Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
13-11-2024, 03:32:28
Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren
Nieuws: Nieuwe leden moeten helaas wachten tot dat de webmaster ze accepteert. Er is veel kaf onder het koren. Het beste kunt u na registratie ons nog even een e-mail sturen jolydesign@ziggo.nl.

+  Vraag en antwoord & Wie wat waar
|-+  Hoofdindex
| |-+  Wie wat waar
| | |-+  vervolg.. Mooie trawler plaatjes
« vorige volgende »
Pagina's: 1 ... 65 66 67 68 [69] 70 71 72 Omlaag Print
Auteur Topic: vervolg.. Mooie trawler plaatjes  (gelezen 1019122 keer)
Jan de Reus
Schipper
*****
Berichten: 631


Een Scheveninger en een steenbolkje vind je overal


Bekijk profiel WWW E-mail
« Antwoord #1020 Gepost op: 29-04-2023, 16:05:45 »

SCH253 Vertrouwen

Deze logger is in 1914 als zeillogger SCH190 Chieltje in Vlaardingen gebouwd bij Gebr. Van de Meer voor rekening van M. Verheij Jzn.

Inhoud:318 BRT
Afmetingen: 26,92 x 6,70 x 2,84 m
Hoofdmotor: ?

Geschiedenis:
5 januari 1914: in de vaart als SCH190 Chieltje Eigenaar M. Verheij Jzn
1 april 1928: motor ingezet
5 mei 1933: SCH190 Frank Vrolijk Sr Nieuwe eigenaar wordt L. Vrolijk
1 juni 1937: SCH253 Vertrouwen. Nieuwe eigenaar wordt V/h Frank Vrolijk dir. C. Vrolijk
1940: gevorderd door de Duitse Weermacht
10 juni 1943: Gezonken bij Den Helder

Jan


* SCH253-Vertrouwen_150kB.jpg (150.03 KB, 802x1000 - bekeken 780 keer.)
Gelogd

t' Is een smul!     www.jandereus.nl
Jan de Reus
Schipper
*****
Berichten: 631


Een Scheveninger en een steenbolkje vind je overal


Bekijk profiel WWW E-mail
« Antwoord #1021 Gepost op: 11-05-2023, 14:43:41 »

H124 St. Britwin

De stoomtrawler H124 Saint Britwin is onder bouwnr 821 gebouwd bij de Engelse werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor rekening van de rederij Thomas Hamling & Co Ltd uit Hull.

Het schip is op 6 april 1950 te water gelaten.

Inhoud 742 bruto ton
Lengte: 183,4 ft ( 55,8 m)
Breedte: 30,8 ft ( 9,1 m)

Het schip beschikte over een oliegestookte ketel en de stoommachine was van het fabrikaat C.D. Holmes met een vermogen van 1000 ipk waarmee een max. snelheid van 12,8 knopen kon worden behaald.

Geschiedenis:
Op 15 april 1975 is het schip opgelegd te Hull en in datzelfde jaar verkocht voor de sloop aan C F Booth te Rotherham.
Op 22 oktober 1975 kwam het schip aan te Blyth om te worden gesloopt.

Jan


* H124-St-Britwin2_150kB.jpg (149.11 KB, 1000x791 - bekeken 695 keer.)
Gelogd

t' Is een smul!     www.jandereus.nl
Jan de Reus
Schipper
*****
Berichten: 631


Een Scheveninger en een steenbolkje vind je overal


Bekijk profiel WWW E-mail
« Antwoord #1022 Gepost op: 17-05-2023, 15:47:08 »

SCH64 Frank Vrolijk

De motortrawler SCH64 Frank Vrolijk is in 1958 onder bouwnr. 1438 gebouwd te Leiden bij Scheepsbouw en Reperatiewerf v/h Gebr. Boot voor rekening van rederij N.V. Vischhandel, Reederij en IJsfabriek v/h Frank Vrolijk te Scheveningen. Het schip werd op 18 december 1957 te water gelaten en kwam in april 1958 in de vaart.

