Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
27-04-2024, 06:46:05
Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren
Nieuws: http://jolybit.nl De nieuwe trading hulp website is in de maak. U kunt hem wel al gebruiken.

+  Vraag en antwoord & Wie wat waar
|-+  Hoofdindex
| |-+  Wie wat waar
| | |-+  vervolg.. Mooie trawler plaatjes
« vorige volgende »
Pagina's: 1 ... 16 17 18 19 [20] 21 22 23 24 ... 71 Omlaag Print
Auteur Topic: vervolg.. Mooie trawler plaatjes  (gelezen 933011 keer)
J.H.
Schipper
*****
Berichten: 2212


Bekijk profiel
« Antwoord #285 Gepost op: 26-02-2012, 05:02:31 »

VL14-Margaretha.
getekend door Aat Hoogendijk


* VL-014-Margaretha_Aat_Hoogendijk.jpg (81.06 KB, 801x534 - bekeken 2341 keer.)
Gelogd
J.H.
Schipper
*****
Berichten: 2212


Bekijk profiel
« Antwoord #286 Gepost op: 26-02-2012, 05:05:36 »

VL-142-Voorwaarts.
Geschilderd door Ronald Rikxoort


* VL-142-Voorwaarts_Ronald_van_Rikxoort.jpg (68.22 KB, 801x534 - bekeken 2221 keer.)
Gelogd
Jan de Reus
Schipper
*****
Berichten: 617


Een Scheveninger en een steenbolkje vind je overal


Bekijk profiel WWW E-mail
« Antwoord #287 Gepost op: 26-02-2012, 14:07:58 »

Nogmaals een Engelse trawler dit keer de H161  Joseph Conrad.

De H161 Joseph Conrad is onder bouwnr 924 gebouwd bij de bekende Engelse werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor de rederij Newington Steam Trawling Co Ltd uit Hull.

Deze was de laatste stoomtrawler die voor Hull is gebouwd.

Het schip is op 27 augustus 1957 te water gelaten en kwam in januari 1958 in de vaart.

Inhoud 823  bruto ton
Lengte: 185,2 ft (56,4 m)
Breedte: 32,1 ft (9,8 m)

Het schip beschikte over een oliegestookte stoommachine fabrikaat C D Holmes met een vermogen van 1350 ipk waarmee een max. snelheid van 13,5  knopen kon worden behaald.

In 1972 werd de stoommachine vervangen door een Stork Werkspoor dieselmotor met een vermogen van 1500 pk.

In 1978 is het schip opgelegd en in 1980 is de Joseph Conrad verkocht voor de sloop.

Jan


* H161-Joseph-Conrad.jpg (143.11 KB, 800x632 - bekeken 2306 keer.)
Gelogd

t' Is een smul!     www.jandereus.nl
Jan de Reus
Schipper
*****
Berichten: 617


Een Scheveninger en een steenbolkje vind je overal


Bekijk profiel WWW E-mail
« Antwoord #288 Gepost op: 26-02-2012, 15:20:06 »

H320 Arctic Corsair

De H320 Arctic Corsair is onder bouwnr 959 gebouwd bij de werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor de rederij Boyd Line uit Hull.

Het schip is op 29 februari 1960 te water gelaten.

Inhoud 764 bruto ton
Lengte: 187,1 ft (57 m)
Breedte: 33,6 ft (10,2 m)

Het schip beschikte over een dieselmotor van het  fabrikaat Mirrlees Bickerton & Day met een vermogen van 1800 pk waarmee een max. snelheid van 15 knopen kon worden behaald.

De Arctic Corsair kwam op 14 september 1967 in aanvaring met de Olive tijdens dichte mist voor de kust van Duncansby Head (Schotland).  Om zinken te voorkomen is het schip op strand gezet.

In 1978 is het schip verbouwd om pelagisch te kunnen vissen.  In 1981 is het schip opgelegd in Hull en in 1985 wederom  ingezet voor de visserij. In 1988 is het schip hernoemd in Arctic Cavalier omdat een diepvries hektrawler onder de naam Arctic Corsair in de vaart kwam voor Boyd Line.

In 1993 is het schip verkocht aan de gemeente Hull en sinds 1999 als museumschip toegankelijk voor het publiek.

