Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
16-10-2021, 10:50:26
Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren
Nieuws: Nieuwe leden moeten helaas wachten tot dat de webmaster ze accepteert. Er is veel kaf onder het koren. Het beste kunt u na registratie ons nog even een e-mail sturen jolydesign@ziggo.nl.

+  Vraag en antwoord & Wie wat waar
|-+  Vraag en antwoord
| |-+  Vraag en antwoord
| | |-+  ik heb een vraag
« vorige volgende »
Pagina's: 1 ... 62 63 64 65 [66] 67 68 69 70 ... 112 Omlaag Print
Auteur Topic: ik heb een vraag  (gelezen 979576 keer)
A.Oosterbaan
Gast
« Antwoord #975 Gepost op: 01-08-2013, 18:54:37 »

Astrid


* Astrid_.jpg (36.64 KB, 485x270 - bekeken 1194 keer.)
Gelogd
A.Oosterbaan
Gast
« Antwoord #976 Gepost op: 01-08-2013, 18:55:16 »

Astrid 1


* Astrid_1.jpg (27.61 KB, 494x296 - bekeken 1245 keer.)
Gelogd
A.Oosterbaan
Gast
« Antwoord #977 Gepost op: 01-08-2013, 18:55:47 »

2 Dagen later


* Astrid_3.jpg (28.26 KB, 617x276 - bekeken 1229 keer.)
Gelogd
zier
Schipper
*****
Berichten: 3604


wie de mens leerd kenne, leerd de dieren waardeere


Bekijk profiel
« Antwoord #978 Gepost op: 01-08-2013, 23:08:20 »

Arie hij heeft nooit aan de viserij deelgenomen ,hij is gebouwd in scheveningen als vracht logger.
Gelogd
jacobcramer
Schipper
*****
Berichten: 1246


bijna


Bekijk profiel WWW E-mail
« Antwoord #979 Gepost op: 01-08-2013, 23:13:33 »

Heden ten dage is de Astrid gekeurd voor een wereldwijd vaargebied en heeft in haar 95-jarig bestaan haar zeewaardigheid bewezen. Ze is in 1918 te Scheveningen gebouwd als vrachtschip onder de naam W.U.T.A. , wat staat voor Wacht Uw Tijd Af.

hallo ,wat hierboven staat heb ik op 1 mei neergezet toen was ze op Scheveningen
al met al heel wat afgevaren

gr. jaap
Gelogd
A.Oosterbaan
Gast
« Antwoord #980 Gepost op: 02-08-2013, 14:54:54 »

Bedankt Zier ik hoorde dat hij nog als vissersvaartuig had gevaren. Maar oké, en jaap dan heeft hij wel zijn begin naam eer aan gedaan W.U.T.A.
Gelogd
zier
Schipper
*****
Berichten: 3604


wie de mens leerd kenne, leerd de dieren waardeere


Bekijk profiel
« Antwoord #981 Gepost op: 03-08-2013, 11:06:16 »

J van duin weet jij waar de dirk diederik op leg te vissen,?? Benoorden walvisbay en zon 30 mijl uit de wal,der leg daar een heel vlootje van die groote jongens.
Gelogd
G.Z.V.
Schipper
*****
Berichten: 499


Een "Eilander" blijf je voor altijd.


Bekijk profiel E-mail
« Antwoord #982 Gepost op: 09-08-2013, 19:21:45 »

Weet iemand meer van de geschiedenis van deze  SCH 1,  " de twee gebroeders "
Of en de opvarende uit die tijd.
De foto kwam uit een opruiming, en is bijna zeker in  Scarborough  gemaakt.
En op de achterkant staat 1940 / 1941,   misschien Engelandvaarders  ? ? ? ? ? ?
    Wie weet wat
                                                  gzv 


* De_twee_gebroeders.JPG (103.77 KB, 811x540 - bekeken 1171 keer.)
« Laatste verandering: 09-08-2013, 19:24:10 door G.Z.V. » Gelogd

IVMVEBWL
Rinus.N
Global Moderator
Schipper
*****
Berichten: 2697


SCH 84 voortvaren


Bekijk profiel E-mail
« Antwoord #983 Gepost op: 10-08-2013, 11:16:49 »

ik heb die foto ook maar verder niets geen info helaas
Gelogd

Eens gevaren  Altijd Gevaren
http://www.scheveningen-haven.nl/
vreemdeling
Schipper
*****
Berichten: 1860


Bekijk profiel
« Antwoord #984 Gepost op: 10-08-2013, 13:06:46 »

Rinus en andere vragers.

War ik weet is van horen vertellen door de gebroeders Klein van de vroegere Sch.10 en 11.
In die periode was ik vaak te vinden op of bij de SCH.10, waar toen 4 broers Klein op voeren. Jan, Leen, Jacob en  ? ( Engeland vaarder )

Sch.1 was van Frans Hoefnagel.
Is in Mei 1940 uitgeweken naar Engeland.
Heeft dienst gedaan als tender vaartuig om verlofgangers en mannen met wal verlof terug aan boord te brengen naar de schepen die in een baai of op een rede voor anker lagen.
Een van de gebroeders Klein is tijdens de oorlog ook uitgeweken naar Engeland met nog enkele Scheveningse jongens.
Hij werd bij de Marine ingedeeld en heeft deze schokker daadwerkelijk dienst zien doen in Engeland.

Het schijnt dat voor haar diensten goed is betaald geworden, want enige jaren na de oorlog werd nieuw gebouwde stalen kotter SCH.1 door Frans Hoefnagel aangeschaft.
Er was wel wat afgunst, want er werd vaak wat "lachend" gezegd dat hij voor dat "ouwe kreng "goed betaald is geworden.

