Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
29-03-2024, 12:50:22
Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren
Nieuws: Nieuwe leden moeten helaas wachten tot dat de webmaster ze accepteert. Er is veel kaf onder het koren. Het beste kunt u na registratie ons nog even een e-mail sturen jolydesign@ziggo.nl.

+  Vraag en antwoord & Wie wat waar
|-+  Hoofdindex
| |-+  Wie wat waar
| | |-+  vervolg.. Mooie trawler plaatjes
« vorige volgende »
Pagina's: 1 ... 15 16 17 18 [19] 20 21 22 23 ... 71 Omlaag Print
Auteur Topic: vervolg.. Mooie trawler plaatjes  (gelezen 926993 keer)
Jan de Reus
Schipper
*****
Berichten: 613


Een Scheveninger en een steenbolkje vind je overal


Bekijk profiel WWW E-mail
« Antwoord #270 Gepost op: 14-02-2012, 20:55:39 »

Dirk,

Dat is leuk om te horen. Zo zie je maar, de wereld is maar klein. Ik heb goeie herinneringen aan m'n opa. Hij kon leuk vertellen over de visserij en als jongetje vond ik dat natuurlijk prachtig. Dat is een van de redenen waarom ik dit soort schilderijtjes maak. Hij vond overigens wel dat hij erg hard moest werken op de trawlers. Op de vleetloggers beviel hem beter, geloof ik.

Jan
Gelogd

t' Is een smul!     www.jandereus.nl
Jan de Reus
Schipper
*****
Berichten: 613


Een Scheveninger en een steenbolkje vind je overal


Bekijk profiel WWW E-mail
« Antwoord #271 Gepost op: 14-02-2012, 20:58:39 »

Nog een Engelse trawler: de GY48 Arsenal

De GY48 Arsenal is onder bouwnr 928 gebouwd bij Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor de rederij Consolidated Fisheries Ltd uit Grimsby.

Het schip is op 28 september 1957 te water gelaten en kwam in februari 1958 in de vaart.

Inhoud 744  bruto ton
Lengte: 185 ft (56,3 m)
Breedte: 32,5 ft (9,9 m)

Het schip beschikte over een oliegestookte stoommachine fabrikaat C D Holmes met een vermogen van 1400 ipk waarmee een max. snelheid van 13,5  knopen kon worden behaald. 

In 1975 is de Arsenal verkocht voor de sloop.


* GY48-Arsenal.jpg (141.1 KB, 860x596 - bekeken 1921 keer.)
Gelogd

t' Is een smul!     www.jandereus.nl
Post Boy
Schipper
*****
Berichten: 1317



Bekijk profiel
« Antwoord #272 Gepost op: 14-02-2012, 21:02:38 »

Jan.

Je opa is mijn zeevader nog geweest op de IJM 53 "Dirkje" in 1961.
Inderdaad een hele fijne man.

Ik ben een zoon van je opa,s broer Dirk, dus ik ben ook een Plug

Inderdaad een klein wereldje!!!! Cheesy Cheesy
Gelogd
Jan de Reus
Schipper
*****
Berichten: 613


Een Scheveninger en een steenbolkje vind je overal


Bekijk profiel WWW E-mail
« Antwoord #273 Gepost op: 14-02-2012, 21:06:17 »

Dirk,

Dan heb je mijn vader Leen misschien ook wel gekend. Die heeft ook op de Dirkje gevaren. Ik dacht samen met m'n opa.

Jan
Gelogd

t' Is een smul!     www.jandereus.nl
Jan de Reus
Schipper
*****
Berichten: 613


Een Scheveninger en een steenbolkje vind je overal


Bekijk profiel WWW E-mail
« Antwoord #274 Gepost op: 14-02-2012, 21:09:11 »

Nog ientje: de GY 718 Ross Revenge

De Ross Revenge is in 1960 gebouwd bij Seebeckwerft  Bremerhaven (Duitsland) al een uit een serie van drie schepen. Het schip werd gedoopt met de naam "RE1 Freyr" Op dat moment waren het de grootste trawlers van de wereld en zij beschikten o.m. over een dieselmotor van 2000 pk, een verstelbare schroef en een Vulcan vloeistof koppeling.  De Freyr and haar zusters "Vikingur" AK100 en "Sigurnur" IS33 gingen allen naar IJslandse visserijmaatschappijen.