Jan


* H320-Arctic-Corsair.jpg (143.19 KB, 1000x791 - bekeken 2192 keer.)
Gelogd

t' Is een smul!     www.jandereus.nl
Jan de Reus
Schipper
*****
Berichten: 617


Een Scheveninger en een steenbolkje vind je overal


Bekijk profiel WWW E-mail
« Antwoord #289 Gepost op: 27-02-2012, 19:10:15 »

H178 St. Leger

De stoomtrawler H178 Saint Leger is onder bouwnr 835 gebouwd bij de Engelse werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor de rederij Thomas Hamling & Co Ltd uit Hull.

Het schip is op 9 maart 1951 te water gelaten .

Inhoud 794 bruto ton
Lengte: 188,8 ft ( 57,5 m)
Breedte: 32,2 ft ( 9,8 m)

Het schip beschikte over een oliegestookte ketel en de stoommachine was van het fabrikaat C.D. Holmes  met een vermogen van 1150 ipk waarmee een max. snelheid van 13,4 knopen kon worden behaald.

In 1975 is het schip verkocht voor de sloop.

Jan


* H178-St-Leger.jpg (143.44 KB, 800x586 - bekeken 2125 keer.)
Gelogd

t' Is een smul!     www.jandereus.nl
Jan de Reus
Schipper
*****
Berichten: 617


Een Scheveninger en een steenbolkje vind je overal


Bekijk profiel WWW E-mail
« Antwoord #290 Gepost op: 29-02-2012, 11:15:24 »

H128 Kingston Beryl

De H128 Kingston Beryl is onder bouwnr 934 gebouwd bij de bekende Engelse werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor de rederij Kingston Steam Trawling Co Ltd uit Hull.

Het schip is op 29 september 1958 te water gelaten en was de eerste Britse trawler met een variabele spoed propeller.

Inhoud 789 bruto ton
Lengte: 176,6 ft ( 53,8 m)
Breedte: 32,8 ft ( 10 m)

Het schip beschikte over een diesel motor van het fabrikaat Holmes/Werkspoor met een vermogen van 1450 pk waarmee een max. snelheid van 13,5 knopen kon worden behaald.

De Kingston Beryl is in 1966 verkocht aan Hellyer Brothers Ltd te Hull
In 1971 werd het schip de winnaar van de Hull Distant Water Challenge Shield (hoogste waarde aangevoerde vis).

In 1979 is het schip verkocht voor de sloop.


* H128-Kingston-Beryl.jpg (136.37 KB, 800x589 - bekeken 2135 keer.)
Gelogd

t' Is een smul!     www.jandereus.nl
Jan de Reus
Schipper
*****
Berichten: 617


Een Scheveninger en een steenbolkje vind je overal


Bekijk profiel WWW E-mail
« Antwoord #291 Gepost op: 29-02-2012, 21:41:58 »

Nog eentje van Engelse makelij: de H326 Kingston Amber

De H326 Kingston Amber is onder bouwnr 946 gebouwd bij de werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor de rederij Kingston Steam Trawling  Co Ltd uit Hull.

Het schip is op 28 september 1960 te water gelaten en had de reputatie als zijnde snelste zijtrawler van de Britse vloot.  Het schip zou een snelheid van 18 knopen hebben gehaald.

Inhoud 785 bruto ton
Lengte: 190 ft ( 57,9 m)
Breedte: 33,11 ft ( 10 m)

Het schip beschikte over een diesel motor van het fabrikaat Holmes/Werkspoor met een vermogen van 2000 pk.

De Kingston Amber is in 1966 verkocht aan Hellyer Brothers Ltd te Hull 
 In 1978 werd het schip opgelegd.

In 1979 is het schip verkocht voor de sloop.

Jan


* H326-Kingston-Amber.jpg (147.02 KB, 800x636 - bekeken 1943 keer.)
Gelogd

t' Is een smul!     www.jandereus.nl
Jan de Reus
Schipper
*****
Berichten: 617


Een Scheveninger en een steenbolkje vind je overal


Bekijk profiel WWW E-mail
« Antwoord #292 Gepost op: 01-03-2012, 20:43:29 »

Wederom een trawler van Engelse makelij, deze keer de GY246 Grimsby Town. Helaas heb ik maar weinig informatie over het schip zelf kunnen achterhalen.

De GY246 Grimsby Town is in 1953 gebouwd voor rekening van Consolidated Fisheries uit Grimsby bij de werf Cochranes te Selby (Engeland) en was een zusterschip van de GY282 Hull City.

