Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
28-03-2024, 19:27:11
Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren
Nieuws: Nieuwe leden moeten helaas wachten tot dat de webmaster ze accepteert. Er is veel kaf onder het koren. Het beste kunt u na registratie ons nog even een e-mail sturen jolydesign@ziggo.nl.

+  Vraag en antwoord & Wie wat waar
|-+  Vraag en antwoord
| |-+  Vraag en antwoord
| | |-+  Herinneringën deel 1
« vorige volgende »
Pagina's: 1 ... 13 14 15 16 [17] 18 19 20 21 ... 72 Omlaag Print
Auteur Topic: Herinneringën deel 1  (gelezen 910746 keer)
Netteke
Gast
« Antwoord #240 Gepost op: 01-08-2009, 12:36:27 »

één herinnering van mijn vader is de jaarlijks terugkerende feesten in het dorp en op het strand, vóór de oorlog; elk jaar rond Pinksteren.

Hij vertelde dat er dan op het strand (lege) teertonnen met divers brandbaar materiaal opgesteld werden in piramide-vorm die in brand werden gestoken.
De straten op het dorp waren allemaal versierd en de mensen dansten hossend door de straten.

Het heeft even geduurd om uit te vinden wélk jaarlijks feest dit moest zijn geweest en op welke datum, daar andere (oudere) Scheveningers die ik sprak zich dit feest niet konden herinneren.

Uiteindelijk heb ik het gevonden: het bleek om de Nationale Feestdag te gaan, dat tot aan de oorlog in 1940 elk jaar op 18 juni werd gevierd vanaf het jaar 1816: "Waterloodag" of "Oranjedag" (werden ook wel 'onafhankelijkheidsfeesten genoemd).
Op deze manier werd gevierd dat op 18 juni 1815 de Franse bezetters werden verslagen door de geallieerden. (Natuurlijk gebeurde dit in Scheveningen al veel eerder: eind november 1813)

Deze feesten en de 'pektonnen-branden' hebben op mijn vader als jochie veel indruk gemaakt!!
Wat zij (de jochies) dan ook vaak deden, was 'karbiet schieten': karbiet in een blikje, lucifer erbij en ....... BOEMMMM!  Cheesy

groetjes
Netteke
Gelogd
vreemdeling
Schipper
*****
Berichten: 1860


Bekijk profiel
« Antwoord #241 Gepost op: 01-08-2009, 13:57:59 »

Zier,
Afzetting Volkszeebad was omgeveer vanaf de hoge trap van de Seinpost tot even voor het Schuitengat.
Vanaf Schuitengat tot havenhoofden alles vrij.

Afzetting Maatschappy Zeebad ( luxe bad ) was ongeveer vanaf Kurhaus tot +/- 150 meter in zuidelijke richting.

Vanaf hier tot Volkzeebad alles vrij.
Vanaf Kurhaus in noordelijke richting ook alles vrij.

Overdag kon je dus niet een wandeling langs het strand maken. In noord of zuidelijke richting moest je altijd 2 maal omhoog naar de Boulevard.
's-Morgens vroeg en 's-avonds kon je onder door de afsluitings draden kruipen.
Overdag hoefde dit niet te proberen, want dan werd je door het bad personeel terug gestuurd.

Zo was het voor 1940  en ook na 1945 tot    ?   toen de beide zeebaden zijn opgehouden te bestaan.

Vreemdeling
Gelogd
garrent
Opper-stuurman
****
Berichten: 140


Bekijk profiel
« Antwoord #242 Gepost op: 01-08-2009, 15:04:50 »

van wat voor tijd spreken jullie over die strand afzettingen.??
zier

Nou die is er zeker tot 1965 geweest als het niet langer was.  Karel
Gelogd
zier
Schipper
*****
Berichten: 3619


wie de mens leerd kenne, leerd de dieren waardeere


Bekijk profiel
« Antwoord #243 Gepost op: 01-08-2009, 15:18:13 »

ja die afzetting kan ik me nog wel herinneren terhoogte van de seinpost.
eind jaren '50 begin jaren '60.
dat waren paaltjes met prikkeldraad er langs ,was met laagwater altijd een smeerig gezicht alles bleef er aan hangen.
werkten bij mij altijd als een roode lap op een stier,want hoe haalden ze het in der hersens om het strand af te zetten door die tenten boven aan.
klom der dan ook altijd grif overheen trots dat je in het pak was met overhemd en stropdas en gepoetste schoenen.
maar vreemdeling ik had nooit geen moeilijkheden met de eventueele badmeesters,want ik had altijd een mooi middel bij me waar ze ontzag voor hadden ,en als er der is 1 dat niet had dan had die een probleem.
zier
Gelogd
Jan Jansen
Gast
« Antwoord #244 Gepost op: 01-08-2009, 16:24:09 »

ik had nooit geen moeilijkheden met de eventueele badmeesters,want ik had altijd een mooi middel bij me waar ze ontzag voor hadden