Inhoud: 274 BRT
Afmetingen: 40,25/37,56 x 7,64 x 3,56 m
Hoofdmotor:  6 cil. deutz 750 pk

Geschiedenis:
1971: overgegaan naar Rederij Den Dulk ? van Leeuwen en hernoemd in Simon SCH323
1975: afgevoerd ivm sanering

Jan


* SCH64-Frank-Vrolijk2_150kB.jpg (148.6 KB, 1000x742 - bekeken 713 keer.)
Gelogd

t' Is een smul!     www.jandereus.nl
Jan de Reus
Schipper
*****
Berichten: 631


Een Scheveninger en een steenbolkje vind je overal


Bekijk profiel WWW E-mail
« Antwoord #1023 Gepost op: 25-05-2023, 19:47:07 »


SCH47 Oceaan II


De motorlogger SCH47 Oceaan II is in 1931 onder briefnr. 6572 gebouwd bij de scheepswerf fa. Vuyck te Capelle a/d IJssel voor rekening van A. v/d Zwan te Scheveningen.

Inhoud: 141,97 brt
Afmetingen: 30,18 x 6,86 x 2,78 m
Motor: 120 pk Industrie (1939)

Geschiedenis:
1931: in de vaart voor A.v/d Zwan en Zn
1942 gevorderd door de Duitsers en ingezet voor de Ned. Zeereddingsdienst als ZRD32
1961 SCH47 Oceaan II eigenaar W. v/d Zwan en Zn
1962 SCH 47 Oceaan II Fa. Oceaan ontbonden, exploitatie in eigen beheer
1965 SCH 47 Oceaan Eig P.Taal in Huurkoop
1968 verkocht aan J.P Groen voor de Sportvisserij Zeelandia
1975 Zeelandia omgebouwd tot zeilschip

Jan


* SCH47-Oceaan-II_150kB.jpg (154.74 KB, 1000x781 - bekeken 674 keer.)
Gelogd

t' Is een smul!     www.jandereus.nl
Jan de Reus
Schipper
*****
Berichten: 631


Een Scheveninger en een steenbolkje vind je overal


Bekijk profiel WWW E-mail
« Antwoord #1024 Gepost op: 31-05-2023, 14:56:17 »

SCH23 Johanna Catharina

De logger Johanna Catharina werd in 1915 gebouwd bij de werf Gebr. Boot te Leiderdorp voor rekening van de N.V. Visserij Mij. Oceaan te IJmuiden.
Inhoud: 145,5 brutoton (na verlenging in 1938 werd dit 178,39 brutoton)
Lengte: 31,1 meter
Breedte: 6,71 meter
Holte: 2,87 meter
Motor: 1928 80 pk Brons, 1948: 240 pk 3 cil. Brons
Historie:
1915: IJM 245 Catharina Louise Eig. N.V Visserij Mij Oceaan te IJmuiden
1928 SCH 23 Johanna Catharina Eig. A de Jong
1941 gevorderd door de Duitsers
1945 vrij gegeven te IJmuiden
1952 SCH 23 Johanna Catherina Eig: J. de Jong
1960 SCH 23 Johanna Catharina Eig: Verre Visserij Mij
1963 verkocht voor de sloop aan N.V Koophandel te Nieuw Lekkerland

Jan


* SCH23-Johanna-Catharina2_15.jpg (153.47 KB, 1000x787 - bekeken 657 keer.)
Gelogd

t' Is een smul!     www.jandereus.nl
Jan de Reus
Schipper
*****
Berichten: 631


Een Scheveninger en een steenbolkje vind je overal


Bekijk profiel WWW E-mail
« Antwoord #1025 Gepost op: 11-06-2023, 13:53:40 »

SCH55 Noorderkroon

De trawllogger SCH55 Noorderkroon is in 1955 gebouwd bij Sleephelling Mij. Scheveningen onder briefnr. 10011 voor rekening van rederij de Verre Visserij MIJ uit Scheveningen. Het schip was uitgerust zowel voor de vleet- als voor de trawlvisserij. Het tonnenruim heeft plaats voor 340 kantjes haring en het met kurk ge?soleerde visruim heeft een inhoud van ? 170 m?.

