Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
28-03-2024, 23:38:03
Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren
Nieuws: http://jolybit.nl De nieuwe trading hulp website is in de maak. U kunt hem wel al gebruiken.

+  Vraag en antwoord & Wie wat waar
|-+  Vraag en antwoord
| |-+  Vraag en antwoord
| | |-+  Herinneringën deel 1
« vorige volgende »
Pagina's: 1 ... 6 7 8 9 [10] 11 12 13 14 ... 72 Omlaag Print
Auteur Topic: Herinneringën deel 1  (gelezen 910759 keer)
Piet Es
Gast
« Antwoord #135 Gepost op: 12-07-2009, 12:16:22 »

in het begin ontbrak zelfs een brug die toegang gaf tot Duindorp.

Wat een heerlijke tijd Grin

Schub , het was wel zo dat de mensen via de overgang bij de sluis naar Duindorp konden lopen. Daarbij moet verder ook nog rekening worden gehouden met het gegeven dat de Tweede Binnenhaven nog niet was gegraven en dat men dus vrijwel rechtstreeks van het oude dorp langs de Eerste Binnenhaven (Oude haven) via de Zeesluisweg naar Duindorp kon lopen of fietsen. Niet voor niets droeg de Zeesluisweg die in 1915 werd aangelegd deze naam; de weg leidde naar de bewuste sluis over het Verversingskanaal. Al met al een flinke kuier, maar dat was men destijds wel gewend. En over die bewuste brug zelf vertelde Jan Jansen al het een en ander.

Met groet,

Piet Spaans
« Laatste verandering: 12-07-2009, 12:37:30 door Piet Es » Gelogd
Vierboet
Gast
« Antwoord #136 Gepost op: 12-07-2009, 13:03:22 »

Piet Es,

Schub's reactie was m.i. enkel en alleen als scherts bedoeld.

Vierboet.
Gelogd
Rinus.N
Global Moderator
Schipper
*****
Berichten: 2786


SCH 84 voortvaren


Bekijk profiel E-mail
« Antwoord #137 Gepost op: 12-07-2009, 13:04:27 »

heel goed gezien vierboet
 die schub kan er wat van
Gelogd

Eens gevaren  Altijd Gevaren
http://www.scheveningen-haven.nl/
C. Bal
Gast
« Antwoord #138 Gepost op: 12-07-2009, 13:17:42 »

 Grin Grin Grin Grin Grin En zo is het heren, we kennen elkaar zeer goed. We hebben altijd de grootste humor over Duindorp en oud Scheveningen. Maar hij was tot nu nog toe welkom op Duindorp, maar of dit nu nog het geval is.  Grin Ik ben blij met de antwoorden van Karel en de heer P Spaans.
Gelogd
Rinus.N
Global Moderator
Schipper
*****
Berichten: 2786


SCH 84 voortvaren


Bekijk profiel E-mail
« Antwoord #139 Gepost op: 12-07-2009, 13:23:43 »

ik denk dat SCHUB zich er niets van aantrekt Cor,
Gelogd

Eens gevaren  Altijd Gevaren
http://www.scheveningen-haven.nl/
C. Bal
Gast
« Antwoord #140 Gepost op: 12-07-2009, 13:30:44 »

ik denk dat SCHUB zich er niets van aantrekt Cor,
Dat denk ik ook Rinus  Grin Grin Grin gelukkig maar  Kiss
Gelogd
Rinus.N
Global Moderator
Schipper
*****
Berichten: 2786


SCH 84 voortvaren


Bekijk profiel E-mail
« Antwoord #141 Gepost op: 12-07-2009, 13:32:15 »

ik denk dat hij de straaljagers al weer klaar heeft staan Cor

 hou de humor er in
« Laatste verandering: 12-07-2009, 13:34:13 door Rinus.N » Gelogd

Eens gevaren  Altijd Gevaren
http://www.scheveningen-haven.nl/
Piet Es
Gast
« Antwoord #142 Gepost op: 12-07-2009, 13:34:45 »

Piet Es,

Schub's reactie was m.i. enkel en alleen als scherts bedoeld.

Vierboet.


Waarde Vierboet. misschien hoor je ook wel eens het grappige gezegde dat deel uitmaakt van die reclame van Mediamarkt....!

