Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
06-10-2024, 20:53:26
Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren
Nieuws: Nieuwe leden moeten helaas wachten tot dat de webmaster ze accepteert. Er is veel kaf onder het koren. Het beste kunt u na registratie ons nog even een e-mail sturen jolydesign@ziggo.nl.

+  Vraag en antwoord & Wie wat waar
|-+  Hoofdindex
| |-+  Wie wat waar
| | |-+  vervolg.. Mooie trawler plaatjes
« vorige volgende »
Pagina's: 1 ... 49 50 51 52 [53] 54 55 56 57 ... 72 Omlaag Print
Auteur Topic: vervolg.. Mooie trawler plaatjes  (gelezen 1006275 keer)
Jan de Reus
Schipper
*****
Berichten: 630


Een Scheveninger en een steenbolkje vind je overal


Bekijk profiel WWW E-mail
« Antwoord #780 Gepost op: 07-09-2017, 19:39:28 »

SCH8 Gerardina

De motortrawler SCH8 Gerardina werd in 1958 onder bouwnr. 10966 gebouwd bij de Sleephelling Mij Scheveningen  voor rekening van Rederij v/h A. van der Toorn Jzn te Scheveningen.  De SCH8 maakte deel uit van een serie van 9 schepen die in de periode 1956 – 1961 voor verschillende rederijen zijn gebouwd.

1956 IJM72 Beatrice
1956 SCH101 Johanna Maria
1957 SCH210 Ali
1958 IJM36 Jacoba Gesina
1958 SCH8 Gerardina
1959 SCH42 Nellie
1960 SCH3 Johanna
1960 IJM37 Delft
1961 IJM9 Haarlem

Afmetingen: 42,85/38,10 x 7,24 x 3,87 m.  Inhoud: 311 BRT
Hoofdmotor: 8 cilinder dieselmotor MWM van 1000 pk.

Aan het begin van de jaren zestig is het schip verhuurd geweest aan Rederij Atee en daarna aan NV Visserij Mij J. de Jong.  In 1964 kwam de SCH8 in exploitatie bij de Verre Visserij Mij. te Scheveningen.  In 1971 is het schip verkocht aan W. de Boer en H. Dekker  te Den Helder en werd de naam veranderd in HD84 Cornelis. Enkele maanden later werd het schip al weer verkocht en wel aan D. Krijgsman  uit Texel. Het kreeg toen de naam Dirk Senior  TX20. Het schip is uiteindelijk in 1975 afgevoerd.

Jan


* SCH8-Gerardina2_150kB.jpg (147.91 KB, 800x648 - bekeken 1642 keer.)
Gelogd

t' Is een smul!     www.jandereus.nl
Jan de Reus
Schipper
*****
Berichten: 630


Een Scheveninger en een steenbolkje vind je overal


Bekijk profiel WWW E-mail
« Antwoord #781 Gepost op: 14-09-2017, 15:21:36 »

St Andrews Dock Hull


* St-Andrews-Dock_150kB.jpg (147.35 KB, 600x482 - bekeken 1507 keer.)
Gelogd

t' Is een smul!     www.jandereus.nl
Jan de Reus
Schipper
*****
Berichten: 630


Een Scheveninger en een steenbolkje vind je overal


Bekijk profiel WWW E-mail
« Antwoord #782 Gepost op: 16-09-2017, 10:23:35 »

GY 648 Vivaria

De trawler Vivaria is onder bouwnr 961 gebouwd bij de bekende Engelse werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor de rederij Atlas Steamfishing Co Ltd uit Grimsby.

Deze fraaie driedekker stond bekend als de snelste trawler van Grimsby.

Het schip is op 12 mei 1960 te water gelaten en kwam in september datzelfde jaar in de vaart.

Inhoud 744  bruto ton
Lengte: 185 ft (56,3 m)
Breedte: 33,6 ft (10,2 m)

Het schip beschikte over een diesel  voorstuwing fabrikaat Mirrlees Bickerton & Day met een vermogen van 1800 pk waarmee een max. snelheid van 15 knopen kon worden behaald.

