Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
23-04-2024, 13:32:33
Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren
Nieuws: Nieuwe leden moeten helaas wachten tot dat de webmaster ze accepteert. Er is veel kaf onder het koren. Het beste kunt u na registratie ons nog even een e-mail sturen jolydesign@ziggo.nl.

+  Vraag en antwoord & Wie wat waar
|-+  Vraag en antwoord
| |-+  Vraag en antwoord
| | |-+  Herinneringën deel 1
« vorige volgende »
Pagina's: 1 ... 12 13 14 15 [16] 17 18 19 20 ... 72 Omlaag Print
Auteur Topic: Herinneringën deel 1  (gelezen 913850 keer)
vreemdeling
Schipper
*****
Berichten: 1860


Bekijk profiel
« Antwoord #225 Gepost op: 29-07-2009, 18:55:24 »

Vierboet.
Dank voor uw reactie

Vreemdeling
Gelogd
Zeester
Gast
« Antwoord #226 Gepost op: 29-07-2009, 19:09:45 »

Mooi verhaal Vreemdeling, wacht op meer!!!
Groetjes Willem.
Gelogd
De spienet
Gast
« Antwoord #227 Gepost op: 29-07-2009, 20:16:05 »

ik weet niet of ik op deze topic goed zit maar ja herineringen ikwerdt vandaag weer met mijn neus op de feiten gedrukt de geoepen zijn er nog alleen wij moesten lopen tot je er bij neer viel nu worden de kinderen opgehaalt met een bus ik leef in een verkeerde tijd maar ik heb er vrede mee groet van een oud groepenaar ik hoop dat ik het goed schrijf anders doe je het er maar mee groet henk
Gelogd
vreemdeling
Schipper
*****
Berichten: 1860


Bekijk profiel
« Antwoord #228 Gepost op: 30-07-2009, 11:00:07 »

De Spienet,
Waarschijnlijk zal uw vader hetzelfde hebben gezegd.
Tijden veranderen, ofschoon niet alles beter zal zijn.
Uw kinderen zullen later waarschijnlijk ook anders reageren .
U bent niet de enige.
Velen constateren dezelfde veranderingen
Vroeger werd er veel gezongen...
Wees tevreden met uw lot.
    Ziet hoe alles hier veranderd    enz.

Vreemdeling

Gelogd
vreemdeling
Schipper
*****
Berichten: 1860


Bekijk profiel
« Antwoord #229 Gepost op: 30-07-2009, 16:03:43 »

De zee heeft altijd vrees ingeboezemd voor de Scheveningse moeders.
Strandbezoek zoals dit tegenwoordig plaats vindt, was er wel, maar in beperkte mate.
Niet de grote mensen massa’s en geen surveillerende politie agenten, die waakten over het onvoorzichtige zwemgedrag van de vele badgasten.

De Scheveningse moeders hadden weinig tijd om met hun kinderen naar het strand te gaan. Meestal hadden zij hun werkhuizen of waren boetster en na hun werk moest het werk in huis nog worden geregeld en waren zij meestal nog tot ‘s- avonds laat bezig
En de kinderen alleen te laten gaan was ook al erg moeilijk, vooral als er geen oudere kinderen bij waren en zeker als het woord zwemmen werd gebezigd.

