Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
29-03-2024, 12:53:35
Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren
Nieuws: http://jolybit.nl De nieuwe trading hulp website is in de maak. U kunt hem wel al gebruiken.

+  Vraag en antwoord & Wie wat waar
|-+  Vraag en antwoord
| |-+  Vraag en antwoord
| | |-+  Herinneringën deel 1
« vorige volgende »
Pagina's: 1 ... 18 19 20 21 [22] 23 24 25 26 ... 72 Omlaag Print
Auteur Topic: Herinneringën deel 1  (gelezen 910830 keer)
reuzekee
Gast
« Antwoord #315 Gepost op: 06-10-2009, 17:26:40 »

spienet je wil tog niet sugereeren dat na de verlenging van de pieren dat het toen beter was,het is nog net zo'n kloote haven als voor de verlenging.
zier
... kan wel weze ....maar nog steeds beter dan Masluus!!jullie ebbe ge-iens  een koppes ... Grin Grin Grin Grin
Gelogd
zier
Schipper
*****
Berichten: 3619


wie de mens leerd kenne, leerd de dieren waardeere


Bekijk profiel
« Antwoord #316 Gepost op: 06-10-2009, 17:27:24 »

vreemdeling rond die tijd '36 zullen ze met elkaar gevaren hebben,ik zal wel deris in de garage kijken ik heb nog het kistje staan en de disel en kaakmesje aleen geen zet.
zier
Gelogd
vreemdeling
Schipper
*****
Berichten: 1860


Bekijk profiel
« Antwoord #317 Gepost op: 06-10-2009, 17:47:09 »

De getoonde zeilplaat door Jan Jansen is niet kompleet.
Het ijzeren plaatje ligt los van de riem. Op de riem zijn de gaatjes te zien waarmee de ijzeren plaat met touw op de riem werd vastgezet.
Het behoort één geheel te zijn .
 vreemdeling.
Gelogd
vreemdeling
Schipper
*****
Berichten: 1860


Bekijk profiel
« Antwoord #318 Gepost op: 06-10-2009, 17:51:17 »

Zier,
 Dat is best mogelijk.
Jouw vader en mijn vader zijn altijd kameraads geweest en ik heb diverse keren jouw vader meegemaakt als hij met je moeder en een kind met ons gezin ging wandelen.
Vreemdeling
Gelogd
Wybe-M2
Gast
« Antwoord #319 Gepost op: 06-10-2009, 21:11:45 »

Weet iemand welke logger dit is.

Ik heb deze foto uit een boekje. Welke weet ik niet meer, de gegevens daarover zijn uit mijn compu verdwenen.
In de tekst bij de foto staan geen gegevens over de logger. Ook geen datum.
Gelogd
GerardKnoester
Gast
« Antwoord #320 Gepost op: 06-10-2009, 21:21:33 »

Weet iemand welke logger dit is.

Ik heb deze foto uit een boekje. Welke weet ik niet meer, de gegevens daarover zijn uit mijn compu verdwenen.
In de tekst bij de foto staan geen gegevens over de logger. Ook geen datum.
Deze foto is genomen:28 Oct.1936.Er staat geen nummer van de logger bij.
Gerard.
Gelogd
witkwast
Schipper
*****
Berichten: 2272


Leer v. gisteren Droom v. morgen Maar leef vandaag


Bekijk profiel
« Antwoord #321 Gepost op: 06-10-2009, 21:46:53 »

Ik heb deze foto uit een boekje. Welke weet ik niet meer, de gegevens daarover zijn uit mijn compu verdwenen.
In de tekst bij de foto staan geen gegevens over de logger. Ook geen datum.

Het boek heet Het Zilver v/d  Zee.  Er staat wel bij dat het gebeurde in november  1936 en dat de reddings boot de Zeemanshoop heette maar geen nummer of naam v/d logger.

