Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
05-10-2024, 09:15:19
Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren
Nieuws: Nieuwe leden moeten helaas wachten tot dat de webmaster ze accepteert. Er is veel kaf onder het koren. Het beste kunt u na registratie ons nog even een e-mail sturen jolydesign@ziggo.nl.

+  Vraag en antwoord & Wie wat waar
|-+  Hoofdindex
| |-+  Wie wat waar
| | |-+  vervolg.. Mooie trawler plaatjes
« vorige volgende »
Pagina's: 1 ... 55 56 57 58 [59] 60 61 62 63 ... 72 Omlaag Print
Auteur Topic: vervolg.. Mooie trawler plaatjes  (gelezen 1005795 keer)
Jan de Reus
Schipper
*****
Berichten: 630


Een Scheveninger en een steenbolkje vind je overal


Bekijk profiel WWW E-mail
« Antwoord #870 Gepost op: 05-07-2019, 21:40:21 »

SCH236 Noordster

Deze motorlogger is in 1950 gebouwd bij de Sleephelling Mij Scheveningen voor rekening van de rederij J.J. v/d Toorn Azn te Scheveningen.

Inhoud: 178,23 brt
Afmetingen: 34,26 x 6,82 x 3,05 m
Motor: 240 pk Brons, 4LD, 4 cil., No.10023, bouwjaar 1950 later vervangen door een 960 pk Deutz, type 528, 8 cil., bouwjaar 1973

Geschiedenis:
1950 SCH 236 Noordster eig. J.J. v/d Toorn Azn
1952 SCH 236 Noordster eig. N.V. Verre Visserij Mij. dir. J.J. v/d Toorn
1960 SCH 236 Noordster dir. J.J. & A. v/d Toorn
1962 SCH 236 Noordster dir. J.J. v/d Toorn
1970 SCH 236 Noordster verhuurd aan N.V. Sportvisserij te IJmuiden
1972 SCH 236 Noordster eig. N.V. Sleephelling Mij. Scheveningen
1973 SCH 72 Ali eig. W.Rog en J.C.Buis, wijziging motor
1974 SCH 72 Ali verlengt en hermeten
1976 SCH 72 Ali doorgehaald i.v.m. sanering
1977 verkocht naar Engeland
1978 Aurora sportvisser

Jan


* SCH236-Noordster3_150kB.jpg (138.62 KB, 800x637 - bekeken 1418 keer.)
Gelogd

t' Is een smul!     www.jandereus.nl
joop de lange
Opper-stuurman
****
Berichten: 103


Bekijk profiel E-mail
« Antwoord #871 Gepost op: 30-07-2019, 08:36:29 »

Meneer Jan, jij stopt toch ook niet hoop ik met plaatsen van je mooie schilderijen. Ik geniet er altijd van.
Gelogd
Jan de Reus
Schipper
*****
Berichten: 630


Een Scheveninger en een steenbolkje vind je overal


Bekijk profiel WWW E-mail
« Antwoord #872 Gepost op: 17-08-2019, 15:30:21 »

Beste Joop,

Nee, ik stop zeker niet met het plaatsen van schilderijen. Ik maak echter niet alleen schilderijen van trawlers dus soms duurt het even voor ik hier weer een schilderij plaats.

Maar leuk om te horen dat je het waardeert!

Mvg

Jan
« Laatste verandering: 19-08-2019, 19:28:35 door Jan de Reus » Gelogd

t' Is een smul!     www.jandereus.nl
Jan de Reus
Schipper
*****
Berichten: 630


Een Scheveninger en een steenbolkje vind je overal


Bekijk profiel WWW E-mail
« Antwoord #873 Gepost op: 17-08-2019, 15:30:56 »

140217 Newfoundland Victor

De Canadese hektrawler New Foundland Victor is in 2016 onder bouwnr. 845 gebouwd bij Vard Aukra te Noorwegen voor rekening van rederij Newfound Resources Ltd uit Canada.
Thuishaven is St. John (Newfoundland – Canada). Het schip is ingericht voor de visserij op garnalen.

