Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
01-10-2026, 19:16:17
Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren
Nieuws: Nieuwe leden moeten helaas wachten tot dat de webmaster ze accepteert. Er is veel kaf onder het koren. Het beste kunt u na registratie ons nog even een e-mail sturen jolydesign@ziggo.nl.

+  Vraag en antwoord & Wie wat waar
|-+  Vraag en antwoord
| |-+  Stamboom en Genealogie
| | |-+  Jacob Keus 1838 - ?
« vorige volgende »
Pagina's: [1] Omlaag Print
Auteur Topic: Jacob Keus 1838 - ?  (gelezen 179 keer)
jdctoorn
Schipper

Bekijk profiel WWW E-mail
« Gepost op: 29-09-2026, 20:55:15 »

Ik ben op zoek naar de overlijdensakte van Jacob Keus, geboren 20-11-1838, zoon van Teunis Keus (1816-1889) en Arendje Ros (1817-1892).

Hij is nog te vinden bij zijn ouders in het bevolkingsregister van 1850-1861, maar niet meer in het bevolkingsregister van 1861-1879. Ik heb een theorie dat hij naar de Verenigde Staten is vertrokken. Daar heb ik een overlijdensbericht gevonden (via FamilySearch) van een Jacob Keus, geboren in Hoboken, 0 jaar, overleden aldaar op 18-02-1872. Dat zou een zoon geweest kunnen zijn. Jacob zelf was toen 34 jaar.

Jaap van der Toorn
« Laatste verandering: Gisteren om 11:14:41 door jdctoorn » Gelogd
jtn
Opper-stuurman

Bekijk profiel
« Antwoord #1 Gepost op: Gisteren om 11:42:32 »

Jaap,

Onderstaande weet  AI voor de dag te toveren.

Zijn levensloop speelde zich volledig af binnen deze kustplaats:

? Geboorte: 20 november 1838 te Scheveningen

? Overlijden: 8 november 1877 te Scheveningen

De ouders van Jacob Keus zijn beiden geboren en overleden in Scheveningen (gemeente 's-Gravenhage).

Hier zijn hun exacte datums en locaties:

? Vader: Arie Keus

? Geboren: 4 april 1819 te Scheveningen

? Overleden: 12 februari 1869 te Scheveningen

? Moeder: Arendje (Adriana) Ros

? Geboren: 14 april 1817 te Scheveningen

? Overleden: 8 maart 1892 te Scheveningen

Jacob Keus had drie jongere broers en zussen. Het gezin waarin hij opgroeide telde in totaal vier kinderen. Opvallend is dat zij, net als Jacob zelf, allemaal relatief jong en ongehuwd zijn overleden.

Volgens de genealogische registers van De Bevolking van Scheveningen waren dit zijn broers en zus:

1. Arie Keus

? Geboren: 1 september 1841 te Scheveningen

? Overleden: 30 november 1858 te Scheveningen (op 17-jarige leeftijd)

2. Maria Keus

? Geboren: 6 januari 1844 te Scheveningen

? Overleden: 18 juli 1866 te Scheveningen (op 22-jarige leeftijd

3. Cornelis Keus

? Geboren: 25 oktober 1846 te Scheveningen

? Overleden: 25 november 1846 te Scheveningen (slechts 1 maand oud)

Jacob Keus zelf is ? net als zijn ouders ? zowel geboren als overleden in Scheveningen (gemeente 's-Gravenhage).
Zijn levensloop speelde zich volledig af binnen deze kustplaats:

? Geboorte: 20 november 1838 te Scheveningen

? Overlijden: 8 november 1877 te Scheveningen

Is AI betrouwbaar?

jtn 
vuurbaak
Schipper

Bekijk profiel
« Antwoord #2 Gepost op: Gisteren om 12:05:09 »

En daar gaan we weer met die AI onzin.
Zijn vader is Teunis Keus geen Arie.
Het gezin telde 10 kinderen....