De Vivaria is in 1966 overgegaan naar Northern Trawlers Ltd uit Grimsby en vervolgens in 1971 naar Ross Trawlers Ltd uit Grimsby.

In 1979 is het schip verkocht voor de sloop.

Jan


* GY648-Vivaria3_150kB.jpg (144.85 KB, 800x629 - bekeken 1547 keer.)
Gelogd

t' Is een smul!     www.jandereus.nl
Jan de Reus
Schipper
*****
Berichten: 630


Een Scheveninger en een steenbolkje vind je overal


Bekijk profiel WWW E-mail
« Antwoord #783 Gepost op: 21-09-2017, 19:54:41 »

IJM32 Elie Cheneviere

De motortrawler IJM32 Elie Cheneviere is in 1944 gebouwd bij Scheepsbouwwerf De Hoop te Lobith als trawler van de ‘Burg’ klasse voor de Kriegsmarine.  In 1949 vanuit Duitsland aangekomen te Delfzijl en ingeschreven als Holland V SCH142 voor verkoop door het Ministerie van Landbouw.  In maart 1949 overgedragen aan rederij De Marezaten te IJmuiden en na verbouwing in 1950 in de vaart gekomen. Zusterschepen waren de IJM10 Maria van Hattem en  de IJM20 Johannes Polderman welke eveneens door rederij De Marezaten waren aangekocht.

Inhoud: 319 BRT
Afmetingen: 46,00/41,40 x 8,03 x 3,05 m
Hoofdmotor:  6 Cilinder Sulzer van 600 pk

Op 19 oktober 1961 is de Elie Cheneviere op de Noordzee lekgeslagen en gezonken op de positie 56.30 NB 3.40 OL.

Van de 14 opvarenden konden er slechts 8 worden gered door de te hulp geschoten Engelse trawler LT80 Granby Queen.

Jan


* IJM32-Elie-Cheneviere2_150k.jpg (149.05 KB, 800x652 - bekeken 1510 keer.)
Gelogd

t' Is een smul!     www.jandereus.nl
Jan de Reus
Schipper
*****
Berichten: 630


Een Scheveninger en een steenbolkje vind je overal


Bekijk profiel WWW E-mail
« Antwoord #784 Gepost op: 29-09-2017, 15:41:44 »

GY94 Lifeguard

Deze stoomtrawler is in 1949 gebouwd voor rekening van de Loyal Steam Fishing Co Ltd  uit Grimsby bij de werf Cook, Welton en Gemmell te Beverley (Engeland). De tewaterlating had plaats op 12 juli 1949 en het schip kwam op 5 oktober van datzelfde jaar in de vaart.

Inhoud:  668 bruto ton
Lengte: 183,4 ft (55,9 m)
Breedte: 30,7 ft (9,4 m)

De voortstuwing bestond uit een oliegestookte ketel en stoommachine van C.D. Holmes met een vermogen van 1100 IPK. Hiermee kon een maximale vaart van 14 knopen worden gehaald.

Geschiedenis:
Na het vergaan van de trawler Laforey (GY85) werd het visnummer van de Lifeguard veranderd in GY395. Dit omdat men geloofde dat wanneer de som van de afzonderlijke cijfers op 13 uitkwam dit ongeluk bracht.

De Lifeguard is in 1966 verkocht aan Northern Trawlers Ltd uit Grimsby en in 1968 verkocht voor de sloop naar België alwaar het schip te Antwerpen is gesloopt.

Jan


* GY94-Lifeguard_150kB.jpg (148.31 KB, 800x640 - bekeken 1433 keer.)
Gelogd

t' Is een smul!     www.jandereus.nl
Jan de Reus
Schipper
*****
Berichten: 630


Een Scheveninger en een steenbolkje vind je overal


Bekijk profiel WWW E-mail
« Antwoord #785 Gepost op: 06-10-2017, 21:50:04 »

SCH121 Oceaan VI

Deze  motorlogger is als SCH496 Onderneming II  in 1917 gebouwd bij Scheepswerf J. de Jong  te Goudrak voor rekening van rederij Zeevisscherij Mij. Onderneming (dir M. Varkenvisser) te Scheveningen. Het schip is in de loop der tijd verschillende malen van eigenaar gewisseld en is tot 1965 ingezet voor de visserij. De bijnaam van deze logger was "de Jeep", dit vanwege de snelheid en de korte masten.

