Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
26-04-2024, 19:29:51
Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren
Nieuws: Nieuwe leden moeten helaas wachten tot dat de webmaster ze accepteert. Er is veel kaf onder het koren. Het beste kunt u na registratie ons nog even een e-mail sturen jolydesign@ziggo.nl.

+  Vraag en antwoord & Wie wat waar
|-+  Vraag en antwoord
| |-+  Vraag en antwoord
| | |-+  Herinneringën deel 1
« vorige volgende »
Pagina's: 1 2 3 4 5 [6] 7 8 9 10 ... 72 Omlaag Print
Auteur Topic: Herinneringën deel 1  (gelezen 914142 keer)
bomme
Gast
« Antwoord #75 Gepost op: 06-07-2009, 19:41:37 »

Ja Schub, je mag mijn broertje ook de groeten doen. Wordt tijd dat die weer is een emmer haring komt brengen. Ik heb net nog even mijn vader gebeld hij moest er wel hard om lachen.
Maar ik vindt het wel knap dat je op het tesselseplein durft te komen. ik ben er drie weken geleden een dag voor vlaggetjesdag nog geweest, ben maar snel doorgereden naar de haven.

Fred
Gelogd
schubbereet
Gast
« Antwoord #76 Gepost op: 06-07-2009, 19:44:27 »

Het is mooi weer Fred, zal Ruud met z`n motor en een Emmertje jou kant op sturen Grin
Gelogd
vreemdeling
Schipper
*****
Berichten: 1860


Bekijk profiel
« Antwoord #77 Gepost op: 06-07-2009, 19:50:30 »

Schub en Piet Es
Reactie was zeer leuk. Echter als Sinterklaas zal ik geen cadeaux uitdelen bij mijn bezoek aan ons aller geboorte plaats

 Nu even ets serieus.
Ik was vorige weelk in het plaatsje  Sint Anna ter Muiden. Echt een bezienswaardig plaatsje.
Dit plaatsje ligt ongeveer 3 km. ten zuiden van de plaats Sluis.( Zeeuws -Vlaanderen )
Vroeger (  1500-1600 ) lag deze plaats aan het Zwin., de zee arm welke de Belgische plaats Brugge met de zee verbondt.
Brugge was toen ook een belangrijke Hanze handelsstad.
Momenteel is het Zwin nog maar een klein gedeelte van wat het vroeger was en is nu ook een belangrijk natuur reservaat.

Jaren geleden heb ik een roman gelezen waar in een tocht wordt beschreven van een kogschip vanuit Brugge naar het Zweedse eiland Schoten., om daar ter plaatse haring te kopen.
In dit verhaal wordt ook de plaats Sint Anna ter Muiden genoemd bij de terug keer van het schip. Zodoende kwam ik op mijn vragen.
Ook wordt beschreven het verhandelen van de aangevoerde haring en de hectische toestanden ter plaatse., zelfs dames van "licht allooi " waren ter plaatse.

Vraag.
Is er in de visserij literatuur iets bekend over het Zweedse eiland Schoten.
Haringvisserij kwam er  jaar in - jaar uit, op een bepaald jaargetijde , ik meen in het voorjaar.

Weet iemand soms je titel van dit boek, welk ik nog graag een keer zou willen lezen en als nog in de bibliotheek zou kunnen bestellen.

Misschien heeft Piet Es iets in zijn documentatie.?

BVD.

Vreemdeling

Gelogd
Piet Es
Gast
« Antwoord #78 Gepost op: 06-07-2009, 20:26:45 »


Misschien heeft Piet Es iets in zijn documentatie.?

BVD.

Vreemdeling


Kijk uit naar Vlaanderens haringbedrijf in de middeleeuwen van R. Degrijse (N.V. De Nederlandsche Boekhandel te Antwerpen 1944). Soms nog antiquarisch te koop.

Piet Spaans
Gelogd
vreemdeling
Schipper
*****
Berichten: 1860


Bekijk profiel
« Antwoord #79 Gepost op: 06-07-2009, 21:37:04 »

piet es,
dank voor info.
zou nog van anderen willen vernemen wat de titel kan zijn van de door mij eerder gelezen roman.

vreemdeling
Gelogd
vlaardingen
Gast
« Antwoord #80 Gepost op: 06-07-2009, 22:11:31 »

Het gaat hier dus over hoe vroeger de haring aan de stalletjes werd geserveerd. Schoongemaakt maar met graat er nog in.