Witkwast
Gelogd
vreemdeling
Schipper
*****
Berichten: 1860


Bekijk profiel
« Antwoord #322 Gepost op: 07-10-2009, 11:37:44 »

Gerard Knoester,
Betreffende foto heeft de volgende dag in de krant gestaan.
Is op zondag 25 october genomen in de namiddag,.
Kijk maar op de foto naar de hoeveelheid mensen die naar de binnenkomst van deze logger kijken. Dit kan nooit op maandagmiddag 26/10 zijn genomen. Want op maandagmiddag zouden al deze mensen hebben gewerkt. Op de middag  van de 25 /10 kwamen meerder loggers binnen. Waarschijnlijk ook mijn vader op de Sch. 77, want wat deed ik anders op zondag aan de haven .
Op de foto is aan de horizon nog een logger zichtbaar.
vreemdeling
Gelogd
GerardKnoester
Gast
« Antwoord #323 Gepost op: 07-10-2009, 12:01:30 »

Er staat bij de foto 28 Oct.1936.
En of dat nou wel of niet waar is,daar zal ik niet van wakker legge Grin
Gerard.
Gelogd
Jan Jansen
Gast
« Antwoord #324 Gepost op: 07-10-2009, 12:33:22 »

 Grin Grin
Gelogd
GerardKnoester
Gast
« Antwoord #325 Gepost op: 07-10-2009, 12:42:13 »

t,ken aok weze dat ze een ATV dag hadde,of ane ze die toen nog iet Grin Grin Grin
Gerard,
Gelogd
vreemdeling
Schipper
*****
Berichten: 1860


Bekijk profiel
« Antwoord #326 Gepost op: 07-10-2009, 18:03:13 »

Noord over.

Bij mijn weten hebben we ook op Scheveningen nog een familie welke deze naam als bijnaam heeft.
Ik weet niet of deze naam uit ëën of uit twee woorden bestaat.
Het ontstaan er van lijkt mij vrij simpel.
Hoe vaak hoorde je niet in het verleden als de vangsten wat tegen vielen .... Wij gaan het eens ergens anders proberen...
We gaan Noord Over. ........
Dus voor diegene welke deze terminologie niet verstaan...... Wij stomen naar het Noorden en gaan het daar eens proberen en kijken of de vangsten daar beter zijn.

Hetzelfde woord Noordover ben ik tegen gekomen in een boekwerkje over de Vlaamse visserij.
Het woord is nu aaneen geschreven en nu is het een plaats aanduiding.

Uit gegevens van de stad Nieuwpoort uit de 14e eeuw, blijkt dat de haringvangst tot eind september plaats vond op de haringgronden van
"Noordover "
Volgens de bewoners uit deze zelfde periode van Kales ( huidige Calais ) werd dit ook wel Noordland of Nordpais genoemd.
Nord stond voor Noord
Pais stond voor pays en is het franse woord voor land.
Er werd onder verstaan het zeegebied voor de kusten van Noord-Oost Engeland en Oost Schotland. 

In feiten bedoelen we beiden ( Hollanders en Vlamingen ) hetzelfde.

De visserij in het "Noordover " was de belangrijkste haring visserij. en deze visserij begon in Juni / Juli en werd beoefend vanuit de grotere vissersplaatsen,  zoals Grevelinge, Duinkerk, Lombardsijde, Oosteinde, Blankenberge en Biervliet .In die periode allen nog Vlaamse havens.

De schepen waar de "Noorover "haringvisserij  mee werd uitgeoefend waren grotere schepen, dan de meestal open schepen welke werden gebruikt voor de haringvisserij in de Vlaamse kustwateren


"Noordover " staat in tegenstelling tot de Vlaamse zee., de visserij in de "Hoofden " , de banken bij de Vlaamse kust ( Dijck, Sandettie en Ruijtingen )
Vanaf September tot November werd eerst voor de kusten van Zuid-Oost Engeland gevist met de grotere schepen, daarna ook in de Vlaamse kust wateren en als laatste het Nauw van Kales..

Vreemdeling

Gelogd
garrent
Opper-stuurman
****
Berichten: 140


Bekijk profiel
« Antwoord #327 Gepost op: 07-10-2009, 18:15:04 »

De bijnaam Noordover bestond want dat was de bijnaam van mijn Opa Willem Verheij als hij naar huis ging na een praatje zei hij altijd ik ga Noordover.  Karel
Gelogd
Wybe-M2
Gast
« Antwoord #328 Gepost op: 07-10-2009, 20:53:38 »

Er staat bij de foto 28 Oct.1936.
En of dat nou wel of niet waar is,daar zal ik niet van wakker legge

Dat kan goed kloppen.

Ik ben even in de oude kranten gedoken.