Inhoud: 978 brt
Lengte: 217 ft (66,1m)

De Frey arriveerde in september 1963 in haar nieuwe thuishaven Grimsby na aankoop door Ross Fisheries. Ze kreeg de naam Ross Revenge en ontving het nummer GY 718. Na eind zeventiger jaar een paar jaar te zijn opgelegd werd het schip in 1979 ingezet voor reddings- en sleepwerk vanaf de kust van Cornwall. In september 1980 werd het schip wederom opgelegd. Vervolgens werd het schip aangekocht om te gaan dienen als zendschip voor Radio Caroline. In augustus 1983  werd begonnen met uitzendingen vanaf de Ross Revenge voor de kust van Engeland. Als gevolg van de hevige storm van oktober 1987 verloor het schip op 25 november van datzelfde jaar haar zendmast. Een nieuwe zendmast werd geïnstalleerd maar op 19 augustus 1989 werd de zender uit de lucht gehaald. Uiteindelijk vond in November 1990 de laatste uitzending vanaf het schip plaats.

Als gevolg van een storm uit het Noordoosten sloeg het schip los van haar ankers en werd door sleepboten in de haven van Dover gesleept. Na betaling van de bergingskosten werd het schip uit Dover gesleept en was daarna als drijvend museum te bezichtigen in verschillende havens in de monding van de Theems.

Jan


* GY718-Ross-Revenge.jpg (146.67 KB, 800x638 - bekeken 1889 keer.)
Gelogd

t' Is een smul!     www.jandereus.nl
Post Boy
Schipper
*****
Berichten: 1317



Bekijk profiel
« Antwoord #275 Gepost op: 14-02-2012, 21:11:49 »

Ken het mis hebben hoor Jan,maar volgens mij voer jouw vader er toen niet op.
Gelogd
Post Boy
Schipper
*****
Berichten: 1317



Bekijk profiel
« Antwoord #276 Gepost op: 14-02-2012, 21:14:59 »

Goh man.

Wat een mooie schilderstukken allemaal!!!!
Gelogd
Jan de Reus
Schipper
*****
Berichten: 613


Een Scheveninger en een steenbolkje vind je overal


Bekijk profiel WWW E-mail
« Antwoord #277 Gepost op: 14-02-2012, 21:35:28 »

Dirk,

Ik zal het nog eens navragen.

Zeg, als je interesse hebt in een schilderijtje van de Postboy laat het me weten.

Ik heb wel een goeie foto nodig.

Jan

Gelogd

t' Is een smul!     www.jandereus.nl
Jan de Reus
Schipper
*****
Berichten: 613


Een Scheveninger en een steenbolkje vind je overal


Bekijk profiel WWW E-mail
« Antwoord #278 Gepost op: 14-02-2012, 21:38:34 »

De leste voor vandaag: de H149 Kingston Jade

De H149 Kingston Jade is onder bouwnr 829 gebouwd bij Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor de rederij Kingston Steam Trawling Co Ltd. te Hull.

Het schip is op 28 oktober 1950 te water gelaten en kwam in februari 1951 in de vaart.

Inhoud 794  bruto ton
Lengte: 188,8 ft (57,5 m)
Breedte: 32,1 ft (9,8 m)

Het schip beschikte over een oliegestookte stoommachine fabrikaat C D Holmes met een vermogen van 1200 ipk waarmee een max. snelheid van 13,2  knopen kon worden behaald. 

In 1966 is het schip verkocht aan Hellyer Bros Ltd. te Hull.
In 1975 is de Kingston Jade verkocht voor de sloop.

Jan


* H149-Kingston-Jade.jpg (136.24 KB, 800x599 - bekeken 2251 keer.)
Gelogd

t' Is een smul!     www.jandereus.nl
Jan de Reus
Schipper
*****
Berichten: 613


Een Scheveninger en een steenbolkje vind je overal


Bekijk profiel WWW E-mail
« Antwoord #279 Gepost op: 17-02-2012, 17:53:46 »

Beste mensen,

Nogmaals de H59 maar nu met de naam Ross Trafalgar.

Jan


* H59-Ross-Trafalgar_2.jpg (140.23 KB, 800x583 - bekeken 2063 keer.)
Gelogd

t' Is een smul!     www.jandereus.nl
Jan de Reus
Schipper
*****
Berichten: 613


Een Scheveninger en een steenbolkje vind je overal


Bekijk profiel WWW E-mail
« Antwoord #280 Gepost op: 17-02-2012, 21:16:00 »

GY16 Edward East

Dit schip is als H161 Quantock in 1936 gebouwd voor rekening van Hudson Brothers bij de werf Cochranes in Engeland en was een zusterschip van de GY279 Daniel Quare.

Inhoud:  440  bruto ton
Lengte: 156 ft (47,5 m)
Breedte: ?

De H161 Quantock werd in 1946 omgedoopt in H105 Cape Barfleur en werd daarna in februari 1949 aangekocht door de rederij H. Croft Baker uit Grimsby. Het  schip werd hernoemd in GY16 Edward East.

