Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
15-04-2024, 08:11:09
Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren
Nieuws: Nieuwe leden moeten helaas wachten tot dat de webmaster ze accepteert. Er is veel kaf onder het koren. Het beste kunt u na registratie ons nog even een e-mail sturen jolydesign@ziggo.nl.

+  Vraag en antwoord & Wie wat waar
|-+  Hoofdindex
| |-+  Wie wat waar
| | |-+  vervolg.. Mooie trawler plaatjes
« vorige volgende »
Pagina's: 1 ... 66 67 68 69 [70] 71 Omlaag Print
Auteur Topic: vervolg.. Mooie trawler plaatjes  (gelezen 930870 keer)
Jan de Reus
Schipper
*****
Berichten: 615


Een Scheveninger en een steenbolkje vind je overal


Bekijk profiel WWW E-mail
« Antwoord #1035 Gepost op: 22-09-2023, 16:54:19 »

SCH60 Jaap

Dit schip werd in 1960 gebouwd te Leiden door de Scheepswerf Boot onder bouwnr. 1442 voor rekening van de Verre Visserij Mij.  De tewaterlating vond plaats op 17 februari 1960 en het schip kwam in de vaart op 27 mei van datzelfde jaar.

Zusterschepen waren de Pollux SCH7, Prinses Margriet SCH248 en Arie SCH249.

Deze schepen waren zowel uitgerust voor de uitoefening van de trawlvisserij en de haring-drijfnet-visserij. Het tonnenruim beschikte over een laadcapaciteit van 204 kantjes; het nettenruim, dat daarvoor ook benut kan worden, heeft eveneens een laadcapaciteit van 204 kantjes.  Het visruim heeft een capaciteit van 816 kantjes of 2000 kisten van 50kg. De schepen beschikte over een kampagnedek van 15 m lengte. Het op het kampagnedek aangebrachte dekhuis bevat de kombuis en een messroom. Onder het kampagnedek bevinden zich de verblijven voor totaal 15 personen.

Afmetingen: 41,48/38,33 x 7,12 x 3,39 m.  Inhoud: 270 BRT
Hoofdmotor: 12 cilinder Brons van 900 pk.  In 1973 is deze vervangen door een Brons van 1500 pk.

Het schip is in 1975 gesaneerd en afgevoerd.

Jan


* SCH60-Jaap2_150kB.jpg (151.72 KB, 1000x784 - bekeken 370 keer.)
Gelogd

t' Is een smul!     www.jandereus.nl
Jan de Reus
Schipper
*****
Berichten: 615


Een Scheveninger en een steenbolkje vind je overal


Bekijk profiel WWW E-mail
« Antwoord #1036 Gepost op: 05-10-2023, 14:23:23 »

VL114 Voorlichter

De stoomlogger VL114 Voorlichter is in 1916 gebouwd bij Scheepswerf Gebr. Vd Windt te Vlaardingen in opdracht van de N.V. Doggermaatschappij te Vlaardingen.

Inhoud: 206 brt
Afmetingen: 35,71 x 6,95 x 3,63 m
Voortstuwing: Triple expansie machine met een vermogen van 180pk

Geschiedenis:
1941 gevorderd door de Duitse Kriegsmarine
1954 300 pk Bolnes dieselmotor motor ingebouwd
1965 Verkocht voor de sloop

Jan


* VL114-Voorlichter2_150KB.jpg (158.25 KB, 1000x792 - bekeken 359 keer.)
Gelogd

t' Is een smul!     www.jandereus.nl
Jan de Reus
Schipper
*****
Berichten: 615


Een Scheveninger en een steenbolkje vind je overal


Bekijk profiel WWW E-mail
« Antwoord #1037 Gepost op: 11-10-2023, 16:42:04 »