Inhoud: 4642 BRT
Afmetingen: 79,9 x 16,6 x 7,0 m. 
Hoofdmotor: Rolls-Royce Marine type Bergen B33 45L8P met een vermogen van 6430 pk (4800 kW)
Vriescapaciteit: 2100 m3

Jan


* 140217-Newfoundland-Victor_.jpg (149.05 KB, 800x548 - bekeken 1256 keer.)
Gelogd

t' Is een smul!     www.jandereus.nl
joop de lange
Opper-stuurman
****
Berichten: 103


Bekijk profiel E-mail
« Antwoord #874 Gepost op: 20-08-2019, 07:55:39 »

Hai Jan,

Goed om te horen
Gelogd
Jan de Reus
Schipper
*****
Berichten: 630


Een Scheveninger en een steenbolkje vind je overal


Bekijk profiel WWW E-mail
« Antwoord #875 Gepost op: 20-08-2019, 21:26:41 »

GY689 Okino

Deze trawler is in 1962 voor rekening van Diamonds Steam Fishing Co. uit Grimsby onder bouwnr. 532 gebouwd bij de Engelse werf Goole shipbuilding & Repairing Co. Ltd te Goole (UK). De tewaterlating vond plaats op 8 maaart 1962. De Okino was het derde schip uit een rij van 4. De andere drie schepen waren de GY661 Tokio, GY668 Hondo en GY691 Erimo.

Inhoud: 273 bruto ton
Lengte: 115 ft (35 m)
Breedte: ?

Het schip beschikte over een dieselmotor.

De Okino is op 12 oktober 1978 in brand geraakt en heeft daarna niet meer gevaren. Het schip is in 1979 te Grimsby gesloopt.

Jan


* GY689-Okino2_150kB.jpg (144.77 KB, 800x629 - bekeken 1299 keer.)
Gelogd

t' Is een smul!     www.jandereus.nl
Jan de Reus
Schipper
*****
Berichten: 630


Een Scheveninger en een steenbolkje vind je overal


Bekijk profiel WWW E-mail
« Antwoord #876 Gepost op: 24-08-2019, 11:01:53 »

SCH159 Martina

Deze motorlogger is in 1916 als SCH159 Noorderlicht gebouwd bij Hertog & Leeuwenstein te Hardinxveld voor rekening van rederij A. van der Ende te Scheveningen.

Inhoud: 162 brt (na verlenging)
Afmetingen: 33,87 x 6,69 x 2,77 m
Motor: 2 cil. Brons 50pk eerst vervangen door een 2 cil. Brons 60-70 pk later vervangen door een 4 cil. Brons 200 pk

1921 SCH 159 Hoogerheide C. den Dulk Jzn
1923 SCH 159 Adriana Pieternella D. de Jong & A. Taal.
1924 SCH 159 Martina M. den Dulk Gzn.
1944 SCH 159 Martina gevorderd door Duitse Weermacht
1945 SCH 159 Martina vrijgegeven te IJmuiden
1949 SCH 159 Martina verlengt en wijziging motor
1952 SCH 159 Martina wijziging in firma: Fa. M. den Dulk Gzn.
1959 SCH 159 Martina wijziging in N.V. M. den Dulk Gzn N.V.
1970 SCH 159 Martina bestemd voor de sportvisserij. Sportvisser II N.V. Sportvisserij"Noordzee"

Jan


* SCH159-Martina5_150kB.jpg (143.61 KB, 800x592 - bekeken 1237 keer.)
Gelogd

t' Is een smul!     www.jandereus.nl
Jan de Reus
Schipper
*****
Berichten: 630


Een Scheveninger en een steenbolkje vind je overal


Bekijk profiel WWW E-mail
« Antwoord #877 Gepost op: 03-10-2019, 16:45:01 »

KW201 Tatjana

De kotter KW201 Tatjana is in 1962 voor rekening van Rederij Rijnmond uit Katwijk aan Zee gebouwd bij Scheepswerf Vooruit in Zaandam onder bouwnr. 278, De afbouw vond plaats bij Machinefabriek Zwitser te Katwijk aan Zee.

Inhoud: 145,54 bruto ton
Lengte: 26,94 m
Breedte: 6,74 m
Diepgang: 3,16 m

Het schip beschikte over een Stork dieselmotor met een vermogen van 508 pk.