Uit Het Vaderland van WOENSDAG 28 October 1936 (voorpagina):

Citaat
Drie loggers binnengevallen

Zeemanshoop behoefde geen dienst te doen

Na een ontzaggelijke worsteling met de woede der elementen, zijn vanmiddag tusschen 1 en 2 uur, opnieuw drie Scheveningsche loggers de haven binnengeloopen. Het waren de Sch. 245, de Sch. 280 en de Sch. 324.
Het nieuws, dat er drie loggers voor gaats
lagen verspreidde zich als een loopend vuurtje, niet alleen door het visschersdorp, maar
schijnbaar ook door de stad. Tenminste in een
minimum van tijd nadat de eerste logger op
grooten afstand gesignaleerd was, stonden er
duizenden menschen  rondom  de buitenhaven.
Hoewel iets minder dan gisteren, was de zee ook nu nog buitengewoon onstuimig, en de nootedopjes van loggers gingen er dan ook op te keer, dat men van tijd tot tijd zijn hart vast hield. Dat was een voortdurend slingeren en stampen in een zoodanig snel tempo, en met zoodanige groote bewegingen, dat men elk oogenblik dacht, dat het schip zich niet meer zou oprichten. Als men dat alles gezien heeft kan men niet anders dan de grootst mogelijke bewondering koesteren voor die mannen daar aan boord, niet alleen voor hun moed en voortvarendheid, maar stellig ook voor hun knappe zeemanskunst.
Even leek het erop, of de Sch. 280, die reeds voor de Sch. 245 voor den ingang van de haven was gekomen, de poging niet aandurfde. De Sch. 245 voer hem ten minste voorbij en kwam binnen, terwijl de 280 een eind buiten de haven bijdraaide en bleef liggen. Met bekwamen spoed werd daarop de reddingboot van de Noord-Zuid-Hollandsche Redding-Mij In gereedheid gebracht om zoo noodig assistentie te verleenen.
Zonder aarzelen voer de Zeemanshoop al slingerend en stamp de buitenhaven in. De bemanning met de zwemvesten aan, was bereid, desnoods met gevaar voor eigen leven, de woedende zee haar prooi te betwisten.
Maar het behoefde ditmaal niet Toen de Zeemanshoop ongeveer halverwege de buitenhaven was gekomen, heesch de Sch. 280 de zeilen en draaide den kop in de richting van de haven, waarop de Zeemanshoop het rustiger water van de eerste binnenhaven maar weer ging opzoeken. De Sch. 280 wist op eigen kracht binnen te komen, evenals de kort daarop volgende Sch. 324.
Naar wij vernemen is vannacht om 2 uur ook nog een logger binnengevallen, n.l. de Sch. 233 met 31 last haring aan boord.


Ik konkludeer dus dat het inderdaad op een woensdag is geweest en wel op 28.10.1936 en dat de SCH 280 op de foto staat en de SCH 324 aan de kim verschijnt.

Er stonden nog meer berichten over de visserij op deze voorpagina:

Citaat
WAT IS ER MET DE SCH179?

Reddinggordel en boot aangespoeld

Er heerscht een groote mate van onzekerheid omtrent het lot van den logger Sch 179, waarvan te Wijk aan Zee een reddingboei en op de Noorderpier te IJmuiden een reddingboot zijn aangespoeld. De Sch 179 behoort toe aan de N.V. Vischhandel, Reederij en IJsfabriek voorheen Frank Vrolijk te Scheveningen. Schipper van de Sch 179 is Willem de Niet en er zijn 14 opvarenden aan boord.
Wij hebben een kort onderhoud gehad met een van de directeuren van de N.V, Frank Vrolijk, die ons als zijn oordeel te kennen gaf, dat het zeer wel mogelijk is, dat er van de Sch 179 een boei en een boot losgeslagen zijn tijdens den zwaren storm van de laatste dagen, zonder dat er met het schip iets ernstigs aan de hand behoeft te zijn.
De Sch 179 is op 12 October jl. uitgevaren ter haringvangst en kon dus ongeveer afgevischt zijn. Het is daarom zeer wel mogelijk, dat het schip met versche haring op weg was naar IJmuiden, en daarbij door den storm verrast werd. In dat geval moet volgens het oordeel van insiders — de heer Vrolijkk heeft zich hierover niet uitgelaten — de mogelijkheid wel degelijk onder de oogen worden gezien, dat het schip met man en muis is vergaan. Immers.... de Sch 179 verkeerde in precies dezelfde omstandigheden als de Sch 68, die bij IJmuiden is vergaan, omdat ook de Sch 179 uitgerust is met een verouderden 80 pk Kromhoutmotor, die geen voldoende vermogen heeft, zooals wij reeds gisteren hebben geschreven, om het schip, wanneer het bij een Westerstorm eenmaal te dicht onder den wal zit, weer voldoende ver in zee te brengen, het voldoende lengte te geven, zooals dat heet.
Is dat het geval geweest, en niemand die daar met ja of neen op kan antwoorden, dan moet het als zeer wel mogelijk worden beschouwd, dat ook de Sch 179 slachtoffer van een of meer grondzeeën is geworden.
Voorloopig kan men op Scheveningen niet anders doen dan hopen op een gunstiger lot.
Nog wordt in verband met de bange vermoedens omtrent het lot van den logger Sch 179 uit IJmuiden gemeld dat men op korten afstand van de buitenhaven — ongeveer 2 km uit de pieren — benoorden de z.g. uiterton — dit is de laatste boei voor IJmuiden — een mast van een wrak gesignaleerd heeft Reeds gistermiddag kwamen berichten hieromtrent binnen. doch zekerheid kon niet worden verkregen. Vanochtend heeft de loodsboot op de aangegeven plaats een onderzoek ingesteld, waarbij
inderdaad de mast werd waargenomen. Hoewel
er geen enkele gissing kan worden gemaakt,
met welk schip men hier te doen heeft, schijnt het niet uitgesloten, dat hier een tweede logger in de golven is verdwenen. Zoodra de zee minder ruw is, zal men een nader onderzoek instellen.
Gelogd
Wybe-M2
Gast
« Antwoord #329 Gepost op: 07-10-2009, 20:54:33 »

