$db_last_error = 1716593646; ?> vervolg.. Mooie trawler plaatjes
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
14-06-2024, 04:14:36
Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren
Nieuws: http://jolybit.nl De nieuwe trading hulp website is in de maak. U kunt hem wel al gebruiken.

+  Vraag en antwoord & Wie wat waar
|-+  Hoofdindex
| |-+  Wie wat waar
| | |-+  vervolg.. Mooie trawler plaatjes
« vorige volgende »
Pagina's: 1 ... 64 65 66 67 [68] 69 70 71 Omlaag Print
Auteur Topic: vervolg.. Mooie trawler plaatjes  (gelezen 963673 keer)
Jan de Reus
Schipper
*****
Berichten: 621


Een Scheveninger en een steenbolkje vind je overal


Bekijk profiel WWW E-mail
« Antwoord #1005 Gepost op: 25-12-2022, 12:17:51 »

SCH54 Franziska & SCH302 Willem van der Zwan

De hektrawlers SCH54 Franziska en SCH302 Willem van der Zwan werden in opdracht van Rederij W. van der Zwan & Zn. N.V. te Scheveningen gebouwd bij T. van Duijvendijk?s Scheepwerf te Lekkerkerk. De SCH302 werd in 1973 afgeleverd en de SCH54 in 1974.

De afmetingen van de schepen waren: lengte 54,45/50,79 meter, breedte 10,02 meter en holte 5,74 meter. De inhoud bedroeg 477 BRT. De hoofdmotor was een 6 cil. Deutz van 2000 pk.

In 1980 werden beide schepen verlengd tot 61,96 meter. De inhoud van de schepen werd daarmee vergroot tot 557 BRT (SCH54) resp. 565 BRT (SCH302).

In 1987 zijn beide schepen verkocht naar Peru. De SCH54 Franziska kreeg de naam Canchis met als nieuwe thuishaven Floppesca, Callao. De SCH302 Willem van der Zwan kreeg de naam AZANGAR met dezelfde thuishaven.

SCH6 Alida

De SCH6 ?Alida? werd in mei 1967 opgeleverd aan Rederij W. van der Zwan & Zn. N.V. te Scheveningen. Deze rederij gaf de bouwopdracht aan de N.V. Sleephelling Maatschappij Scheveningen die als hoofdaannemer fungeerde. De feitelijke bouw vond onder bouwnummer 1467 plaats bij Scheepwerf Boot Leiden N.V. te Leiderdorp.

De SCH 6 was nagenoeg identiek aan de in 1966 voor Cornelis Vrolijk?s Visserijmaatschappij N.V. gebouwde SCH 171, zij het dat dit laatste schip al tijdens de bouw van een diepvriesinstallatie werd voorzien, terwijl dit bij de SCH 6 pas achteraf gebeurde.

De afmetingen van de SCH 6 waren: lengte 50,10 meter, breedte 8,52 meter en holte 6,15 meter. De inhoud bedroeg 362,27 BRT. De hoofdmotor was een Deutz van 1.320 PK.

In juni 1980 werd de ?Alida? bij Scheepswerf ?Welgelegen? te Harlingen met 6 meter verlengd tot 56,08 meter, waarbij tevens een verbouwing aan het dekhuis plaatsvond. De inhoud na verlenging bedroeg 414,66 BRT.

In december 1983 kreeg de SCH 6 het visnummer SCH 3. Bij deze gelegenheid werd tevens de naam gewijzigd in ?Johanna?. Deze wijziging van het visnummer hield verband met het in de vaart komen van een nieuwe SCH 6 die op dat moment nog in aanbouw was bij de Ysselwerf te Capelle aan den IJssel.

Als SCH 3 heeft het schip slechts een enkele visreis gemaakt, want enkele maanden vond verkoop naar Griekenland plaats. In maart 1984 vertrok de hektrawler naar zijn nieuwe bestemming, Piraeus, waar de nieuwe eigenaar, de Atlantic Fishing Co, de naam van de hektrawler wijzigde in ?Kalypso?.