SCH245 Industrie

De logger SCH245 Industrie is in 1915 gebouwd bij de N.V. Sleephelling Mij Scheveningen in opdracht van P.J. van Leeuwen te Scheveningen.
Inhoud: 131 brt
Afmetingen: 34,63 x 6,98 x 2,90 m
Voortstuwing: ?
Geschiedenis:
1915 SCH 245 Industrie eig. P.J. van Leeuwen
1917 SCH 245 Industrie eig. C.J. van Leeuwen
1928 Plaatsen motor
1934 SCH 245 Industrie Mevr. A. van Leeuwen-Buffinga, in exploitatie A. v/d Zwan & Zn.
1948 SCH 245 Industrie Mevr. A. van Leeuwen-Buffinga, in exploitatie Jac. den Dulk & Zn
1955 SCH 245 Industrie verkocht aan Bornt Asly te Hidrasund, Noorwegen, nieuwe naam wordt Hidra
1978 Naamswijziging: MOSTRING
1990 Naamswijziging: MODELL
1993 Naamswijziging: LAREDO
2000 Nieuwe eigenaar Legend A/S; het schip werd omgebouwd tot een vierkant getuigd zeilcharterschip voor het maken van reizen met passagiers. De nieuwe naam wordt Legend.

Jan


* SCH245-Industrie_150kB.jpg (158.06 KB, 1000x725 - bekeken 358 keer.)
Gelogd

t' Is een smul!     www.jandereus.nl
Jan de Reus
Schipper
*****
Berichten: 615


Een Scheveninger en een steenbolkje vind je overal


Bekijk profiel WWW E-mail
« Antwoord #1038 Gepost op: 25-10-2023, 14:47:27 »

GY40 Vindora

De stoomtrawler GY40 Vindora is onder bouwnr 806 gebouwd bij de werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor de rederij Atlas Steamfishing Co Ltd uit Grimsby.

Het schip is op 16 februari 1949 te water gelaten en kwam in datzelfde jaar in de vaart.

Inhoud:  640  bruto ton
Lengte: 181,7 ft (55,3 m)
Breedte: 30,6 ft (9,5 m)

Het schip beschikte over een stoommachine van het fabrikaat C.D. Holmes met een vermogen van 1075 ipk waarmee een max. snelheid van 13,6 knopen kon worden behaald.

De Vindora is in 1966 overgegaan naar Northern Trawlers Ltd uit Grimsby .

In 1968 is het schip gesloopt in Antwerpen.

Jan


* GY40-Vindora2_150kB.jpg (152.93 KB, 1000x707 - bekeken 327 keer.)
Gelogd

t' Is een smul!     www.jandereus.nl
Jan de Reus
Schipper
*****
Berichten: 615


Een Scheveninger en een steenbolkje vind je overal


Bekijk profiel WWW E-mail
« Antwoord #1039 Gepost op: 08-11-2023, 14:49:36 »

SCH58 President Commissaris v/d Bergh

De zeillogger SCH58 Pres. Comm. v/d Bergh is in 1914 onder briefnr. 8078 gebouwd bij de scheepswerf Gebr. Boot te Leiderdorp voor rekening van Visserij Mij. Rosa Lisa uit IJmuiden. De logger had toen de naam IJM216 Ada. Later is deze zeillogger uitgerust met een motor.

Inhoud: 128,77 brt
Afmetingen: 29,32 x 6,66 x 2,80 m
Motor: Bolnes dieselmotor (bouwjaar 1931) met een vermogen van 110 pk

Geschiedenis:
1914 IJM216 Ada; Eigenaar: Visserij Mij Rosa Lisa te IJmuiden
1918 SCH58 Pres. Comm. v/d Bergh; Eigenaar: MIJ Scheveningen
1927:SCH58 Zeevaart; Eigenaar: Zeevaart MIJ Scheveningen
1931 KW44 Rijnmond III; Eigenaar N. Parlevliet
Jan


* SCH58-Pres-Com-vdBergh_150k.jpg (153.52 KB, 1000x781 - bekeken 276 keer.)
Gelogd

t' Is een smul!     www.jandereus.nl
Jan de Reus
Schipper
*****
Berichten: 615


Een Scheveninger en een steenbolkje vind je overal


Bekijk profiel WWW E-mail
« Antwoord #1040 Gepost op: 14-11-2023, 15:16:31 »

SCH7  Pollux

Dit schip werd in 1960 gebouwd te Leiden door de Scheepswerf Boot onder bouwnr. 1443 voor rekening van Rederij v/h A. van der Toorn Jzn te Scheveningen.  De tewaterlating vond plaats op 25 mei 1960 en het schip kwam in de vaart in september van datzelfde jaar.