Het is m.i. de vraag of iedereen Schub zo interpreteert; zie verder mijn onderstaande bijdrage.

Piet Es
Gelogd
Piet Es
Gast
« Antwoord #143 Gepost op: 12-07-2009, 13:44:18 »

Ik denk dat men in algemene zin voorzichtig moet zijn met te vermoeden of te suggereren dat er een wezenlijk verschil in mentaliteit of geaardheid zou bestaan of zou hebben bestaan tussen Scheveningers uit het oude dorp en die uit Duindorp. In de eerste plaats was en bleef er een heel directe familiaire band bestaan tussen jongeren die trouwden en naar Duindorp vertrokken en hun families in eerste en tweede lijn die in het oude dorp bleven wonen. Het zal mijns inziens nooit tot ruzies hebben geleid tussen de verschillende familieleden. Niemand zou immers zijn kinderen en kleinkinderen hebben misgund dat deze in betere woonomstandigheden terechtkwamen dan de ouders en grootouders vóór hen. Ten tweede ging het hier goeddeels om vissersgezinnen of om aanstaande vissersgezinnen waarvan de mannen voeren op loggers die werden bemand door zowel mensen uit het oude dorp als uit het nieuwe Duindorp. Binnen zo’n klein gemeenschapje als een schipvolk van een logger zou geen naijver of aversie tegen de ander kunnen bestaan, anders zou het leven aan boord niet leefbaar zijn. Voor hen die niet op de visserij werkzaam waren gold in wezen hetzelfde. Men werkte bij een rederij, een rokerij, een pakkerij, een kuiperij of een smederij waar men steeds op collega’s uit zowel het oude dorp als uit Duindorp was aangewezen. Voor onderlinge wedijver was dunkt mij daarom geen plaats.

Eeen ander ding is dat zich onder de Duindorpers in de loop der jaren een zekere samenhorigheid zal hebben ontwikkeld van groepen mensen en gezinnen die in beginsel onder dezelfde – en vaak nogal moeilijke – omstandigheden elders waren terechtgekomen. Men deelde gezamenlijke zorgen met elkaar en men ging streven naar verdere ontwikkelingen binnen de nieuwe woongemeenschap zoals scholen, kerken, verenigingen, maar ook naar infrastructuur zoals betere verbindingswegen met het dorp en wenselijk openbaar vervoer. De werkelijkheid is dat er geen verschil bestaat of heeft bestaan tussen Duindorpers en plaatsgenoten uit het oude dorp. En, wat ik al eerder schreef: voor zover ouderen ooit bezwaar hebben gemaakt tegen het vertrek van hun kinderen naar Duindorp, is dit gebaseerd geweest op emotionele overwegingen: immers, men kon vóór die tijd zo even bij de dochter of bij de zoon binnenlopen en dat was plotseling voorbij. Maar geloof me, die emotionele gevoelens hebben weldra plaats gemaakt voor begrip voor het genomen besluit van dierbaren die naar de nieuwgebouwde wijk waren vertrokken.     

Ik vertel dit met een zekere nadruk omdat men het medium internet, waaraan iedereen binnen deze Scheveningse site ‘Vraag en Antwoord’ meewerkt, en waarbinnen men allerlei meningen ventileert, sterk onderschat. Onbewust is iedereen met zijn of haar bijdrage bezig, een stukje geschiedenis over Scheveningen te schrijven. Het is niet alleen een discussie of een correspondentie tussen Schub of Witkwast of tussen Piet Es en Vreemdeling, nee: beslist niet, want alles wat hier wordt weergegeven wordt vanaf dat moment wereldwijd gelezen maar, nog belangrijker, wordt tot in lengte van dagen bewaard en opgeslagen. Dit houdt in dat uw woorden later door anderen, die op internet zoeken, kunnen worden aangehaald en dat uw mening, al dan niet aan feiten getoetst, voor waarheid wordt gelezen. Men zou kunnen denken dat Scheveningers uit twee werelden bestaat en ik bestrijd dat. Ik sluit mij tot slot volledig aan bij de woorden die Witkwast met regelmaat hanteert: ik houd van Scheveningen (en daarin is iedereen begrepen die daar is geboren en getogen, in het oude of in het nieuwe deel).