 Grin Grin Had je dan een valse hond naast je lopen  Huh Grin Grin Grin

K
Gelogd
zier
Schipper
*****
Berichten: 3619


wie de mens leerd kenne, leerd de dieren waardeere


Bekijk profiel
« Antwoord #245 Gepost op: 01-08-2009, 19:20:35 »

nee karel ze waren volstrekt niet fals,maar ze waren nog al uit de kluiten gewasen,de eene was tedie en de ander was bino en de verstand houding van die honden met mijn persoon was van dien aard dat als er iemand naar me wees was die subiet ze'n vinger kwijt.
ik nam er wel der is 1 mee naar huis om 6 uur om te eten ,en als ik dan gegeten had en in slaap viel in de libertystoel dan lieten ze me wel der is slapen ,en dan riepen ze me om een uur of 11 en dan zijden ze moet je iet naar boven en dan nam ik de hond mee deur dicht dan had ik geen last dat ze me vroeg waker makten want dan dorsen ze niet de deur open te doen.
zier
Gelogd
vreemdeling
Schipper
*****
Berichten: 1860


Bekijk profiel
« Antwoord #246 Gepost op: 01-08-2009, 19:44:14 »

Nelleke,
 Ik kan mij ook niets van zulk soort feesten herinneren.
Alleen in 1938 een feest ter herdenking,van de 125 jaar geleden landing van de prins op Scheveningen in 1813.

Vreemdeling
Gelogd
Jan Jansen
Gast
« Antwoord #247 Gepost op: 01-08-2009, 21:09:25 »

ik had nooit geen moeilijkheden met de eventueele badmeesters,want ik had altijd een mooi middel bij me waar ze ontzag voor hadden

 Grin Grin Had je dan een valse hond naast je lopen  Huh Grin Grin Grin

K

nee karel ze waren volstrekt niet fals,maar ze waren nog al uit de kluiten gewasen,de eene was tedie en de ander was bino en de verstand houding van die honden met mijn persoon was van dien aard dat als er iemand naar me wees was die subiet ze'n vinger kwijt.
ik nam er wel der is 1 mee naar huis om 6 uur om te eten ,en als ik dan gegeten had en in slaap viel in de libertystoel dan lieten ze me wel der is slapen ,en dan riepen ze me om een uur of 11 en dan zijden ze moet je iet naar boven en dan nam ik de hond mee deur dicht dan had ik geen last dat ze me vroeg waker makten want dan dorsen ze niet de deur open te doen.
zier

 Grin Grin Nou Zier; dat van die valse hond was een pure gok van me.

K
Gelogd
vreemdeling
Schipper
*****
Berichten: 1860


Bekijk profiel
« Antwoord #248 Gepost op: 02-08-2009, 07:45:31 »

Nelleke,
Van 1938 herinner ik nog wel dat de hoogste klassen van de lagere scholen liederen hadden ingestudeerd.
Waarschijnlijk voor een obade.
Mijn broer deed hier ook aan mee, ik zelf niet.

Een klein gedeelte van het lied weet ik mij te herinneren.

Wat vreugde toen wij zagen
   hoe 't Franse voetvolk ons verliet.
Nu komen blijder dagen
   wij vrezen langer niet.


Maar ziet, wie komt daar aangesnelt.
   't is Pronk die zeker nieuws vertelt.
Kom laat ons hem gaan vragen
 hoe is't daarginds gesteld.

Veel Scheveninger hadden oude kostuums aan.
C.J.M.V. gebouw in de Keizerstraat , waar de Prins werd "ingehaald ", was versierd. Ook meerdere plaatsen in het dorp.
Zie ook plaquette aan de voorgevel C.J.M.V. gebouw.

Wat ik me nog wel herinner is......
Mijn broer kwam drijfnat thuis.
In zijn jeugdige enthousiasme was hij de zee ingelopen, om de sloep, waarmee de Prins op het strand landde, te begroeten.