Geschiedenis:
1970: Verlengd (lengte 30,54 m en inhoud 158,91 brt);
1972: TX 94 Avontuur van fa. gebr. Boersen uit Oudeschild, voorzien van nieuwe Stork Werkspoor motor met een vermogen van 1015 pk;
1973: ZK 57 Ernst Eduard van fa. T. Bolt & zonen uit Zoutkamp;
1974: eigenaar gewijzigd in vof. T. Bolt & zn. uit Zoutkamp;
1980: scheiding der vennoten: mede eigenaar B. Bolt nu alleen eigenaar;
1984: nieuwe motor 1000 pk., 736 kw. Stork Werkspoor uit 1983;
1985: koop en verkoop vervallen, B. Bolt uit Zoutkamp eigenaar;
1985: motor vervangen vermogen 1350 pk;
1988: ontrokken aan de visserij en opgelegd;
1989: ZK 157 Aaltje Postma van de zelfde eigenaren;
1990: motor vermogen: 1049 pk., 772 kw;
1991: ingezet als safety standby ship onder de naam "Aphrodite I"

Jan


* KW201-Tatjana_150kB.jpg (147.64 KB, 800x583 - bekeken 1169 keer.)
Gelogd

t' Is een smul!     www.jandereus.nl
Jan de Reus
Schipper
*****
Berichten: 630


Een Scheveninger en een steenbolkje vind je overal


Bekijk profiel WWW E-mail
« Antwoord #878 Gepost op: 11-10-2019, 19:59:51 »

IJM82 Rotterdam

De motortrawler IJM82 Rotterdam  is in 1939 als stoomtrawler besteld door de Hanseatische Hochseefischerij te Bremerhaven (Duitsland) bij de Schiffwerft und Maschinenfabrik Jos. L. Meyer te Papenburg (bouwnr. 431). Het schip werd op 6 december 1941 te water gelaten en kwam in april 1942 in dienst bij de Kriegsmarine als Mob F.D. 84. Later werd het schip gebruikt als onderzeebootjager UJ 1408.

Inhoud: 572 bruto ton
Lengte: 58,45/55,34 m
Breedte: 8,44 m
Holte: 4,25 m

Motor: oliegestookte Schotse ketel met een triple expansie stoommachine gekoppeld aan een turbine (totaal vermogen 800 pk) . Later is de stoommachine vervangen door een Krupp dieselmotor van 1000 pk.

Geschiedenis:
1941: tewaterlating
1942: in dienst bij Kriegsmarine als Mob F.D. 84 later als onderzeebootjager UJ1408
1944: op 30 juni 1944 tot zinken gebracht door Engelse vliegtuigen
1945: gelicht en na reparatie toegewezen aan  Frankrijk
1945: als Phoque in de vaart voor Groupement des Sinestres Malouins te St. Malo
1950: als Margot in de vaart voor R&J Formal te St. Malo
1952: verkocht naar Duitsland als Van Ronzelen BX618 voor Hanseatische Hochfischerei te Bremerhaven
1958: aangekocht door Fa. D. Joh. Krijger te IJmuiden en aankomst te Rotterdam
1959: naar Delfzijl voor verbouwing tot motortrawler
1962: op 12 april 1962 als Rotterdam IJM82 uit IJmuiden vertrokken voor de eerste visreis
1966: Overgegaan naar de Rotterdamsche Scheepshypotheekbank en daarna verkocht aan Reederij v/d Frank Vrolijk uit Scheveningen (herdoopt in Vrede SCH66 maar nooit gevaren)
1967 Verkocht aan Noorwegen
1968 Triplex voor Kare Misje & Co te Bergen (Noorwegen)
1971: overgegaan naar John Jensen P/R te Harstad; Krupp dieselmotor vervangen door 9 cil Wichmann dieselmotor van 1350 pk
1978: motor vervangen door 12 cil. Ver Cy Wartsila dieselmotor van 2180 pk

Jan


* IJM82-Rotterdam2_150kB.jpg (150.19 KB, 800x571 - bekeken 1140 keer.)
Gelogd

t' Is een smul!     www.jandereus.nl
Jan de Reus
Schipper
*****
Berichten: 630


Een Scheveninger en een steenbolkje vind je overal


Bekijk profiel WWW E-mail
« Antwoord #879 Gepost op: 31-10-2019, 16:43:50 »

M60G Nordnes

De Noorse trawler Nordnes is in 1977 gebouwd bij de werf Herd & MacKenzie te Buckie (UK). Het schip had toen de naam Green Field.