Inhoud: 213,19 BRT
Afmetingen: 37,63 x 6,83 x 3,15 m
Hoofdmotor: 8 cil. M.W.M. dieselmotor 750 pk

Geschiedenis:
1962 SCH 55 Noorderkroon Eig. M. den Dulk. Gzn N.V.
1967 Omgebouwd voor de boomkorvisserij
1970 SCH 55 Noorderkroon Eig. M. den Dulk. Gzn en B. van Leeuwen Szn
1974 opgelegd
1975 door sanering aan visserij onttrokken
1975 in de vaart als sportvisschip ?Piscator? voor rederij Groen te Scheveningen

Jan


* SCH55-Noorderkroon3.jpg (161.9 KB, 1000x797 - bekeken 636 keer.)
Gelogd

t' Is een smul!     www.jandereus.nl
Jan de Reus
Schipper
*****
Berichten: 631


Een Scheveninger en een steenbolkje vind je overal


Bekijk profiel WWW E-mail
« Antwoord #1026 Gepost op: 14-06-2023, 17:53:05 »


SCH342 Zeemeeuw

De logger SCH342 Zeemeeuw Mercurius is in 1916 onder briefnr. 5346 als zeillogger gebouwd bij de N.V. Sleephelling Mij Scheveningen voor rekening van Jac. Den Dulk Zn. uit Scheveningen.

Inhoud: 160,12 brt
Afmetingen: 32,46 x 6,54 x 2,94 m
Motor: 70 pk 2 cil. Brons (1929); later vervangen door 160 pk 3 cil Stork Hesselman (1946)

Geschiedenis:
1916 SCH 342 Zeemeeuw nieuw vaartuig
1929 SCH 342 Zeemeeuw van motor voorzien
1940 SCH 342 Zeemeeuw gevorderd door Duitse Weermacht, "Baumente
1946 SCH 342 Zeemeeuw vrijgegeven te IJmuiden
1948 SCH 342 Zeemeeuw verlengd en hermeten
1956 SCH 342 Zeemeeuw eig. Jac. den Dulk & Zonen
1956 SCH 342 Zeemeeuw voor sloop naar Pamatex in Scheveningen

Jan


* SCH342-Zeemeeuw_150kB.jpg (146.96 KB, 1000x691 - bekeken 614 keer.)
Gelogd

t' Is een smul!     www.jandereus.nl
Jan de Reus
Schipper
*****
Berichten: 631


Een Scheveninger en een steenbolkje vind je overal


Bekijk profiel WWW E-mail
« Antwoord #1027 Gepost op: 25-06-2023, 09:56:58 »

SCH236 Noordster

Deze motorlogger is in 1950 gebouwd bij de Sleephelling Mij Scheveningen voor rekening van de rederij J.J. v/d Toorn Azn te Scheveningen.

Inhoud: 178,23 brt
Afmetingen: 34,26 x 6,82 x 3,05 m
Motor: 240 pk Brons, 4LD, 4 cil., No.10023, bouwjaar 1950 later vervangen door een 960 pk Deutz, type 528, 8 cil., bouwjaar 1973

Geschiedenis:
1950 SCH 236 Noordster eig. J.J. v/d Toorn Azn
1952 SCH 236 Noordster eig. N.V. Verre Visserij Mij. dir. J.J. v/d Toorn
1960 SCH 236 Noordster dir. J.J. & A. v/d Toorn
1962 SCH 236 Noordster dir. J.J. v/d Toorn
1970 SCH 236 Noordster verhuurd aan N.V. Sportvisserij te IJmuiden
1972 SCH 236 Noordster eig. N.V. Sleephelling Mij. Scheveningen
1973 SCH 72 Ali eig. W.Rog en J.C.Buis, wijziging motor
1974 SCH 72 Ali verlengt en hermeten
1976 SCH 72 Ali doorgehaald i.v.m. sanering
1977 verkocht naar Engeland
1978 Aurora sportvisser rederij Groen; later ingezet als Aurora-G voor de offshore industrie