Jan


* SCH302546_150kB.jpg (154.24 KB, 1000x959 - bekeken 683 keer.)
Gelogd

t' Is een smul!     www.jandereus.nl
Jan de Reus
Schipper
*****
Berichten: 621


Een Scheveninger en een steenbolkje vind je overal


Bekijk profiel WWW E-mail
« Antwoord #1006 Gepost op: 27-12-2022, 15:58:33 »

H118 Cape Columbia

De stoomtrawler H118 Cape Columbia is onder bouwnr 914 gebouwd bij de Engelse werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor de rederij Hudson Brothers (Trawlers) Ltd uit Hull.

De H118 Cape Columbia was het zusterschip van de H119 Cape Adair die bij dezelfde werf onder bouwnr 915 is gebouwd.  Het waren de eerste Britse trawlers met een bulbsteven

Het schip is op 27 april 1956 te water gelaten en kwam in juli van datzelfde jaar in de vaart.

Inhoud 806  bruto ton
Lengte: 185 ft (56,3 m)
Breedte: 32,1ft (9,8 m)

Het schip beschikte over een oliegestookte stoommachine van het fabrikaat C.D. Holmes met een vermogen van 1400 ipk.  Hiermee kon een max. snelheid van 13,5  knopen  worden behaald.

Op 5 februari 1960 is het schip verkocht aan de Ross Group Ltd uit Grimsby en op 22 november 1965 werd de naam veranderd in Ross Columbia.

Op 14 maart 1967 verkocht aan Boyd Line Ltd uit Hull en op 3 mei 1967 hernoemd in Arctic Avenger.

In 1976 is het schip verkocht voor de sloop.

Jan


* H118-Cape-Columbia3_150kB.jpg (140.58 KB, 1000x785 - bekeken 656 keer.)
Gelogd

t' Is een smul!     www.jandereus.nl
Jan de Reus
Schipper
*****
Berichten: 621


Een Scheveninger en een steenbolkje vind je overal


Bekijk profiel WWW E-mail
« Antwoord #1007 Gepost op: 06-01-2023, 11:15:35 »

IJs laden te Hull


* IJsladen-Hull_150kB.jpg (158.14 KB, 1000x789 - bekeken 507 keer.)
Gelogd

t' Is een smul!     www.jandereus.nl
Jan de Reus
Schipper
*****
Berichten: 621


Een Scheveninger en een steenbolkje vind je overal


Bekijk profiel WWW E-mail
« Antwoord #1008 Gepost op: 19-01-2023, 12:57:41 »

BX591 Sonne

De Duitse stoomtrawler BX591 Sonne is in 1950 onder bouwnr. 346 gebouwd bij de Schiffbaugesellschaft Unterweser Brhv.  voor rekening van reederei Hochfischerei Nordstern uit Bremerhaven.

Afmetingen: 55,98 x 8,56 x 4,33 m.
Inhoud: 512,79 bruto ton register.

Hoofdmotor: triple expansie stoommachine.
Totaal vermogen: 830 pk
Max. snelheid: 11,8 knopen
Aantal bemanningsleden: 22

Geschiedenis:
Het schip is in 1964 gesloopt.

Jan


* BX591-Sonne_150kB.jpg (152.82 KB, 1000x799 - bekeken 592 keer.)
Gelogd

t' Is een smul!     www.jandereus.nl
Jan de Reus
Schipper
*****
Berichten: 621


Een Scheveninger en een steenbolkje vind je overal


Bekijk profiel WWW E-mail
« Antwoord #1009 Gepost op: 25-01-2023, 16:10:36 »

SCH 21 Arie van der Zwan

De motorlogger SCH21 Arie van der Zwan  is in 1949 gebouwd bij Scheepswerf ?De Industrie? te Alphen a/d Rijn voor rekening van Rederij Arie van der Zwan & Zonen te Scheveningen. Zusterschip was de SCH24 Oceaan III.

Inhoud: 207 BRT
Afmetingen: 38,50/35,43 x 7,04 x 3,06 m
Hoofdmotor: 6 cil. Industrie 360 pk

In 1959 is het schip overgegaan naar Jaczon Rederij en Haringhandel uit Scheveningen.

Op 11 december 1960 is de Arie van der Zwan bij binnenkomst tijdens stormweer op het Zuiderhoofd van de haven van Scheveningen gestrand waarbij de 16-jarige reepschieter is verdronken. De overige bemanningsleden konden worden gered. Het schip is op 18 december 1960 gelicht maar was onherstelbaar beschadigd en is derhalve voor de sloop verkocht.