In deze periode van voor 1940 waren er 2 gedeelten van het Scheveningse strand waar onder toezicht kon worden gezwommen of in het zeewater kon worden geploeterd.
Deze gedeelten van het strand waren door hekken afgescheiden van de rest van het strand en vanaf de Boulevard alleen tegen betaling toegankelijk.
Beide afdelingen waren ook , qua publiek, verschillend.
Het luxe bad … Maatschappij Zeebad… was op de hoogte van het Kurhaus en het
Volkszeebad was op de hoogte van de Seinpost.
De beide namen geven reeds het verschil aan.  Ik denk ook dat het luxe bad een particuliere instelling was en het Volkszeebad een gemeentelijke instelling.
De toegangprijzen zullen ook daarom wel verschillend zijn geweest.
Beide baden konden bij mooi zomer weer op voldoende belangstelling rekenen.
Het Volkszeebad had iets aparts. ‘s- Avonds na 7 uur, als het bad sloot voor de betalende gasten en zij zich in de kleedhokjes hun zwemkleding omwisselden voor de normale kleding, werd het bad opengesteld voor niet betalende belangstellenden.
Hiervan werd druk gebruik gemaakt en vooral door de jeugd.
Nu hadden de moeders niet meer zoveel angst dat er iets kon gebeuren.
Geduldig stonden wij vroegtijdig voor de kassa te wachten tot het sein werd gegeven dat wij naar binnen mochten.
Echt zwemmen konden we niet. Het was meer ploeteren en duiken in de golven.
En steeds werden wij vanuit de uitkijkpost geobserveerd en gewaarschuwd als we te ver in zee gingen.
Na afloop onder de koude douche…. ook al geen gebruiksvoorwerp in de meeste vissershuizen….aankleden en vermoeid naar huis en meestal ook meteen naar bed.

Hier zijn ook mijn eerste pogingen begonnen om te leren zwemmen. Na verloop van tijd is dit gelukt, maar dan “ op z’n hondjes “, een zelf aangeleerde zwemslag.
Hiervan heb ik nog veel ongemak gehad.
Toen ik als gevolg van de evacuatie in de Achterhoek op school in het voortgezet onderwijs zwemlessen kreeg, heeft het erg lang geduurd eer ik deze “selfmade “ zwemslag had afgeleerd. 
In die tijd was de school die ik bezocht een zeer vooruitstrevende school,  waar tijdens de gymnastiek lesuren , zwemlessen werden gegeven voor het diploma A en B.

Vreemdeling


Gelogd
Netteke
Gast
« Antwoord #230 Gepost op: 30-07-2009, 19:41:16 »

Vreemdeling, en natuurlijk ook de anderen...

Ik geniet heel erg van uw bijdragen aan deze site!!
Uw herinneringen, Vreemdeling, heb ik uitgeprint en laten lezen aan mijn vader (80 jaar, opgegroeid aan de Zeekant en Kompasstraat) en hij zei dat hij het zelf verteld kon hebben, zo herkenbaar zijn deze voor hem!

Veel van zijn herinneringen heeft hij mij al verteld en zijn door mij al schriftelijk 'vastgelegd', maar door de herinneringen van 'leeftijdsgenoten' zoals u, komen er nóg meer herinneringen naar boven drijven!

Wat betreft de bramen.......... mijn vader heeft ook hierover dezelfde herinneringen, maar daarop aanvullend leeft in zijn herinnering nog voort dat zijn broers en zus de bramen mee naar huis moesten nemen waar deze door moeder verdeeld werd in bakjes waarna de kinderen deze bakjes gevuld met verse bramen gingen verkopen aan de 'rijke badgasten'.

Werden zij tijdens het bramen plukken betrapt door de koddebeier, dan kieperde deze de volle pan met bramen over de grond en trapte de verse vruchtenmassa met zijn laarzen tot moes!

'Zelf vertelde herinneringen' zijn nóg leuker dan de boeken over het Scheveningen van toen!!

Bedankt voor de bijdragen tot nu toe, ik kijk al uit naar de volgende herinneringen!

vriendelijke groet
Netteke

Gelogd
vreemdeling
Schipper
*****
Berichten: 1860


Bekijk profiel
« Antwoord #231 Gepost op: 31-07-2009, 15:42:48 »

Het gebeurt tegenwoordig nog wel eens dat de stroom uit valt.
Geen verlichting, geen T.V. geen internet verbinding enz.
Waar zijn de kaarsen ? Wie heeft er lucifers ? Waar is de zaklamp .?
Waar liggen de stoppen ?
En de peterolielamp van vroeger, uit oma’s  inboedel , staat glimmend gepoetst ( zonder lont en petroleum ) op de vensterbank, maar je hebt er op zo’n moment zo weinig aan.
Of brengen dan de nog nooit gebruikte sfeerkaarsen  uitkomst ?