Zusterschepen waren de Jaap SCH60, Prinses Margriet SCH248 en Arie SCH249.

Deze schepen waren zowel uitgerust voor de uitoefening van de trawlvisserij en de haring-drijfnet-visserij. Het tonnenruim beschikte over een laadcapaciteit van 204 kantjes; het nettenruim, dat daarvoor ook benut kan worden, heeft eveneens een laadcapaciteit van 204 kantjes.  Het visruim heeft een capaciteit van 816 kantjes of 2000 kisten van 50kg. De schepen beschikte over een kampagnedek van 15 m lengte. Het op het kampagnedek aangebrachte dekhuis bevat de kombuis en een messroom. Onder het kampagnedek bevinden zich de verblijven voor totaal 15 personen.

Afmetingen: 41,45/38,33 x 7,12 x 3,39 m.  Inhoud: 270 BRT
Hoofdmotor: 12 cilinder Brons van 900 pk.  In  1973 is de Brons motor vervangen door een ABC van 1080 pk.

In 1973 ging het schip over naar de Visserij Mij. Pollux en kreeg  de naam Petronella Margaretha SCH7.

In 1975 is het schip gesaneerd en afgevoerd.

Jan


* SCH7-Pollux3_150kB.jpg (148.94 KB, 1000x748 - bekeken 262 keer.)
Gelogd

t' Is een smul!     www.jandereus.nl
Jan de Reus
Schipper
*****
Berichten: 615


Een Scheveninger en een steenbolkje vind je overal


Bekijk profiel WWW E-mail
« Antwoord #1041 Gepost op: 23-11-2023, 13:00:14 »

Onbekende Duitse trawler in de buurt van Groenland


* Groenland_150kB.jpg (145.92 KB, 1000x708 - bekeken 244 keer.)
Gelogd

t' Is een smul!     www.jandereus.nl
Jan de Reus
Schipper
*****
Berichten: 615


Een Scheveninger en een steenbolkje vind je overal


Bekijk profiel WWW E-mail
« Antwoord #1042 Gepost op: 29-11-2023, 15:22:07 »

VL 112 Bets en Gerda

De motortrawler VL112 Bets en Gerda werd in 1962 opgeleverd door de Scheepswerf De Industrie van D. & Joh. Boot te Alphen aan de Rijn onder bouwnr. 1301 voor rekening van G. Kornaat?s Handelsmij. te Vlaardingen.

Inhoud: 327 bruto ton.
Lengte over alles:  44,21 m.
De hoofdmotor was een 8 cilinder Industrie dieselmotor van 1000 pk.

De Bets en Gerda is tot 1975 in de vaart geweest en werd in december 1975 afgevoerd en gesaneerd. Op 4 januari 1980 is het schip uit IJmuiden naar de sloperij vertrokken.

Jan


* VL112-Bets-en-Gerda2_150kB.jpg (153.77 KB, 1000x700 - bekeken 217 keer.)
Gelogd

t' Is een smul!     www.jandereus.nl
Jan de Reus
Schipper
*****
Berichten: 615


Een Scheveninger en een steenbolkje vind je overal


Bekijk profiel WWW E-mail
« Antwoord #1043 Gepost op: 21-12-2023, 17:03:38 »

H141 Rudyard Kipling

Deze stoomtrawler is als H141 Swanella onder bouwnr 919 gebouwd bij de Engelse werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor de rederij J. Marr & Son Ltd uit Hull.