2016 Overgedragen aan de stichting ?Noordster terug op Scheveningen?. 
2917 Start restauratie te Scheveningen om het schip in oorspronkelijke staat als haringlogger te brengen.

Jan


* SCH236_Noordster6_150kB.jpg (159.12 KB, 1000x698 - bekeken 603 keer.)
Gelogd

t' Is een smul!     www.jandereus.nl
Jan de Reus
Schipper
*****
Berichten: 631


Een Scheveninger en een steenbolkje vind je overal


Bekijk profiel WWW E-mail
« Antwoord #1028 Gepost op: 30-06-2023, 12:36:30 »

H436 St Jason

De hektrawler H436 St Jason  is in 1967 gebouwd bij de werf Ferguson Bros (P/GL) Ltd te Port Glasgow. De St. Jason was het eerste schip van een klasse van 3 schepen die door deze werf zijn gebouwd. De andere twee schepen waren de St. Jerome (1967) en de St. Jasper(1968).  De St Jason is op 9 augustus 1967 te water gelaten.

Inhoud 1288 bruto ton
Lengte: 231,1 ft ( 70,4 m)
Breedte: 39,4 ft (12 m)

Het schip beschikte over een dieselmotor van het fabrikaat British Polar Ltd Type M66T met een vermogen van 2160 pk waarmee een max. snelheid van 14 knopen kon worden behaald.

Het schip had een laadcapaciteit van 32.000 kubieke feet.
Vriesinstallatie:  8x20 stations Jackstone VP vriezers met een capaciteit van 700 kits/dag.

Geschiedenis:
Het schip heeft voor Thomas Hamlings gevist tot december 1982 en is toen opgelegd in IJmuiden. Op 24 november 1986 is het schip verkocht aan een Nederlandse eigenaar die het schip in 1987 weer van de hand deed aan Seaboard Offshore Aberdeen voor de visserij bij de Falkland eilanden. Het schip kreeg toen de naam Mount Kent.

Jan


* H436-St-Jason_150kB.jpg (150.38 KB, 1000x791 - bekeken 578 keer.)
Gelogd

t' Is een smul!     www.jandereus.nl
Jan de Reus
Schipper
*****
Berichten: 631


Een Scheveninger en een steenbolkje vind je overal


Bekijk profiel WWW E-mail
« Antwoord #1029 Gepost op: 06-07-2023, 14:25:02 »

IJM183 Vikingbank
De stoomtrawler IJM183 Vilingbank is in 1927 als H363 Surf Flower gebouwd bij de Engelse werf Cochrane & Sons te Selby voor rekening van de Yorkshire Steam Fishing Co Ltd te Hull.  Deze trawler behoorde tot het zgn ?Mersey type?. Na aankoop door de Nederlandse rederij ?Stoomvisscherij Maatschappij ?Mercurius? arriveerde het schip onder de naam Eendracht op 1 oktober 1938 te IJmuiden. Diezelfde maand nog werd het schip omgedoopt in Vikingbank. Op 5 november 1938 ging de Vikingbank onder schipper L. Gravemaker naar zee voor haar eerste visreis onder Nederlandse vlag.