Ofschoon ik 1n 1963 niet meer op Scheveningen woonde, is dit feest nog eens herhaald.
Op deze side staat iets hierover vermeld m.b.t. het opleidingsschip voor de visserij , de Zeearend met schipper M.Taal

Misschien in 2013 de viering van 200 jaar bestaan ?

vreemdeling
Gelogd
vreemdeling
Schipper
*****
Berichten: 1860


Bekijk profiel
« Antwoord #249 Gepost op: 02-08-2009, 14:48:35 »

Nelleke,
Uw vader spreekt over Pinksteren.
Eerste Pinksterdag zullen er zeker geen activiteiten zijn geweest.
2e Pinksterdag in de namiddag waren op het noordelijke gedeelte van de Boulevard de intocht van de wandelmarsen, welke op deze dag voor diverse afstanden werden gehouden.
Deze intocht trok veel bekijks, vaak op het laatste stukje van de etappe  begeleidt door een muziekkorps. Kleinere groepen begeleidde zich zelf met zang en kleppers.
Ik ben van mening dat dit ook nog plaats vond na 1945.

Vreemdeling
Gelogd
vreemdeling
Schipper
*****
Berichten: 1860


Bekijk profiel
« Antwoord #250 Gepost op: 02-08-2009, 14:53:32 »

Misschien in 2013 de viering van het 200 jarig bestaan.

Misschien ddoe ik mee  !!!!!!

Ik heb nog een zwarte trui met kabelslag liggen , een Engels leren broek en een "ruig "jek.

Ook nog een complete Scheveningse dracht.

Ik ben er klaar voor !

Vreemdeling
Gelogd
Netteke
Gast
« Antwoord #251 Gepost op: 03-08-2009, 08:46:15 »

Vreemdeling...

Mijn vader spreekt over 'rond Pinksteren', hij weet zeker dat het niet tijdens Pinksteren was en dit jaarlijks festijn heeft hij alleen meegemaakt als klein jochie en het kwam na de oorlog niet meer terug.
Het was geen inhalen van wandelaars of een ander 'sportfestijn' en het was ook niet de viering ter herdenking van het landen van de prins.

De datum van Waterloodag (of Oranjedag) klopt met 'rond Pinksteren', ook het feit dat teertonnen in de brand werden gestoken klopt met het vieren van een Oranje evenement en deze traditie (in de 'geschiedenisboeken' wordt regelmatig gesproken van het branden van teertonnen bij een feestelijke gebeurtenis van het Koningshuis).

Info over Waterloodag:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Waterloodag

Ook ik hoop dat de viering van de 200-jarige herdenking in 2013 in Scheveningen uitgebreid en traditioneel gevierd zal worden! Het verhaal zelf vind ik prachtig en de manier hoe de Scheveningers destijds de Prins inhaalden is uniek te noemen!!
Alleen al het feit WIE die historische rollen zullen gaan vervullen, maakt me al heel nieuwsgierig  Knip oog

vriendelijke groet
Netteke
Gelogd
vreemdeling
Schipper
*****
Berichten: 1860


Bekijk profiel
« Antwoord #252 Gepost op: 03-08-2009, 11:23:21 »

Nelleke,
Bedankt voor reactie.
Hiervan kan ik mij niets herinneren.
Zijn er anderen die hier iets over weten ?
Vreemdeling
Gelogd
vreemdeling
Schipper
*****
Berichten: 1860


Bekijk profiel
« Antwoord #253 Gepost op: 03-08-2009, 17:56:20 »

In de Topic  Herinneringen aan de "Bloedpoort" no. 5. is een passage gewijd aan  Desinfecteren.

Niet alleen huizen werden gedesinfecteerd maar ook schepen.
Niet zo lang voor 1940 zag je hier en daar in ons dorp nog wel eens op een aanplakbiljet of mededelingen bord op een huis staan met de volgende mededeling........  Gevaar, Niet betreden, Wordt gedesinfecteerd.

Van de huizen waren dan ook de deuren en ramen geheel afgeplakt.

Dit kwam ook voor bij loggers. Veelal betrof het dan een " Mewa " logger.
De bemanning van deze loggers bestond een groot gedeelte uit Polen. Deze Polen hadden tussen de reizen een onderkomen aan de oude haven.

Het is zelfs voorgekomen dat een "Mewa "logger werd gedesinfecteerd en op hetzelfde moment ook het onderkomen van deze Poolse bemanning aan de oude haven

Loggers en gebouwen mochten gedurende 24 uur niet betreden worden.

Vreemdeling
Gelogd
zier
Schipper
*****
Berichten: 3619


wie de mens leerd kenne, leerd de dieren waardeere


Bekijk profiel
« Antwoord #254 Gepost op: 03-08-2009, 18:00:08 »

was dat voor de luizen of voor de kakkerlakken.??
zier
Gelogd
Pagina's: 1 ... 13 14 15 16 [17] 18 19 20 21 ... 72 Omhoog Print 
« vorige volgende »
Ga naar:  


Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.4 | SMF © 2006, Simple Machines LLC Valid XHTML 1.0! Valid CSS!