====================================================================

dan werdt de haring met beide handen met beide handen met duim en wijsvinger beet gepakt een keer over de kop geslingerd en van elkaar af getrokken ,dan bleef de graad aan de rug zitten,die 2 stripjes van de buik kon je graadloos naar binnen laten glijden en had je 2 handen om de rug beet te pakken en at je de rug van de graad af.
zier


ik denk ik maar weer ff naar vlaaring ga.

hallo , hier Vlaardingen,

Gaan Scheveningers elkaar nou vertellen hoe we een haring moeten eten ?
In de jaren '50 kwam bij ons in de straat haringboer "Snoekie", oud mannetje - oud haringkarretje en maakte de haring op de kar schoon. (gaatje in het plankie - onder het gaatje een emmertje)
Mijn moeder ging dan met een bord naar de haringkar en bestelde ca. 6 of 8 haringen
(zonder ui). Het vlees van de haring zat stevig aan de graat. Verse haring  natuurlijk vanuit
de Nieuwe Haven - heette Kon. Wilhelminahaven maar door de oorlog ...   
Die slinger met de haring over zijn staart lukt natuurlijk al jaren niet meer.
De buikies waren goed te eten voor mensen zonder gebit
Groet van
Rinus H

p.s. het gebruik van de uitjes komt volgens kenners uit Dordrecht maar dat is een ander verhaal
Gelogd
witkwast
Schipper
*****
Berichten: 2272


Leer v. gisteren Droom v. morgen Maar leef vandaag


Bekijk profiel
« Antwoord #81 Gepost op: 06-07-2009, 22:21:07 »

Het is niet mijn broer maar toch een zoon van mijn vader, ra ra wie ben ik? En wie is de dominee?

Die zoon ben jij Bart  En de Dominee zat achter de Kansel en is de man van de moeder van de zoon.

Witkwast
Gelogd
schubbereet
Gast
« Antwoord #82 Gepost op: 06-07-2009, 23:45:41 »

Maar ik vindt het wel knap dat je op het tesselseplein durft te komen.

Ik ben ook niet helemaal van gisteren Fred, ik was er met etenstijd, de meesten zaten dus binnen.

Gelogd
vreemdeling
Schipper
*****
Berichten: 1860


Bekijk profiel
« Antwoord #83 Gepost op: 07-07-2009, 07:53:53 »

Vlaardingen,
De aangehaalde citaten uit het boek(je) "The Humble Dutch Herring "
beschrijft het haring eten in de periode voor 1940.
Er staat ook ..... bijna in alle steden van Holland, dus waarschijnlijk ook Vlaardingen.
Schrijver van dit boekje is W.Preger.
Hij is zeker geen visserman of haringverkoper.
Van zijn hand verscheen ook ... Dutch Administration in the Netherlands Indies.

Vreemdeling
Gelogd
reuzekee
Gast
« Antwoord #84 Gepost op: 07-07-2009, 09:59:25 »

verrek schub jij ziet er jonger uit dan je bent

Dat is is alleen maar de buiten kant Henk Grin

.... Nou jong?Huh? ...hij is al geselecteerd als oud visserman  Grin Grin.......komt misschien ook omdat hij zo goed kan soeve.....  Grin Grin
Gelogd
C. Bal
Gast
« Antwoord #85 Gepost op: 07-07-2009, 10:06:30 »

 Grin Grin Grin Grin Grin maar wel een leuke zuiper.  Grin Grin

Teun leuke ontwikkelingen op Kombuispraat wat betreft de Chapparel.

http://www.kombuispraat.com/viewtopic.php?f=1&t=694&start=1072
Gelogd
schubbereet
Gast
« Antwoord #86 Gepost op: 07-07-2009, 18:27:54 »

komt misschien ook omdat hij zo goed kan soeve

Ik ben al weer aan het trainen voor volgend jaar, je komt er niet zomaar bij Grin
Gelogd
vreemdeling
Schipper
*****
Berichten: 1860


Bekijk profiel
« Antwoord #87 Gepost op: 07-07-2009, 19:29:29 »