Cor
Gelogd
Knorhaan
Schipper
*****
Berichten: 1741



Bekijk profiel
« Antwoord #985 Gepost op: 10-08-2013, 15:48:05 »

Weet iemand meer van de geschiedenis van deze  SCH 1,  " de twee gebroeders "
Of en de opvarende uit die tijd.
De foto kwam uit een opruiming, en is bijna zeker in  Scarborough  gemaakt.
En op de achterkant staat 1940 / 1941,   misschien Engelandvaarders  ? ? ? ? ? ?
    Wie weet wat
                                                  gzv 

Ik heb deze vraag doorgetsuurd naar Piet Spaans, in de wetenschap dat hij wat onderzoek heeft verricht over Engeland vaarders vanuit Scheveningen.
Ik kreeg hetvolgende antwoord toegestuurd; met dank aan Piet Spaans:

SCH 1, ‘Johanna’

De voorgangers van de SCH 1 waren de bomschuit ‘Clara Johanna’ van P.J van Leeuwen en  de houten zeillogger VL.10, ‘Doggersbank’ van de Vlaardingse rederij ‘De Hoop’. De in de ‘Alles over Scheveningen’ voorkomende lijst van schepen geeft voor de VL 10 ook de gewijzigde naam ‘Paul Koster’ aan, maar die is m.i. niet juist. Deze naam behoorde voor zover mijn kennis reikt toe aan de VL 123. Maar dit terzijde. In 1926 ging de VL 10 over naar de Scheveningse reder Jan Zier Vrolijk bij wie de logger het nummer SCH 1 ging voeren. De logger kreeg aldaar de naam ‘Nora’, in feite de eerdere naam van Vrolijks SCH 164, ‘Nora’.
Daarna viel de nummering SCH 1 toe aan een wat grotere houten botter, ‘Johanna’, eigendom van Frans Hoefnagel. De botter kreeg nog net vóór de oorlog een grotere motor, te weten een 60 pk Industrie. Er is voor wat betreft de SCH 1  geen sprake geweest van een ‘Engelandvaart’ in de gangbare betekenis. Dit is de achterliggende werkelijkheid.

In een van de dagen tussen 10 en 15 mei 1940, vermoedelijk op 11 of 12 mei, werd van regeringszijde de botter gevorderd om enkele hoge Nederlandse overheidsambtenaren naar Engeland over te varen. In zee zou een Nederlandse torpedojager - gesproken wordt van de V 6 -  wachten om de hooggeplaatste passagiers over te nemen. De torpedojager werd echter niet verkend zodat vervolgens werd overwogen om de SCH 225, ‘Deli’, in te zetten. Maar vanwege de verhoudinggewijs grotere omvang  van de ‘Deli’ achtte men het wijzer, de kleine en minder opvallende SCH 1 naar Engeland te laten doorvaren.

Hoe de communicatie over een en ander toen is verlopen is niet bekend. Maar wel is bekend dat de SCH 1 naar Engeland heeft kunnen doorvaren. Aan boord van de SCH 1 fungeerden op dat moment als bemanningsleden de twee zoons van Frans Hoefnagel alsmede een zekere De Ridder die naar wordt vermoed een schoonzoon was van Frans Hoefnagel. De oude SCH 1 heeft als Schevenings vissersvaartuig de oorlog niet overleeft. Na de oorlog is Frans Hoefnagel van overheidszijde echter wel schadeloos gesteld zodat hij in 1949 van de schadeloosstelling een kotter kon laten bouwen. Dit werd opnieuw de SCH 1 met de oude naam ‘Johanna’.

Piet Spaans
Historisch publicist en auteur.       


K
« Laatste verandering: 10-08-2013, 15:57:14 door Knorhaan » Gelogd

Voor behaalde aantal punten, zie blad 1 eerste bericht.
G.Z.V.
Schipper
*****
Berichten: 499


Een "Eilander" blijf je voor altijd.


Bekijk profiel E-mail
« Antwoord #986 Gepost op: 13-08-2013, 14:14:39 »


  Ik had een vraag , bedankt voor jullie reacties.
  Ik vond dit in het boek    " 100  jaar Scheveningen Haven "

                                                           gzv


* ___Johanna.jpg (83.11 KB, 471x768 - bekeken 972 keer.)
Gelogd

IVMVEBWL
Rinus.N
Global Moderator
Schipper
*****
Berichten: 2697


SCH 84 voortvaren


Bekijk profiel E-mail
« Antwoord #987 Gepost op: 15-08-2013, 13:04:15 »

wie weet het bj van de kw 69 saturnus


* kw_69.jpg (117.98 KB, 720x540 - bekeken 869 keer.)
Gelogd

Eens gevaren  Altijd Gevaren
http://www.scheveningen-haven.nl/
zeearend
Gast
« Antwoord #988 Gepost op: 15-08-2013, 13:20:41 »

1934 !!
Gelogd
Knorhaan
Schipper
*****
Berichten: 1741



Bekijk profiel
« Antwoord #989 Gepost op: 15-08-2013, 13:50:24 »

Volgens de Belg-Ned visserijalmanak van 1958
KW- 69.   Saturnus
Eigenaar. N.V. Viss Mij Orion
Bouwjaar 1911 bij Boot in Leiderdorp
200 pk industrie motor. Bouwjaar 1942

K
« Laatste verandering: 15-08-2013, 13:53:44 door Knorhaan » Gelogd

Voor behaalde aantal punten, zie blad 1 eerste bericht.
Pagina's: 1 ... 62 63 64 65 [66] 67 68 69 70 ... 112 Omhoog Print 
« vorige volgende »
Ga naar:  


Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.4 | SMF © 2006, Simple Machines LLC Valid XHTML 1.0! Valid CSS!