Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
25-04-2024, 12:32:44
Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren
Nieuws: http://jolybit.nl De nieuwe trading hulp website is in de maak. U kunt hem wel al gebruiken.

+  Vraag en antwoord & Wie wat waar
|-+  Vraag en antwoord
| |-+  Vraag en antwoord
| | |-+  OPROEP! Aan alle vissers werkzaam tijdens de Tweede Wereldoorlog
« vorige volgende »
Pagina's: 1 2 3 [4] Omlaag Print
Auteur Topic: OPROEP! Aan alle vissers werkzaam tijdens de Tweede Wereldoorlog  (gelezen 46529 keer)
demarico
Gast
« Antwoord #45 Gepost op: 19-03-2010, 12:34:43 »

Hallo Wout ja ik denk dat ik hem gevonden heb,uw vader heb in de jaren
1920 dan ook op de Sch-308,,Jacobus Johannes'' gevaren van Red.J.J.
v.d. Zwan, Wout prettige dag verder
gr.Cor
Gelogd
Piet Es
Gast
« Antwoord #46 Gepost op: 20-03-2010, 16:50:43 »

Ik ben sinds enkele maanden niet meer op deze site en heb deze ook niet meer bezocht. Maar ik werd nu door Witkwast over iets benaderd, de reden dus van dit bezoek. Geheel bij toeval echter zag ik ook de hier voorliggende topic waarin men als SMG een oproep plaatste en vroeg naar reacties. Men stelde daarin onder meer het volgende

Er is er maar weinig bekend over de visserij in de Tweede Wereldoorlog. Bekend is wel dat de vissers werden gedwongen om met hun schepen in dienst van de Geallieerden of de Duitsers te werken.

Ter eerste begint hier al meteen de onduidelijkheid en een mate van gebrek aan kennis bij de vragenstellers want de stellingname is onzuiver en ze is maar ten dele waar. De Duitsers hebben voor zover mij bekend nooit vissers gedwongen om met schepen voor hen te varen. Het was wél zo dat men slechts beperkt kon kiezen: óf in Duitsland of in Frankrijk werken óf op een door de Duitsers gevorderd schip aanmonsteren voor patrouilles en vrachtvaart o.m. in Scandinavië. Nu kan men erover discussiëren of men dit 'kiezen' in feite ook niet 'half gedwongen' kan noemen. En logisch dat een visser dan liever naar zee ging dan ergens loopgraven aanleggen of in een fabriek werken maar nogmaals, hij werd, naar de letter, niet gedwongen. Voor mij staat in elk geval vast dat een instelling die iets wil onderzoeken, zelf moet beginnen met een volkomen juiste en correcte formulering van datgene wat men te weten wil komen. En het woord 'gedwongen' is door hen niet juist en correct gebruikt.

Ten tweede zit er aan het geheel nog een pikant kantje waarmee wellicht niet iedereen geconfronteerd wil worden en niet gelukkig zal zijn. Er zijn in de oorlog namelijk wel degelijk óok vissers/vrijwilligers geweest die voor de Duitsers zijn gaan varen en er zijn er zelfs die door de Duitsers zijn opgeleid voor spionnagewerkzaamheden op zee. Wil men nu de geschiedenis over vissers in WO II onderzoeken dan moet ook dit bovenkomen maar men moet zich voorts afvragen of bepaalde families op een dergelijke zwarte bladzijde uit hun familiegeschiedenis wel zitten te wachten. Al met al denk ik dat de initiatiefnemers met het één, ook het ander zullen moeten bovenhalen. En het is dan maar de vraag of deze SMG, wil ze geloofwaardig blijven, dit zal aandurven. De waarheid kan voor sommigen pijnlijk zijn, maar het weglaten van gegevens in een onderzoek is historisch absoluut onaanvaardbaar. Tot slot, ik neem hier alleen maar een standpunt in en ga niet in discussie met wie dan ook. Die periode ligt achter mij. Met groet,

Piet Spaans
historisch publicist en auteur
 

« Laatste verandering: 21-03-2010, 00:42:08 door Piet Es » Gelogd
De spienet
Gast
« Antwoord #47 Gepost op: 20-03-2010, 16:57:20 »

welkom terug piet ik lees je berichten we dwz onze ouders werden inderdaad gedwongen  blij dat je terug ben groet van henk de spienet
Gelogd
Metser
Gast
« Antwoord #48 Gepost op: 20-03-2010, 19:29:09 »


En het woord 'gedwongen' is door hen niet juist en correct gebruikt.