Inhoud:  711 bruto ton
Lengte: 178 ft (47,5 m)
Breedte: ?


In 1975 is het schip gesloopt te Dublin.

Jan


* GY246-Grimsby-Town.jpg (144.69 KB, 800x630 - bekeken 2610 keer.)
Gelogd

t' Is een smul!     www.jandereus.nl
Jan de Reus
Schipper
*****
Berichten: 617


Een Scheveninger en een steenbolkje vind je overal


Bekijk profiel WWW E-mail
« Antwoord #293 Gepost op: 03-03-2012, 13:33:10 »

Nogmaals een trawler van Engelse bodem. Dit keer de H235 Stella Orion.

De H235 Stella Orion is onder bouwnr 1470  gebouwd bij de werf Cohrane & Sons te Selby UK) voor de rederij Charleson – Smith trawlers Ltd uit Hull.

Het schip is in 1962 in de vaart gekomen.

Inhoud 778 bruto ton
Lengte: 190,1 ft ( 58 m)
Breedte: 34,0 ft (10,3 m)

Het schip is in 1966 overgegaan naar de Ross groep en  hernoemd in H235 Ross Orion. 

In 1979 is het schip verkocht voor de sloop.


* H235-Stella-Orion.jpg (139.15 KB, 1000x799 - bekeken 2679 keer.)
Gelogd

t' Is een smul!     www.jandereus.nl
Jan de Reus
Schipper
*****
Berichten: 617


Een Scheveninger en een steenbolkje vind je overal


Bekijk profiel WWW E-mail
« Antwoord #294 Gepost op: 04-03-2012, 13:56:11 »

Deze keer een wat ander schilderij: een trawler in een zware storm.

Jan


* Storm.jpg (144.77 KB, 800x585 - bekeken 2621 keer.)
Gelogd

t' Is een smul!     www.jandereus.nl
Jan de Reus
Schipper
*****
Berichten: 617


Een Scheveninger en een steenbolkje vind je overal


Bekijk profiel WWW E-mail
« Antwoord #295 Gepost op: 10-03-2012, 13:18:29 »

Wederom een Engelse trawler. Deze keer de LO117 Samuel Hewett.

De stoomtrawler LO117 Samuel Hewett  is onder bouwnr 913 gebouwd bij de werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor de rederij Heward Trawlers Ltd uit Fleetwood.

Het schip is op 16 maart 1956 te water gelaten.

Inhoud 589 bruto ton
Lengte: 166,7 ft ( 50,8 m)
Breedte: 29,3 ft (8,9 m)

Het schip beschikte over een oliegestookte ketel en de stoommachine was van  fabrikaat  C.D. Holmes  met een vermogen van 925 ipk waarmee een max. snelheid van 12,5 knopen kon worden behaald.

In 1968 is het schip verkocht voor de sloop.

Jan


* LO87-Samuel-Hewett.jpg (142.16 KB, 800x642 - bekeken 2546 keer.)
« Laatste verandering: 10-03-2012, 17:21:25 door Jan de Reus » Gelogd

t' Is een smul!     www.jandereus.nl
Jan de Reus
Schipper
*****
Berichten: 617


Een Scheveninger en een steenbolkje vind je overal


Bekijk profiel WWW E-mail
« Antwoord #296 Gepost op: 13-03-2012, 22:12:18 »

Deze keer weer eens een schip van Nederlandse bodem: de stoomlogger VL80 Gesina

Deze stoomlogger is in 1903 gebouwd bij scheepswerf Gebr. Pot te Bolnes voor rekeningen van de Visscherij Maatschappij Rotterdam. ( Joost Pot)

De afmetingen van het schip waren:

Bruto tonnage:    183 brt.
Lengte:             34.20 m
Breedte:             6.56 m
Holte:                 3.39 m

De triple expansie stoommachine werd gebouwd door Machinefabriek Katendrecht en beschikte over een vermogen van 240 pk.

In 1910 kwam het schip onder directie van IJzermans & Co te Vlaardingen met dezelfde naam en hetzelfde nummer. In 1929 ging het schip vervolgens over naar onder de NV. Vlaardingsche Stoomvisscherij te Vlaardingen. Naam en nummer bleven ongewijzigd.