We moeten nooit twijfelen aan onze eigen onderzoeksresultaten (mits zelf uitgezocht).
jtn
Opper-stuurman

Bekijk profiel
« Antwoord #3 Gepost op: Gisteren om 12:17:06 »

vuurbaak heeft inmiddels zijn plasje over de betrouwbaarheid van AI gedaan.

Er is dus weer eens aangetoond dat de nieuwste informatietechnieken ons misleiden.

Conclusie: gewoon weer naar de archieven gaan als dat mogelijk is.

jtn
vuurbaak
Schipper

Bekijk profiel
« Antwoord #4 Gepost op: Gisteren om 12:37:17 »

JTN ik heb inderdaad mijn plasje gedaan om van het gezeik over AI af te zijn.
Zo en nu verder met het echte onderzoek.
jdctoorn
Schipper

Bekijk profiel WWW E-mail
« Antwoord #5 Gepost op: Gisteren om 13:34:55 »

jtn,

Ik vind AI er bruikbaar voor genealogie en ik gebruik het ook altijd. Ik kan ook zelf wel al die zoekopdrachten uitvoeren maar met AI gaat dat veel sneller. De volgende stap in het process is het evalueren van het resultaat en miscchien een vervolgopdracht. De beperking van AI is de trainingset die gebruikt is. AI kan nu eenmaal niet buiten zijn eigen kader komen en dat kunnen mensen wel. AI bespaart gewoon tijd.

Jaap

PS
De Google AI (Gemini) en ik zij goede vrienden. Je moet maar eens 'Genealogie Jaap van der Toorn' intikken Smiley
« Laatste verandering: Gisteren om 13:38:58 door jdctoorn » Gelogd
jtn
Opper-stuurman

Bekijk profiel
« Antwoord #6 Gepost op: Gisteren om 13:50:08 »

vuurbaak,
Sinds ik met genealogie bezig ben (al een paar weken) doe ik onderzoek op de traditionele manier. Dus naar de archieven als dat mogelijk is of op een andere manier de aktes gaan zoeken/achterhalen. En voor startgegevens gebruik ik uiteraard het internet. Als gebruiker van pc?s ben ik net zo afhankelijk van software als u en ieder ander. En momenteel is het een rage om die software maar zo ?vriendelijk? mogelijk te maken. Lukt niet altijd foutloos helaas.

De site van Jaap van der Toorn is naar mijn begrippen een prima en goed gebouwde betrouwbare site. Misschien niet helemaal zonder minpunten. Maar mijn bestanden zijn dat net zo min. Uw bestanden laat ik uiteraard buiten beschouwing.

Zonder andere zoeksystemen en sites te noemen maak ik daar wel gebruik van. Dit als richtlijn en begin van een onderzoek. Maar u weet als ??n van de beste dat er dan verwarring gaat ontstaan.

Momenteel ben ik bezig met de naam: van der Kaaij / van der kaay / van der kai / van der kaai / enz. enz. enz.. En dan kom je soms dezelfde personen op sites tegen die al minstens meerdere malen geboren of overleden zijn. En natuurlijk met verschillende data. Conclusie: op jacht naar de juiste aktes.  Gaat niet supersnel maar is wel betrouwbaar. Met AI waren de gemaakte koppelingen heel vaak verkeerd.

Als gebruiker van computers en softwareprogramma?s weet ik heel goed hoe informatie de wereld in wordt gesmeten. Volg de media maar op dit gebied. Voor sommige is snelheid en gemak en vereiste en dan is AI te gebruiken.

vuurbaak over ??n ding ben ik het met u eens: genealogie, dan gericht en zuiver onderzoek.

vuurbaak: van dat gezeik kunt u niet helaas waarschijnlijk niet meer afkomen omdat AI steeds verder oprukt. Ik geef alleen maar aan dat het ?vervuilend? werkt maar wel snel is.

vuurbaak: jtn is nog steeds met kleine letters. Het is geen naam maar een afkorting.

Deze site (daar is immers niets mis mee) zal is wel blijven bezoeken/gebruiken.

jtn
Pagina's: [1] Omhoog Print 
« vorige volgende »
Ga naar:  

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte