Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
29-04-2024, 14:48:38
Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren
Nieuws: http://jolybit.nl De nieuwe trading hulp website is in de maak. U kunt hem wel al gebruiken.

+  Vraag en antwoord & Wie wat waar
|-+  Vraag en antwoord
| |-+  Vraag en antwoord
| | |-+  Herinneringën deel 1
« vorige volgende »
Pagina's: 1 ... 47 48 49 50 [51] 52 53 54 55 ... 72 Omlaag Print
Auteur Topic: Herinneringën deel 1  (gelezen 914461 keer)
poon
Gast
« Antwoord #750 Gepost op: 15-11-2011, 15:19:32 »

Hoi damarico
weet jij hoeveel loggers er naartoe zijn gegaan iki dacht van ftank vrolijk een paar,m,n vader met de Antoni
van leeuwenhoek ook
Gr A.Pronk
Gelogd
demarico
Gast
« Antwoord #751 Gepost op: 15-11-2011, 15:37:14 »


Gelogd
demarico
Gast
« Antwoord #752 Gepost op: 15-11-2011, 15:39:06 »


Gelogd
demarico
Gast
« Antwoord #753 Gepost op: 15-11-2011, 16:08:14 »


Hallo Poon zover als ik weet zijn op 3 en 5 Febr.vertrokken de loggers
Sch-57 , Sch-79 en Sch-132 met, kleding ,dekens ,meubels en aan boord
waren tevens artsen en verslaggevers
Heb nog een stuk van Gijsbert van der Toorn hierover de ramp 1953
maar is misschien wel algemeen bekend
Het konvooi werd begeleid door het visserij-onderzoeksvaartuig ,,Anthonie
van Leeuwenhoek'' die op 2 Febr. vertrok met aantal kotters
gr.Cor
« Laatste verandering: 15-11-2011, 16:16:34 door demarico » Gelogd
vreemdeling
Schipper
*****
Berichten: 1860


Bekijk profiel
« Antwoord #754 Gepost op: 18-11-2011, 10:21:01 »

Cor.
Mooie aanvullingen van jou, Garrent en Poon op artikel watersnoodramp 1953.
Hiervan was mij niets meer bekend ondanks dat ik toen nog in Scheveningen woonachtig was.


Heel toevallig , toen ik kort geleden bij een kennis op visite was, kwam ook de watersnoodramp van 1953 weer eens ter sprake.
Ook in Zeeuws Vlaanderen heeft deze storm zijn sporen nagelaten.
De persoon waar ik mee sprak is ongeveer even oud als ik.
Hij werd in die rampnacht, met vele anderen van een Zeeuws- Vlaams dorp, uit bed gebeld om zandzakken te vullen ter versteviging van de dijk, zodat het water niet over de dijk kon spoelen. Het dorp zelf was ongeveer 6 km. van de dijk verwijderd.
Een dijkdoorbraak kon gelukkig op deze plaats door de grote inzet van deze personen worden voorkomen.

Veel erger was het aan de andere zijde van de Wester Schelde, wat hier in Zeeuws Vlaanderen de “overkant “ wordt genoemd.
En omgekeerd gebruiken de bewoners van de “overkant” ook dezelfde benaming als zij Zeeuws Vlaanderen bedoelen.
Tussen deze twee “overkanten “ was sinds 1834 een veerpont verbinding tussen Walsoorden en  Hansweert
In 1940 werd het veerverbinding Perkpolder – Hansweert, nadat een nieuwe veerhaven in Perkpolder was gereed gekomen.
Ook deze veerdienst werd in 1943 opgeheven en hiervoor in de plaats werd de veerdienst Perkpolder -Kruiningen geopend, toen ook de veerhaven van Kruiningen was gereed gekomen.
Walsoorden en Perkpolder liggen in Zeeuws Vlaanderen, zo'n 3 km. van waar ik nu woon.
Hansweert en Kruiningen liggen op Zuid Beveland.
De vaartijd tussen deze 2 “overkanten”  was zo'n 25 minuten.

De veerhaven van Kruinigen werd in deze stormnacht volledig verwoest.
En de veerboot Willemsdorp, welke daar in de veerhaven lag, spoelde door het gat in de dijk 3 km. ver de polder in.
Op 19 februari 1953 is zij weer vlot gesleept en naar de werf in Vlissingen gebracht.
De veerdienst naar Kruinigen werd pas weer op 1 mei 1954 hervat, nadat de werkzaamheden van de door de stormvloed aangerichte ravages waren gereed gekomen.