Inhoud: 170  BRT
Lengte: 35,11 m
Breedte:  6,66 m
Holte: 2,79 m
Motor: 180 pk 2 cil. Zloth-Carroot stoommachine / 350 pk 6 cil MAK dieselmotor

Geschiedenis:
1917 SCH 496 Onderneming II eig. Zeevisscherij Mij. Onderneming, dir. M. Varkenvisser
1945 SCH 125 Oceaan X verbouwd tot stoomlogger en verkocht aan A. v/d Zwan & Zn
1950 SCH 121 Oceaan VI eig. Fa. A. v/d Zwan en Zonen,
1954 SCH 121 Oceaan VI omgezet in N.V. A. v/d Zwan & Zonen
1961 SCH 121 Oceaan VI eig. N.V. Fa. Rochus v/d Zwan & Zn.
1962 SCH 121 Oceaan VI exploitatie beëindigd door Fa. Oceaan
1964 SCH 121 Oceaan VI in huurkoop Red. Vuurbaak, dir. J. Verbaan.
1965 SCH 121 Oceaan VI eig. Red. Vuurbaak
1965 SCH 121 Oceaan VI doorgehaald i.v.m. verklaring van eigenaar dat het vaartuig is aangemeld voor slooppremie. Vaartuig verkocht aan Fa. N.V. Koophandel te Nieuw Lekkerland

Jan


* SCH121-Oceaan-VI_150kB.jpg (144.91 KB, 600x483 - bekeken 1367 keer.)
Gelogd

t' Is een smul!     www.jandereus.nl
Jan de Reus
Schipper
*****
Berichten: 630


Een Scheveninger en een steenbolkje vind je overal


Bekijk profiel WWW E-mail
« Antwoord #786 Gepost op: 08-10-2017, 12:28:47 »

H111 Newby Wyke

De Engelse stoomtrawler H111 Newby Wyke is in 1950 gebouwd bij Cochrane & Sons te Selby onder bouwnr. 1353 voor rekening van rederij West Dock Steam Trawling Co uit Hull.
De tewaterlating vond plaats op 8 oktober 1950.

Inhoud: 672 BRT
Lengte: 178,4 ft (54,37 m )
Breedte: 30,7 ft (9,35 m)

Het schip beschikte over een oliegestookte ketel en een stoommachine met een vermogen van 890pk.

In 1954 zijn alle schepen van de West Dock Steam Trawling Co overgegaan naar de Lord Line Ltd uit Hull welke op haar beurt in 1966 is overgegaan naar Hellyer Brothers Ltd uit Hull.

In 1975 is de Newby Wyke verkocht voor de sloop.

Jan


* H111-Newby-Wyke_150kB.jpg (147.7 KB, 600x754 - bekeken 1438 keer.)
Gelogd

t' Is een smul!     www.jandereus.nl
Jan de Reus
Schipper
*****
Berichten: 630


Een Scheveninger en een steenbolkje vind je overal


Bekijk profiel WWW E-mail
« Antwoord #787 Gepost op: 10-10-2017, 15:29:38 »

Beste forumleden,

Binnenkort gaat mijn eerste tentoonstelling van start in het Havenmuseum van IJmuiden. Kom gerust een kijkje nemen.

Mvg

Jan de Reus


* poster_150kB.jpg (136.57 KB, 800x1177 - bekeken 1371 keer.)
Gelogd

t' Is een smul!     www.jandereus.nl
Bert van der Toorn
Schipper
*****
Berichten: 169



Bekijk profiel E-mail
« Antwoord #788 Gepost op: 11-10-2017, 00:15:38 »

SCH121 Oceaan VI

Deze  motorlogger is als SCH496 Onderneming II  in 1917 gebouwd bij Scheepswerf J. de Jong  te Goudrak voor rekening van rederij Zeevisscherij Mij. Onderneming (dir M. Varkenvisser) te Scheveningen. Het schip is in de loop der tijd verschillende malen van eigenaar gewisseld en is tot 1965 ingezet voor de visserij. De bijnaam van deze logger was "de Jeep", dit vanwege de snelheid en de korte masten.

