Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
14-12-2024, 05:27:37
Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren
Nieuws: http://jolybit.nl De nieuwe trading hulp website is in de maak. U kunt hem wel al gebruiken.

+  Vraag en antwoord & Wie wat waar
|-+  Vraag en antwoord
| |-+  Vraag en antwoord
| | |-+  Herinneringen deel 3
« vorige volgende »
Pagina's: 1 ... 84 85 86 87 [88] 89 90 91 92 ... 105 Omlaag Print
Auteur Topic: Herinneringen deel 3  (gelezen 825765 keer)
J.H.
Schipper
*****
Berichten: 2212


Bekijk profiel
« Antwoord #1305 Gepost op: 06-11-2019, 00:26:23 »

O-288-Lans


* O-288-Lans-_4.jpg (73.73 KB, 801x534 - bekeken 934 keer.)
Gelogd
J.H.
Schipper
*****
Berichten: 2212


Bekijk profiel
« Antwoord #1306 Gepost op: 06-11-2019, 00:27:07 »

O-288-Lans


* O-288-Lans_at_Berry_Head_20-12-1974.jpg (148.64 KB, 799x513 - bekeken 952 keer.)
Gelogd
J.H.
Schipper
*****
Berichten: 2212


Bekijk profiel
« Antwoord #1307 Gepost op: 06-11-2019, 00:36:34 »

12-05-1929, A-241-Loch Esk, was vissende aan de westzijde van de Pentland Firth, ze kwam in aanvaring met de Duitse trawler BX-169-Hede Sprenger thuis stomende van IJsland.. Loch Esk was zwaar beschadigd maar de 8 bemanningsleden  hadden nog de tijd om de sloep te water te brengen, ze werden opgepikt door de Hede Spenger en in Aberdeen aan land gezet.
De Hede Sprenger was van 1921 tot 1923 de Star of Erin van Walker Steam Trawl  Fishing, ze was één van de vijf Duitse trawlers gebouwd gedurende WO 1 en die werden gekocht door Walkers , ze kregen alle een "Star" naam. 1923 zijn ze weer verkocht naar Duitsland.
Star of Eve, Star of Liberty,  Star of Realm , Star of Victory.


* A-241-Loch_Esk.jpg (29.42 KB, 1220x57 - bekeken 759 keer.)
« Laatste verandering: 06-11-2019, 01:15:01 door J.H. » Gelogd
J.H.
Schipper
*****
Berichten: 2212


Bekijk profiel
« Antwoord #1308 Gepost op: 06-11-2019, 00:37:45 »

A-241-Loch Esk


* A-241-Loch_Esk_Empire_Steam_Fishing_Co.Ltd.jpg (98.08 KB, 801x534 - bekeken 895 keer.)
Gelogd
J.H.
Schipper
*****
Berichten: 2212


Bekijk profiel
« Antwoord #1309 Gepost op: 06-11-2019, 12:02:30 »

GY-182-Marz


* GY-182-Marz__ashore_Langaton_Point_Stroma--.jpg (48.53 KB, 954x78 - bekeken 766 keer.)
Gelogd
J.H.
Schipper
*****
Berichten: 2212


Bekijk profiel
« Antwoord #1310 Gepost op: 06-11-2019, 12:03:13 »

GY-182-Marz


* GY-182-Marz__ashore_Langaton_Point_Stroma.jpg (98.92 KB, 801x534 - bekeken 858 keer.)
Gelogd
J.H.
Schipper
*****
Berichten: 2212


Bekijk profiel
« Antwoord #1311 Gepost op: 06-11-2019, 12:17:18 »

GY-182-Marz


* ashore_Langaton_Point_Stroma.jpg (107.18 KB, 801x534 - bekeken 851 keer.)
Gelogd
zeepaard
Schipper
*****
Berichten: 534


Wat is 't toch fijn om 'n Scheveninger te zijn!!!


Bekijk profiel
« Antwoord #1312 Gepost op: 06-11-2019, 23:14:43 »

Wat een prachtige verhalen en foto's
Vechtpetje af Jan Harteveld Cool Cool Cool
Gelogd

Wie wat waar,ik hou mijn kiezen op elkaar
J.H.
Schipper
*****
Berichten: 2212


Bekijk profiel
« Antwoord #1313 Gepost op: 07-11-2019, 01:42:03 »

Hallo zeepaard, dank je wel, graag gedaan.
gr.
Jan.
Gelogd
J.H.
Schipper
*****
Berichten: 2212


Bekijk profiel
« Antwoord #1314 Gepost op: 07-11-2019, 01:43:32 »

WK-027-Morning Star


* WK-027-Morning_Star.jpg (51.35 KB, 1186x86 - bekeken 785 keer.)
Gelogd
J.H.
Schipper
*****
Berichten: 2212


Bekijk profiel
« Antwoord #1315 Gepost op: 07-11-2019, 01:44:12 »

WK-027-Morning Star


* WK-027-Morning_Star-s.jpg (107.27 KB, 801x534 - bekeken 872 keer.)
Gelogd
J.H.
Schipper
*****
Berichten: 2212


Bekijk profiel
« Antwoord #1316 Gepost op: 07-11-2019, 12:49:28 »