{vervolg}

Citaat
Het vergaan van de Sch 68

Scheveningsche visschers namen aan de redding deel.

Daar gisterenmorgen verschillende Scheveningsche motorloggers met versche haring in IJmuiden binnen waren, hebben een groot aantal Scheveningsche visschers het zoo noodlottig vergaan van den motorlogger Sch 68 gezien.
Een drietal van deze opvarenden hebben persoonlijk nog aan de redding deelgenomen. Bij het uitvaren van de IJmuidensche reddingboot maakten drie Scheveningsche visschers — opvarenden van de binnengekomen motorloggers — deel uit van de bemanning van de reddingboot. Deze moedige menschen aarzelden niet om onmiddellijk mede te helpen aan de redding van hun medemenschen, ondanks het feit dat zij zelf eerst enkele uren geleden van de woedende zee waren teruggekeerd.
De gisteren te Scheveningen teruggekomen waren vol lof over kapitein en bemanning van de sleepboot „Nestor" en wat deze menschen hebben verricht grenst aan het ongelooflijke. Bijna voortdurend was de sleepboot onder water en men heeft de grootste bewondering voor het redden van negen menschen onder dergelijke buitengewoon moeilijke omstandigheden.
Naar men ons voorts mededeelt is de toestand van den monteur Toet die in het ziekenhuis te IJmuiden is opgenomen gunstig.
Minister Deckers betuigt zijn deelneming.
Naar wij vernemen heeft de reederij A. den Dulk te Scheveningen, de eigenaresse van de Sch. 68 welke bij IJmuiden is vergaan, het volgende telegram ontvangen van den Minister van Landbouw en Visscherij dr Deckers:

„Met groot leedwezen het vergaan van de Sch. 68 vernemend en zeer getroffen door het droevig verlies van vier menschenlevens verzoek ik U aan de familie der overledenen mijn hartelijke deelneming te betuigen.
w. g. Deckers."

Citaat
De Scheveningsche visscherij en de storm

De West-Zuid-Westerstorm is in den loop van den afgeloopen nacht geluwd, hoewel het nog zeer ruw weer was met hevigen regen en onweer.
Vannacht zijn de Scheveningsche haven binnengeloopen: de Poolsche logger GD.Y. 233, Schipper C. Bal met 32 last haring.
Te IJmuiden kwam binnen de Sch. 5, schipper L. Rog, met 14 last gezouten haring en 400 kisten versche. Te Vlaardingen liep binnen de Poolsche logger G.D.Y. 49, schipper D. Pronk met 34 last haring en Sch. 75, schipper C. Vink, met 30 last haring.
Er zijn op het oogenblik nog circa 90 schepen van de Scheveningsche vloot op zee.