De veerpont Willemsdorp was wel niet zo'n erg groot schip, in vergelijking met de dubbeldeks veerponten welke tot 15 maart 2003 op de Schelde  deze verbinding in stand hielden.
Deze veer verbinding werd echter ook opgeheven op het moment dat de Westerschelde tunnel in gebruik werd genomen.

De veerpont Willemsdorp, welke nog op stoom werd voort bewogen, werd in 1930 gebouwd en in hetzelfde jaar in de vaart genomen op de veerdienst welke de verbinding onderhield tussen Willemsdorp en Moerdijk.
Zij was daar in gebruik tot december 1936, het moment dat de nieuwe 2e Moerdijkbrug voor autoverkeer werd geopend.
De Moerdijkbrug werd door de Duitse troepen in 1944 onklaar gemaakt en nogmaals kwam de veerpont Willemsdorp in dienst op haar oude route, waarna zij in 1945 naar Zeeland vertrok.

De beelden van de tsunami van begin dit jaar in Japan liggen ons nog vers in  het geheugen.
Toen zagen we ook hoe schepen door deze vloedgolf vanuit het water van de zee, verder land inwaarts werden verplaatst.
Nu was er in 1953 wel geen sprake van een tsunami, maar we kunnen ons nu wel voorstellen hoe krachtig deze storm geweest moet zijn, om het water zo hoog op te stuwen en een veerpont zover de polder in te doen belanden.

Nog een herinnering aan deze oude veerdienst ligt in de Scheveningse haven .
Het is sportvisserij schip Estella, voorheen het m.s. Koningin Emma.
Rond 2003/ 04 is dit schip nog ter sprake gekomen om aangekocht te worden voor  de plannen van een  alternatieve veerdienst tussen Kruiningen en Perkpolder, daar de mensen in Oost Zeeuws Vlaanderen zich te ver van de Westerschelde tunnel vonden wonen en hun oude veerdienst node misten.
Het is echter bij plannen gebleven.

Gelogd
vreemdeling
Schipper
*****
Berichten: 1860


Bekijk profiel
« Antwoord #755 Gepost op: 19-12-2011, 16:23:04 »

Geachte dorpsgenoten,

Onderstaande e-mail heb ik dit weekend ontvangen.

Hallo Vreemdeling,
Ik heb uw herinneringen over Scheveningen met bijzonder veel interesse gelezen.
In uw teksten kom ik tegen dat in 1940 werklozen geworden vissers via de DUW in kampen in het oosten van het land aan het werk werden gezet.

Ik ben de geschiedenis van een van die kampen aan het onderzoeken.

Wij weten nauwelijks iets van de eerste periode van dat kamp, toen er vissers uit Scheveningen en Den Haag hebben gezeten. Slecht 1 naam is ons bekend:
van der Toorn uit Scheveningen, die door een buurman na 70 jaar nog is onthouden.

Kunt u ons verder helpen aan informatie over vissers uit Scheveningen die in Twilhaar in Overijssel terecht zijn gekomen ?

MVG.
Alex Alferink

e-mail adres  alkexalferink@gmail.com


Ik kan deze persoon geen inlichtingen verschaffen, daar mijn vader daar niet werkzaam is geweest.
Wel op andere plaatsen.
Zijn er nog personen rond de 80 jaar oud die nog iets weten van hun vaders of deze soms daar te werk zijn gesteld ?
Het is wel heel lang geleden, maar misschien zijn hier of daar nog gegevens te verkrijgen van vroegere herinneringen.
Bij voorbaat mijn dank.
Allen een Goede Kerst en jaarwisseling toegewenst.

Cor
Gelogd
Ben.turfboer
Gast
« Antwoord #756 Gepost op: 26-12-2011, 18:09:26 »

Flip Bal heeft op de wintercursus gewerkt als leraar in breien en boeten aan mij heeft hij wel gevraagd of ik bij hem kwam varen en dat heb ik wel gedaan als jongste.

Groet Ben
Gelogd
zeepaard
Schipper
*****
Berichten: 534


Wat is 't toch fijn om 'n Scheveninger te zijn!!!


Bekijk profiel
« Antwoord #757 Gepost op: 09-01-2012, 16:24:51 »

Hoi Ben
Ik heb die Wintercursus ook gedaan ,
En Flip Bal heeft toen ook aan me gevraagd om bij hem te varen Cheesy Cheesy Cheesy
Ik heb jullie toch eens ontmoet in de jutter  Grin Grin Grin
Gelogd

Wie wat waar,ik hou mijn kiezen op elkaar
vreemdeling
Schipper
*****
Berichten: 1860


Bekijk profiel
« Antwoord #758 Gepost op: 27-02-2012, 18:54:35 »

Van een jeugdvriend uit de Achterhoek, nog van tijdens de evacuatie in Doetinchem,in de periode 1942/ 46, heb ik het volgende kranten artikel ontvangen.