Waterverplaatsing: 335 ton
Lengte: 42,7 meter
Breedte: 7,35 meter
Holte: 2,87 meter
Voortstuwing: Triple expansie stoommachine met een vermogen van 600 pk
Max snelheid: 12 knopen

Historie:
1927: H363 Surf Flower
1938: Verkocht naar Nederland en omgedoopt in IJM183 Vikingbank
Mei 1940: Uitgeweken naar Engeland en omgebouwd tot mijnenveger voor de Royal Navy (FY1781)
3 juli 1945: Terugkeer te IJmuiden en na verbouwing weer ingezet voor de visserij
9 ? 19 september 1958: Laatste visreis
30 september 1958: Opgelegd in de Houthaven te Amsterdam
December 1966: Verkocht voor de sloop

Jan


* IJM183-Vikingbank_150kB.jpg (151.89 KB, 1000x792 - bekeken 561 keer.)
Gelogd

t' Is een smul!     www.jandereus.nl
Jan de Reus
Schipper
*****
Berichten: 631


Een Scheveninger en een steenbolkje vind je overal


Bekijk profiel WWW E-mail
« Antwoord #1030 Gepost op: 28-07-2023, 15:06:14 »

SCH263 Aurora
De logger SCH263 Aurora is in 1915 gebouwd bij de scheepswerf Gebr. Van der Meer te Vlaardingen voor rekening van D. Mos Mz. uit Scheveningen.

Inhoud: ?
Afmetingen: ?
Motor: ?

Geschiedenis:
1915 SCH263 Aurora, eigenaar: M.de Mos Pzn
1925 SCH263 Aurora, eigenaar: D. de Mos Mzn
1939 DZG15 eigenaar: Hohenstein Kormeran te Dantzig
1941 SCH263 Aurora, eigenaar: D. de Mos
1941 Gevorderd voor  de Duitse Kriegsmarine (A19)
1958 Verkocht aan Boelens te Antwerpen voor de sloop

Jan


* SCH263-Aurora_150kB.jpg (157.46 KB, 1000x791 - bekeken 519 keer.)
Gelogd

t' Is een smul!     www.jandereus.nl
Jan de Reus
Schipper
*****
Berichten: 631


Een Scheveninger en een steenbolkje vind je overal


Bekijk profiel WWW E-mail
« Antwoord #1031 Gepost op: 09-08-2023, 15:39:40 »

H59 Cape Trafalgar

De motortrawler H59 Cape Trafalgar is onder bouwnr 922 gebouwd bij de bekende Engelse werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor de rederij Hudson Brothers Ltd uit Hull.

Het schip is op 18 februari 1957 te water gelaten en kwam in september datzelfde jaar in de vaart.

Inhoud 787 bruto ton
Lengte: 189,5 ft (57,7 m)
Breedte: 33,1 ft (10 m)

Het schip beschikte over een diesel elektrische voorstuwing fabrikaat Mirrlees Bickerton & Day met een vermogen van 2400 pk waarmee een max. snelheid van 14 knopen kon worden behaald.

De Cape Trafalgar is in 1960 verkocht aan Ross Group Ltd te Grimsby en  hernoemd in Ross Trafalgar.  In 1967 is het schip van Hull naar Grimsby overgegaan maar in 1968 weer teruggekomen naar Hull.  In 1972 werd het schip de winnaar van de Hull Distant Water Challenge Shield (hoogste waarde aangevoerde vis).

In 1978 is het schip verkocht voor de sloop.

Jan


* H59-Cape-Trafalgar3_150kB.jpg (154.81 KB, 1000x796 - bekeken 511 keer.)
Gelogd

t' Is een smul!     www.jandereus.nl
Jan de Reus
Schipper
*****
Berichten: 631


Een Scheveninger en een steenbolkje vind je overal


Bekijk profiel WWW E-mail
« Antwoord #1032 Gepost op: 16-08-2023, 16:18:52 »

SCH23 Yke

De motortrawler SCH23 Yke is in 1963 onder bouwnr. 848 gebouwd bij Scheepswerf Gebr. Pot te Bolnes voor rekening van Jaczon Rederij en Haringhandel te Scheveningen.  Het schip kwam in 1963 in de vaart maar heeft maar kort voor deze rederij gevaren. In 1965 bracht rederij Jaczon haar eerste hektrawler in de vaart met hetzelfde visnummer en naam.