Erger wordt het als er een storing is bij de toelevering van gas.
Geen verwarming, geen mogelijkheid tot het bereiden van een warme maaltijd enz .
Of je moet toevallig dan wel elektrisch kunnen koken.

Vroeger hadden wij dezelfde problemen, maar heel vaak was het onze eigen schuld.
Van een automatische afschrijving van de energie rekening hadden wij nog nooit gehoord..
Energie moest toen “cash “ worden betaald.

De toelevering van elektra en gas verliep ook toen via de meterkasten.
De meterkasten  waren van een gleuf voorzien, waarin geld of munten kon worden ingeworpen.
Voor elektra was het een zilveren gulden en voor het gas  een z,g.n. gaspenning.
Deze gaspenningen waren voor een bepaald bedrag bij de plaatselijke kruidenier verkrijgbaar, in ons geval bij de kruidenier Gitz aan de Badhuisstraat.

Wilde je elektrisch licht hebben dan moest er wel een gulden in de meterkast zitten.
Om elektra te sparen werd er nog vaak gebruik gemaakt van de petroleumlamp, b.v. bij het voorlezen in de schemering voor de kinderen… mits moeder tijd had…. , alvorens deze naar bed moesten.
Daarom kwam dan ook nog regelmatig de petroleumman langs met zijn handkar, waarop een vat met petroleum,
Ieder huisgezin had dan ook een petroleum kan.

Viel de stroomvoorziening uit dan was het bijna zeker, dat de hoeveelheid elektra waar je volgens de ingeworpen gulden recht op had, was verbruikt.
Had je geen zilveren gulden in je portemonnee of geldkistje, dan was je aangewezen op de petroleumlamp of er moest wat losgeld worden omgewisseld voor een gulden bij familie of buren.

Regelmatig werd de ingebouwde geldlade in de meterkast geleegd. Ter plekke werd dan door de “meterlichter “ afgerekend, want het geldbedrag aan ingeworpen guldens was hoger dan het geldbedrag van de verbruikte hoeveelheid stroom en kreeg je enkele guldens terug.

Wanbetalers waren er niet bij dit systeem of je had er een foefje op gevonden om de geldlade regelmatig zelf leeg te halen.

De gas voorziening verliep op dezelfde wijze.
Meestal had de huisvrouw wel één of meerdere gas munten in voorraad, maar zo niet, dan werd je als kind er op uit gestuurd om snel bij de kruidenier wat munten te kopen.
Moeilijker werd het als de kruidenier was gesloten of op zondag. Dan was je aangewezen om te lenen bij buren of familie.
Of je moest je behelpen met de in de meeste huizen aanwezige 3 of 4 pits petroleum stellen.
De petroleumkan was dan ook hier een nuttig gebruiksvoorwerp.

Afrekening geschiedde op dezelfde wijze als bij het elektra. Ook hier was het gebruikte geld bedrag van de munten hoger als de verbruikte gas prijs.
Geld werd echter niet uitbetaald, maar wel een aantal gasmunten ter waarde van dit bedrag.

Ik weet niet of deze nuts voorzieningen in de nieuwbouw wijken op dezelfde wijze was geregeld zoals in een groot gedeelte van het oude dorp, maar dit zullen we zeker te horen krijgen uit de reacties.