Het schip is op 21 november 1956 te water gelaten en kwam in maart 1957 in de vaart.

Inhoud 823  bruto ton
Lengte: 185,2 ft (56,4 m)
Breedte: 32,1 ft (9,8 m)

Het schip beschikte over een oliegestookte ketel en  stoommachine fabrikaat C D Holmes met een vermogen van 1350 ipk waarmee een max. snelheid van 13,5  knopen kon worden behaald.

Geschiedenis:
Op 23 juli 1962 verkocht aan Hendriksen & Co, Ltd uit Hull; nieuwe naam wordt Tarchon
Op 3 mei 1973 verkocht aan Newington Steam Trawling Co Ltd uit Hull; nieuwe naam wordt Rudyard Kipling
Op 12 november 1974 is het schip verkocht voor de sloop. Op 22 november 1974 arriveerde het schip bij de sloper te Vigo (Spanje)

Jan


* H141-Rudyard-Kipling_kerst2.jpg (259.45 KB, 1000x796 - bekeken 196 keer.)
Gelogd

t' Is een smul!     www.jandereus.nl
Jan de Reus
Schipper
*****
Berichten: 615


Een Scheveninger en een steenbolkje vind je overal


Bekijk profiel WWW E-mail
« Antwoord #1044 Gepost op: 28-12-2023, 10:41:59 »

KW163 Jana

De motorlogger KW163 Jana is in 1905 gebouwd bij Sleephelling Mij. Scheveningen als zeillogger SCH268 Nelly voor rekening van  Rederij Wouter den Dulk Jacz.

Inhoud: 152 brt
Afmetingen: 31,45 x 6,56 x 2,91 m (na verlenging in 1938)
Voortstuwing: 150 pk Industrie

Geschiedenis:
3 okt 1917: verbouwd voor de vrachtvaart; nieuwe naam wordt Bertha
1918: voorzien van 60 pk motor (fabrikaat Steyaard & Janette)
10 jun 1919: SCH268 Nelly; nieuwe eigenaar wordt: Rederij Mij. Scheveningen (directie: W. den Dulk Jaczn)
29 jan 1923: SCH268 Nelly; nieuwe eigenaar wordt: Zeeviss. Mij. Scheveningen (directie: J.J. de Niet)
1925: SCH268 Nelly; directie J.H. Warneke
2 apr 1927: SCH268 Nelly; nieuwe eigenaar wordt: A. v/d Toorn Jzn
1 jun 1933: GDY268 Mewa XIV eigenaar: Rederij Mewa (directie: A.C. & Joh. v/d Toorn)
1938: schip verlengd tot 31,45 m en nieuwe motor geplaatst 150 pk Industrie
jul 1940: gevorderd door de Duitsers: H881, H824, HH17, HV04
12 sep 1944: door vliegtuigbom tot zinken gebracht bij Terneuzen
jan 1948: gelicht; wrak aangekocht door N.V. Visserij Mij. Insulinde en opgeknapt door Gebr. Zwitser
14 jul 1948: overdracht te Katwijk en in de vaart gebracht als KW163 Janna
1955: voorzien van bak
nov 1963: opgelegd
1964: verkocht voor de sloop

Jan


* KW163-Janna_150kB.jpg (149.75 KB, 1000x749 - bekeken 161 keer.)
« Laatste verandering: 28-12-2023, 11:03:34 door Jan de Reus » Gelogd

t' Is een smul!     www.jandereus.nl
Jan de Reus
Schipper
*****
Berichten: 615


Een Scheveninger en een steenbolkje vind je overal


Bekijk profiel WWW E-mail
« Antwoord #1045 Gepost op: 26-01-2024, 16:21:40 »

H320 Arctic Corsair

De Engelse trawler H320 Arctic Corsair is onder bouwnr 959 gebouwd bij de werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor de rederij Boyd Line uit Hull.

Het schip is op 29 februari 1960 te water gelaten.