FD-172-Navena
05-12-1973 vertrokken uit Aberdeen voor de Faoër visgronden, schipper kreeg s'avonds een weerbericht, W'elijke wind ruimende naar NW 7 tot 9 en plaatselijke storm 10 in de Faoës, regenbuien, goed zicht, aan de hand hiervan zette hij een koers oost van de Orkney eilanden, Om 23.00 gaf hij de wacht over aan de 2e hand, het schip was dan een paar mijl zuid van Copinsay en stuurde NE. De schipper gaf instructie om door te gaan tot een mijl van de wal en dan de motor te stoppen en het schip een mijl of 5 van de wal terug te laten drijven om dan later weer terug te steken, tot het weer onder de wal kwam, hij zei ook dat als de wind veranderd hij geroepen moest worden en hem ook roepen om 0630 om het weerbericht te nemen, hij ging dan rustig slapen en kwam niet eerder op de brug als toen het schip was gestrand.Er stond toen een W'elijke wind  toenemende. De 2e hand was op wacht van 23.00 -04.00 hij werd afgelost door 2e hand Hunter. Tijdens de eerste 2e hand zijn wacht was het schip 2 x naar Deer Ness gestoken en hij had zijn posities genomen van Decca en radar peilingen, het zicht was goed , minder zicht gedurende buien, beide vuurtorens van Copinsay en Auskerry waren goed zichtbaar., tijden de wacht overdracht hij liet Hunter de Deccakaart zien met de laatste positie, gaf hem de schipper's instructies. Er werd niet over de stroom gepraat. Hij ging naar de schipper's hut en vertelde dat hij van wacht afging en gaf de schipper de laatste positie..
Kort nadat hij de wacht had overgenomen stopte Hunter de motor ongeveer een mijl van Deer Ness en liet het schip terug drijven, hij zag dat de wind was geruimd en was nu NNW, ondanks zijn orders ging hij niet de schipper porren en gaf geen notie aan de stroom welk ging nu met 4 mijl p/u . Om 06.00  Hunter gaf toestemming dat zijn beide wachtsmaten de brug verlieten hijzelf ging in de radiohut om wat onnozele dingen op te schrijven en liet de brug onbeheerd. Ofschoon de wal en brekers waren zichtbaar en de radar bijstond en de vuurtoren van Copinsay was flashing op 260 ft hoogte, de zuidelijke beweging van het schip werd niet gezen. De Navena kwam op de rotsen tussen Copinsay en de Horse van Copinsay  . De schipper kwam na de stranding onmiddellijk op de brug, zag dat de motor niet meer bruikbaar was en zendde een Mayday uit. Het  weer en zee condities  belemmerde  Kirkwall red. boot om snel ter paatse te zijn. De bemanning werd er per helicopter afgehaald. De raad van Scheepvaart kon de 2e hand Hunter , hoewel hij in gebreke was gebleven, niet straffen, hij had geen diploma maar de schipper z'n diploma werd ingevorderd voor de tijd van 18 maanden,.


* 555555.jpg (46.89 KB, 1330x84 - bekeken 812 keer.)
« Laatste verandering: 07-11-2019, 22:39:20 door J.H. » Gelogd
J.H.
Schipper
*****
Berichten: 2212


Bekijk profiel
« Antwoord #1317 Gepost op: 07-11-2019, 12:52:32 »

FD-172-Navena


* FD-172-Navena-.jpg (76.14 KB, 801x534 - bekeken 778 keer.)
« Laatste verandering: 07-11-2019, 12:55:32 door J.H. » Gelogd
J.H.
Schipper
*****
Berichten: 2212


Bekijk profiel
« Antwoord #1318 Gepost op: 07-11-2019, 12:53:15 »

FD-172-Nevana-


* FD-172-Navena-1959-69_sold___73_wrecked_on_Copinsay.jpg (42.02 KB, 801x534 - bekeken 850 keer.)
Gelogd
J.H.
Schipper
*****
Berichten: 2212


Bekijk profiel
« Antwoord #1319 Gepost op: 07-11-2019, 23:41:08 »

H-2166-Neptunia-
Longhope redd.boot Thomas Mc Cunn  vond de Neptunia op de rotsen van de Tail of Brim, ze lag parallel met de wal haar stuurboordszij een 25 meter van de wal met een slagzij naar bakboord, er stond een hoge zee tussen schip en rotsen.
Coast Guard Life Saving Team waren verzameld maar hun conclusie was dat het ondoenlijk was om met de reddingsbroek de mensen door de hoge zee te sleuren. De Redd.boot kon door de rotsen niet langszij komen en liet bovenwinds het anker vallen en zakte zachtjes aan achteruit tot een 25 meter van de Neptunia er werd een lijn overgeschoten en daaraan werd een tros bevestigd, de Fransen werd verteld om die tros op de bak vast te maken dan kon de redd.boot tussen de rotsen door zich langszij laten zakken, maar de Fransen spraken geen Engels dus gingen hun eigen gang, ze maakten hun sloep klaar en vierde die te water, bonden de tros van de reddboot aan de kop van de sloep en een tros van hunzelf aan de achterkant van hun sloep, de sloep werd 5 keer heen en weer getrokken en toen de 41 man over waren gezet toen werd de tros gekapt en de redd. boot ging naar Longhope.


* H-2166-Neptunia_info.jpg (43.96 KB, 1496x84 - bekeken 757 keer.)
« Laatste verandering: 08-11-2019, 01:36:58 door J.H. » Gelogd
Pagina's: 1 ... 84 85 86 87 [88] 89 90 91 92 ... 105 Omhoog Print 
« vorige volgende »
Ga naar:  


Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.4 | SMF © 2006, Simple Machines LLC Valid XHTML 1.0! Valid CSS!