Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
19-04-2024, 04:40:21
Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren
Nieuws: http://jolybit.nl De nieuwe trading hulp website is in de maak. U kunt hem wel al gebruiken.

+  Vraag en antwoord & Wie wat waar
|-+  Vraag en antwoord
| |-+  Vraag en antwoord
| | |-+  Herinneringën deel 2
« vorige volgende »
Pagina's: 1 ... 23 24 25 26 [27] 28 29 30 31 ... 108 Omlaag Print
Auteur Topic: Herinneringën deel 2  (gelezen 1145886 keer)
Post Boy
Schipper
*****
Berichten: 1317



Bekijk profiel
« Antwoord #390 Gepost op: 09-07-2013, 22:33:38 »

Je had ook nog een zeuve regge : Snotolf.
En de stekers: haring die vast zit in de mazen van de rugkant van een haringtrawl.

Dirk.
Gelogd
vreemdeling
Schipper
*****
Berichten: 1860


Bekijk profiel
« Antwoord #391 Gepost op: 10-07-2013, 07:34:28 »

                                                 Een slok te veel....!

Rechtszitting van 28 Mei 1971

James Bowie, de 54 jarige schipper van de trawler Coastal Empress, vertelde aan het hof, dat hij, indien hij geen voorzorg maatregels had genomen, de trawler Mary Graigh zijn schip in tweeën zou hebben gevaren.
Op twee voorgaande gelegenheden, toen hij te dicht in de beurt van de Mary Graigh was gekomen, zij van koers was veranderd en zij recht op hem toe stoomde.
Dhr. Bowie getuigde op de 2e dag bij het verhoor van de rechtszitting voor Lord Cameron en een jury van 5 personen van de Mary Graigh.
De vijf verdachten, die allemaal hadden gepleit dat ze onschuldig waren, waren 4 matrozen en een 2e machinist.
De uitgebrachte beschuldiging was, dat alle vijf op 9 Oktober 1970, deel hadden genomen aan de kaping van de trawler Mary Graigh en haar te gebruiken voor eigen gebruik doeleinden en de schipper uit zijn commando over het schip te zetten, door gebruikmaking van bedreigingen en te pogingen hem te verwonden.

Zij allen werden schuldig bevonden aan vrijwillige koers wijzigingen met de Mary Graigh, waaruit een aanvaring kon worden verwacht, met het gevaar voor schip en bemanning.
Drie verdachten werden niet schuldig bevonden deel te hebben genomen aan een derde opzettelijk poging van navigeren van de Mary Graigh, op aanvaring koers, terwijl een reddingsvlot met 3 van de bemanning leden van de Mary Graigh langszij lag van de Coastal Empress, met uitzondering van de twee bemanning leden van de Mary Graigh.

James Bowie was ruim 27 jaar schipper van de Coastal Empress en hij zag de Mary Graigh een halve mijl uit wal bij Petershead en riep het schip op per radio telefonie,
Hij hoorde wel dat het niet de schipper was die hem antwoordde. En de stem antwoordde hem, dat de dek bemanning het schip hadden gekaapt en had de rest van de bemanning aan wal gebracht in Petershead.
Hij vroeg de stem om wat luider te spreken, maar de stem antwoordde hem, ik kan niet luider spreken wat zij houden mij gevangen.
De Coastal Empress volgde de Mary Graigh die erg slordig stuurde, bijna het kompas rond om verder uit de kust te geraken.
Op 2 momenten had de Mary Graigh recht op hen afgestuurd en was haar dichter dan een mijl genaderd.
Op vragen van de advocaat wat de bedoeling was van de Mary Graigh met de dingen die zij aan het doen was, zei de schipper dat het er erg veel op leek om ons te rammen en moesten snel maken dat we weg kwamen.
Later op de dag zag hij een redding vlot dobberen achter de Mary Graigh en ging naar het vlot toe om de 3 mannen op te pikken.
Toen hij bezig was de 3 man uit het redding vlot op te pikken, zag hij de Mary Graigh op haar afkomen.
Zij kwam met een behoorlijke snelheid op ons af en was ongeveer 300 voet van ons verwijderd.
Ik vroeg de hoofd machinist om mij direct te waarschuwen als de laatste man van het vlot af was, zodat ik met vol vermogen weg kon varen.
Op de vraag van de advocaat wat er zou zijn gebeurd als hij was gebleven waar hij was, antwoorde hij..... De Mary Graigh zou ons weleens in tweeën hebben kunnen varen. Alle intenties en veronderstellingen wezen er op de de Mary Graigh er op uit was de Coastal Empress en het redding vlot te rammen. Het was een heel gevaarlijke situatie.
De Coastal Empress zette vervolgens koers naar Aberdeen en hoopt dat de Mary Graigh haar zou volgen. Maar na een half uur stopte zij.
De Coastal Empress veranderde van koers om naar het gestopte vaartuig te gaan en na wat moeilijkheden slaagden wij er in iemand aan boord van Mary Draigh wakker te maken.
Zij schreeuwden en vloekte naar ons en vroegen de 3 mannen welke wij van het vlot hadden opgepikt, weer terug te brengen aan boord van de Mary Graigh en uiteindelijk namen we haar op sleeptouw en zette koers naar Aberdeen.