In juli 1957 werd het schip verkocht aan rederij Dennis Roberts en kreeg de naam Ashanti.

In 1960 is het schip gesloopt in België.

Jan


* GY16-Edward-East.jpg (141.64 KB, 800x635 - bekeken 2215 keer.)
Gelogd

t' Is een smul!     www.jandereus.nl
Jan de Reus
Schipper
*****
Berichten: 613


Een Scheveninger en een steenbolkje vind je overal


Bekijk profiel WWW E-mail
« Antwoord #281 Gepost op: 23-02-2012, 20:50:08 »

Beste mensen,

Nogmaals een Engelse trawler. Deze keer de H209 Kirkella. Op dit forum staat ergens al een mooie foto van deze prachtige trawler welke ik gebruikt heb voor dit schilderij.

De H209 Kirkella is onder bouwnr 861 gebouwd bij Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor de rederij J. Marr & Son Ltd. te Hull.

Het schip is op 15 januari 1952 te water gelaten en kwam in maart datzelfde jaar in de vaart.

Inhoud 790  bruto ton
Lengte: 190,2 ft (58 m)
Breedte: 32,1 ft (9,8 m)

Het schip beschikte over een oliegestookte stoommachine fabrikaat C D Holmes met een vermogen van 1250 ipk waarmee een max. snelheid van 13,5  knopen kon worden behaald. 

In 1955 werd de Kirkella winnaar van de Silver Cod Trophy voor de grootste totale vangst van dat jaar. De Kirkella werd in 1959 verkocht aan Dinas Steam Trawling Co Ltd te Fleetwood. Vervolgens werd het schip in 1963 aangekocht door Boyd Line Ltd te Hull en kreeg de naam Arctic Galliard. I.v.m. het in de vaart komen van een nieuwe diepvries hektrawler met dezelfde naam werd het schip hernoemd  in Arctic Outlaw.

In 1974 is de Arctic Outlaw verkocht voor de sloop.

Mvg

Jan


* H209-Kirkella.jpg (144.04 KB, 800x631 - bekeken 2215 keer.)
« Laatste verandering: 23-02-2012, 20:53:30 door Jan de Reus » Gelogd

t' Is een smul!     www.jandereus.nl
Jan de Reus
Schipper
*****
Berichten: 613


Een Scheveninger en een steenbolkje vind je overal


Bekijk profiel WWW E-mail
« Antwoord #282 Gepost op: 23-02-2012, 20:51:58 »

Nogmaals de H209 Kirkella maar nu geschilderd vissende bij het invallen van de avond.

Jan


* H209-Kirkella_2.jpg (144.68 KB, 858x600 - bekeken 2230 keer.)
Gelogd

t' Is een smul!     www.jandereus.nl
Jan de Reus
Schipper
*****
Berichten: 613


Een Scheveninger en een steenbolkje vind je overal


Bekijk profiel WWW E-mail
« Antwoord #283 Gepost op: 25-02-2012, 14:17:40 »

Nogmaals een Engelse trawler. Dit keer de GY648 Vivaria.

De Vivaria is onder bouwnr 961 gebouwd bij de Engelse werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor de rederij Atlas Steamfishing Co Ltd uit Grimsby.

Deze fraaie driedekker stond bekend als de snelste trawler van Grimsby.

Het schip is op 12 mei 1960 te water gelaten en kwam in september datzelfde jaar in de vaart.

Inhoud 744  bruto ton
Lengte: 185 ft (56,3 m)
Breedte: 33,6 ft (10,2 m)
Het schip beschikte over een diesel  voorstuwing fabrikaat Mirrlees Bickerton & Day met een vermogen van 1800 pk waarmee een max. snelheid van 15 knopen kon worden behaald.

De Vivaria is in 1966 overgegaan naar Northern Trawlers Ltd uit Grimsby en vervolgens in 1971 naar Ross Trawlers Ltd uit Grimsby.

In 1979 is het schip verkocht voor de sloop.

Jan


* GY648-Vivaria.jpg (144.96 KB, 800x796 - bekeken 2293 keer.)
Gelogd

t' Is een smul!     www.jandereus.nl
Iggypop
Gast
« Antwoord #284 Gepost op: 25-02-2012, 21:26:30 »

Nogmaals de H209 Kirkella maar nu geschilderd vissende bij het invallen van de avond.

Jan

Geweldig mooi Jan.
Gelogd
Pagina's: 1 ... 15 16 17 18 [19] 20 21 22 23 ... 71 Omhoog Print 
« vorige volgende »
Ga naar:  


Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.4 | SMF © 2006, Simple Machines LLC Valid XHTML 1.0! Valid CSS!