Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
19-04-2024, 10:55:27
Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren
Nieuws: http://jolybit.nl De nieuwe trading hulp website is in de maak. U kunt hem wel al gebruiken.

+  Vraag en antwoord & Wie wat waar
|-+  Vraag en antwoord
| |-+  Vraag en antwoord
| | |-+  indol
« vorige volgende »
Pagina's: [1] 2 3 4 Omlaag Print
Auteur Topic: indol  (gelezen 46194 keer)
vreemdeling
Schipper
*****
Berichten: 1860


Bekijk profiel
« Gepost op: 29-05-2009, 18:16:39 »

Piet Es.
In een van mijn vorige reacties heb ik gelogen.
Ik vertelde u dat ik alle door u geschreven boeken ( boekjes ) in mijn bezit had.
Ik heb n.l. niet het "Scheveningse woordenboek "
Ik heb het wel gelezen via de plaatselijke bibliotheek.( niet Scheveningen )
Ik ben benieuwd of het woord  "indol "er in staat. Ik kan het dus nu niet opzoeken.

Mijn vraag is waar komt dit woord vandaan , is het een verbastering van een ander woord.

Wordt met indol bedoeld dat door het draaien van de wind , nadat men een  vleet had geschoten, deze vleet verward raakte met een anderen vleet ?
Om werd met een indol nog iets anders bedoeld.

vreemdeling
Gelogd
Piet Es
Gast
« Antwoord #1 Gepost op: 29-05-2009, 19:56:53 »

Vreemdeling,

Bijgaand de omschrijving zoals deze voorkomt in het woordenboek De spreektaal van de Scheveningse kustbewoners:

indol (nood)situatie tijdens welke –
vanwege een 180° gedraaide en dus
sterk veranderde windrichting – een
met een vleet (zie –) vissend vaartuig
dreigde in de eigen netten te verdagen.
Bovendien draaide de in zee staande
vleet in elkaar of dreigde deze in elkaar
te draaien; de vissersschepen verplaatsten
zich dan ook met spoed naar de andere
zijde van de in zee uitstaande vleet.
Naar is gebleken werd (wordt) door dorpen
langs de Noordzeekust met het begrip
indol ook wel de weersomstandigheid
zèlf – dus de sterke verandering
van de wind – aangeduid. Zie daarvoor
ook (Wbkz) bij ’indolling’.

De oorsprong van het woord is niet bekend.

Piet Spaans
 
Gelogd
vreemdeling
Schipper
*****
Berichten: 1860


Bekijk profiel
« Antwoord #2 Gepost op: 29-05-2009, 20:42:57 »

Piet Es,
Bedankt voor de informatie.
prettig weekend

Vreemdeling
Gelogd
Cor
Gast
« Antwoord #3 Gepost op: 30-05-2009, 08:24:23 »

Vreemdeling,

Bijgaand de omschrijving zoals deze voorkomt in het woordenboek De spreektaal van de Scheveningse kustbewoners:

indol (nood)situatie tijdens welke –
vanwege een 180° gedraaide en dus
sterk veranderde windrichting – een
met een vleet (zie –) vissend vaartuig
dreigde in de eigen netten te verdagen.
Bovendien draaide de in zee staande
vleet in elkaar of dreigde deze in elkaar
te draaien; de vissersschepen verplaatsten
zich dan ook met spoed naar de andere
zijde van de in zee uitstaande vleet.
Naar is gebleken werd (wordt) door dorpen
langs de Noordzeekust met het begrip
indol ook wel de weersomstandigheid
zèlf – dus de sterke verandering
van de wind – aangeduid. Zie daarvoor
ook (Wbkz) bij ’indolling’.

De oorsprong van het woord is niet bekend.

Piet Spaans
 
Hoi Piet
mooie en duidelijke uitleg,maar wil toch wat aan vullen n.l een halve indol de z.g.n
dwarse vleet,waar bij je of over bakboord ging halen of je ging naar het andere eind,dit had temaken met dat je constand het wand ( netten ) over je reep had
dit heeft niets met het woord indol temaken maar wel voor veel oud vissers de betekenis
 groetjes Cor
Gelogd
vreemdeling
Schipper
*****
Berichten: 1860


Bekijk profiel
« Antwoord #4 Gepost op: 30-05-2009, 13:48:54 »

Cor,
Gebeurde het vaak dat je als schipper je reis moest onderbreken door dat 2 vleten in elkaar waren geraakt i.v.m. een indol.