Eerder had een matroos van de Mary Graigh de rechtbank verteld dat er 7 man aan boord stemden of het schip wel of niet zou worden gekaapt tijdens een bier en sherry feestje aan boord van het schip.
Hij vertelde dat hij de enige was die niet stemden en de anderen vertelden hem dat hij dan hun gevangene zou zijn. Ze boeiden zijn polsen, maar hij vatte het op als een geintje.
Er werd iets gemompeld om de boeien wat losser te maken, zodat hij mee kon blijven doen met het drinken.
Er was gelag in de rechtbank, toen hij vertelde dat Noorwegen, Cuba en Israel de enige drie landen waren, die werden voorgesteld om naar uit te wijken.
Hij had ook tegen de schipper en stuurman gezegd dat hij naar de wal wilde zwemmen, om dat hij niets te maken wilde hebben, met hetgeen zij aan het doen waren.
Hij bevestigde ook, dat het voor de bemanning vrijwel algemeen gewoonte was om dronken te zijn op weg naar de visgronden, zolang het maar gebeurde, dat zij nuchter waren als zij op de visgronden aankwamen.
Hij wist ook niet wat het idee van de man was om met het schip naar Israel te varen.
Maar waarom dan Noorwegen ?  Omdat het dichter bij lag.

Hij was het eens met de advocaat dat het maar een dronken weerklank was, wat de mannen in de kranten hadden gelezen of hadden gezien op de televisie, over de manier hoe vliegtuigen werden gekaapt.
Hij vatte het op als dronken gepoch en was in de veronderstelling dat de mannen het schip wel terug zouden brengen.
Een van de jonge matrozen van de Mary Graigh vertelde in welke conditie zij waren, toen zij uit Petershead vertrokken, waar de rest van de bemanning aan wal was gezet.
Iedereen was behoorlijk dronken, Eén er van was het ergste.
Iedereen nam een deel van het sturen voor zijn rekening, maar er waren ook perioden dat er helemaal niemand aan het roer stond.
De kast van de “ Bonded Stores “ werd open gebroken en al het bier werd naar het stuurhuis meegenomen en was al spoedig weer op.
Zij zagen dat de Coastal Empress hen volgden en contact met haar maakte via de radio. Maar hij kon maar net aan de Coastal Empress vertellen dat hij aan boord bleef om te trachten en maken dat de mannen tot reden zouden komen, maar de microfoon werd uit zijn hand geslagen en wat later werd de microfoon zelfs uit haar sokkel gerukt.
Nadat een van de matrozen had besloten de Coastal Empress te rammen, besloten 2 anderen het redding vlot te nemen en naar de Coastal Empress te gaan.

Toen aan de gangmaker van de kaping werd gevraagd over zijn aandeel in de zaak, antwoordde hij dat zijn vrouw een andere geliefde had, maar hij wist niet wie het was. Maar dat het niet zijn bewijsvoering zou beïnvloeden.

De walschipper gaf toe dat trawler mannen in dienst onder zware druk stonden.
Terwijl zij dronken waren, zij de verantwoording hadden nuchter te zijn op het moment dat het schip de visgronden bereikte.
Een assistent trawl manager van de North Star Fishing Company werd door de advocaat ondervraagd, waarom een bedrijfsbus werd gestuurd om de bemanning op te halen, zonder te kijken naar hun condities.
Hij vertelde dat zij niet aan boord werden toegelaten als zij onbekwaam waren door dronkenschap, of dat zij drank meebrachten. Maar hij niet de bevoegdheid had, hen te fouilleren en zodoende drank aan boord kon worden gesmokkeld.