Vreemdeling


 
Gelogd
zier
Schipper
*****
Berichten: 3619


wie de mens leerd kenne, leerd de dieren waardeere


Bekijk profiel
« Antwoord #232 Gepost op: 31-07-2009, 18:29:24 »

vreemdeling,tegenwoordig krijg je eens in het jaar een kaart voor je meterstanden, die kun je dan telefonies of via internet door geven,en bij deened hoef je helemaal niets want die kunnen hem op kantoor zo aflezen iedere dag.

maar die oude meters waar je munten in moest gooien waren tog de mooiste,want ik herinner me nog in midlesbrough kwam ik bij iemand thuis en die had ook zo'n meter daar moest je sixpence in gooien ,daar werd je helemaal gestoord van,maar dat was gouw over,op gelijke hoogte van de draaischijf aan de zijkant van het glaasje een klein gaatje boren,en dan met een dunne naald erin en tegen de schijf aan laten komen ,dan stopten de schijf en ook de teller.
je moest alleen niet vergeten dat als je de deur uitging de naald er uit te halen en het gaatje onzichtbaar te maken want de land lady wilde nog wel eens komen controleeren.

zelfs dat kan tegenwoordig met de nieuwe meters niet meer want die zijn digitaal.
zier
Gelogd
vreemdeling
Schipper
*****
Berichten: 1860


Bekijk profiel
« Antwoord #233 Gepost op: 31-07-2009, 18:40:40 »

Zier'
Leuke reactie.
In Engeland was alles mogelijk.
gr.
Vreemdeling
Gelogd
roker
Schipper
*****
Berichten: 185


Bekijk profiel
« Antwoord #234 Gepost op: 31-07-2009, 19:42:39 »

beste Netteke , Schrijf ook eens wat verhalen van je vader op deze site . Of zijn die te prive .

Groetjes Henk K
Gelogd
vreemdeling
Schipper
*****
Berichten: 1860


Bekijk profiel
« Antwoord #235 Gepost op: 31-07-2009, 20:57:36 »

Witkwast.
Gelieve goed te lezen. Anders een bril kopen.
Er staat heel duidelijk day beide gedeelten door hehhen waren afgesloten.
een voor het Kurhaus en een voor de Seinpost,
Het is dan ook vrij logisch dat de rest van het strand door anderen toegankelijk was.
Nergens spreek ik van een electra munt, wel over een ZILVEREN GULDEN.

p.s.
In de Hema zijn "look overtjes "te koop voor minder dan € 2..
Doe er uw voordeel mee !

Vreemdeling
Gelogd
viking
Gast
« Antwoord #236 Gepost op: 31-07-2009, 22:37:10 »

day?? hehhen??  bij de kruidvat heb je ze ook Grin Grin Grin Grin Grin Grin Grin Shocked Shocked Shocked

rob
Gelogd
Netteke
Gast
« Antwoord #237 Gepost op: 01-08-2009, 08:18:15 »

beste Netteke , Schrijf ook eens wat verhalen van je vader op deze site . Of zijn die te prive .

Groetjes Henk K

Beste Henk

Ik heb er een paar die ik zal verzamelen en hier neerzetten. Alleen nog even de tijd zoeken  Knip oog

groetjes
Netteke
Gelogd
vreemdeling
Schipper
*****
Berichten: 1860


Bekijk profiel
« Antwoord #238 Gepost op: 01-08-2009, 11:04:43 »

correctie reactie 31/7/09 20.57 uur.
Gelieve te kezen....
2e regel  DAY moet DAT zijn
           en HEBBEN moet HEKKEN zijn.
vreemdeling

Gelogd
zier
Schipper
*****
Berichten: 3619


wie de mens leerd kenne, leerd de dieren waardeere


Bekijk profiel
« Antwoord #239 Gepost op: 01-08-2009, 11:06:54 »

van wat voor tijd spreken jullie over die strand afzettingen.??
zier
Gelogd
Pagina's: 1 ... 12 13 14 15 [16] 17 18 19 20 ... 72 Omhoog Print 
« vorige volgende »
Ga naar:  


Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.4 | SMF © 2006, Simple Machines LLC Valid XHTML 1.0! Valid CSS!