Inhoud 764 bruto ton
Lengte: 187,1 ft (57 m)
Breedte: 33,6 ft (10,2 m)

Het schip beschikte over een dieselmotor van het  fabrikaat Mirrlees Bickerton & Day met een vermogen van 1800 pk waarmee een max. snelheid van 15 knopen kon worden behaald.

Geschiedenis:
14 september 1967 in aanvaring met het vrachtschip Olive tijdens dichte mist voor de kust van Duncansby Head (Schotland).  Om zinken te voorkomen is het schip op strand gezet.
1978 verbouwd om pelagisch te kunnen vissen. 
1981 opgelegd te Hull
1985 wederom  ingezet voor de visserij.
1988 hernoemd in Arctic Cavalier omdat er een diepvries hektrawler onder de naam Arctic Corsair in de vaart kwam voor Boyd Line.
1993 verkocht aan de gemeente Hull en sinds 1999 als museumschip toegankelijk voor het publiek.

Jan


* H320-Arctic-Corsair5_150kB.jpg (154.24 KB, 1000x793 - bekeken 125 keer.)
Gelogd

t' Is een smul!     www.jandereus.nl
Jan de Reus
Schipper
*****
Berichten: 615


Een Scheveninger en een steenbolkje vind je overal


Bekijk profiel WWW E-mail
« Antwoord #1046 Gepost op: 26-01-2024, 16:25:42 »

SCH195 Jac. Den Dulk Wzn

Deze motorlogger is in 1914 als SCH195 Tonijn gebouwd bij Pannevis te Alphen a/d Rijn  voor rekening van rederij  Jac. den Dulk & Zn  te Scheveningen.

Inhoud: 116,33 brt na verlenging 159,20 brt
Afmetingen: 25,43 (32,81) x 6,70 x 2,91 m
Motor: 2 cil. Brons 70pk later vervangen door een 4 cil. Ruston-Hornsby 240pk

Geschiedenis:
1914 SCH 195 Tonijn eig. Jac. den Dulk & Zn.
1925 SCH 195 Jacob den Dulk wijziging naam
1925 SCH 195 Zeeburg wijziging naam
1927 SCH 195 Jacob den Dulk wijziging naam, motor ingezet
1944 SCH 195 Jacob den Dulk gevorderd door Duitse Weermacht
1945 SCH 195 Jacob den Dulk vrijgegeven te IJmuiden
1949 SCH 195 Jacob den Dulk verlengt en hermeten
1952 SCH 195 Jacob den Dulk wijziging motor en inhoudsmaten
1956 SCH 195 Jacob den Dulk eig. Jac. den Dulk & Zn. N.V. wijziging firmanaam
1970 SCH 195 Jacob den Dulk wordt gebruikt als recreatievaartuig

Jan


* SCH195-Jac-den-Dulk-Wzn2_15.jpg (149.12 KB, 1000x803 - bekeken 126 keer.)
Gelogd

t' Is een smul!     www.jandereus.nl
Jan de Reus
Schipper
*****
Berichten: 615


Een Scheveninger en een steenbolkje vind je overal


Bekijk profiel WWW E-mail
« Antwoord #1047 Gepost op: 21-02-2024, 14:46:55 »

NC443 Augsburg

De Duitse motortrawler Augsburg is in 1960 gebouwd bij de Seebeckwerft te Bremerhaven onder bouwnr. 850 voor rekening van Rederei Nordsee te Bremen. De Augsburg was het eerste  schip uit een serie van zes trawlers die in de periode 1959 ? 1961 bij deze werf zijn gebouwd. De andere trawlers waren:

NC444 Hagen (1960)
NC445 Minden (1960)
NC450 W?rzburg (1960)
BX674 Nordenham (1960)
BX680 D?sseldorf (1961)

Afmetingen: 65,93 x 10,32 x 4,88 m.
Inhoud: 976 bruto ton register.

Voortstuwing: dieselmotor met een vermogen 2200 pk
Max. snelheid: 14,7 knopen

In 1978 is de Augsburg gesloopt.