Inhoud: 240 bruto ton register
Afmetingen: 26,52 x 7,35 m

Hoofdmotor: ?
Totaal vermogen: ?

Thuishaven: Aalesund, Noorwegen

Geschiedenis:
1977 Greenfield
1984 Gullaks
1987 Brodene Husevag
1989 Gunnarson
1997 Nordnes

Jan


* Nordnes_150kB.jpg (145.76 KB, 800x566 - bekeken 1057 keer.)
Gelogd

t' Is een smul!     www.jandereus.nl
Jan de Reus
Schipper
*****
Berichten: 630


Een Scheveninger en een steenbolkje vind je overal


Bekijk profiel WWW E-mail
« Antwoord #880 Gepost op: 07-11-2019, 15:59:27 »

GY282 Hull City

De Britse stoomtrawler GY282 Hull City is in 1953 gebouwd onder bouwnr. 1385 bij de Engelse werfCochrane & Sons LTD te Selby voor rekening van Consolidated Fisheries LTD te Grimsby (UK). Zusterschip was de GY246 Grimsby Town welke eveneens in 1953 is gebouwd.

Inhoud 711 bruto ton
Lengte: 178 ft (54,3 m)
Breedte: ? ft (? m)
Diepgang: ? ft (? m)

Voortstuwing: stoommachine + oliegestookte ketel (fabrikaat ?)

Geschiedenis:
1975: Uit de vaart genomen en verkocht voor de sloop (gesloopt te Fleetwood)

Jan


* GY282-Hull-City2_150kB.jpg (146.61 KB, 800x642 - bekeken 965 keer.)
Gelogd

t' Is een smul!     www.jandereus.nl
Jan de Reus
Schipper
*****
Berichten: 630


Een Scheveninger en een steenbolkje vind je overal


Bekijk profiel WWW E-mail
« Antwoord #881 Gepost op: 21-11-2019, 16:30:57 »

SCH16 Aafke

De motortrawler Aafke is in 1959 onder bouwnr. 440 gebouwd bij Reparatiewerf De Hoop te Leiden voor rekening van rederij Jac. Den Dulk & Zonen te Scheveningen.
Het schip kwam in augustus 1959 in de vaart.

Inhoud: 331 BRT
Afmetingen: 43,50/40,60 x 7,62 x 3,76 m
Hoofdmotor:  2 x 8 cil. Stork 976 pk

Geschiedenis
Op 25 mei 1973 is het schip gezonken na aanvaring met het Duitse motorschip Osenberg. Na lichting is het schip weer in bedrijf gesteld. In 1974 verkocht naar Denemarken en herdoopt in Dissingdal. In datzelfde jaar verkocht aan Viktor G. Rasmussen P/R te Hirtshals in Denemarken en kreeg het de naam Likiva. In 1975 kreeg het schip een nieuwe hoofdmotor (8 cil. Alpha van 800pk). In 1981 werd het schip wederom verkocht en kreeg het de naam Benny Dorthe.

Jan


* SCH16-Aafke2_150kB.jpg (147.23 KB, 800x640 - bekeken 930 keer.)
« Laatste verandering: 11-12-2019, 14:48:26 door Jan de Reus » Gelogd

t' Is een smul!     www.jandereus.nl
Jan de Reus
Schipper
*****
Berichten: 630


Een Scheveninger en een steenbolkje vind je overal


Bekijk profiel WWW E-mail
« Antwoord #882 Gepost op: 11-12-2019, 14:46:29 »

TX 5 Arie Senior

Deze kotter is in 1984 gebouwd en afgebouwd bij Scheepswerf Haak in Zaandam onder bouwnr. 965 voor rekening van P. van Dam uit Stellendam. Het schip had toen de naam Laurens Elizabeth met visnummer SL1.

Inhoud: 363 BRT
Afmetingen: 41,08 x 8,21 x 4,73 m
Voortstuwing: Stork Werkspoor dieselmotor 2400 pk (1765 kW).