Inhoud: 170  BRT
Lengte: 35,11 m
Breedte:  6,66 m
Holte: 2,79 m
Motor: 180 pk 2 cil. Zloth-Carroot stoommachine / 350 pk 6 cil MAK dieselmotor

Geschiedenis:
1917 SCH 496 Onderneming II eig. Zeevisscherij Mij. Onderneming, dir. M. Varkenvisser
1945 SCH 125 Oceaan X verbouwd tot stoomlogger en verkocht aan A. v/d Zwan & Zn
1950 SCH 121 Oceaan VI eig. Fa. A. v/d Zwan en Zonen,
1954 SCH 121 Oceaan VI omgezet in N.V. A. v/d Zwan & Zonen
1961 SCH 121 Oceaan VI eig. N.V. Fa. Rochus v/d Zwan & Zn.
1962 SCH 121 Oceaan VI exploitatie beëindigd door Fa. Oceaan
1964 SCH 121 Oceaan VI in huurkoop Red. Vuurbaak, dir. J. Verbaan.
1965 SCH 121 Oceaan VI eig. Red. Vuurbaak
1965 SCH 121 Oceaan VI doorgehaald i.v.m. verklaring van eigenaar dat het vaartuig is aangemeld voor slooppremie. Vaartuig verkocht aan Fa. N.V. Koophandel te Nieuw Lekkerland

Jan

De mooie brug ging op de SCH 297 'Excelsior' (ex SCH 120)

vr. gr.
Bert v.d. Toorn
Gelogd
Jan de Reus
Schipper
*****
Berichten: 630


Een Scheveninger en een steenbolkje vind je overal


Bekijk profiel WWW E-mail
« Antwoord #789 Gepost op: 17-10-2017, 15:12:46 »

H49 Kingston Emerald

De stoomtrawler H49 Kingston Emerald  is onder bouwnr 894 gebouwd bij de Engelse werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor de rederij Kingston Steam Trawling Co Ltd. te Hull.

Het schip is op 31 augustus 1954 te water gelaten en kwam in december van datzelfde jaar in de vaart.

Inhoud 811  bruto ton
Lengte: 189,4 ft (57,7 m)
Breedte: 32,1 ft (9,8 m)

Het schip beschikte over een oliegestookte ketel en een stoommachine van het fabrikaat C D Holmes met een vermogen van 1300 ipk waarmee een max. snelheid van 13,5  knopen kon worden behaald. 

Op 29 juni 1966 is het schip verkocht aan rederij Hellyer Brothers Ltd uit Hull. In 1970 werd de Kingston Emerald winnaar van de Hull Distant Water Challenge Shield (beste jaarvangst). Op 18 november 1973 werd op 50 mijl ten oosten van de Tyne alle 11 bemanningsleden gered van het Zweedse vrachtschip Gapern (2286 brt) tijdens een storm.

 In 1976 is de Kingston Emerald verkocht voor de sloop en uiteindelijk in 1977 gesloopt te London.


H95 Kingston Sapphire

De stoomtrawler H95 Kingston Sapphire  is onder bouwnr 896 gebouwd bij de Engelse werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor de rederij Kingston Steam Trawling Co Ltd. te Hull en is een zusterschip van de Kingston Emerald.

Het schip is op 22 juni 1955 te water gelaten en kwam in november 1955 in de vaart.

Inhoud 811  bruto ton
Lengte: 189,4 ft (57,7 m)
Breedte: 32,1 ft (9,8 m)

Het schip beschikte over een oliegestookte ketel en een stoommachine van het fabrikaat C D Holmes met een vermogen van 1300 ipk waarmee een max. snelheid van 13,5  knopen kon worden behaald. 

