Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
28-03-2024, 15:13:52
Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren
Nieuws: Nieuwe leden moeten helaas wachten tot dat de webmaster ze accepteert. Er is veel kaf onder het koren. Het beste kunt u na registratie ons nog even een e-mail sturen jolydesign@ziggo.nl.

+  Vraag en antwoord & Wie wat waar
|-+  Vraag en antwoord
| |-+  Vraag en antwoord
| | |-+  OPROEP! Aan alle vissers werkzaam tijdens de Tweede Wereldoorlog
« vorige volgende »
Pagina's: [1] 2 3 4 Omlaag Print
Auteur Topic: OPROEP! Aan alle vissers werkzaam tijdens de Tweede Wereldoorlog  (gelezen 46382 keer)
Hans
Global Moderator
Schipper
*****
Berichten: 995


Morgen is alles anders.


Bekijk profiel
« Gepost op: 19-01-2010, 20:28:18 »

!Stichting Mondelinge Geschiedenisprojecten (SMG) op zoek naar: Persoonlijke
herinneringen en ervaringen van vissers uit WO II.
Er is er maar weinig bekend over de visserij in de Tweede Wereldoorlog. Bekend is wel dat de vissers
werden gedwongen om met hun schepen in dienst van de Geallieerden of de Duitsers te werken.
Maar hoe werd dit door de vissers ervaren. Wat maakten zij mee aan boord en hoe ging het
thuisfront hiermee om?
SMG is opgericht om mondelinge geschiedenisprojecten uit te voeren, omdat deze een belangrijke
aanvulling zijn op de al bekende historische bronnen. Samen met Visserijmusea en Stadsarchieven,
in Den Haag en Scheveningen zijn dit Muzee Scheveningen en het Haags Gemeentearchief, wil
SMG verhalen van oud-vissers vastleggen, doorgeven en bewaren voor de toekomst. Deze
ooggetuigenverslagen worden vastgelegd op dvd en kunnen worden gebruikt voor bijvoorbeeld
onderzoek en documentaires, voor tentoonstellingen en schoolprojecten.
Voor het project ‘Vissers in de Tweede
Wereldoorlog’ zijn wij op zoek naar:
• Oud-vissers;
• Partners van oud-vissers;
• Kinderen van oud-vissers;
• Mensen die destijds werkten aan boord
van vissersschepen.
Wat houdt het in:
• De bereidheid éénmalig een cameraman
en een interviewer te ontvangen;
• De bereidheid uw verhaal te vertellen voor
de camera, eventueel toegelicht met
documenten en foto’s.
Om het project te kunnen realiseren zullen SMG en de betrokken
Visserijmusea en Stadsarchieven zich inzetten voor het verwerven van
subsidies en sponsors.
Belangstelling?
Geïnteresseerden kunnen contact opnemen met:
Muzee Scheveningen, Paul de Kievit, 070 350 08 30, p.dekievit@muzee.nl, www.muzee.nl
Haags Gemeentearchief, Jan Van Wandelen, 070 353 70 26, j.vanwandelen@hga.denhaag.nl,
www.gemeentearchief.denhaag.nl
Stichting Mondelinge Geschiedenisprojecten, Kees Plaisier, 06 290 11 009, info@stichting-smg.nl,
www.stichting-smg.nl
Gelogd

www.snuffelbeurs.nl is helemaal te gek
B@rtW.
Schipper
*****
Berichten: 771


SUPERIOR-TRADER


Bekijk profiel
« Antwoord #1 Gepost op: 20-01-2010, 00:33:21 »

 Hallo Hans,
Helaas moet ik toch een kritische noot plaatsen bij dit onderwerp op het verzoek om nog enige ervaring en of betrokkenheid omtrent de visserij als visser en of familielid van een visser in de tweede wereldoorlog alsnog naar de Stichting Mondeling Geschiedenisprojecten (SMG) af te geven.
Wanneer deze vraagsteling had plaatsgevonden rond de jaren tachtig van de vorige eeuw had de uitkomst een duidelijk resultaat kunnen opleveren.
Voorzover ik ooit begrepen heb, voelde de meeste vissers ondanks dat ze hun werk in de oorlogsjaren met veel gevaar deden om thuis brood op de plank te hebben er weinig voor na deze periode er ruim en makkelijk over te spreken.
Vaak hoorden men meningen over deze vissers als zijnde landverraders.
Zeker nu, zeventig jaar na aanvang van de WOII zullen er nog maar weinigen zijn gezien de ouderdom des persoons die aanspreekbaar hun realisme  over de periode 40/45 kunnen uiteenzetten.
Stel nu dat het jongste bemanninglid aan boord een twaalfjarige was dan zou dat betekenen dat deze persoon nu rond de tweeentachtig moet zijn en alle ouderen vissers en aanverwanten voor zover nog in leven een nog hogere leeftijd moeten bezitten.
Met alle respect voor de oudere, moet ik concluderen de SMG zich voor dit projekt veel te laat van de juiste en duidelijkste kennis wil laten voorzien.
« Laatste verandering: 20-01-2010, 01:10:54 door B@rtW. » Gelogd

Zoekt en gij zult vinden!
vreemdeling
Schipper
*****
Berichten: 1860


Bekijk profiel
« Antwoord #2 Gepost op: 20-01-2010, 19:19:48 »

BartW,
Ik ben het volkomen met je eens.
De personen die ik gekend heb ( niet alleen familie leden ), welke in Wo 2 gevaren hebben, in Engeland zowel in Nederland, zijn helaas allen gestorven.
In denk dat rond 1940 pas met je pas op 14 jarige leeftijd aan het werk mocht gaan..
Ik ben zelf van 1929.

