Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
16-04-2024, 21:04:44
Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren
Nieuws: Nieuwe leden moeten helaas wachten tot dat de webmaster ze accepteert. Er is veel kaf onder het koren. Het beste kunt u na registratie ons nog even een e-mail sturen jolydesign@ziggo.nl.

+  Vraag en antwoord & Wie wat waar
|-+  Vraag en antwoord
| |-+  Vraag en antwoord
| | |-+  Herinneringën deel 1
« vorige volgende »
Pagina's: 1 ... 5 6 7 8 [9] 10 11 12 13 ... 72 Omlaag Print
Auteur Topic: Herinneringën deel 1  (gelezen 913410 keer)
zier
Schipper
*****
Berichten: 3619


wie de mens leerd kenne, leerd de dieren waardeere


Bekijk profiel
« Antwoord #120 Gepost op: 10-07-2009, 11:13:34 »

wat is er loos bart zit je soms klem.
zier
Gelogd
B@rtW.
Schipper
*****
Berichten: 771


SUPERIOR-TRADER


Bekijk profiel
« Antwoord #121 Gepost op: 10-07-2009, 11:58:23 »

Ja Zier, bedankt voor de tip, kennelijk zat er iets klem.
Die tekst hoorde bij heel iets anders waar ik nu verstelt van sta is dat het hier terecht is gekomen. Ik heb het al verwijdert.
HG. BartW.
Gelogd

Zoekt en gij zult vinden!
Post Boy
Schipper
*****
Berichten: 1317



Bekijk profiel
« Antwoord #122 Gepost op: 10-07-2009, 12:43:41 »

Nog even terug komen over RK school in Duindorp, ik woon er vanaf 1953. En ik weet voor 100 procent dat er geen RK school was in Duindorp. Maar in de Doggersbankstraat was wel een langzaam ze leerschool, zat aan de achterkant van de Duinrandschool op de eerste verdieping achteraan.

gr Cor




Cor aan de achterkant van de Duinrandschool zat ook een kakschooltje heb ik zelf opgezeten wat ik me nog kan herinneren,daar liepen zusterjes in vol ornaat,ik heb een keirtje me eile bedje onder eu kakt daar waren de zusterjes geloof ik iet zo blij mee. Grin Grin Grin Grin Grin Grin Grin Grin Grin
« Laatste verandering: 10-07-2009, 12:47:10 door Post Boy » Gelogd
C. Bal
Gast
« Antwoord #123 Gepost op: 10-07-2009, 14:22:34 »

Dirk die lang zaam me leer school had de achter ingang van de Duinrandschool, en die zat in de Doggersbankstraat tegen over de Tiengemeentestraat. De ingang van die kakschool zat er naast  Grin Grin
Gelogd
dicky
Gast
« Antwoord #124 Gepost op: 10-07-2009, 15:19:47 »

Heren,

was dat kakschooltje niet het Juliana kinder dag verblijf?

Gr. Dicky
Gelogd
C. Bal
Gast
« Antwoord #125 Gepost op: 10-07-2009, 15:26:00 »

Heren,

was dat kakschooltje niet het Juliana kinder dag verblijf?

Gr. Dicky
Ja Dicky zoals ik al zei, en de ingang zat in de Doggersbankstraat.  Kiss
Gelogd
vreemdeling
Schipper
*****
Berichten: 1860


Bekijk profiel
« Antwoord #126 Gepost op: 11-07-2009, 13:35:36 »

Ik wist niet dat mijn reactie d.d. 8 juli een ware "schoolstijd "heeft ontwikkeld.
Ik denk dat iedereen gelijk heeft.
Maar in mijn reactie d.d. 8 juli staat...voor de oorlog dus voor 1940.
Ik heb het nogeens bij mijn vrouw nagevraagd,
Haar reactie....
Er waren 3 scholen op een groot plein , op de plaats waar later de Pniel kerk is gebouwd.
Zelf heb ik heel weinig ervaring m.b.t. Duindorp.

In de R.K. school in de 2e Messstraat heb ik zelf ook nog les gehad, toen de Kon.Emmaschool gevorderd was voor de legering van militairen.