Ik kan mij herinneren dat in het najaar van 1952 2 loggers hun reis hebben moeten onderbreken.
Beide loggers hadden gedeelten van elkaars vleet aan boord.
Beide loggers waren niet aan het einde van hun reis.

Het waren de SCH.133 en de SCH.78.
Beide loggers lagen afgemeerd in de nieuwe haven bij de hijskraan.
Op de loswal werden de netten uit elkaar gehaald.

Het zal wel te maken hebben gehad dat deze schepen onder de Engelse wal visten en het ontwarren van de vleet waarschijnlijk eenvoudiger zou gaan als aan boord.
Ik kan me niet herinneren of er oponthoud is geweest voor beide schepen i.v.m het reparen van de vleten.
Voor A.T. zal dit geen probleem zijn geweest, hadden vleten genoeg.
Voor rederij A.den Dulk zal dit iets moeilijker zijn geweest

Om de noord zou het ontwarren waarschijnlijk aan boord zijn gedaan.

vreemdeling
Gelogd
Cor
Gast
« Antwoord #5 Gepost op: 31-05-2009, 06:43:54 »

vreemdeling
heb dit ook wel gehoord maar niet meegemaakt
wel dat we zelf  om de noord onze eigen vleet in elkaar
hadden zitten,waar bij we een gedeelte met de runner scheep konden
halen,en een aantal netten verspeelden ( zat een aardig visje in )
hebben op de terugreis een gedeelte ontward de rest is aan de wal gebeurd
gr Cor


* oude_fotos_044.jpg (24.01 KB, 332x320 - bekeken 1443 keer.)
« Laatste verandering: 31-05-2009, 06:49:18 door Cor » Gelogd
Bert van der Toorn
Schipper
*****
Berichten: 169



Bekijk profiel E-mail
« Antwoord #6 Gepost op: 31-05-2009, 12:11:57 »

vreemdeling
heb dit ook wel gehoord maar niet meegemaakt
wel dat we zelf  om de noord onze eigen vleet in elkaar
hadden zitten,waar bij we een gedeelte met de runner scheep konden
halen,en een aantal netten verspeelden ( zat een aardig visje in )
hebben op de terugreis een gedeelte ontward de rest is aan de wal gebeurd
gr Cor


Hallo Cor,
Het ligt mij bij dat dit bij 'ons' op de SCH 333 was. We hebben meen ik nog een aantal netten laten 'zitten' waarvan Aai de Bom de blazen doorprikte. Zou dit 1964 kunnen zijn denk jij?


gr. Bert v.d. Toorn



Gelogd
witkwast
Schipper
*****
Berichten: 2272


Leer v. gisteren Droom v. morgen Maar leef vandaag


Bekijk profiel
« Antwoord #7 Gepost op: 31-05-2009, 20:37:03 »

Heb het ooit eens één keer meegemaakt dat we de vleet van de andere kant moesten binnen halen. Jan de Niet (m'n schipper) kneep hem als een ouwe dief want de vleet was aardig onder de Engelse kust verdaagt, niet te verwarren met onder de engelse wal. Het halen liep ook niet van een leijen dakje en duurde langer dan normaal met een normale redelijke vangst.