Piet Spaans       
« Laatste verandering: 12-07-2009, 13:58:03 door Piet Es » Gelogd
Jan Jansen
Gast
« Antwoord #144 Gepost op: 12-07-2009, 14:33:26 »

op de internet encyclopedie (Wikipedia -onderwerp Duindorp) staat een soortgelijk verhaal.

K
Gelogd
Vierboet
Gast
« Antwoord #145 Gepost op: 12-07-2009, 14:52:29 »

Re: Sint aldegonde plein en om geving
« Antwoord #1041 Gepost op: 08-07-2009, 11:53:40 »

vierboet je hoeft het niet te lezen je mag en als je er niets aan vindt lees je het niet we zijn gewoon lekker slap aan het taaie met vrienden onder elkaar reageer lekker op herrineringen of zoiets en niet hier als je er niet thuis voelt


Piet Es,

Uit bovenstaande reactie mag blijken dat niet iedereen zich bewust is van het feit dat alles wat hier geschreven wordt wereldwijd gelezen kan worden. Waardoor er buiten Scheveningen een beeld van Scheveningen kan ontstaan waarin in elk geval deze scheveninger zich niet zou kunnen herkennen.

Vierboet
« Laatste verandering: 12-07-2009, 14:57:07 door Vierboet » Gelogd
C. Bal
Gast
« Antwoord #146 Gepost op: 12-07-2009, 14:58:36 »

Re: Sint aldegonde plein en om geving
« Antwoord #1041 Gepost op: 08-07-2009, 11:53:40 »

vierboet je hoeft het niet te lezen je mag en als je er niets aan vindt lees je het niet we zijn gewoon lekker slap aan het taaie met vrienden onder elkaar reageer lekker op herrineringen of zoiets en niet hier als je er niet thuis voelt


Piet Es,

Uit het bovenstaande mag blijken dat niet iedereen zich bewust is van het feit dat alles wat hier geschreven wordt wereldwijd gelezen kan worden. Waardoor er buiten Scheveningen een beeld van Scheveningen kan ontstaan waarin in elk geval deze scheveninger zich niet kan herkennen.

Vierboet
Viervoet vrooger had je het eiland, nu heb je nog steeds eilandtjes. Grin Grin Grin Maar een apart volk dat Sint Aldegonde plein.  Grin
Gelogd
Rinus.N
Global Moderator
Schipper
*****
Berichten: 2786


SCH 84 voortvaren


Bekijk profiel E-mail
« Antwoord #147 Gepost op: 12-07-2009, 14:59:44 »

waar gaat deze discussie weer heen
 moet toch kunnen een beetje humor er tussen door
 de meeste waar het tegen is kennen elkaar
 het hoeft toch niet altijd zo zwaar te zijn 
 en hoe een iemand  buiten scheveningen tegen mij aan kijkt
 laat me koud
« Laatste verandering: 12-07-2009, 15:02:09 door Rinus.N » Gelogd

Eens gevaren  Altijd Gevaren
http://www.scheveningen-haven.nl/
C. Bal
Gast
« Antwoord #148 Gepost op: 12-07-2009, 15:01:34 »

waar gaat deze discussie weer heen
 moet toch kunnen een beetje humor er tussen door
 de meeste waar het tegen is kennen elkaar
 het hoeft toch niet altijd zo zwaar te zijn 
Wat Duindorp al niet los maakt Rinus  Grin Ben ik in Hoogvliet kom ik Dik Vermeer tegen  Kiss
Gelogd
Rinus.N
Global Moderator
Schipper
*****
Berichten: 2786


SCH 84 voortvaren


Bekijk profiel E-mail
« Antwoord #149 Gepost op: 12-07-2009, 15:03:16 »

ja Cor
 ze kunnen gelukkig niet meer over de magneet zeuren
Gelogd

Eens gevaren  Altijd Gevaren
http://www.scheveningen-haven.nl/
Pagina's: 1 ... 6 7 8 9 [10] 11 12 13 14 ... 72 Omhoog Print 
« vorige volgende »
Ga naar:  


Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.4 | SMF © 2006, Simple Machines LLC Valid XHTML 1.0! Valid CSS!