Inhoud: 341 BRT
Afmetingen: 48,47/45,50 x 7,52 x 3,81 m
Hoofdmotor: 6 cil. Deutz 1000 pk

Geschiedenis:
Al in 1964  is het schip verkocht naar Itali?  en werd de naam gewijzigd in Fabrizio di Fazio.
In 1973 is het schip verkocht naar Griekenland en werd herdoopt in Theodorus met thuishaven Piraeus.

Jan


* SCH23-Yke3_150kB.jpg (154.75 KB, 1000x790 - bekeken 472 keer.)
Gelogd

t' Is een smul!     www.jandereus.nl
Jan de Reus
Schipper
*****
Berichten: 631


Een Scheveninger en een steenbolkje vind je overal


Bekijk profiel WWW E-mail
« Antwoord #1033 Gepost op: 12-09-2023, 13:50:41 »

SCH3 Johanna

De motortrawler SCH3 Johanna is in 1960 gebouwd bij Sleephelling Mij. Scheveningen onder bouwnr. 162 voor rekening van rederij W. van der Zwan & Zonen uit Scheveningen. Het schip kwam 20 november van datzelfde jaar  in de vaart.

Inhoud: 309 BRT
Afmetingen: 43,34/40,61 x 7,24 x 3,87 m
Hoofdmotor: 8 cil. Deutz dieselmotor 1000 pk

De Johanna is tot 1974 blijven varen voor W. van der Zwan & Zonen en daarna afgevoerd. In 1976 ingezet als stenenvisser. In 1979 is de Johanna te Haarlem gesloopt.

Jan


* SCH3-Johanna3b_150kB.jpg (152.45 KB, 1000x775 - bekeken 452 keer.)
Gelogd

t' Is een smul!     www.jandereus.nl
Jan de Reus
Schipper
*****
Berichten: 631


Een Scheveninger en een steenbolkje vind je overal


Bekijk profiel WWW E-mail
« Antwoord #1034 Gepost op: 17-09-2023, 15:00:32 »

H255 Banyers

Deze Engelse stoomtrawler is in 1939 als H255 St Zeno onder bouwnr 655 gebouwd bij de  Engelse werf Cook, Welton & Gemmell uit Beverly, UK voor rekening van de rederij Thomas Hamling & Co Ltd uit Hull.

Het schip werd op 12 februari 1940 te water gelaten en de indienstelling was op 18 juli 1940.

Inhoud 608 bruto ton
Lengte: 178,1 ft (54,28 m)
Breedte: 30,0 ft (9,14 m)

Het schip beschikte over een oliegestookte keten en een  triple expansie stoommachine van het fabrikaat C.D. Holmes met een vermogen van 165 NHP. Hiermee kon een max. snelheid van 12 knopen worden behaald.

Geschiedenis:
26 maart 1940: gevorderd door de Royal Navy als onderzeeboot bestrijdingstrawler met registratienr. FY280
25 feb 1942: uitgeleend aan de US Navy
Okt 1942: teruggekeerd bij de Royal Navy
1943: verkocht aan Firth Steam Trawling Co Ltd uit Hull
10 mei 1945: vrijgegeven door de Royal Navy
Dec 1949: omgebouwd voor oliestook
17 jan 1952: verkocht aan Henriksen & Co, Ltd (Hull) en hernoemd in Banyers
1966 verkocht voor de sloop naar Belgi?

Jan


* H255-Banyers_150kB.jpg (159.75 KB, 1000x742 - bekeken 445 keer.)
Gelogd

t' Is een smul!     www.jandereus.nl
Pagina's: 1 ... 65 66 67 68 [69] 70 71 72 Omhoog Print 
« vorige volgende »
Ga naar:  


Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.4 | SMF © 2006, Simple Machines LLC Valid XHTML 1.0! Valid CSS!