Jan


* NC443-Augsburg_150kB.jpg (153.22 KB, 1000x842 - bekeken 75 keer.)
Gelogd

t' Is een smul!     www.jandereus.nl
Jan de Reus
Schipper
*****
Berichten: 615


Een Scheveninger en een steenbolkje vind je overal


Bekijk profiel WWW E-mail
« Antwoord #1048 Gepost op: 07-03-2024, 13:37:31 »

SCH116 Simon en Pieter

Deze motorlogger is in 1916 gebouwd bij Scheepwerf De Jong te Gouderak voor rekening van rederij G. den Dulk Gzn uit Scheveningen. Het schip had toen de naam Johannes Clara.

Inhoud: 158,80 brt
Afmetingen: 34,37 x 6,70 x 2,78 m
Motor: Kromhout 80 pk later vervangen door een 4 cil. Kromhout (bouwjaar 1942) met een vermogen van 200 pk

Geschiedenis:
1916 SCH116 Johannes Clara, eigenaar G. den Dulk Gzn
1918 SCH116 Simon en Pieter, eigenaar N.V. Vischhandel, Reederij en Voermanderij v/h Frank Vrolijk
1924 SCH116 Simon en Pieter, eigenaar N.V. Vishandel, Rederij en Haringhandel v/h Frank Vrolijk
1963 Opgelegd en afgevoerd voor de sloop.

Jan


* SCH116-Simon-en-Pieter_150k.jpg (150.83 KB, 1000x792 - bekeken 54 keer.)
Gelogd

t' Is een smul!     www.jandereus.nl
Jan de Reus
Schipper
*****
Berichten: 615


Een Scheveninger en een steenbolkje vind je overal


Bekijk profiel WWW E-mail
« Antwoord #1049 Gepost op: 13-03-2024, 14:54:11 »

IJM36 Egmond

De hektrawler Egmond is onder bouwnr 219 gebouwd bij de Sleephelling Mij. Scheveningen voor rekening van Visserijonderneming v/h J.C. Pronk uit IJmuiden.  Het schip werd op 18 januari 1972 tewater gelaten en kwam op 31 maart van datzelfde jaar in de vaart. De Egmond was het derde schip uit een serie hektrawlers die begin zeventiger jaren door de Sleephelling Mij Scheveningen zijn gebouwd.

De andere schepen uit serie waren: de
?   SCH118 Prins Claus der Nederlanden (1971)
?   SCH81 Frank Vrolijk CZN (1971)
?   SCH23 Jacob van der Zwan (1972)
?   SCH120 Poseidon (1973)
?   SCH90 Onderneming I (1973)
?   SCH21 De Hoeker (1974)
?   VL89 Monica (1974)
?   SCH108 Onderneming II (1974)
?   SCH22 De Buis (1975)

Inhoud: 450 bruto ton
Lengte: 54 m
Breedte: 9,22 m
Holte: 6,07 m

Het schip beschikte over een 8 cilinder Industrie dieselmotor een vermogen van 2000 pk.

In 1980 is de Egmond overgegaan naar Visserijmaatschappij Kennemerland B.V. uit Katwijk. In datzelfde jaar werd het schip bij de Ysselwerf te Capelle aan den IJssel met 7,50 m verlengd waarmee de inhoud werd vergroot tot 522,70 brt.
De Egmond heeft tot eind 1986 aan de visserij deelgenomen. Verkoop vond plaats naar Peru en op 7 maart 1987 vertrok het schip onder de nieuwe naam Combapata vanuit IJmuiden naar Peru.

Jan


* IJM36-Egmond3_150kB.jpg (154.08 KB, 1000x785 - bekeken 46 keer.)
Gelogd

t' Is een smul!     www.jandereus.nl
Pagina's: 1 ... 66 67 68 69 [70] 71 Omhoog Print 
« vorige volgende »
Ga naar:  


Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.4 | SMF © 2006, Simple Machines LLC Valid XHTML 1.0! Valid CSS!