Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
25-04-2024, 04:31:06
Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren
Nieuws: Nieuwe leden moeten helaas wachten tot dat de webmaster ze accepteert. Er is veel kaf onder het koren. Het beste kunt u na registratie ons nog even een e-mail sturen jolydesign@ziggo.nl.

+  Vraag en antwoord & Wie wat waar
|-+  Vraag en antwoord
| |-+  Vraag en antwoord
| | |-+  Nieuw op dit forum
« vorige volgende »
Pagina's: [1] 2 Omlaag Print
Auteur Topic: Nieuw op dit forum  (gelezen 17774 keer)
Wim
Gast
« Gepost op: 23-10-2014, 18:24:35 »

Hallo allemaal,

Ik ben dus sinds gisteren nieuw op dit forum. Mijn naam is Wim en een geboren Vlaardinger. Mijn Opa heeft nog op de zeil visserij gevaren en ook de overgang naar de stoom meegemaakt. zowel van mijn moeders als vaders kant zijn beide uit de Vlaardingse visserij afkomstig. Van mijn vaders kant zijn er diverse overgestapt naar de koopvaardij gelijk mijn vader en een oom.

Als kleine jonge liep ik graag langs de Oude haven nu K W Haven genoemd en klom maar al te graag op de motorloggers en proefde je de zoute lucht en de vis aan boord. Ook de tonnen met vis aan de kant waren leuk om aan te zien.

Bij het uit varen van vlaggetjes dag stond je heel vroeg al op het hoofd in Vlaardingen om dat alles te mogen zien. Ik ben dus later verder opgegroeid bij mijn vader welke bij Broere in Dordrecht is gaan varen. Hij was de eerste kaptein op de eerste zee tanker die ze hadden.

Maar als de familie thuis onder elkaar zat was het altijd een brok visserij wat men besprak. Ik zelf ben ook gaan varen en wel destijds bij de V N S en heb de fusie naar Nedlloyd mogen mee maken maar kort daarna al gestopt omdat ik het daar niet meer zag zitten.

De visserij heeft mij niet los gelaten en vaak aan lopend denken. Ik ben heel vaak in de school vakanties mee geweest op zee en mijn vader nam regelmatig een visje over. OP een der reizen naar Dordrecht denk het was met de Corrie Broere nam men haring over van een motorlogger van v.d.Zwan. Kort daarna hoorde ik dat deze was vergaan.  Ik weet helaas niet meer welke het was maar het voorval is mij altijd bij gebleven.

JA ik kwam toen ook met mijn vader vaak in Grimsby en in Fleetwood. Herinner mij het meeste Fleetwood. Je had daar een Nederlandse havenmeester.  Wanneer mijn vader daar was kwam hij altijd aanboord. Ze moesten uit tankauto's laden en dat ging niet zo snel. Ik ging dan mee in de ochtend naar de vis afslag en kocht mijn vader verse vis voor aanboord.

We lagen dan in de eerste haven vooraan en de visafslag was in het tweede dok. Machtig om daar die stoomtrawlers te mogen zien die nog onder stoom lagen met hun heerlijke dampen uit de schoorsteen.

Ik ben al een poos op zoek naar foto's van de periode 1960/1967 toen ik vaak mee ging zowel vanuit Grimsby als Fleetwood. Maar ook ben ik op zoek naar goede foto's van de Vlaardingse visserij met hun motorloggers en enkele stoomtrawlers van destijds.

Bij de Broere vloot heeft ook nog een kaptein Grootveld gevaren welke uit Scheveningen kwam en alles wist over de visserij. De laatste jaren heeft hij met een Sjaak d Niet gevaren als HWTK. Hij jad een zoon Ronald die ok op de visserij is gaan varen. Misschien dat iemand Ronald de Niet kent.

Ik hoop iets van jullie te mogen horen

Groet

Wim
Gelogd
Hans
Global Moderator
Schipper
*****
Berichten: 995


Morgen is alles anders.


Bekijk profiel
« Antwoord #1 Gepost op: 24-10-2014, 00:30:58 »

Hartelijk welkom, we kunnen wel een beetje vers bloed gebruiken Knip oog
Gelogd

www.snuffelbeurs.nl is helemaal te gek
De spienet
Gast
« Antwoord #2 Gepost op: 24-10-2014, 09:05:33 »

Goede morgen wim leuk om een nieuwe te ontmoeten  Ook ik heb van broere gevaren van 58 tot61 op de elizabeth b leuke reizen gemaakt het was een wilde vaart tanker later meer wees welkom op onze side .groet henk
Gelogd
Wim
Gast
« Antwoord #3 Gepost op: 24-10-2014, 12:37:12 »

Dag Henk,

Dat moet dan op die GHV tanker zijn geweest. Kleine kans dat je nog met mijn broer heb gevaren Bram.
Die Elizabeth B ging de halve wereld rond en zat toen veel in Japan en Australie en heeft veel naam bezorgd voor Broere.

