Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
19-04-2024, 03:51:34
Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren
Nieuws: http://jolybit.nl De nieuwe trading hulp website is in de maak. U kunt hem wel al gebruiken.

+  Vraag en antwoord & Wie wat waar
|-+  Vraag en antwoord
| |-+  Vraag en antwoord
| | |-+  OPROEP! Aan alle vissers werkzaam tijdens de Tweede Wereldoorlog
« vorige volgende »
Pagina's: 1 2 [3] 4 Omlaag Print
Auteur Topic: OPROEP! Aan alle vissers werkzaam tijdens de Tweede Wereldoorlog  (gelezen 46512 keer)
vink
Gast
« Antwoord #30 Gepost op: 25-01-2010, 14:51:24 »

nou ik wel in 1952 rv
Gelogd
poon
Gast
« Antwoord #31 Gepost op: 25-01-2010, 16:10:22 »

ik ging in 1958  varen maar ik had geen arbeidtskaart nodig ook in de bankastr
Gelogd
zier
Schipper
*****
Berichten: 3619


wie de mens leerd kenne, leerd de dieren waardeere


Bekijk profiel
« Antwoord #32 Gepost op: 25-01-2010, 16:28:04 »

gerard je diploma kreeg je tog aan het einde van een leerjaar ,en dat was voor de groote vacantie ik denk in juni .
in maart dat was een paasrapport een tussen rapport net als met de kerst.
ik was toen 14 en 5 maanden,maar ik kreeg me'n monsterboekje pas 11 september,ik had wel een machtiging van me'n vader en die is van 1 mei.
waar dat monsterboekje gehaald is mijn god ik zou het niet weten en ik denk dat dat me niets intereseerde ik voer en ik had me'n doel berijkt,ook al stond ik met het 2de schot te janken achter de winch.
zier
Gelogd
GerardKnoester
Gast
« Antwoord #33 Gepost op: 25-01-2010, 16:40:37 »

Zier,ik heb 2 Jaar Ambachtschool gezeten,Van Maart ,46 tot Maart ,48.
Gerard.
Gelogd
zier
Schipper
*****
Berichten: 3619


wie de mens leerd kenne, leerd de dieren waardeere


Bekijk profiel
« Antwoord #34 Gepost op: 25-01-2010, 16:56:57 »

o dat kan ,ik van sept. '51 tot maart '53.
zier
Gelogd
vreemdeling
Schipper
*****
Berichten: 1860


Bekijk profiel
« Antwoord #35 Gepost op: 26-01-2010, 11:31:37 »


Ik ben erg benieuwd of er nog positieve reacties zijn binnengekomen op de
oproep van SMG i.p.v. uitwisseling van gegevens uit monsterboekjes .

Misschien was het ook wel mijn fout om reactie te geven m.b.t. geopperde leeftijd in een der reacties.

Vreemdeling
Gelogd
Rinus.N
Global Moderator
Schipper
*****
Berichten: 2786


SCH 84 voortvaren


Bekijk profiel E-mail
« Antwoord #36 Gepost op: 26-01-2010, 11:34:09 »

je hebt helemaal gelijk vreemdeling
 de vraag stelling is wat onder gesneeuwt
Gelogd

Eens gevaren  Altijd Gevaren
http://www.scheveningen-haven.nl/
leen/spaans/
Schipper
*****
Berichten: 183


Bekijk profiel
« Antwoord #37 Gepost op: 26-01-2010, 17:20:14 »

Ik heb mijn monsterboekje ook in de Bankastraat bij de waterschout af moeten halen en dat was in 1955, dus het kan best zijn dat het op meerdere adressen werd afgegeven. Wat betreft de oproep van het SMG vind ik het helemaal niet verkeerd om de verhalen een keer vast te leggen, er zijn natuurlijk ook veel verhalen over die tijd overgeleverd aan de kinderen en al zal het historisch misschien niet meer helemaal kloppen het zal in het algemeen toch wel een forse portie waarheid bevatten. Ik weet dat mijn schoonvader Arie Kuijper door de moffen gedwongen te werk werd gesteld in Frankrijk te St. Malo en op een sleepboot als matroos dienst deed met nog enige visserlui oa. ene schipper Van Leeuwen uit Katwijk afkomstig die zelf in die tijd eigenaar van een logger was. Mijn schoonvader heeft helaas de oorlog niet overleefd, Hij overleed in Maart 1945 in duitse gevangenschap in Tübingen. Hij was veroordeeld omdat hij samen met een ander bemanningslid  olie van de moffen had gestolen en doorverkocht aan de Franse verzetsbeweging, helaas werd hij verraden door een andere nederlander en dat werd dus zijn noodlot.  Dit soort verhalen behoort toch ook bij de historie van Scheveningse vissers zoals hijzelf ook was. Hij woonde toen met zijn vrouw en kinderen in de Menninckstraat en werden geëvacueerd naar Elshout bij Drunen in Brabant. Gr. Leen.
Gelogd
Zeester
Gast
« Antwoord #38 Gepost op: 26-01-2010, 17:47:18 »