Vreemdeling

Gelogd
witkwast
Schipper
*****
Berichten: 2272


Leer v. gisteren Droom v. morgen Maar leef vandaag


Bekijk profiel
« Antwoord #127 Gepost op: 11-07-2009, 20:34:57 »

Rond de Pnielkerk waren 3 scholen en in het midden eengroot plein wat naderhand schooltuintje werd  als eerste had je de 1e  Thabor school dan in het midden de Christelijke Eben haezer school en de boven etage was de openbarelager gemeente school 63 en als laatste  de H. Colijn school deze 3 scholen stonden als een zogenaamde hoefijzer om de Pnielkerk. Ik zal langs de Pnielkerk rijden en kijken wanneer deze gebouwd is  weet wel Duindorp is rond de jaren 20/30 ontstaan.


witkwast
Gelogd
Jan Jansen
Gast
« Antwoord #128 Gepost op: 11-07-2009, 20:51:32 »

Rond de Pnielkerk waren 3 scholen en in het midden eengroot plein wat naderhand schooltuintje werd  als eerste had je de 1e  Thabor school dan in het midden de Christelijke Eben haezer school en de boven etage was de openbarelager gemeente school 63 en als laatste  de H. Colijn school deze 3 scholen stonden als een zogenaamde hoefijzer om de Pnielkerk. Ik zal langs de Pnielkerk rijden en kijken wanneer deze gebouwd is  weet wel Duindorp is rond de jaren 20/30 ontstaan.

witkwast


Gewoon even Googlen Grin Grin

De Pnielkerk is ontworpen door architect B.W. Plooy. Het gebouw kan als typerend voor de Gereformeerde Kerkbouw uit de periode tussen de twee wereldoorlogen genoemd worden. Een sobere bouw met hoge dakvlakken in kruisvorm met in het centrum een koperen torenelement. de hoog opgaande verticale raampartijen zijn uitgevoerd in ongedecoreerd gekleurd glas in lood. Het gebouw heeft zowel buiten als binnen stijlkenmerken die ontleend zijn aan de 'Amsterdamse School'. Het interieur, inclusief het orgelfront zijn ontworpen door de architect. De blokvormige decoratieve elementen, de paraboolvormige bogen, de banken en de zwartgekleurde houten lijsten zijn karakteristiek voor de bouwstijl. Achter de preekstoel is in de houten betimmering een zon met stralen te zien; de zon met stralen werd veel als motief gebruikt in de 'Art-deco' en was ontleend aan de vondsten die archeologische expedities bij ontdekking van het rijk der Inca's hadden opgeleverd. Het interieur is vrijwel nog geheel in tact gebleven, ondanks de oorlogsperiode. In de periode 1970-1975 heeft een kleine verbouwing plaatsgevonden en is een zaal onder de galerij gecreerd. Ook werd de speeltafel van het orgel rechtsbeneden in de kerkzaal geplaatst.
Eerste steen gelegd op 25 september 1937 door Ds.C.W. Keur. De kerk werd op 27 juni 1938 in gebruik genomen.Ds. Keur leidde de eerste dienst en koos als tekst: 1 Corinthe 3:9b "Gods gebouw zijt Gij,"
In de oorlogsjaren kwam het gebouw in het 'Sperrgebiet' te liggen Duindorp werd eind1942/begin 1943 geëvacueerd. Na de oorlog was er in Duindorp nog een NSB-kamp, waardoor de Pnielkerk op 3 augustus 1947 pas weer opengesteld werd voor de gemeentelede
Gelogd
witkwast
Schipper
*****
Berichten: 2272


Leer v. gisteren Droom v. morgen Maar leef vandaag


Bekijk profiel
« Antwoord #129 Gepost op: 11-07-2009, 22:20:30 »

Nog even voor allen en met uitzondering voor vreemdeling ! Duindorp was de nieuwbouw wijk van Scheveningen. De oude Scheveningers vonden het maar niks en de toen jong gehuwden (  nieuwe generatie ).  Vonden deze nieuwbouw met stromend water en electriciteit vele malen beter dan de oude woningen in de oude wijk Scheveningen die veel van deze voorzieningen niet hadden.
Met andere woorden weer een plus puntje voor Duindorp.