Mijn vader is begonnen op de Elizabeth B ook wel Betje genoemd. Toen naar de Leendert B, Corrie B/Corrie Broere, Leendert Broere, terug naar de Corrie Broere en vanaf de nieuwbouw tot aan zijn pensionering op de Jacqueline Broere

Op de Jacqueline Broere kwam dus later meester de Niet uit Scheveningen aan boord. Hij had ook nog een zoon ook Sjaak en die voer als kok bij Broere, Ze hadden nog drie kinderen thuis toen Ronald die op de visserij is gegaan, Carla en nog een dochter welke een handicap had vanwege de rode hond die in de hersenen is gegaan. Ze woonden toen in Scheveningen in de Douzastraat meen nr 8.

Ik heb daar veel gelogeerd en gingen Ronald en ik in de vroege ochtend naar de afslag en namen we vaak een visje mee die we kregen.

Groet

Wim
« Laatste verandering: 24-10-2014, 12:38:50 door Wim » Gelogd
Hans
Global Moderator
Schipper
*****
Berichten: 995


Morgen is alles anders.


Bekijk profiel
« Antwoord #4 Gepost op: 24-10-2014, 14:18:44 »

Met de trein zou u er al zijn!!!

Als je weet hoe de ov-chipkaart kaart werkt, misschien wel Embarrassed Embarrassed Grin
Gelogd

www.snuffelbeurs.nl is helemaal te gek
Wim
Gast
« Antwoord #5 Gepost op: 24-10-2014, 16:23:19 »

Dag Hans

Als je goed kijkt zie je dat het een loc is van de NMBS ( met een 13 nr beginnende en van CFL met een 30 nr beginnende)  Dus een Belg en een Lux. Hier heeft men dat niet (gelukkig??). Maar als je moet reizen kan je beter de kant van CFL kiezen want dat scheelt een behoorlijk aantal euro's. Ik kan beter even 20km omrijden naar Lux. En daar in stappen als ik naar Luik wil gaan dan hier aan deze kant in te stappen en het is het zelfde traject. Als ik naar Lux stad wil heb ik een dagkaart en kan ik ook met ander openbaar vervoer reizen en dat is ook vele en vele malen goedkoper dan het NMBS gebeuren.

Ik woon dus in de Belg.Ardennen in een rechte lijn 10km van de grens van Lux. Schepen hebben we hier niet. Vandaar dat ik sinds enkele jaren mij op het spoor ben gaan begeven. Maar de herinnering aan de zee is er en zal ook nooit verdwijnen.

Wim 
Gelogd
zier
Schipper
*****
Berichten: 3619


wie de mens leerd kenne, leerd de dieren waardeere


Bekijk profiel
« Antwoord #6 Gepost op: 24-10-2014, 18:43:16 »

die ov kaart hadden ze 30 jaar eerder uit moeten vinden hans,daar mankeerd niets aan.
Gelogd
Hans
Global Moderator
Schipper
*****
Berichten: 995


Morgen is alles anders.


Bekijk profiel
« Antwoord #7 Gepost op: 25-10-2014, 11:40:02 »

Eenvoudig is het niet, de man was 25 min nodig om het uit te leggen hoe het werkt,  nu is het simpel. Maar ik reis  één keer in de drie jaar of zo met de trein. Grin
Gelogd

www.snuffelbeurs.nl is helemaal te gek
Hans
Global Moderator
Schipper
*****
Berichten: 995


Morgen is alles anders.


Bekijk profiel
« Antwoord #8 Gepost op: 25-10-2014, 11:41:33 »

Dank je voor de uitleg Wim, jeetje die treinen weten wat Grin
Gelogd

www.snuffelbeurs.nl is helemaal te gek
Knorhaan
Schipper
*****
Berichten: 1816



Bekijk profiel
« Antwoord #9 Gepost op: 25-10-2014, 12:28:37 »

Eenvoudig is het niet, de man was 25 min nodig om het uit te leggen hoe het werkt,  nu is het simpel. Maar ik reis  één keer in de drie jaar of zo met de trein. Grin

Even op internet loeren is heel erg herhelderend; zeker in jou geval. Automatisch laten opwaarderen zodra er minder op de kaart staat dan € 10,= en gaan met die banaan. Nooit geen omkijken meer naar. Grin Grin Grin

K
Gelogd

Voor behaalde aantal punten, zie blad 1 eerste bericht.
Hans
Global Moderator
Schipper
*****
Berichten: 995


Morgen is alles anders.