De verdediging liet geen getuigen oproepen en werd de zaak afgerond,
De uitspraak kon de volgende dag worden verwacht.
Gelogd
A.Oosterbaan
Gast
« Antwoord #392 Gepost op: 10-07-2013, 09:50:42 »

A-263


* A-263-Mary_Craigh.jpg (147.47 KB, 720x480 - bekeken 935 keer.)
Gelogd
A.Oosterbaan
Gast
« Antwoord #393 Gepost op: 10-07-2013, 09:54:04 »

Coastal Empress


* A-455-Coastal_Empress-1960.jpg (148.21 KB, 729x486 - bekeken 1009 keer.)
Gelogd
vreemdeling
Schipper
*****
Berichten: 1860


Bekijk profiel
« Antwoord #394 Gepost op: 10-07-2013, 11:10:37 »

Hozebek voor zeeduivel
Cor
Gelogd
vreemdeling
Schipper
*****
Berichten: 1860


Bekijk profiel
« Antwoord #395 Gepost op: 12-07-2013, 07:25:56 »

                          Als de drank is in de man.....
                                                          ( zit de wijsheid in de kan )

Je denkt misschien dat kapers de criminelen van de zee zijn.
Maar een visserman uit Grimsby, die in 1966 voor de grap een trawler kaapte, wil voor eens en altijd zijn naam zuiveren.

De feiten.
Olly was op dat moment een matroos aan boord van de trawler Loveden.
En hij zegt dat de gedachten tot kaping nog nooit bij hem op waren gekomen.

Voor het vertrek naar zee, waren alle bemanningsleden die dag aan de drank geweest, wat een normaal verschijnsel is, en we gingen eenmaal aan boord, hier mee door.
Wij waren met 5 personen.

Ik was samen met mijn vriend, die later ook werd veroordeeld voor kaping. Ik was zwaar beneveld door de drank,en zei  hem voor de grap..... Zullen wij het schip kapen ?

Hij lachte en stemde er in toe en we overmeesterden de schipper en bonden hen vast,  evenals de anderen.
Maar spoedig realiseerden we ons de omvang van wat we hadden gedaan, toen de schipper was ontsnapt en een Mayday had uitgezonden.
Maar we verhinderden het verder.

Onze grap  was compleet uit de hand gelopen en we wisten het.
En zo vluchtte we met de redding boot van het schip en namen 10 kratten bier mee en we eindigde uiteindelijk op de Duitse kust en werden daar door de politie gearresteerd.

Op dinsdag 6 Oktober 1966 moesten de mannen hun straf voor ogen zien voor het voorval op de Loveden,  in Juli van dat jaar en moesten zich gelukkig prijzen dat ze niet moesten te recht staan voor een groot vergrijp.

Ollly realiseerde zich dat dat het punt was, toen hij zich de ernst van de zaak kon begrijpen.

Hij wist dat ze gek waren geweest om het schip te kapen.
Ze hadden niet alleen de andere leden van de bemanning de schrik aangejaagd, maar ook hun  gezinnen, die de Mayday oproep hadden gehoord en op verder nieuws wachtte.

Hij aanvaardde volmondig zijn straf van vijf jaar opsluiting.

Teruggaand naar 1966, werd Olly gelijktijdig veroordeeld tot 3 jaar voor samenzwering tot het plegen van muiterij en vijf jaar voor het molesteren en schrik aanjagen voor de levens van schipper, stuurman, eerste en tweede machinist en de kok.

De vijf jaar in de gevangenis leken voor Olly een eeuwigheid, maar hij respecteerde de officieren en schikte zich in zijn veroordeling.

Hij was er zich van bewust dat zijn vissers loopbaan voorbij was, tot dat een trawler reder uit Grimsby zich over hem ontfermde.

Hij nam hem onder zijn hoeden en hielp hem uiteindelijk bij het verkrijgen van mijn schippers diploma en bracht hem voor de rest van mijn leven, terug op zee.

Als hij alles over kon doen wat er die dag is voorgevallen, zou hij nooit de trawler hebben gekaapt.