Jan


* SCH21-Arie-van-der-Zwan4_15.jpg (153.42 KB, 1000x828 - bekeken 592 keer.)
Gelogd

t' Is een smul!     www.jandereus.nl
Jan de Reus
Schipper
*****
Berichten: 621


Een Scheveninger en een steenbolkje vind je overal


Bekijk profiel WWW E-mail
« Antwoord #1010 Gepost op: 04-02-2023, 13:35:30 »

H455 Lorella

De stoomtrawler H455 Lorella is in 1947 onder bouwnr 785 gebouwd bij de  Engelse werf Cook, Welton & Gemmell uit Beverly, UK voor rekening van de rederij City Steam Fishing Co Ltd uit Hull.

Het schip is op 20 augustus 1947 te water gelaten en werd op 12 november 1948 in dienst gesteld.

Inhoud 559 bruto ton
Lengte: 170,8 ft (52,05 m)
Breedte: 29,2 ft (8.90 m)

Het schip beschikte over een oliegestookte keten en een  triple expansie stoommachine van het fabrikaat C.D. Holmes met een vermogen van 925 IHP. Hiermee kon een max. snelheid van 13,5 knopen worden behaald.

Geschiedenis:
De Lorella is op 26 januari 1955 tijdens slecht weer als gevolg van ijsopbouw gekapseisd op 90 mijl ten noord oosten van de Noordkaap van IJsland. Hierbij kwamen alle 20 opvarenden om het leven. Tegelijkertijd is ook de trawler H135 Roderigo in dat gebied met man en muis vergaan.

Jan


* H455-Lorella_150kB.jpg (151.41 KB, 1000x797 - bekeken 561 keer.)
Gelogd

t' Is een smul!     www.jandereus.nl
Jan de Reus
Schipper
*****
Berichten: 621


Een Scheveninger en een steenbolkje vind je overal


Bekijk profiel WWW E-mail
« Antwoord #1011 Gepost op: 08-02-2023, 15:34:06 »

Sleephelling Maatschappij Scheveningen (S.M.S.)

Op het schilderij de ?Sleep? ergens in het jaar 1968. Op de helling staat links de  trawler SCH242 Huibertje (of de SCH64 Frank Vrolijk). Aan de rechterkant de kotter SCH253 Jacoba Maria. Voor de kant liggen de kotter SCH132 Wiljo en de trawler KW99 Maria Theresia.

Geschiedenis:
1902 Onderhandelingen gemeentebestuur over exploitatie van een scheepswerf aan de voorhaven.
1903 Sleephelling in aanbouw.
1904 Sleephelling gereed.
1905 Oprichting Sleephelling Maatschappij Scheveningen (SMS).
Doelstelling van de werf: schoonmaken, breeuwen en teren bomschuiten en zeilloggers alsmede kleine reparaties.
1909 Uitbreiding met 4e hellingbaan.
1911 Uitbreiding met 5e hellingbaan.
1913 Besluit oprichting Scheveningsche Scheepsbouw Maatschappij (SSM).
1922 Ontbinding SSM.
1924 SMS krijgt gehele werkterrein ter beschikking inclusief machine- en constructieloods.
1935 Akkoord verhuur terrein met nieuwe hellingbanen aan de 2e binnenhaven aan de SMS.
1942 Oude hellingbanen onbruikbaar door plaatsing tankversperringen en andere verdedigingswerken van Duitse bezetter.
1944 Stopzetting werkzaamheden SMS door de Duitsers.
1945 Hervatting werkzaamheden SMS.
1949 Aanleg scheepsbouwhal van 90 m lengte en 16,5 m breedte.
1950-1955 Bouw kantoor met woonhuis mededirecteur, pand met magazijnruimten, platenloods en timmermanswerkplaats.
1955 50-Jarig jubileum.
1975 SMS diep in de rode cijfers.
1979 SMS failliet.
1980 Voortzetting sleephellingen als reparatiewerf door firma Hoogenraad en Kuyt; ontmanteling loodsen.
1996 Wijziging naamstelling vennootschap in Hellingbedrijf Scheveningen.
2005 Aankoop werfterrein door projectontwikkelaar Malherbe.