Op 5 december 1941 liep het schip de haven van IJmuiden binnen. Het was aangevallen door Engelse vliegtuigen. Zij beschoten het schip waarbij de schipper Freek van Loosen omkwam. De stoker en kok raakte zwaar gewond. Tot ongeveer 1943 werd de visserij uitgeoefend. Eind 1944 werd het schip terug gevonden in Antwerpen en vervoerde daarna voedsel voor de geallieerden vanuit Engelse havens naar Zeeland.

In 1947 kwam het schip weer in de vaart als VL 80 GESINA. In 1957 is het schip verkocht voor de sloop.

Jan


* VL80-Gesina.jpg (148.09 KB, 800x593 - bekeken 2272 keer.)
« Laatste verandering: 14-03-2012, 08:48:41 door Jan de Reus » Gelogd

t' Is een smul!     www.jandereus.nl
Jan de Reus
Schipper
*****
Berichten: 617


Een Scheveninger en een steenbolkje vind je overal


Bekijk profiel WWW E-mail
« Antwoord #297 Gepost op: 17-03-2012, 17:38:20 »

Nogmaals een grote Engelse trawler, dit keer de H116 Saint Dominic.

De H116 Saint Dominic is onder bouwnr 925 gebouwd bij de bekende Engelse werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor de bekende rederij Thomas Hamling & Co uit Hull.

De trawler stond bekend om haar markante schoorsteen.

Het schip is op 20 mei 1958 te water gelaten en kwam in oktober van datzelfde jaar in de vaart.

Inhoud 829  bruto ton
Lengte: 185 ft (56,3 m)
Breedte: 34,5 ft (10,5 m)

Het schip beschikte over een diesel elektrische voorstuwing welke bestond uit 3 dieselmotoren, fabrikaat Mirrlees Bickerton & Day met een vermogen van 3 x 760 pk en een elektromotor, fabrikaat Metropolitan Vickers Ltd .  Hiermee kon een max. snelheid van 13,5  knopen  worden behaald.

In 1979 is het schip verkocht voor de sloop.

Jan


* H116-St.-Dominic.jpg (135.39 KB, 800x634 - bekeken 2318 keer.)
Gelogd

t' Is een smul!     www.jandereus.nl
Jan de Reus
Schipper
*****
Berichten: 617


Een Scheveninger en een steenbolkje vind je overal


Bekijk profiel WWW E-mail
« Antwoord #298 Gepost op: 17-03-2012, 18:11:27 »

Deze keer geen schilderij maar een foto van SCH54 Franziska nog voor de verlenging. De foto is genomen bij binnenkomst in de haven van Scheveningen.

Jan


* SCH054-Franziska_150k.jpg (139.66 KB, 1018x702 - bekeken 2711 keer.)
Gelogd

t' Is een smul!     www.jandereus.nl
Jan de Reus
Schipper
*****
Berichten: 617


Een Scheveninger en een steenbolkje vind je overal


Bekijk profiel WWW E-mail
« Antwoord #299 Gepost op: 24-03-2012, 14:30:58 »

Nogmaals een Engelse trawler. Dit keer de GY661 Tokio.

Dit schip is in 1961 gebouwd voor rekening van Diamonds Steam Fishing Co. uit Grimsby bij de Engelse werf Goole shipbuilding & Repairing Co. Ltd te Goole  onder bouwnr. 525.  De Tokio was de eerste uit een rij van 4. De andere drie schepen waren de GY668 Hondo, GY689 Okino en GY691 Erimo.

Inhoud:  273  bruto ton
Lengte: 115 ft ( 35 m)
Breedte: ?

Het schip beschikte over een dieselmotor.

De Tokio is in 1982 verkocht aan de Engelse marine om te gaan dienen als doelschip en kreeg de toepasselijke naam Bullseye. In 2001 is het schip verkocht aan een particulier en kreeg toen weer de naam Tokio. De bedoeling was om het schip in oude staat terug te brengen maar dat is uiteindelijk niet gelukt en in 2006 is het schip alsnog gesloopt te Grimsby


* GY661-Tokio.jpg (141.42 KB, 1000x810 - bekeken 2303 keer.)
Gelogd

t' Is een smul!     www.jandereus.nl
Pagina's: 1 ... 16 17 18 19 [20] 21 22 23 24 ... 71 Omhoog Print 
« vorige volgende »
Ga naar:  


Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.4 | SMF © 2006, Simple Machines LLC Valid XHTML 1.0! Valid CSS!