Witkwast
Gelogd
Piet Es
Gast
« Antwoord #130 Gepost op: 11-07-2009, 23:36:02 »

Nog even voor allen en met uitzondering voor vreemdeling ! Duindorp was de nieuwbouw wijk van Scheveningen. De oude Scheveningers vonden het maar niks en de toen jong gehuwden (  nieuwe generatie ).  Vonden deze nieuwbouw met stromend water en electriciteit vele malen beter dan de oude woningen in de oude wijk Scheveningen die veel van deze voorzieningen niet hadden.
Met andere woorden weer een plus puntje voor Duindorp.

Witkwast



Beste Witkwast

Ik ben het goeddeels met je eens, met uitzondering van de opmerking over de oude Scheveningers. Ik ben er ook niet van overtuigd dat die opmerking terecht is. Iedereen in Scheveningen, zowel oud als jong, was blij dat de tijd van de 19de eeuwse miezerige huisjes met de eensteensmuurtjes, de plee buiten, één kamer beneden, geen keuken maar koken onder een afdakje op het achterplaatsje, ouders slapen in de bedstee en de kinderen met z'n allen op de zolder (twee of drie in één bed) en eens in de week als kind gewassen worden in de teil op een stuk zeil in de woonkamer, voorbij was. Ik weet waarover ik praat. Het enige probleem kan zijn geweest dat voor wat betreft ouderen, of anders gezegd voor ouders, hun kinderen plotseling heel ver weg woonden. Er reed geen bus naar Duindorp en in het begin ontbrak zelfs een brug die toegang gaf tot Duindorp. Maar de relatieve luxe die de nieuwgevestigde Duindorpers mochten genieten woog zeker op tegen het feit dat de ouders niet zo maar even langs konden komen zoals destijds toen iedereen nog in het oude dorp woonde.

Met groet,

Piet Spaans
« Laatste verandering: 11-07-2009, 23:59:34 door Piet Es » Gelogd
witkwast
Schipper
*****
Berichten: 2272


Leer v. gisteren Droom v. morgen Maar leef vandaag


Bekijk profiel
« Antwoord #131 Gepost op: 12-07-2009, 00:04:06 »

Beste Piet,

Bedankt voor je eerlijke reactie,

Maar uit eigen ondervinding waren mijn grootouders niet te spreken over het besluit van mijn ouders om in het nieuwe dorp  te gaan wonen. En dat was niet alleen bij ons in de familie, ook bij vrienden  ervaarde ik dat. Een erfenis  is het feit dat je nog steeds het verschil merk als er over Scheveningers of Duindorpers gediscuseerd wordt, kijk maar in het begin van deze topic ook al is het niet kwaad bedoeld. De brug die jij omschrijft is ook een grens overgang van het oude naar het nieuwe.

En ik, ik hou van  Scheveningen  " Scheveningen leeft  "

Witkwast     
Gelogd
C. Bal
Gast
« Antwoord #132 Gepost op: 12-07-2009, 08:04:01 »

Nog even voor allen en met uitzondering voor vreemdeling ! Duindorp was de nieuwbouw wijk van Scheveningen. De oude Scheveningers vonden het maar niks en de toen jong gehuwden (  nieuwe generatie ).  Vonden deze nieuwbouw met stromend water en electriciteit vele malen beter dan de oude woningen in de oude wijk Scheveningen die veel van deze voorzieningen niet hadden.
Met andere woorden weer een plus puntje voor Duindorp.

Witkwast



Beste Witkwast

Ik ben het goeddeels met je eens, met uitzondering van de opmerking over de oude Scheveningers. Ik ben er ook niet van overtuigd dat die opmerking terecht is. Iedereen in Scheveningen, zowel oud als jong, was blij dat de tijd van de 19de eeuwse miezerige huisjes met de eensteensmuurtjes, de plee buiten, één kamer beneden, geen keuken maar koken onder een afdakje op het achterplaatsje, ouders slapen in de bedstee en de kinderen met z'n allen op de zolder (twee of drie in één bed) en eens in de week als kind gewassen worden in de teil op een stuk zeil in de woonkamer, voorbij was. Ik weet waarover ik praat. Het enige probleem kan zijn geweest dat voor wat betreft ouderen, of anders gezegd voor ouders, hun kinderen plotseling heel ver weg woonden. Er reed geen bus naar Duindorp en in het begin ontbrak zelfs een brug die toegang gaf tot Duindorp. Maar de relatieve luxe die de nieuwgevestigde Duindorpers mochten genieten woog zeker op tegen het feit dat de ouders niet zo maar even langs konden komen zoals destijds toen iedereen nog in het oude dorp woonde.