Hij wilde dat de mensen hem  herinnerde als een succesvol schipper  en niet als een kaper.
Gelogd
zier
Schipper
*****
Berichten: 3619


wie de mens leerd kenne, leerd de dieren waardeere


Bekijk profiel
« Antwoord #396 Gepost op: 12-07-2013, 10:03:46 »

Doet me denken aan de dirkje.
Gelogd
A.Oosterbaan
Gast
« Antwoord #397 Gepost op: 12-07-2013, 10:28:20 »

Loveden


* GY-068-Loveden.jpg (125.14 KB, 689x460 - bekeken 935 keer.)
Gelogd
vreemdeling
Schipper
*****
Berichten: 1860


Bekijk profiel
« Antwoord #398 Gepost op: 12-07-2013, 15:23:01 »

A.Oosterbaan,

Ben jij familie van J.H. dat je zoveel foto's hebt.
Jouw verzameling mag er ook zijn.
Leuk dat er bij de stukjes foto materiaal wordt bijgezet.
Maak het geheel levendiger.
Prettig weekend
Gr.

Cor
Gelogd
vreemdeling
Schipper
*****
Berichten: 1860


Bekijk profiel
« Antwoord #399 Gepost op: 12-07-2013, 15:24:31 »

Zier.

Wat was er aan de hand met de Dirkje ?

Cor
Gelogd
vreemdeling
Schipper
*****
Berichten: 1860


Bekijk profiel
« Antwoord #400 Gepost op: 12-07-2013, 15:41:14 »

Ik ben van mening dat de "Bonded Stores" aan boord van de Engelse trawlers veel narigheid heeft te weeg gebracht.
Niet voor niets stelde een Minister een onderzoeken in, naar het drank misbruik aan boord van de Engelse trawler.
Bij onderzoek door de Engelse  Scheepvaart Inspectie na een scheep ramp,.wordt vaak vermeld dat drank misbruik niet de oorzaak was.

Wanneer werden de Scheveningse schepen van "Bonded Stores " voorzien.

Is het waar dat bij binnenkomst van een Engelse trawler in een Engelse haven, een vlag gevoerd moest worden, als teken dat er nog "Bonded Stores" aan boord waren.
Ik meen dat het de   Union Jack " was , die aan de vlaggenstok op het achterschip werd gevoerd.

Cor
Gelogd
zier
Schipper
*****
Berichten: 3619


wie de mens leerd kenne, leerd de dieren waardeere


Bekijk profiel
« Antwoord #401 Gepost op: 13-07-2013, 10:14:30 »

Cor,dat van de dirkje ik denk dat geweest is in de eind jaren 50.
Ze zaten in het kanaal en der was geen visserij meer in het kanaal.
Toen kreeg de schipper orders om door te gaan naar de westkust,maar ze waren al zon dag of 12 uit en 2 matrozen die hadden daar geen trek in.
Toen hebben ze die ouwe opgesloten in zen hut .
Ze zijn toen voor 9 maanden verordeeld wat ik toen gehoord heb,1 er van was wat ik hoorden was een schev. Een vrijgezel wat ik me herinner woonde in de goereesestraat en heete de graaf ,maar of dat waar is durf ik niet te zegge.
Gelogd
aat taal
Schipper
*****
Berichten: 261


Bekijk profiel
« Antwoord #402 Gepost op: 13-07-2013, 18:07:10 »

de schipper van de Dirkje was dat niet Maarten Letsch?

aat taal
Gelogd
poon
Gast
« Antwoord #403 Gepost op: 13-07-2013, 22:09:54 »

was dat niet l.gravenmaker?
Gelogd
zier
Schipper
*****
Berichten: 3619


wie de mens leerd kenne, leerd de dieren waardeere


Bekijk profiel
« Antwoord #404 Gepost op: 14-07-2013, 10:16:34 »

Ik denk poon wel der is goed zou kunnen zitten,ik herinner me ook dat het in eind dec. Moest wezen want als ze naar de westkust gingen zouden ze met de kerst niet binnen wezen.
Gelogd
Pagina's: 1 ... 23 24 25 26 [27] 28 29 30 31 ... 108 Omhoog Print 
« vorige volgende »
Ga naar:  


Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.4 | SMF © 2006, Simple Machines LLC Valid XHTML 1.0! Valid CSS!