Jan


* SMS_150kB.jpg (154.19 KB, 1000x827 - bekeken 527 keer.)
Gelogd

t' Is een smul!     www.jandereus.nl
Jan de Reus
Schipper
*****
Berichten: 621


Een Scheveninger en een steenbolkje vind je overal


Bekijk profiel WWW E-mail
« Antwoord #1012 Gepost op: 28-02-2023, 13:17:11 »

H102 St. Peter

De stoomtrawler H102 St. Peter is in 1946 onder bouwnr 765 gebouwd bij de Engelse werf Cook, Welton & Gemmell uit Beverly, UK voor rekening van de Belgische rederij NV Motorvisserij Oostende. Het schip had toen de naam Breughel en visnr. O299.

Het schip is op 1 juni 1946 te water gelaten en werd op 31 juli 1946 in dienst gesteld.

Inhoud 534 bruto ton
Lengte: 166,9 ft ( 50,87 m)
Breedte: 27,6 ft ( 8,41 m)

Het schip beschikte over een oliegestookte keten en een  triple expansie stoommachine van het fabrikaat C.D. Holmes met een vermogen van 1000 IHP. Hiermee kon een max. snelheid van 12,6 knopen worden behaald.

Geschiedenis:
28 november 1955: verkocht aan St. Andrew?s Steam Fishing Co (Hull). Nieuwe naam wordt St. Peter (H102).
1965 verkocht voor de sloop aan Clayton & Davie Ltd

Jan


* H102-St-Peter_150kB.jpg (149.62 KB, 1000x791 - bekeken 513 keer.)
Gelogd

t' Is een smul!     www.jandereus.nl
Jan de Reus
Schipper
*****
Berichten: 621


Een Scheveninger en een steenbolkje vind je overal


Bekijk profiel WWW E-mail
« Antwoord #1013 Gepost op: 03-03-2023, 13:45:54 »

KW102 Esperanza

De kotter KW102 Esperenza is in 1959 gebouwd bij Scheepswerf Boot te Leiden voor rekening van Fa. C. Plug & M. van Duyn uit Katwijk aan Zee.

Inhoud: 74,75 BRT
Afmetingen: 25,38 x 6,30 x 2,51 m
Hoofdmotor: Dieselmotor fabrikaat Bolnes met een vermogen van 420 pk

Geschiedenis:
1966: eigenaar wordt M. van Duyn
1968: nieuwe motor
1970: opgelegd en verkocht naar Duitsland om te worden verbouwd als jacht.

Zendschip Radio Veronica

Deze voormalige Duitse stoomtrawler is in 1950 gebouwd onder bouwnr. 610 bij de Deutsche Werft te Hamburg voor rekening van de Finkenw?rder Hochseefischerei te Cuxhaven. Het schip kreeg de naam Paul. J. M?ller en het visnr. HH294.

Inhoud: 398,99 brt
Afmetingen: 44,05 x 8,22 x 4,24 m
Hoofdmotor: stoommachine met een vermogen van 600 pk
Max snelheid: 10,7 knopen
Aantal bemanningsleden: 20

Geschiedenis:
1956: verkocht aan de Nieders?chs. Hochseefischerei te Cuxhaven. Nieuwe naam wordt ?Norderney?en het visnr. wordt NC420
1960: verkocht naar Nederland voor de sloop
1964: na verbouwing tot zendschip te Zaanstad ingezet voor Radio Veronica
3 april 1973: gestrand voor de kust van Scheveningen
18 april 1973: vlotgetrokken
31 aug 1974 einde Radio Veronica
12 aug 1975 binnengesleept in de haven van Amsterdam
Verbouwd tot discotheek en afgemeerd in ondermeer: Zoutkamp, Doesburg, Lelystad, Groningen, Maastricht, Dordrecht, Vlissingen, Leeuwarden, Papendrecht en Antwerpen
2012 renovatie te Groningen
2013: afgemeerd aan de NDSM-kade te Amsterdam

Jan


* KW102-Esperanza_150kB.jpg (146.9 KB, 1000x827 - bekeken 485 keer.)
Gelogd

t' Is een smul!     www.jandereus.nl
Jan de Reus
Schipper
*****
Berichten: 621


Een Scheveninger en een steenbolkje vind je overal


Bekijk profiel WWW E-mail
« Antwoord #1014 Gepost op: 15-03-2023, 15:06:10 »