Met groet,

Piet Spaans
Geachte heer Spaans,

Zoals u het hier boven beschrijft, zo heb ik het eigenlijk nooit bekeken. Ik zie nu pas dat toen Duindorp bewoond ging worden, er nog geen brug was tussen Duindorp en oud Scheveningen. Mijn vraag is natuurlijk, wanneer werd die brug dan gebouwd en opgeleverd.

p.s Ik ben fel tegen Noorder zijn bouwplannen, maar in 1 ding zie ik wel wat zitten. Een tweede brug die Zuid en Noord verbinden. Want als ik in het Zeemanshuis een bakkie ben ga halen, is het een heel stuk lopen om in mijn Duindorp te komen.  Grin Grin
Gelogd
schubbereet
Gast
« Antwoord #133 Gepost op: 12-07-2009, 09:46:05 »

in het begin ontbrak zelfs een brug die toegang gaf tot Duindorp.

Wat een heerlijke tijd Grin
Gelogd
Jan Jansen
Gast
« Antwoord #134 Gepost op: 12-07-2009, 10:45:35 »

Mijn vraag is natuurlijk, wanneer werd die brug dan gebouwd en opgeleverd.

Lang leve internet; even googelen:"brug Duindorp" Grin Grin Grin Grin


Uitvoering
De eerste bebouwing van Duindorp bestond uit drie hoven met (huur)woningen, alle drie elk gesitueerd rond een ruim vierkant plein met speelgelegenheden voor de jeugd van de kinderrijke Scheveningse gezinnen. Het front van het totaal der ontwikkelde blokken, die als werktitels de namen Afvoerkanaal I, II, III, IV droegen, werd gevormd door woningen, gelegen aan de Houtrustweg. Deze keken alle in noordoostelijke richting uit op wat in de volksmond het Verversingskanaal werd genoemd. Dit afvoerkanaal liep sinds de 19de eeuw vanuit Den Haag richting de zee en het mondde via een sluis uit in de Noordzee. Oorspronkelijk werd de zich nieuw vormende wijk nog niet via een brug verbonden met het aan de overzijde van het kanaal gelegen - en zich intussen ook verder uitgebreidende - vissersdorp. Pas vanaf 1923 konden de Duindorpers beschikken over een brug die hen met het oude dorp, en dus met hun familie, verbond. Tot die tijd konden zij slechts oversteken met een pontje, of anders lopen of fietsen naar de meer noordwestelijk gelegen sluis die dan een droge oversteek over het kanaal kon bieden. Vervolgens ging een tram via de nieuw aangelegde brug een aansluiting bieden vanaf het betrekkelijk afgelegen Duindorp naar het centrum van Den Haag. In de loop van de jaren breidde de bouw van Duindorp zich in zuidwestelijke richting uit door middel van een aantal lange, rechte straten die hier en daar door - soms zeer korte of hoefijzervormige - zijstraatjes met elkaar werden verbonden. De aan deze straten gelegen woonblokken bestonden uit portiek(huur)woningen in twee of drie lagen, kleine eengezinswoningen en gelijkvloerse woningen met hun voordeur aan de straat. De zuidoostelijke helft van Duindorp kreeg in de loop der jaren een aanzienlijk minder sober en rechthoekig uiterlijk, met name doordat hier ruimte werd geboden aan particulier bouwinitiatief. In dit gedeelte verrezen ook vrijwel alle openbare voorzieningen, waaronder enkele scholen, kerken en een badhuis annex zwembad. Heel centraal gelegen werd te Duindorp het Tesselseplein gesitueerd, alwaar zich, rondom gelegen, een bloeiende middenstand kon ontwikkelen.

« Laatste verandering: 12-07-2009, 10:47:16 door Jan Jansen » Gelogd
Pagina's: 1 ... 5 6 7 8 [9] 10 11 12 13 ... 72 Omhoog Print 
« vorige volgende »
Ga naar:  


Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.4 | SMF © 2006, Simple Machines LLC Valid XHTML 1.0! Valid CSS!