Gr.
Vreemdeling
Gelogd
De spienet
Gast
« Antwoord #3 Gepost op: 21-01-2010, 08:50:11 »

ze keken niet zo mijn persoontje zat al met 12 jaar op zee
Gelogd
vreemdeling
Schipper
*****
Berichten: 1860


Bekijk profiel
« Antwoord #4 Gepost op: 21-01-2010, 14:04:00 »

zeker als prenter
vreemdeling
Gelogd
mink
Gast
« Antwoord #5 Gepost op: 21-01-2010, 15:30:59 »

Ik ben het eens met de opmerkingen dat het aan de late kant is maar naar mijn mening zeker nog niet te laat. In het Uiterjoon en Thuishaven zitten zeker nog vissers en vissersvrouwen die de tweede wereldoorlog daadwerkelijk hebben meegemaakt. Mijn moeder is 94 en is in juni 1938 getrouwd. Ze heeft dus deze periode bewust en als volwassen meegemaakt. Daarbij heeft deze leeftijdsgroep als geen ander de gevolgen van de eerste wereldoorlog ondervonden en was de dreiging van een nieuwe oorlog bij hun sterk aanwezig. ook dat zijn belevenissen die zeker bewaard dienen te worden, al zijn het er maar enkele die dat nog kunnen vertellen. Beter laat dan nooit.

gr

Mink
Gelogd
De spienet
Gast
« Antwoord #6 Gepost op: 21-01-2010, 17:48:50 »

nee cor als afhouwer
Gelogd
zier
Schipper
*****
Berichten: 3619


wie de mens leerd kenne, leerd de dieren waardeere


Bekijk profiel
« Antwoord #7 Gepost op: 21-01-2010, 17:56:48 »

wat voor jaar was dat spienet.??
zier
Gelogd
De spienet
Gast
« Antwoord #8 Gepost op: 21-01-2010, 19:20:32 »

1948 zier dus niet in de oorlog maar dat was mijn antwoord niet het ging over hoe oud je moest zijn ik was de oudste van elf  en kreeg dispensatie groet van henk
Gelogd
zier
Schipper
*****
Berichten: 3619


wie de mens leerd kenne, leerd de dieren waardeere


Bekijk profiel
« Antwoord #9 Gepost op: 21-01-2010, 20:32:55 »

48 zou kenne,dat weet ik niet ,maar in '53 was het al 15 jaar ,want ik ben in '53 in maart gaan varen en in sept. kreeg ik me'n monsterboekje pas.
zier
Gelogd
De spienet
Gast
« Antwoord #10 Gepost op: 21-01-2010, 21:25:17 »

IK VOER ZONDER MONSTER BOEKJE ZIER WANT TOEN WE OVER STOOMT WERDEN MET DE35 KREEG IK NIKS VAN DE VERZEKERING DAT WAS IN 1950 NOVEMBER TOEN WAS IK 14 EEN JAAR DAARNA KREEG IK MIJN MONSTERBOEKJE EN BEN IK NAAR ROTTERDAM GEGAAN OP DE KOOPVAARDIJ
Gelogd
Maart
Schipper
*****
Berichten: 753


mijn worstelaers staen in de zije


Bekijk profiel
« Antwoord #11 Gepost op: 22-01-2010, 09:51:39 »

Zier ik ben in 1964 gaan varen toen was ik pas 14 geworden met monsterbookje op sch89 ik kon gieniens over de verschansing kikke

gr Maart
Gelogd
zier
Schipper
*****
Berichten: 3619


wie de mens leerd kenne, leerd de dieren waardeere


Bekijk profiel
« Antwoord #12 Gepost op: 22-01-2010, 11:22:11 »

ja ik heb ook van maart tot sept. zonder monsterboekje gevaren ,moet je nu doen krijg je bedeen alle straffen die der bestaan,mits je hollander ben ,as je buitenlander ben krijg je een aai over je kop.
wat die leerplicht betreft:ik kreeg toen met het paasrapport een brief mee en daar stond in dat ik maar beter kon gaan varen want ik zat enkeld maar loggers te tekenen,en 3 dagen later kwam me vader binnen kon ik bedeen mee want ze voeren zonder afhouder.
en eigenlijk nooit van problemen gehoord van de school inspectie alleen kreeg nog geen monsterboekje.
zier
Gelogd
G.Z.V.
Schipper
*****
Berichten: 517


Een "Eilander" blijf je voor altijd.


Bekijk profiel E-mail
« Antwoord #13 Gepost op: 22-01-2010, 17:06:55 »

        Ook ik kreeg mijn monsterboekje pas na een teelt ongemonsterd varen,
                                         nadat ik 15 jaar geworden was.
                                                                 gzv


* Monsterboekje.jpg (173.52 KB, 1116x779 - bekeken 1965 keer.)
Gelogd

IVMVEBWL
garrent
Opper-stuurman
****
Berichten: 140


Bekijk profiel
« Antwoord #14 Gepost op: 22-01-2010, 18:33:58 »

Wil je hiervan een kopie sturen naar het college en dat ze goed lezen welke gemeente er in het monsterboekje staat.  Karel
Gelogd
Pagina's: [1] 2 3 4 Omhoog Print 
« vorige volgende »
Ga naar:  


Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.4 | SMF © 2006, Simple Machines LLC Valid XHTML 1.0! Valid CSS!