Leen even over die Schipper van Leeuwen was Schippereigenaar.
heeft na de oorlog de KW227 ''Karel Doorman'' gehad,en heeft daar een keer de haringrace mee gewonnen ik weet niet precies welk jaar dat was ik dacht nog voor 1950,die Logger is later verkocht naar Scheveningen ik meen SCH105''Prins Bernhard'' weet niet zeker .

         Groetjes Willem.
Gelogd
leen/spaans/
Schipper
*****
Berichten: 183


Bekijk profiel
« Antwoord #39 Gepost op: 26-01-2010, 18:05:35 »

Ik weet dat van Leeuwen wel de oorlog overleefd heeft, hij heeft in de oorlog in Frankfurt gevangen gezeten. Ik ben in de zeventiger jaren nog een keer met mijn vrouw en schoonmoeder, Nel Cramer, bij hem op visite geweest in de gemeente Halsteren nabij Bergen op Zoom om wat meer aan de weet te komen over de toedracht van het gebeurde in St. Malo maar hij wilde niet veel kwijt betreffende zijn eigen rol. gr. Leen.
Gelogd
Rinus.N
Global Moderator
Schipper
*****
Berichten: 2786


SCH 84 voortvaren


Bekijk profiel E-mail
« Antwoord #40 Gepost op: 31-01-2010, 12:38:42 »

leuk filmpje heeft met het oorlog gebeuren temaken
http://www.archive.org/details/spaarndam-1944
Gelogd

Eens gevaren  Altijd Gevaren
http://www.scheveningen-haven.nl/
Verheij
Gast
« Antwoord #41 Gepost op: 19-02-2010, 15:46:01 »

mijn vader willem verheij heb in de oorlog gevaren op de sch 106 de rocus in 1943 heeft hij een ongeluk gehad bij het uitvaren in ijmuiden de schipper was ouwe willem rog  de vader van de kapitein het kerkschip de hoop  bij dwt ongeluk heeft hij zijn rechter arm gebroken de bovenkant was verbrijzeld hij heb bijna 30 jaar met deze schipper gevaren  de arm is nooit meer genezen zelf heb ik monteur geweest op de guus de 399 met als schipper karel klein een klein verhaal   de groeten van a w verheheij
Gelogd
demarico
Gast
« Antwoord #42 Gepost op: 23-02-2010, 13:08:40 »

Terug naar antwoord 41
Hallo Verheij uw vader heb in de oorlog gevaren op de Sch-106,,Rochus''
heb in 1943 een ongeluk gehad de schipper was de vader van Willem F.Rog
gewezen Kapitein van het kerkschip,,De Hoop'',ik vind die Schipper niet op
de Sch-106 maar op de Sch-161,,Arie v/d Zwan'' welke in Oct.1945 is vergaan
waarbij de gehele bemanning is gebleven,uw vader heeft 30 jaar met deze
schipper (oude Willem F.Rog) gevaren was dat van Schev.kan wezen dat
ik het verkeerd leest omdat het zo kort berichtje is,prettige dag verder
gr.Cor

Gelogd
Verheij
Gast
« Antwoord #43 Gepost op: 18-03-2010, 15:31:46 »

in de oorlog heb mijn vader op de rocus gevaren de sch 106  voor de oorlog op sch 120         en op sch 118 maar de schipper was de vader van w.f.rog van het kerk schip   wij  hadden ook een bij naam  mijn moeder was een dochter van wout van de crocus  de achter naam was spaans  dus misschien heb je hier wat aan  de groeten van wout de croces
Gelogd
Verheij
Gast
« Antwoord #44 Gepost op: 18-03-2010, 15:39:42 »

mijn vader heb nog mee ge weest om te kijken naar waar de sch161 gebleven is  want als hij beter was geworden was het de bedoeling dat hij weer ging varen als stuurman op de sch 118 maar dat is meer gelukt om dat hij blijvend invalide is gebleven  zelf heb ik als monteur gevaren op guus late nog op sch 314 bij willem pronk  daarna naar de custer   bij w.h.muller en co degroeten
Gelogd
Pagina's: 1 2 [3] 4 Omhoog Print 
« vorige volgende »
Ga naar:  


Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.4 | SMF © 2006, Simple Machines LLC Valid XHTML 1.0! Valid CSS!