Dagblad “AALTEN VOORUIT “
woensdag 22 februari 2012.                             

                             Scheveningers in de Achterhoek

In 1942/43 werden vrijwel alle Scheveningers en Duindorpers in verband met de bouw van de Atlantikwall door de Duitsers uit hun huizen gezet.
Vele honderden daarvan werden gedwongen te evacueren naar de Achterhoek.
Na de oorlog konden velen van hen niet terug naar Scheveningen en bleven in de Achterhoek wonen.
Frans Nieuwenhuis in Den Haag doet onderzoek naar die huisuitzettingen.
Hij is speciaal geinteresseerd in hoe de Scheveningers en de Achterhoekers toen reageerden op die huisuitzettingen en gedwongen inkwartiering.
Er zal nauwelijks nog iemand leven die dat als volwassene heeft meegemaakt.
Maar hij wil ook graag van u horen als u daar nog als kind van toen herinneringen aan heeft.
Zijn telefoonnummer is 070-3244197, zijn e-mail adres is
Joukje-en Frans@KPNplanet.nl

Zijn er nog  personen ,welke deze periode als kind hebben meegemaakt en hierover nog inlichtingen aan deze personen kunnen verstrekken.?


Gelogd
Knorhaan
Schipper
*****
Berichten: 1816



Bekijk profiel
« Antwoord #759 Gepost op: 27-02-2012, 21:13:27 »

Van een jeugdvriend uit de Achterhoek, nog van tijdens de evacuatie in Doetinchem,in de periode 1942/ 46, heb ik het volgende kranten artikel ontvangen.

Dagblad “AALTEN VOORUIT “
woensdag 22 februari 2012.                             

                             Scheveningers in de Achterhoek

In 1942/43 werden vrijwel alle Scheveningers en Duindorpers in verband met de bouw van de Atlantikwall door de Duitsers uit hun huizen gezet.
Vele honderden daarvan werden gedwongen te evacueren naar de Achterhoek.
Na de oorlog konden velen van hen niet terug naar Scheveningen en bleven in de Achterhoek wonen.
Frans Nieuwenhuis in Den Haag doet onderzoek naar die huisuitzettingen.
Hij is speciaal geinteresseerd in hoe de Scheveningers en de Achterhoekers toen reageerden op die huisuitzettingen en gedwongen inkwartiering.
Er zal nauwelijks nog iemand leven die dat als volwassene heeft meegemaakt.
Maar hij wil ook graag van u horen als u daar nog als kind van toen herinneringen aan heeft.
Zijn telefoonnummer is 070-3244197, zijn e-mail adres is
Joukje-en Frans@KPNplanet.nl

Zijn er nog  personen ,welke deze periode als kind hebben meegemaakt en hierover nog inlichtingen aan deze personen kunnen verstrekken.?




http://www.scheveningen-nu.nl/yabbse/index.php?topic=2449.0
Gelogd

Voor behaalde aantal punten, zie blad 1 eerste bericht.
vreemdeling
Schipper
*****
Berichten: 1860


Bekijk profiel
« Antwoord #760 Gepost op: 09-04-2012, 13:39:33 »

Mijn Grootmoeders

Bij het zien van de mooie foto's, door Jacobus geplaatst op de site Praatgroep Scheveningen” in de topic “Vernieuwing van de Boulevard”op 6 april en in deze topid de antwoorden 214 en 215, kwam bij mij weer een stuk herinnering in gedachten, bij het zien van de reeds wat oudere Scheveningse vrouw in haar gekleurde dracht.
Gezien de witte haartooi van haar begeleider zijn zij beide al ouderen 50 plussers.

Als kind heb ik mijn beide grootmoeders, welke beide in de Scheveningse dracht gekleed waren, alleen in " het zwart " gekleed gezien.  En zelfs ook nog mijn overgroot-moeder ( de grootmoeder van mijn moeder )
Maar de naam grootmoeder of over grootmoeder gebruikten wij toen niet.
Voor ons was het toen ter tijd gewoon opoe.

Mijn eigen kinderen hebben mijn moeder, welke ook in dracht was gekleed, ook alleen maar in "het zwart "gezien.
Het woordje opoe was toen al wel veranderd in oma, en niet alleen dat wij als jongeren dat woord wat oubollig vonden, maar ook vaak omdat de personen in kwestie dit iets aangenamer in de oren klonk.

Maar het waren toch nog altijd vrouwen in klederdracht.