Citaat
De „Adriatic" IJm. 18 behouden binnen gekomen

Een heden in IJmuiden binnengekomen logger heeft gerapporteerd op zeven mijl N.W. van IJmuiden een treiler te zijn voorbij gevaren, die ronddreef met weggeslagen brug en schoorsteen.
De „Neeltje Jacoba", de motorreddingboot van de Noord- en Zuid-Hollandsche ReddingMaatschappij is om twaalf uur uitgevaren om zoo noodig hulp te verleenen. De naam van den treiler is nog niet bekend.
Nader wordt gemeld:
De treiler, welke volgens het rapport van een in IJmuiden binnengekomen logger, op korten afstand van de haven in nood verkeerde, is er in geslaagd op eigen kracht behouden in IJmuiden binnen te komen.
Het bleek te zijn de „Adriatic" IJm. 18, welke geëxploiteerd wordt door een combinatie van Noordwijkschc visschers.
Het vaartuig werd geëscorteerd door de „Neeltje Jacoba", welke, zooals gemeld, voor eventueele hulpverleening was uitgevaren.

Citaat
De „Norburg" veilig binnen gebracht

Het Duitsche stoomschip „Norburg", dat gisteren bij Terschellingerbank in nood verkeerde en in verband met zijn gevaarlijke positie om den Oost is gestoomd teneinde te trachten de Eems binnen te vallen, is hedennacht veilig de haven van Borkum binnengebracht
Een uiterst moeilijke sleepreis.
Omtrent de berging van het in nood verkeerende Duitsche stoomschip „Norburg" kan nader worden gemeld, dat de sleepboot „Holland" van de reederij Doeksen, hedenochtend na een uiterst moeilijken tocht om zeven uur met het schip de Eems is binnengevallen. Van de „Norburg" waren de luiken ingeslagen en bovendien was het roer defect. Een zeer hachelijke situatie ontstond, toen de sleeptros afknapte. Met bovenmenschelijke inspanning, waarbij de betrokkenen in levensgevaar hebben verkeerd, is men er in geslaagd, weer verbinding te kragen. Teneinde het geweld der golven te doen bedaren, heeft de „Norburg" veel olie gestort. De reddingboot „Insulinde" bleef voortdurend in de nabijheid, om assistentie te verleenen, indien deze noodig mocht zijn.
De sleep is in den loop van den ochtend te Emden aangekomen.
De „Norburg", welke een laadvermogen heeft van 4300 ton, was geladen met stukgoed. De lading is door de inwerking van het zeewater ernstig beschadigd.

Citaat
De „Insulinde" te Oostmahorn teruggekeerd

De reddingboot „Insulinde" van de Noord-en Zuid-Hollandsche reddingmaatschappij is hedenmorgen te half acht in Oostmahorn teruggekeerd.
De bemanning van de boot, welke den geheelen nacht in de nabijheid van het Duitsche ss „Norburg" is gebleven, heeft een zwaren tocht gehad. Een zoeklicht van de „Insulinde" is afgebroken terwijl een uitlaatpijp van den motor is weggeslagen.

Citaat
Het motorscheepje „Midsland" te Hollum gestrand

Vlotbrengen vrijwel   uitgesloten.

In den afgeloopen nacht is het motorscheepje „Midsland", schipper-eigenaar D. Borsch, wonende te Midsland, te Hollum gestrand. Het scheepje, dat achter een zandbank is geslagen, ligt zoo hoog, dat het gelost kan worden. Reeds gistermorgen waren de schipper en de knecht door de reddingboot „Brandaris" van boord gehaald. De „Midsland" welke met stukgoederen geladen is, was op weg van Amsterdam naar Terschelling.
De mogelijkheid het scheepje vlot te brengen is vrijwel uitgesloten. Men is van meening, dat het als verloren moet worden beschouwd.

Citaat
Treilers   hadden   moeilijke thuisreis

Eenige vandaag binnengekomen IJmuider treilers hebben een zeer moeilijke thuisreis gehad. Zoo had de „Flamingo 2" twee etmalen werk om van Terschelling naar IJmuiden te komen. De treilers „Emma" en „Mary" hebben beide de scheepsbooten verloren, terwijl de „Liesbeth Betty" schade heeft bekomen aan de brug. Ook de vuren van dezen treiler zijn weggeslagen. Er zijn evenwel op deze schepen geen persoonlijke ongelukken gebeurd.

(De tekst is met de komputer omgezet van beeld naar tekst. Het is snel met de hand/oog gekorrigeerd, maar er kunnen nog foutjes inzitten.)
Gelogd
Pagina's: 1 ... 18 19 20 21 [22] 23 24 25 26 ... 72 Omhoog Print 
« vorige volgende »
Ga naar:  


Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.4 | SMF © 2006, Simple Machines LLC Valid XHTML 1.0! Valid CSS!