Op 29 juni 1966 is het schip verkocht aan rederij Hellyer Brothers Ltd uit Hull. In 1976 is het schip verkocht voor de sloop en uiteindelijk in 1977 gesloopt te London.

Jan


* H49-Kingston-Emerald_150kB.jpg (145.51 KB, 800x663 - bekeken 1372 keer.)
Gelogd

t' Is een smul!     www.jandereus.nl
Jan de Reus
Schipper
*****
Berichten: 630


Een Scheveninger en een steenbolkje vind je overal


Bekijk profiel WWW E-mail
« Antwoord #790 Gepost op: 09-11-2017, 15:07:11 »

SCH55 Noorderkroon

De trawllogger SCH55 Noorderkroon is in 1955 gebouwd bij Sleephelling Mij. Scheveningen onder briefnr. 10011 voor rekening van rederij de Verre Visserij MIJ uit Scheveningen. Het schip was uitgerust zowel voor de vleet- als voor de trawlvisserij. Het tonnenruim heeft plaats voor 340 kantjes haring en het met kurk geïsoleerde visruim heeft een inhoud van ± 170 m³.

Inhoud: 213,19 BRT
Afmetingen: 37,63 x 6,83 x 3,15 m
Hoofdmotor: 6 cil. M.W.M. dieselmotor 750 pk

Geschiedenis:
1963 SCH 55 Noorderkroon Eig. M. den Dulk. Gz
1970 SCH 55 Noorderkroon Eig. M. den Dulk. Gz en van Leeuwen Sz
1975 Piscator Sport visserij Eig. J. Groen

Jan


* SCH55-Noorderkroon_150kB.jpg (146.35 KB, 800x652 - bekeken 1272 keer.)
« Laatste verandering: 09-11-2017, 15:09:55 door Jan de Reus » Gelogd

t' Is een smul!     www.jandereus.nl
Jan de Reus
Schipper
*****
Berichten: 630


Een Scheveninger en een steenbolkje vind je overal


Bekijk profiel WWW E-mail
« Antwoord #791 Gepost op: 24-11-2017, 15:11:02 »

KW121 Brittenburg

De motortrawler KW121 Brittenburg is in 1959 gebouwd bij Scheepsbouwwerf De Dageraad te Woubrugge onder bouwnr 492 voor rekening van rederij D. Ouwenhand te Katwijk aan Zee.

De tewaterlating van de Brittenburg vond plaats in februari 1959 waarna het schip op 21 april 1959 in dienst werd gesteld. 

Inhoud: 279 bruto ton.
Afmetingen: 43,96/41,46 x 7,34 x 3,54 m.
De hoofdmotor was een 7 cilinder Smit Bolnes van 875 pk.

In 1973 is de Brittenburg verkocht aan N. van Duijn uit Katwijk aan Zee welke het schip datzelfde jaar weer verkocht aan B. van der Plas. In 1976 is de Brittenburg afgevoerd en verkocht voor de sloop.

Jan


* KW121-Brittenburg_150kB.jpg (143.28 KB, 800x634 - bekeken 1245 keer.)
Gelogd

t' Is een smul!     www.jandereus.nl
Jan de Reus
Schipper
*****
Berichten: 630


Een Scheveninger en een steenbolkje vind je overal


Bekijk profiel WWW E-mail
« Antwoord #792 Gepost op: 03-12-2017, 10:13:04 »

KW18 Hollandia

Dit schip werd in 1916 als zeillogger gebouwd te Woubrugge bij de NV Scheepsbouwwerf De Dageraad. 