Geschiedenis:
September 1987: TX 94 Avontuur van fa. Gebr. Boersen uit Oudeschild, motor vermogen: 3200 pk (2355 kW)
1989: tenaamstelling fa. Gebr. Boersen en Zn. uit Oudeschild
4-2-1992: TX 5 Arie Senior van fa. A. Ellen & zonen uit Oosterend, motor vermogen; 2400 pk (1765 kW)
Mei 1999: nieuwe W?rtsil? motor uit 1999 met een vermogen van 2400 pk (1765 kW)
8-7-2005: motor vermogen teruggebracht naar 2000 pk (1471 kW)

Jan


* TX5-Arie-Senior_150kB.jpg (148.51 KB, 800x637 - bekeken 930 keer.)
Gelogd

t' Is een smul!     www.jandereus.nl
Jan de Reus
Schipper
*****
Berichten: 630


Een Scheveninger en een steenbolkje vind je overal


Bekijk profiel WWW E-mail
« Antwoord #883 Gepost op: 25-12-2019, 13:09:56 »

IJM9 Haarlem

De Haarlem is een van de mooiste stoomtrawlers geweest die ons land heeft gekend. Het is ook de laatste stoomtrawler van ons land geweest. De Haarlem werd in 1937 besteld door de N.V. Visserijonderneming VEM bij de werf Cochrane & Sons te Selby (GB). Tegelijkertijd werd ook het zusterschip van de Haarlem, de Delft IJM17 besteld. De Haarlem werd op 20 november 1937 te water gelaten en kwam op 6 maart 1938 aan te IJmuiden. Na de proefvaart vertrok het schip op 10 maart 1938 voor haar eerste reis ter visserij met als schipper L. Blok. De Haarlem en de Delft waren de modernste schepen van die tijd ook wat accommodatie betreft. Bijzonder was ook dat zij beschikten over een marconist.

bruto inhoud:      431 ton
afmetingen:        lengte 52,47 m breedte 8,10 m holte 4,32 m
machine:             3 cylinder triple expansie stoommachine 800 pk fabrikaat Arnos & Smith
ketel:                   kolengestookte Schotse ketel

Geschiedenis:
In de meidagen van 1940 week de Haarlem uit naar Engeland waar het schip gedurende de oorlog heeft gevaren voor de Britse admiraliteit als No. 306. Op 15 juli 1945 keerde de Haarlem terug in IJmuiden. Het schip moest grondig worden verbouwd. Pas op 29 augustus 1947 kon de Haarlem weer als stoomtrawler naar zee vertrekken.

Van 17 februari tot 1 maart 1960 maakte zij haar laatste visreis en werd daarna opgelegd. Op 14 oktober van datzelfde jaar vertrok de Haarlem voor haar laatste reis uit IJmuiden om te worden gesloopt.

Jan


* IJM9-Haarlem5_150kB.jpg (146.6 KB, 800x570 - bekeken 877 keer.)
Gelogd

t' Is een smul!     www.jandereus.nl
Jan de Reus
Schipper
*****
Berichten: 630


Een Scheveninger en een steenbolkje vind je overal


Bekijk profiel WWW E-mail
« Antwoord #884 Gepost op: 01-01-2020, 14:11:01 »

SCH323 Simon (II)

De motortrawler Simon is in 1958 als Frank Vrolijk (SCH64) onder bouwnr. 1438 gebouwd te Leiden bij Scheepsbouw en Reperatiewerf v/h Gebr. Boot voor rekening van rederij N.V. Vischhandel, Reederij en IJsfabriek v/h Frank Vrolijk te Scheveningen. Het schip werd op 18 december 1957 te water gelaten en kwam in april 1958 in de vaart.

Inhoud: 274 BRT
Afmetingen: 40,25/37,56 x 7,64 x 3,56 m
Hoofdmotor:  6 cil. deutz 750 pk

Geschiedenis:
1971: overgegaan naar Rederij Den Dulk ? van Leeuwen en hernoemd in Simon SCH323
1975: afgevoerd ivm sanering


Jan


* SCH323-Simon_150kB.jpg (145.85 KB, 800x641 - bekeken 789 keer.)
« Laatste verandering: 02-01-2020, 09:52:38 door Jan de Reus » Gelogd

t' Is een smul!     www.jandereus.nl
Pagina's: 1 ... 55 56 57 58 [59] 60 61 62 63 ... 72 Omhoog Print 
« vorige volgende »
Ga naar:  


Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.4 | SMF © 2006, Simple Machines LLC Valid XHTML 1.0! Valid CSS!