Vlaardingse trawlers

In de periode 1963 ? 1965 is bij de Sleephelling Mij. Scheveningen een serie van 5 trawlers voor Vlaardingen gebouwd. De serie bestond uit de volgende schepen:
1963 VL73 Elly voor de Visserij Mij. Kwakkelstein te Vlaardingen
1964 VL34 Anita voor Visserij Mij. Vlaardingen
1964 VL105 Elizabeth voor de Visserij Mij. Kwakkelstein te Vlaardingen
1965 VL1 Ursinus van de Zeevisserij Mij. Holland
1965 VL90 Caroline van de Visserij Mij. Vlaardingen

Op het schilderij staan vier van de vijf trawlers afgebeeld afgemeerd aan de visafslag te IJmuiden.

Details schepen
Inhoud 326 bruto ton bij een lengte over alles van 43,31 m. Lengte tussen de loodlijnen 38,74 m, breedte 7,24 m en holte 3,86 m. De hoofdmotor is een 8 cilinder Deutz van 1000 pk.

Jan


* Vlaardingse-trawlers2_150kB.jpg (149.96 KB, 1000x793 - bekeken 476 keer.)
Gelogd

t' Is een smul!     www.jandereus.nl
Jan de Reus
Schipper
*****
Berichten: 621


Een Scheveninger en een steenbolkje vind je overal


Bekijk profiel WWW E-mail
« Antwoord #1015 Gepost op: 23-03-2023, 19:17:11 »

GY110 Northern Princess

De stoomtrawler GY110 Northern Princess is in 1949 onder bouwnr 813 gebouwd bij de  Engelse werf Cook, Welton & Gemmell uit Beverly, UK voor rekening van de rederij Northern Trawler Ltd te Grimsby.

Het schip is op 24 augustus 1949 te water gelaten en werd op 9 november 1949 in dienst gesteld.

Inhoud 677 bruto ton
Lengte: 181,7 ft (55,38 m)
Breedte: 31,1 ft (9,47 m)

Het schip beschikte over een oliegestookte ketel en een  triple expansie stoommachine van het fabrikaat C.D. Holmes met een vermogen van 1075 IHP. Hiermee kon een max. snelheid van 12,9 knopen worden behaald.

Geschiedenis:
De Northern Princess is op 29 oktober 1969 voor de sloop verkocht aan Clayton & Davie Ltd.

Jan


* GY110-Northern-Princess_150.jpg (148.43 KB, 1000x798 - bekeken 451 keer.)
Gelogd

t' Is een smul!     www.jandereus.nl
Jan de Reus
Schipper
*****
Berichten: 621


Een Scheveninger en een steenbolkje vind je overal


Bekijk profiel WWW E-mail
« Antwoord #1016 Gepost op: 01-04-2023, 15:37:37 »


SCH99 Mercurius

De logger SCH99 Mercurius is in 1911 onder briefnr. 6646 als stalen zeillogger gebouwd bij de scheepswerf A. de Jong te Vlaardingen voor rekening van A. v/d Toorn Jzn te Scheveningen.

Inhoud: 150,01 brt
Afmetingen: 31,84 x 6,55 x 3,01 m
Motor: 150 pk 3 cil. Kromhout (1936); later vervangen door 180 pk 6 cil M.W.M (1959)

Geschiedenis:
1911: in de vaart voor A.v/d Toorn Jzn
1928: omgebouwd tot motorlogger; motor is een 2 cil. 50pk Bronsmotor
1934: onder Poolse vlag als GDY99 Mewa VII (eigenaar Poolse Mewa)
1941 gevorderd door de Duitsers en ingezet als Vorpostenschiff (V1268 en V1248); de oorspronkelijke Bronsmotor wordt vervangen door een 150 pk 3 cil. Kromhout motor.
1945 vrijgegeven
1946 na verbouwing werd de SCH99 Mercurius weer in de vaart gebracht; eigenaar v/h A v/d/ Toorn Jzn
1959 nieuwe motor geplaatst 180 pk M.W.M.
1962 verhuurd aan de Verre Visserij Mij.
1962 opgelegd
1963 gesloopt

Jan


* SCH99-Mercurius_150kB.jpg (150.92 KB, 1000x772 - bekeken 419 keer.)
Gelogd

t' Is een smul!     www.jandereus.nl
Jan de Reus
Schipper
*****
Berichten: 621


Een Scheveninger en een steenbolkje vind je overal


Bekijk profiel WWW E-mail
« Antwoord #1017 Gepost op: 05-04-2023, 16:36:14 »

SCH46 Frank

De trawler SCH46 Frank is in 1940 in Engeland gebouwd als stoommijnenveger voor de Engelse Marine onder de naam Birch T93. Het schip behoorde tot de ?Isles? klasse.