Inhoud: 140 bruto ton
Lengte: 31,64 m
Breedte: 6,64 m
Holte: 2,71 m

Geschiedenis
1916 IJM87 Katrina eig. Scheepsexploitatie Mij Velsen IJmuiden
1922 SCH17 Michiel en Piet eig. S. Taal Scheveningen
1924 SCH17 Clasina eig. NV Rederij v/h P. Knoester Jr.
1928 SCH17 Energie II eig.  J.J. de Niet;  een 80 pk Hollandia motor wordt geïnstalleerd
1934 KW18 Vier Gebroeders eig.  D. van der Plas Czn
1940 KW18 Hollandia eig. Gebr. Den Dulk
1947 80 pk motor wordt vervangen door 100 pk Bronsmotor en de stuurhut wordt voor de achtermast geplaatst
1949 verlenging met 6,29 m en tevens wordt een kort dekhuis geplaatst
1962 verkocht voor de sloop

Jan


* KW18-Hollandia2_150kB.jpg (145.77 KB, 800x630 - bekeken 1172 keer.)
Gelogd

t' Is een smul!     www.jandereus.nl
Jan de Reus
Schipper
*****
Berichten: 630


Een Scheveninger en een steenbolkje vind je overal


Bekijk profiel WWW E-mail
« Antwoord #793 Gepost op: 08-12-2017, 14:49:54 »

SCH101 Trijntje Allegonda

De motortrawler SCH101 Trijntje Allegonda is in 1956 gebouwd bij Sleephelling Mij. Scheveningen onder bouwnr. 130 voor rekening van rederij Jaczon uit Scheveningen. Het schip had toen de naam Johanna Maria. Het schip werd op 19 juni 1956 te water gelaten en kwam in oktober van datzelfde jaar  in de vaart.

Inhoud: 283 BRT
Afmetingen: 42,86/40,13 x 7,24 x 3,47 m
Hoofdmotor: 8 cil. Industrie dieselmotor 600 pk. In 1967 opgevoerd tot 900 pk.

Geschiedenis
1964 verhuurd aan B.P.M. als onderzoekingsvaartuig
1967 weer ingezet voor de visserij
1969 omgedoopt in Trijntje Allegonda
1971 overgegaan naar rederij Den Dulk –van Leeuwen en omgedoopt in Poolster SCH56
1975 afgevoerd ivm sanering

Jan


* SCH101-Trijntje-Allegonda_1.jpg (146.6 KB, 800x596 - bekeken 1134 keer.)
Gelogd

t' Is een smul!     www.jandereus.nl
Jan de Reus
Schipper
*****
Berichten: 630


Een Scheveninger en een steenbolkje vind je overal


Bekijk profiel WWW E-mail
« Antwoord #794 Gepost op: 17-12-2017, 11:51:00 »

SCH21 De Hoeker

Deze hektrawler was er een uit een serie van 10 hektrawlers die begin zeventiger jaren zijn gebouwd bij de Sleephelling Mij Scheveningen.

Tot de serie behoorden de volgende schepen:
SCH118 Prins Claus der Nederlanden (1971)
SCH81 Frank Vrolijk CZN (1971)
SCH23 Jacob van der Zwan (1972)
IJM36 Egmond (1972)
SCH120 Poseidon (1973)
SCH90 Onderneming I (1973)
SCH21 De Hoeker (1974)
VL89 Monica (1974)
SCH108 Onderneming II (1974)
SCH22 De Buis (1975)

De SCH21 De Hoeker is in 1974 onder bouwnr 227 gebouwd bij Sleephelling Mij Scheveningen voor rekening van Jaczon & Rederij en Haringhandel uit Scheveningen.

Inhoud: 466 bruto ton
Lengte: 56.34/52,87 m
Breedte: 9,22 m
Holte: 6,07 m

Het schip beschikte over een 8 cilinder Industrie dieselmotor een vermogen van 2000 pk.

In 1985 is het schip verkocht naar Nigeria en toen onder de naam Ogwa gaan varen voor de rederij Apapa Trawlers Ltd uit Lagos.

Jan


* SCH21-De-Hoeker_150kB.jpg (142.96 KB, 800x632 - bekeken 1018 keer.)
Gelogd

t' Is een smul!     www.jandereus.nl
Pagina's: 1 ... 49 50 51 52 [53] 54 55 56 57 ... 72 Omhoog Print 
« vorige volgende »
Ga naar:  


Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.4 | SMF © 2006, Simple Machines LLC Valid XHTML 1.0! Valid CSS!