 Ik had niet verwacht dat onderwerp "Speelgoed "zoveel consternatie zou geven. Je zou bijna denken dat er in Scheveningen verschillende soorten bevolkings groepen wonen. Gelukkig is dat niet zo.
Daarom wil ik wat meer vertellen wat wij vroeger ( voor 1940 ) in onze vrije tijd deden.
Als goed geaard Scheveninger met toekomstig zeemansbloed in de aderen, zochten wij dan ook ons vertier in het laten varen van scheepjes.
In de winkels omgeving Boulevard waren mooie scheepjes tekoop,echter daar hadden onze moeders niet het geld voor en wij als toekomstige zeelui hadden ook al ras in de gaten dat dit soort scheepjes niet voor ons doel geschikt waren.
Deze scheepjes waren leuk om er mee op het strand te spelen, maar zodra deze scheepjes in het water werden geplaatst, kapsijsden zij, omdat ze niet voorzien waren van een kiel.
Dus voor ons bleef er niets anders over om zelf iets te fabriceren met de attributen en materialen welke voor ons jongens voorhanden was.
Als eerste wil ik de " vloot " noemen.
Een niet Scheveninger zou meteen gaan denken aan een verzameling schepen., maar voor ons had dit een ander aspect.
Een vloot was een stuk kurk welke werd gebruikt om de haring netten
drijfvermogen te geven. Er waren ronde en platte vloten.
De ronde vloten hadden in het midden een doorboring en konden aan een bepaald stuk touwwerk ( speerreep ) worden geregen.Bij nieuwe netten werd deze speerreep met het juiste aantal ronde vloten aan de boven zijde van het net bevestigd. Korte stukjes touwwerk, stalen genaamd, werden hier voor gebruikt en zorgden er voor dat de hoeveelheid ronde vloten  op de juiste afstand langs het net werd verdeeld.
Na ingebruikname van de netten werd veel gevergd van deze ronde vloten en hier en daar sneuvelden er wel enkelen.
Om het srijfvermogen van de netten te garanderen werden op de open gevallen plaatsen platte vloten aangebracht en dit ook weer met behulp van de stalen. ( stalen waren voor dit doel speciaal gefabriceerd.
Meestal gebeurde dit soort werk 's winters op de schuur en ook wel op het boetsterland bij de water toren.

Als jongens wisten wij wel wat van deze vloten te organiseren.
Het liefst nieuwe, want hiervan was de kurk vrij soepel om te verwerken, in tegenstelling van de gebruikte vloten, welke door het zeewater en tanen ,hard en brokkelig waren geworden.
Deze vloot moest dan ook de vorm krijgen van een scheepsromp.
Menig aardappelschil mesje zijn hier mee verloren gegaan door verlies en breuk en dan ook nog kwade gezichten en schrobberingen van de benadeelde moeders.
Na met een mes de grondvorm te hebben aangebracht, moest er hier en daar nog wat aan de romp worden bijgeslepen. Hier voor werden de muren van de huizen gebruikt of de muur van de biblotheek op het Mercelisplein,
want deze muur was van grof stuckwerk.
Van een houten cigaren doos werden masten gesneden en op de romp geplaatst.
Van de groene harde kaft van een oud schoolschrift werden zeilen geknipt en voorzichtig rond de masten aangebracht . Grootzel en gatzeil.
Voor het plaatsen van een fok zagen we geen kans.
Een paar oude roestige spijker werden aan de onderzijde van de vloot bevestigd, als compensatie van de ontbrekende kiel, zodat door de wind de vloot niet zou omslaan.

We waren toch al op het Marcelisplein, dus ook vlak bij het kanaal.
Op onze buil liggend , plaatsten wij de scheepjes in het water en met wat geluk berieikten zij de overzijde,
Aangezien de zeilen een vaste stand hadden, konden wij de scheepjes niet terug laten varen.
Snel de brug over naar de overkant en opnieuw je scheepje in het water zetten.
Het gebeurde wel. dat we in plaats van het scheepje, zelf in het water verdaagden, wat ons dan op boze woorden thuis te wachren stond en als straf voorlopig niet varen met je mooie vervaardigde vloot.
Met een klomp kon je ook veel doen, maar daarover een volgende keer

Vreemdeling

Gelogd
zier
Schipper
*****
Berichten: 3619


wie de mens leerd kenne, leerd de dieren waardeere


Bekijk profiel
« Antwoord #88 Gepost op: 07-07-2009, 19:58:11 »

vreemdeling,dat hadden de duindorpers weer mee die haden de kom van de eene kant naar de andere kant laten zeilen je moest aleen ff de zeiltjes over zetten voor als die terug moest ,soms als je het roertje niet goed gezet had kwam die nooit meer terug en ging die richting symafore en zag je hem nooit meer terug ,en mos je weer een nieuwe maken ,of je maakten een verlengde.
zier
Gelogd
Vierboet
Gast
« Antwoord #89 Gepost op: 07-07-2009, 21:48:09 »

Ik had niet verwacht dat onderwerp "Speelgoed "zoveel consternatie zou geven. Je zou bijna denken dat er in Scheveningen verschillende soorten bevolkings groepen wonen. Gelukkig is dat niet zo.

Beste Vreemdeling,

Ik denk dat je laatste opmerking "Wishfull thinking" is

Vr. gr. Vierboet
« Laatste verandering: 07-07-2009, 22:06:51 door Vierboet » Gelogd
Pagina's: 1 2 3 4 5 [6] 7 8 9 10 ... 72 Omhoog Print 
« vorige volgende »
Ga naar:  


Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.4 | SMF © 2006, Simple Machines LLC Valid XHTML 1.0! Valid CSS!