"Je geld of je leven". (oftewel sail or jail)

Als je dan voor je leven kiest, dan is het afgeven van je geld geen dwang.

Tja.
« Laatste verandering: 26-03-2010, 16:39:58 door Metser » Gelogd
De spienet
Gast
« Antwoord #49 Gepost op: 20-03-2010, 20:38:20 »

metsertje toch eerbied
Gelogd
Metser
Gast
« Antwoord #50 Gepost op: 20-03-2010, 22:28:10 »

Nu kan men erover discussiëren of men dit 'kiezen' in feite ook niet 'half gedwongen' kan noemen.

Henk, je zit op het verkeerde spoor met eerbied.

Het was mijn bedoeling een begin te maken met deze discussie. Zie ook de VARA uitzending "Kamp Duindorp". Er hebben heel wat Scheveningers vastgezeten terwijl ze hetzelfde deden wat anderen onder de Arbeitseinsatz deden.

Oorlog heeft zo z'n vreemde kanten. Zo ken ik een verhaal van 2 Scheveningse broers. De een zat bij de Marine in Engeland (hij ontvluchtte in mei 1940 vanuit Den Helder), de ander vaarde (gedwongen?) op een Nederlands vrachtschip onder Duitse vlag. Dit schip werd in Het Kanaal door een MTB onder vuur genomen; de ene broer beschoot de andere. Zonder dat zij dat van elkaar wisten, dat wel. Toch wel bizar.



Gelogd
De spienet
Gast
« Antwoord #51 Gepost op: 21-03-2010, 10:10:59 »

dat wel natuurlijk
Gelogd
Hans
Global Moderator
Schipper
*****
Berichten: 995


Morgen is alles anders.


Bekijk profiel
« Antwoord #52 Gepost op: 24-03-2010, 11:33:48 »

Hallo Piet Es, fijn dat u ons weer bezoekt.
Even voor de duidelijkheid, ik heb het artikel niet geschreven maar wel op verzoek geplaatst.
Gelogd

www.snuffelbeurs.nl is helemaal te gek
Metser
Gast
« Antwoord #53 Gepost op: 30-03-2010, 23:29:49 »

Bekend is wel dat de vissers werden gedwongen om met hun schepen in dienst van de Geallieerden of de Duitsers te werken.

Ik zocht de dialoog met de SMG omdat de gewraakte passage op hun site niet voorkomt.

http://www.stichting-smg.nl/projecten/vissers/index.htm

Het blijkt dat zij de oproep via verschillende instanties hebben verspreid en onduidelijk is van wie deze zin afkomstig is.

Dit terzijde, ik las tevens het volgende.

De waarheid kan voor sommigen pijnlijk zijn, maar het weglaten van gegevens in een onderzoek is historisch absoluut onaanvaardbaar.

En dan valt je klus open. Want de heer Es verwijderde op 16 april 2007 het volgende op de Wikipedia topic Jan Pronk als zijnde ”ongepast”

Pronk was jarenlang een stevig drinker. Nadat hij tijdens zijn ministerschap in het kabinet Den-Uyl onder invloed tegen een verkeerszuil was aangereden, werd de regel ingevoerd dat bewindslieden zich laten vervoeren. Op 7 mei 1984 zwoer Pronk het gebruik van alcoholhoudende dranken af.

Tja, wat is nu kwalijker; een steviger drinker zijn (of geweest zijn) of met de vijand heulen?
« Laatste verandering: 30-03-2010, 23:40:22 door Metser » Gelogd
Pagina's: 1 2 3 [4] Omhoog Print 
« vorige volgende »
Ga naar:  


Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.4 | SMF © 2006, Simple Machines LLC Valid XHTML 1.0! Valid CSS!