Inhoud: 445 BRT
Afmetingen: 50/46,90 x 8,43 x 4,10 m
Hoofdmotor: Werkspoor dieselmotor met een vermogen van 820 pk

In 1952 is het schip verkocht aan Vosper Ltd te Portsmouth.  Het schip werd verbouwd tot motortrawler en kreeg de naam Magniola P14. De exploitatie was in handen van St. Andrew?s Steam Fishing Co. Ltd te Hull.
In 1962 ging het schip over in Nederlandse handen en werd eigendom van N.V. v/h Frank Vrolijk en kreeg het de naam Frank. Het kwam in augustus 1962 in de vaart.
 In 1970 ging de Frank over naar Cornelis Vrolijk?s Visserij Mij waarna het in november 1971 werd opgelegd.
In 1972 werd het schip voor de sloop verkocht naar Belgi?.

Jan


* SCH46-Frank3_150kB.jpg (147.69 KB, 1000x751 - bekeken 402 keer.)
Gelogd

t' Is een smul!     www.jandereus.nl
Jan de Reus
Schipper
*****
Berichten: 621


Een Scheveninger en een steenbolkje vind je overal


Bekijk profiel WWW E-mail
« Antwoord #1018 Gepost op: 16-04-2023, 10:41:49 »

SCH5 Guus

Deze trawler werd in 1956 gebouwd bij Scheepswerf De Rietpol onder bouwnr. 12 in opdracht van Kramer & Booy.  Het schip kwam op 3 november 1956 als IJM 18 ARIADNE in de vaart voor rederij H. Gomes te Leidschendam.

In 1962 werd het schip verkocht aan N.V. Verre Visserij (J.J. van der Toorn Azn) te Scheveningen en werd omgedoopt in SCH 5 GUUS.

Afmetingen: 36,25/33,76 x 7,34 x 3,56 m. Inhoud: 225 BRT
Hoofdmotor: 6 cilinder MWM van 500 pk.

In 1967 werd het schip verlengd: de nieuwe lengte werd 42,95/40,07 m. Inhoud: 246 BRT

De hoofdmotor werd in 1973 vervangen door een 8 cilinder Crepelle van 1350 pk.

Het schip is in 1975 gesaneerd en afgevoerd.

Jan


* SCH5-Guus3_150kB.jpg (151.04 KB, 1000x785 - bekeken 369 keer.)
Gelogd

t' Is een smul!     www.jandereus.nl
Jan de Reus
Schipper
*****
Berichten: 621


Een Scheveninger en een steenbolkje vind je overal


Bekijk profiel WWW E-mail
« Antwoord #1019 Gepost op: 20-04-2023, 19:47:39 »

SCH23 Yke

De Yke was de eerste hektrawler van Scheveningen. Het schip kwam in 1965 voor de Rederij Jaczon in bedrijf en werd onder bouwnr. 648 gebouwd te Amsterdam door de Scheepswerf Fa. S. Seymonsbergen. 

Inhoud: 540 bruto ton
Afmetingen: 48,25/44,93 x 8,54 x 3,92 m

Het schip beschikte over een 8 cilinder Deutz dieselmotor met een vermogen van 1200 pk.

In 1968 werd het schip verkocht naar Zuid-Afrika en kreeg het de naam Harvest Moon.

Jan


* SCH23-Yke2_150kB.jpg (146.35 KB, 1000x742 - bekeken 371 keer.)
Gelogd

t' Is een smul!     www.jandereus.nl
Pagina's: 1 ... 64 65 66 67 [68] 69 70 71 Omhoog Print 
« vorige volgende »
Ga naar:  


Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.4 | SMF © 2006, Simple Machines LLC Valid XHTML 1.0! Valid CSS!