Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
28-03-2024, 22:07:02
Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren
Nieuws: Nieuwe leden moeten helaas wachten tot dat de webmaster ze accepteert. Er is veel kaf onder het koren. Het beste kunt u na registratie ons nog even een e-mail sturen jolydesign@ziggo.nl.

+  Vraag en antwoord & Wie wat waar
|-+  Vraag en antwoord
| |-+  Vraag en antwoord
| | |-+  indol
« vorige volgende »
Pagina's: 1 [2] 3 4 Omlaag Print
Auteur Topic: indol  (gelezen 46062 keer)
witkwast
Schipper
*****
Berichten: 2272


Leer v. gisteren Droom v. morgen Maar leef vandaag


Bekijk profiel
« Antwoord #15 Gepost op: 01-06-2009, 20:12:08 »

' T zal wel meer als een uurtje stomen geweest zijn maar echt niet ver want ondanks we de resten v/d vleet laat binnen hadden en we weer naar huis stoomden konden we 's-middags alweer uit en vissen. Ook wat Rinus zegt soms zag je 's-nachts verscheidene vuurtorens. 'T is ook alweer zolang geleden.
 En ik, ik hou van Scheveningen "Scheveningen Leeft" Kijk maar m'n filmpjes.

Witkwast
Gelogd
viking
Gast
« Antwoord #16 Gepost op: 01-06-2009, 21:40:48 »

' T zal wel meer als een uurtje stomen geweest zijn maar echt niet ver want ondanks we de resten v/d vleet laat binnen hadden en we weer naar huis stoomden konden we 's-middags alweer uit en vissen. Ook wat Rinus zegt soms zag je 's-nachts verscheidene vuurtorens. 'T is ook alweer zolang geleden.
 En ik, ik hou van Scheveningen "Scheveningen Leeft" Kijk maar m'n filmpjes.

Witkwast

Grin Grin Grin Grin Grin Grin
Gelogd
Cor
Gast
« Antwoord #17 Gepost op: 17-06-2009, 07:24:25 »

Witkwast.
Het verhaal klopt niet helemaal.

Engelse wal en een uurtje stomen maakt wel een verschil van ruim 80 mijl.
Of zie ik dit verkeerd.
vreemdeling
een beetje late reactie,maar komt daar door mischien weer opgang
voor al de duidelijkheid,men sprak over,onder Engeland=Engelsekust
en Engelsewal=is hier voor de kust.tussen de 30 en 50 mijl,daarna ging men met de zinkvleet nog naar het Kanaal,dit was in de nateeld
        gr:Cor
Gelogd
vreemdeling
Schipper
*****
Berichten: 1860


Bekijk profiel
« Antwoord #18 Gepost op: 18-06-2009, 16:05:12 »

Cor,
30 tot 50 mijl klopt beter als een "uurtje "stomen.
Anderen vermelden dat ze diverse vuurtorens zagen slaan.
Komt ook beter over, want de vuurtoren van Scheveningen  was 30 mijl zichtbaar..
Voor de oorlog diverse malen gezien dat op zondagmiddag loggers binnen kwamen waarvan de bemanning nog aan het steuren" waren of bezig waren aan het dichtslaan van de kantjes aan dek. Hadden dus zondagmorgen pas de rest van de vleet van zaterdag ochtend scheep.

vreemdeling
Gelogd
Cor
Gast
« Antwoord #19 Gepost op: 18-06-2009, 19:31:14 »

Cor,
30 tot 50 mijl klopt beter als een "uurtje "stomen.
Anderen vermelden dat ze diverse vuurtorens zagen slaan.
Komt ook beter over, want de vuurtoren van Scheveningen  was 30 mijl zichtbaar..
Voor de oorlog diverse malen gezien dat op zondagmiddag loggers binnen kwamen waarvan de bemanning nog aan het steuren" waren of bezig waren aan het dichtslaan van de kantjes aan dek. Hadden dus zondagmorgen pas de rest van de vleet van zaterdag ochtend scheep.

vreemdeling

Hoi vreemdeling
klopt helemaal zagen ook diverse lichten slaan
heb zelf op de sch-333 meegemaakt dat we op zaterdagmorgen al steurende binnen liepen,dat Ariebaas aan de kant met een losploeg klaar stond,de losploeg het van ons overnam ( werd later van de besomming afgetrokken ) was met Jochem Knoester
Ai de Bom was stuurman
   groetjes Cor
Gelogd
JaapvD
Gast
« Antwoord #20 Gepost op: 18-06-2009, 21:13:08 »


 We hebben met de VL 89 wel eens 2.5 uur uitgestoomd(Waterweg) en toen schot is te boord  Huh,,  Goed weg 8 mijltjes per uur     reken maar uit .

                grts Jaap
Gelogd
Cor
Gast
« Antwoord #21 Gepost op: 18-06-2009, 21:24:47 »


 We hebben met de VL 89 wel eens 2.5 uur uitgestoomd(Waterweg) en toen schot is te boord  Huh,,  Goed weg 8 mijltjes per uur     reken maar uit .

