuis 'Oldeslo'.

De naam Duttendel voert op zijn minst terug tot het begin van de 18de eeuw. Op de Kaart van Delfland van 1712 van de hand van de twee gebroeders en landmeters Nicolaes en Jacob Kruikius - ook wel genoemd Cruquius - treft men de Duttendel al aan. Hij wordt op de kaart omringd door een Waterdel, een Kattendel, een Doorndel, een Violendel en nog een Waterdel. Het begrip 'del' staat voor een duinvallei. De toevoegingen spreken meestal voor zich, bij de toenmalige Duttendel is de oorsprong ervan echter onduidelijk. Duttendel is een relatief groene locatie.

Toen de Duttendel nog een min of meer ongerept duingebied was, dus vóór de Tweede Wereldoorlog, werd dit gebiedje door de autochtone Scheveningers vooral aangeduid als het 'Landje van de Reijer(s?)'. Niet duidelijk is of het hier ging om een koppeling van de familienaam Den Reijer aan het bewuste stukje duingrond of dat het een lichte verbastering betrof van een verwijzing naar de in de omgeving gelegen artilleristen (Gele rijders?).
In de straatnamen van Duttendel zijn de namen verwerkt van mensen die tijdens de Tweede Wereldoorlog in het verzet actief waren. Wellicht zijn meerderen van hen gedetineerd geweest in de - tegenover de wijk gelegen - Scheveningse strafgevangenis, in die jaren het 'Oranjehotel' genaamd.
De naoorlogse (deel)wijk kon indertijd worden beschouwd als een der chiquere woonbuurten van Den Haag en Scheveningen. Dit leidde in de volksmond al weldra tot de benaming 'Duitendel' in plaats van Duttendel.

Gelogd
aat taal
Schipper
*****
Berichten: 261


Bekijk profiel
« Antwoord #697 Gepost op: 22-07-2011, 11:07:09 »

Piet,

dat van die Gele Rijders zou kunnen kloppen. Ik kan mij herinneren dat wij dat gebied de Paardeduintjes noemden

aat taal
Gelogd
Rinus.N
Global Moderator
Schipper
*****
Berichten: 2786


SCH 84 voortvaren


Bekijk profiel E-mail
« Antwoord #698 Gepost op: 22-07-2011, 11:10:34 »

Aat zo kende ik het ook paardeduin
Gelogd

Eens gevaren  Altijd Gevaren
http://www.scheveningen-haven.nl/
vreemdeling
Schipper
*****
Berichten: 1860


Bekijk profiel
« Antwoord #699 Gepost op: 23-07-2011, 07:22:07 »


Rinus en Aat,

De aanwezigheid van paarden op de genoemde locatie,  kan mede de oorzaak zijn van een manege, in de directe omgeving van deze plaats.

Cor
Gelogd
vreemdeling
Schipper
*****
Berichten: 1860


Bekijk profiel
« Antwoord #700 Gepost op: 23-07-2011, 07:39:27 »


Piet,

Zo als jij met je ouders en de famile van Cor van Hulten op deze plaats picknick hielden, kan ik mij nog herinneren dat ik met mijn ouders en broers voor de oorlog daar ook hebben vertoefd in gezelschap van de familie de Bruyn. ( Ai Beertje ), de ouders van panel genoot Zier.
Ik denk niet dat Zier er toen ook al bij aanwezig was.
Ai Beertje was een kameraad van mijn vader.

Het zal toen zeker minder luxe zijn geweest als in de na-oorlogse periode, want toen was het de periode van de grote verdiensten van de visserlui.

Wij moesten het doen met een zal ongepelde pinda's, een fles gazeuze en een zak Verkade toffee's.
En toen was dat geluk ook heel gewoon !

Cor.
Gelogd
vreemdeling
Schipper
*****
Berichten: 1860


Bekijk profiel
« Antwoord #701 Gepost op: 23-07-2011, 10:23:28 »

Een andere vooroorlogse geliefde locatie om te wandelen was het gebied  bewesten de Waterpartij ( Eendenvijver ).
Dit gebied is nu begrensd door de Duinweg, Belvedereweg en Prof.P,S,Gerbrandyweg.
Wij noemden het gebied toen de Belvedere, wat was afgeleid van de koepel of uitkijktoren ook wel met een mooi woord Belvefdere genoemd.
Deze uitkijktoren stond midden in dit heuvelachtige stuk terrein en van hieruit had men een mooi uitzicht op de Eendenvijver en omringend gebied.

Het was een houten toren en als kind was het een "sport" om zoveel mogelijk herrie te maken door op de houten vloer te dansen en te springen.
Onder deze toren was een kiosk waar versnaperingen verkrijgbaar waren en alleen was geopend bij mooi weer, waar bij verwacht mocht worden dat er bezoekers zouden komen.

Bij sneeuwval in de winter was het een ideale plaats om te sleeën.
Wel iets verder weg dan de stijle dijk van het Seinpostduin naar de Boulevard, maar veel minder gevaarlijk.

Cor
Gelogd
schubbereet
Gast
« Antwoord #702 Gepost op: 23-07-2011, 11:10:29 »

Ik heb er een gevonden, was die toren niet groen Huh


* Uitkijktoren.jpg (66.42 KB, 309x444 - bekeken 1016 keer.)
Gelogd
Rinus.N
Global Moderator
Schipper
*****
Berichten: 2786


SCH 84 voortvaren


Bekijk profiel E-mail
« Antwoord #703 Gepost op: 23-07-2011, 11:32:45 »

ja hans en als die toren eens spreken kon
Gelogd

Eens gevaren  Altijd Gevaren
http://www.scheveningen-haven.nl/
schubbereet
Gast
« Antwoord #704 Gepost op: 23-07-2011, 11:55:01 »

Dat zal best Rinus, ik ben er vaak op geweest, was op zondag altijd een drukte van belang Knip oog
Gelogd
Pagina's: 1 ... 43 44 45 46 [47] 48 49 50 51 ... 72 Omhoog Print 
« vorige volgende »
Ga naar:  


Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.4 | SMF © 2006, Simple Machines LLC Valid XHTML 1.0! Valid CSS!