Ik kan van mijn moeder nog herinneren dat zij nog in "het gekleurd " gekleed was en van de een op de andere dag was dit afgelopen, door het verlies van haar oudste zoon.
Jaren eerder had ik haar wel eens in "het grijs " gezien, vanwege lichte rouw, in verband met verlies van een familielid ten gevolge van de scheepsramp in 1936 van de logger Sch.179.
Om daarna, na een hiervoor staande bepaalde periode, weer in "het gekleurd ", gekleed te gaan..
Maar dan, op een zeker moment is je eigen moeder ook ineens een in het zwart geklede oude vrouw geworden, terwijl zij op dat moment pas 40 jaar oud was..

De enkele malen dat ik nog weleens op Scheveningen kom, zie ik nog wel  wat oudere vrouwen in "het gekleurd " lopen en wordt er aan lichte of zware rouw niet meer gedaan.
En het lijkt mij erg sterk dat bij deze families geen rouw perioden zijn geweest..
De enkele in dracht geklede vrouwen welke nog in het “zwart “gekleed waren , kwam ik nog  alleen in de bejaarden tehuizen tegen en ik ben bang dat deze categorie ook nu is uitgestorven.
Maar ook hieruit blijkt, dat ook dit met de tijd verandert en ook dit vertaalt zich ook in de huidige modekleuren van de Scheveningse dracht.

En laat ik eerlijk zijn, het Schevenings vrouwen koor, zal er in het “zwart”, echt niet zo aantrekkelijk uit zien .als in het '”gekleurd”, ofschoon er echt wel veel dames-zangkoren zijn, die bij hun optredens in stemmig zwart gekleed gaan.
Maar ik heb wel bewondering voor de dames die normaliter niet in dracht gekleed gaan, zich, .alvorens op te treden,  zich in Scheveningse dracht tooien.

Eén van mijn grootmoeders was getrouwd en had 9 kinderen., maar werd eveneens op  40 jarige leeftijd weduwe.
Geboren in 1874 werd zij in 1914  niet alleen weduwe door het verlies van haar man, maar verloor ook  op hetzelfde moment ook 2 kinderen  uit  haar gezin van 9 kinderen.
Twee jongens van respectiefelijk 15 en 12 jaar oud.
Het resterende gezin bestond dus nu nog uit mijn grootmoeder en haar 7 kinderen.
Vijf jongens en twee meisjes, en waarvan het jongste kind ( een jongen)  nog maar 2 maanden oud was.
De oorzaak van dit verlies was de vermissing van een vissersvaartuig in het einde van het jaar 1914 . Waarschijnlijk door oorlogshandelingen
Het schip, waarop mijn grootvader schipper was en zijn 2 zonen deel uit maakte van de bemanning.

De andere oma had ook 9 kinderen, maar de zwarte kledij had toen betrekking op haar eigen gezin, maar op sterfgevallen in de naaste familie kring.

Vreemdeling
Gelogd
Rinus.N
Global Moderator
Schipper
*****
Berichten: 2786


SCH 84 voortvaren


Bekijk profiel E-mail
« Antwoord #761 Gepost op: 09-04-2012, 15:00:05 »

hier ook evacuees uit schev maar dan in Ruurlo

 deze kwamem van omgeving zeekant


* -ruurlo.jpg (23.86 KB, 800x525 - bekeken 1127 keer.)
Gelogd

Eens gevaren  Altijd Gevaren
http://www.scheveningen-haven.nl/
Rinus.N
Global Moderator
Schipper
*****
Berichten: 2786


SCH 84 voortvaren


Bekijk profiel E-mail
« Antwoord #762 Gepost op: 09-04-2012, 15:03:17 »

de man in het midden was de kamp beheerder


* oorlog6.jpg (22 KB, 930x631 - bekeken 1160 keer.)
Gelogd

Eens gevaren  Altijd Gevaren
http://www.scheveningen-haven.nl/
vreemdeling
Schipper
*****
Berichten: 1860


Bekijk profiel
« Antwoord #763 Gepost op: 09-04-2012, 18:21:16 »

Rinus,
In welke dracht is de jonge dame gekleed op de 2e foto.?
Het is zeker geen Scheveningse dracht.
Cor
Gelogd
De spienet
Gast
« Antwoord #764 Gepost op: 09-04-2012, 18:49:20 »

zijn er nog mensen die in harderberg gewoont hebben in de oorlog?
Gelogd
Pagina's: 1 ... 47 48 49 50 [51] 52 53 54 55 ... 72 Omhoog Print 
« vorige volgende »
Ga naar:  


Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.4 | SMF © 2006, Simple Machines LLC Valid XHTML 1.0! Valid CSS!