                grts Jaap
Hoi Jaap
denk dat daar in de laatste jaren van de vleet visserij het z.g.n weekenden is ontstaan.je misten dan in die week 1 visnacht, maar s,maandags was je zo weer op je stek
    gr.Cor
Gelogd
vreemdeling
Schipper
*****
Berichten: 1860


Bekijk profiel
« Antwoord #22 Gepost op: 19-06-2009, 16:00:21 »


Cor en JaapvD

Hadden jullie op deze bestekken geen last van koopvaardijschepen.
Vanuit Hoek van Holland op een WZW koers naar Londen, op een ZW koers naar het kanaal of een NW koers naar Washbay en noordelijker Engelse haven. En de inkomende schepen vanaf de noordelijke Europesche havens.naar Rotterdam
Ik heb lang op deze trajecten gevaren en nog nooit een consentratie van drijfnetvissers gezien.
Slecht 1x een consentratie tegen gekomen op weg naar Duinkerque in het noordelijke gedeelte van het Kanaal.
Ik weet nog te herinneren dat de Sch. 361 Lion Jetje de meest zuidelijkste logger was, waar we achterom voeren en van de rest van de vloot zijn we over de vleten gestoomd. ( met stilstaande schroef )

Vreemdeling
Gelogd
Cor
Gast
« Antwoord #23 Gepost op: 20-06-2009, 07:46:40 »

vreemdeling
leuk eens een verhaal van de anderekant,voor ons was het altijd maar de boordvuren in de gaten houden en eventueel met de lichten hem er op atent maken en dan s,nachts afwachten wat je scheep haalden
hoe zuidelijker je zat hoe meer problemen, ook de windrichting speelde daar in een rol ( bij oost of westen wind lag je als het waren dwars met je vleet in de vaarrichting van de passerende schepen )
     gr:Cor
Gelogd
vreemdeling
Schipper
*****
Berichten: 1860


Bekijk profiel
« Antwoord #24 Gepost op: 20-06-2009, 13:32:11 »

Cor,
Mijn vader heeft mij eens verteld dat hij mee maakte dat zij 7 dagen nodig hadden om de vleet scheep te krijgen. ( periode voor de oorlog )
Door de grote vangst was de vleet naar de grond gezakt.
De diepte van de positie zal ongetwijfeld hebben meegespeeld.
Door het zeer mooie weer op dat moment en de dagen er na, is het hun gelukt de vleet in zijn geheel scheep te krijgen.
Alvorens elke dag een gedeelte van de vleet te halen, moest het gedeelte van de vleet wat reeds scheep was, worden gespoeld, om "broei "te voorkomen.
Zal je een lekker "vangetje" hebben en zal je uiteindelijk maar weinig profijt er van hebben.
Of de vleet nog bruikbaar was weet ik niet. Is ook al zolang geleden.
vreemdeling
Gelogd
Cor
Gast
« Antwoord #25 Gepost op: 20-06-2009, 14:26:24 »

vreendeling
er werden onder de engelsewal vaak van die z.g.n spokken gedaan
heriner me nog op de sch-32 dat we ruim 15 last vingen en dachten onder het bakje doen lekker vers houwen en naar huis.mis was de prijs van de verse te laag ,dus JJ zei steuren maar,om 4 uur met een dek vol vis gewoon weer schieten.waren van die dagen dat de oude matrozen gelijk kregen met der opmerkingen s,avonds tegen de jongens van, joy geet leggen ze hebben gien belletjes
        gr Cor
Gelogd
vreemdeling
Schipper
*****
Berichten: 1860


Bekijk profiel
« Antwoord #26 Gepost op: 20-06-2009, 17:44:31 »

cor,
De Sch.32 was toch een A.T. logger.
Wat had J.J. dan te vertellen ?

Vreemdeling
Gelogd
Cor
Gast
« Antwoord #27 Gepost op: 20-06-2009, 17:50:03 »

cor,
De Sch.32 was toch een A.T. logger.
Wat had J.J. dan te vertellen ?

Vreemdeling
weet niet hoe dat precies zat maar wij vaarden voor JJ
Nico de Niet was schipper
    Cor
Gelogd
Cor
Gast
« Antwoord #28 Gepost op: 20-06-2009, 18:00:11 »

vreemdeling
wat me nog wel is bijgebleven is dat toen Nico kwam vragen of ik bij hem wilden varen,hij de sch-39 zou krijgen,maar daar later problemen mee waren
z,n broer Piet was stuurman
       gr Cor
Gelogd
GerardKnoester
Gast
« Antwoord #29 Gepost op: 20-06-2009, 18:03:07 »

Sch.32 was inderdaad van A.T en bij Sch.32 staat ook dat Nico de Niet in 1963 de Schipper was.
Dus wat J.J. daar mee in te brengen had.
Ikke nietteweten Huh Huh Huh
Gerard.
Gelogd
Pagina's: 1 [2] 3 4 Omhoog Print 
« vorige volgende »
Ga naar:  


Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.4 | SMF © 2006, Simple Machines LLC Valid XHTML 1.0! Valid CSS!