Bekijk profiel
« Antwoord #10 Gepost op: 26-10-2014, 16:16:49 »

Was het maar zo simpel?
Zo simpel is het dus niet, je moet dus inderdaad genoeg geld er op hebbben staan, maar dan nog werkt die niet. je moet dus eerst van te voren aangeven hoe je reist , dat moet je de kaart opwaarderen. Dan werkt die pas.
Gelogd

www.snuffelbeurs.nl is helemaal te gek
zier
Schipper
*****
Berichten: 3619


wie de mens leerd kenne, leerd de dieren waardeere


Bekijk profiel
« Antwoord #11 Gepost op: 26-10-2014, 16:40:12 »

hans het is het zelvde als met een fiets gaan fietsen met 2 lekke banden ,gaat ook een beetje stroef.
maar als je een persoons gebonden ov neemt met automatiese bij laden dan kom je nooit ergens vast te staan.
bij bussen is het minimum 4 euro en de trein 20 euro.
als ik onder de 20 euro zit en hij laat me niet toe ,haal je kaart weg wacht 5 sec. en doe het weer ,en hij zal je toe laten ,want in die 5 sec.heeft die al gezien dat je een tekort heb en haalt die het van je rekening.

o en je heb het over als er niet genoeg op staat,maar als je niet genoeg in je portomonee heb kom je der ook niet in.
« Laatste verandering: 26-10-2014, 16:41:50 door zier » Gelogd
Knorhaan
Schipper
*****
Berichten: 1816



Bekijk profiel
« Antwoord #12 Gepost op: 26-10-2014, 17:15:12 »

 Grin Grin Grin Grin
Zo simpel is het dus.
En als je nu maar vol blijft houden dat het lastig is mag de belasting betaler er weer miljoenen voor neertellen om een ander systeem uit te vinden.

K
Gelogd

Voor behaalde aantal punten, zie blad 1 eerste bericht.
cornelis 43
Gast
« Antwoord #13 Gepost op: 04-11-2014, 20:55:43 »

Hallo Wim, en Henk,

Een oom van mij, Piet de Jong  heeft ook bij Broere gevaren, op de Anna B, en volgens mij ook op Leendert B, ik ben als kleine jonge wel eens met hem mee geweest, naar de haven ik weet niet meer, of het vlaardingen of dordrecht was. We hebben het wel over de jaren '50

Vr.gr. Cees
« Laatste verandering: 04-11-2014, 21:20:27 door cornelis 43 » Gelogd
Wim
Gast
« Antwoord #14 Gepost op: 05-11-2014, 13:52:31 »

Dag Cees,

Helaas ken ik van heel vroeger geen namen meer van mensen op de Broere vloot. De Anna B en Neeltje B waren droge lading schepen. Toen kwam er nog een Cornelis B maar dat heeft maar kort geduurd en was een ongelukkig schip en is in het Engels kanaal overvaren. De Leendert B was de eerste waarmee men de chemievaart goed inging na de Elizabeth B of te wel Betje genoemd De Leendert B was er een in een hele nieuwe generatie zoals men dat noemde. Uit de Leendert werd de Corrie B later omgedoopt in Corrie Broere ontwikkeld. Toen kwamen de Cornelis B later Cornelis Broere, Leendert Broere, Anna Broere en Engelina Broere welke allen in Duitsland in Elmshorn/Laurenburg werden gebouwd.

De grote Elizabeth B heeft Broere heel veel naam bezorgd door de gehele wereld en was een reclame maker.

Mijn zwager Waldy Finke heeft ook nog op de Anna B gevaren en weet niet zeker maar mijn broer heeft ook nog op Anna of Neeltje B gevaren. Mijn broer is in augustus overleden. Maar misschien dat een naam Kapt.Plokker je nog iets zegt. zoals Kapt Wagenaar en Kapt Grootveld. Deze was een Scheveninger. We gingen regelmatig op bezoek als hij met verlof thuis was. Een hele grote vriend van Kapt Grootveld was Kapt Daan Verbaan van Theodora Tankers. Ik heb Daan Verbaan persoonlijk goed gekend. Weet niet zeker of deze op de Stella Antares heeft gevaren die toen in charter was bij Broere

Heel jammer is dat in het herdenkingsboek van Broere/Theodora geen bemanningslijsten werden gepubliceerd. Je had dan een beter idee gekregen wie waar zat.

Maar leuk dat je reageerde

groet

Wim
Gelogd
Pagina's: [1] 2 Omhoog Print 
« vorige volgende »
Ga naar:  


Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.4 | SMF © 2006, Simple Machines LLC Valid XHTML 1.0! Valid CSS!