 Ook staat me nog bij dat we hier onder Engelse wal zowat de hele vleet zijn kwijtgeraakt het was niet duidelijk dat deze in de wrakken terecht was gekomen dan wel een grote stomer hem letterlijk kapot gevaren had. Maar ja een uurtje stomen en we waren thuis nieuwe netten aan boord en weer naar buiten.

witkwast 
« Laatste verandering: 01-06-2009, 20:04:41 door witkwast » Gelogd
Bert van der Toorn
Schipper
*****
Berichten: 169



Bekijk profiel E-mail
« Antwoord #8 Gepost op: 31-05-2009, 23:09:51 »

Heb het ooit eens één keer meegemaakt dat we de vleet van de andere kant moesten binnen halen. Jan de Niet (m'n schipper) kneep hem als een ouwe dief want de vleet was aardig onder de Engelse kust verdaagt, niet te verwarren met onder de engelse wal. Het halen liep ook niet van een leijen dakje en duurde langer dan normaal met een normale redelijke vangst. Ook staat me nog bij dat we hier onder Engelse wal zowat de hele vleet zijn kwijtgeraakt het was niet duidelijk dat deze in de wrakken terecht was gekomen dan wel een grote stomer hem letterlijk kapot gevaren had. Maar ja een uurtje stomen en we waren thuis nieuwe netten aan boord en weer naar buiten.

witkwast 



Verder was naar het andere einde gaan niet zo erg, maar de reep moest op het achterschip worden opgeschoten en 's middag weer naar beneden. Immers de  sterkste reeptouwen moesten bij het schieten weer aan de 'boordnetten' komen. Voorts het afsteken van de seizings was een ramp bij het het halen want het vaste part liep dan over de steek heen en knelde deze af. Weet iemand nog meer arremoe na in Indol ?

gr. Bert v.d. Toorn

Gelogd
vreemdeling
Schipper
*****
Berichten: 1860


Bekijk profiel
« Antwoord #9 Gepost op: 01-06-2009, 07:55:46 »

Witkwast.
Het verhaal klopt niet helemaal.

Engelse wal en een uurtje stomen maakt wel een verschil van ruim 80 mijl.
Of zie ik dit verkeerd.
vreemdeling
Gelogd
vreemdeling
Schipper
*****
Berichten: 1860


Bekijk profiel
« Antwoord #10 Gepost op: 01-06-2009, 07:57:36 »

Witkwast.
Ik maak een vergissing .
Engelse wal moet Engelse kust zijn.
vreemdeling
Gelogd
vreemdeling
Schipper
*****
Berichten: 1860


Bekijk profiel
« Antwoord #11 Gepost op: 01-06-2009, 08:01:50 »

Witkwast
Sorry
Het ging hier over twee verschillende onderwerpen.
Ik heb te vroeg gereageerd.
Maar een uurtje stomen om een nieuwe vleet te halen is wel erg dicht bij.

vreemdeling
Gelogd
Rinus.N
Global Moderator
Schipper
*****
Berichten: 2786


SCH 84 voortvaren


Bekijk profiel E-mail
« Antwoord #12 Gepost op: 01-06-2009, 13:10:19 »

Witkwast
Sorry
Het ging hier over twee verschillende onderwerpen.
Ik heb te vroeg gereageerd.
Maar een uurtje stomen om een nieuwe vleet te halen is wel erg dicht bij.

vreemdeling

 als het over Engelse wal gaat toch niet ? want dan zag je de lichten van de vuurtoren
Gelogd

Eens gevaren  Altijd Gevaren
http://www.scheveningen-haven.nl/
vreemdeling
Schipper
*****
Berichten: 1860


Bekijk profiel
« Antwoord #13 Gepost op: 01-06-2009, 13:39:52 »

rinus n
Het licht van de Scheveningse vuurtoren was meer als 30 mijl zichbaar.
Een uurtje stomen hooguit 12 mijl
vreemdeling
Gelogd
Rinus.N
Global Moderator
Schipper
*****
Berichten: 2786


SCH 84 voortvaren


Bekijk profiel E-mail
« Antwoord #14 Gepost op: 01-06-2009, 13:43:25 »

maar witkwast zegt er niet bij waar ze lagen dus is het mogenlijk
 het zal ook wel wat meer zijn als een uur
 want zo snel waren de meeste vleetloggers niet
Gelogd

Eens gevaren  Altijd Gevaren
http://www.scheveningen-haven.nl/
Pagina's: [1] 2 3 4 Omhoog Print 
« vorige volgende »
Ga naar:  


Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.4 | SMF © 2006, Simple Machines LLC Valid XHTML 1.0! Valid CSS!