Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
29-03-2024, 01:58:49
Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren
Nieuws: http://jolybit.nl De nieuwe trading hulp website is in de maak. U kunt hem wel al gebruiken.

+  Vraag en antwoord & Wie wat waar
|-+  Historie
| |-+  Portret Foto's
| | |-+  portret Spaans/Verheij
« vorige volgende »
Pagina's: 1 [2] Omlaag Print
Auteur Topic: portret Spaans/Verheij  (gelezen 33343 keer)
Estherc
Gast
« Antwoord #15 Gepost op: 14-11-2010, 17:35:49 »

Tot ziens in mooi Alkmaar, groetjes Esther.
Gelogd
Wi-spa
Gast
« Antwoord #16 Gepost op: 12-02-2011, 22:33:11 »

Hallo Ester

Met mijn jongere broer Leen heb je al contact gehad las ik. Leuk om te lezen dat er nog verre familie op Scheveningen-Nu zit, met herinneringen aan vroeger. Jij bent dus, begreep ik, een dochter van Sientje, een nicht van mijn moeder. Wij zijn ooit, in de tijd dat ik nog verkering had met mijn huidige vrouw, in IJmuiden op bezoek geweest. Je vader, Klaar, werkte toen bij de Hoogovens. Zeker weten doe ik het niet, maar ik dacht dat hij voor zijn trouwen in de Ooststraat, in Scheveningen, had gewoond. Maar er waren zoveel families Pronk op Scheveningen dat ik de tel ben kwijt geraakt. De moeder van mijn vader heette bijvoorbeeld Pronk maar ook in de familie van mijn vrouw komt die naam voor. Ik las dat je moeder nog leeft, zij is wat ouder dan ik ben. In april dit jaar wordt ik 79. Doe je moeder de groeten van ons. Wij wonen nu in Raalte (Ov), een beetje ver weg van Scheveningen. Mijn vrouw is kortgeleden nog wel in het Schevenings Museum geweest, daar zijn we nog steeds donateur van.

De beschadigde foto van de familie Verheij heb ik ooit eens van Leen gekregen en toen gekopieerd. De kopie heb ik toen uitvergroot en geretoucheerd, dat ging toen nog met de hand en met retoucheerlak. Tegenwoordig zou ik daar Photoshop voor gebruiken. De geroucheerde foto stuur ik hierbij mee. Helaas heb ik van de familie van mijn moeders kant alleen die ene foto. Riekie, de dochter van mijn tante Jaan, schijnt wel foto's te hebben, maar door onze verhuizing naar Overijssel is het er nooit van gekomen om haar te bezoeken. Als jij, of je moeder, nog een gave foto hebben houd ik me aanbevolen voor een kopie daarvan. Ik hoop dat de foto
wordt meegestuurd, met "bekijken" zie ik niet dat dat zo is.

Laat eens wat van je weten.

Hartelijke groeten van ons

Wim Spaans en Annie Spaans-Kuijper   

   


* index_wsp.jpg (21.34 KB, 800x640 - bekeken 2002 keer.)
« Laatste verandering: 13-02-2011, 11:26:57 door Rinus.N » Gelogd
dicky
Gast
« Antwoord #17 Gepost op: 12-02-2011, 22:48:01 »

Leuk Wim,de foto kende ik al...de jongeman met sigaret in zijn hand,is mijn opa Daniel Verheij
heb je enig idee hoe oud deze foto is?

Groetjes Dicky
Gelogd
Wi-spa
Gast
« Antwoord #18 Gepost op: 13-02-2011, 21:54:53 »

Hallo Dicky

Die foto moet gemaakt zijn toen mijn moeder nog niet was getrouwd. Zij
trouwde op 3 juni 1931 (op 30 april 1932 ben ik geboren). Naast mijn moeder
(de man met de sigaret) staat volgens mij niet jouw opa, mijn oom Daan, maar haar broer Arie, hij is namelijk de tweelingbroer van mijn tante Rika, rechts op de foto. Rechts op de foto staat dan Daan, jouw Opa dus. Daan was, voorzover mij bekend, de jongste van het gezin Verheij. Ik kan mij vergissen, want ik weet niet precies wanneer jouw opa is geboren. De foto moet ongeveer rond 1930 zijn gemaakt. Hoe oud was jouw opa toen? Mijn tante Jaan Roos staat er helaas niet bij, waarschijnlijk omdat zij toen al getrouwd was met mijn oom, Jan Roos. Op de trouwfoto van mijn ouders staan twee bruidsmeisjes, volgens mij Toos en Sientje Roos, kinderen van mijn tante Jaan.

Hartelijke groeten van ons

Wim en Annie Spaans
   


* Pa-Ma_trouwfoto.jpg (134.56 KB, 475x768 - bekeken 1652 keer.)
Gelogd
dicky
Gast
« Antwoord #19 Gepost op: 13-02-2011, 22:45:01 »

Hallo Wim,
Mijn opa zal ongeveer in 1895 geboren zijn...op die foto schat ik hem hooguit 18 jaar of jonger
op de foto is hij net zo groot als tante Rika...heb altijd gehoordt dat mijn opa er een van een tweeling was
maar kan er helemaal naast zitten...moet zeggen dat ik wel vind dat hij erg op mijn opa lijkt
ik hoor het nog wel.
Groetjes Dicky.
Gelogd
Wi-spa
Gast
« Antwoord #20 Gepost op: 13-02-2011, 23:14:54 »

Hallo Dickey

Waar het misverstand zit weet ik ook zo ook niet, maar als jouw opa van
1895 is zou hij 11 jaar ouder zijn dan mijn moeder, zij is n.l. geboren op 7 maart 1906. Op de foto ziet mijn moeder er uit als het oudste kind Verheij.
De andere kinderen zijn jonger. Mijn oom Arie is getrouwd met Femke de Boer, afkomstig uit Urk. Na de oorlog is hij met zijn gezin verhuisd naar Urk.
In de oorlog werkte hij als havenarbeider voor de Organisation Tod in Noorwegen, samen met mijn vader. Mijn tante Fem woonde destijds in het slop van Maarten van Sukkeren op het Marcelisplein.

Jammer dat er nog zo weinig familieleden in leven zijn die meer duidelijkheid kunnen verschaffen over e.e.a. In mijn herinnering was oom Daan de jongste
zoon, maar nogmaals ik kan er best naast zitten. Rest dan nog de vraag, waar staat de 11 jaar oudere broer van mijn moeder dan op de foto?

Hartelijke groeten

Wim en Annie Spaans
Gelogd
dicky
Gast
« Antwoord #21 Gepost op: 14-02-2011, 10:09:14 »

Hallo Wim,

Je moet is op het topic (Klederdracht) kijken...pagina 8 antwoord 110..daar staat die familie foto ook op
met de namen erbij...ik kende deze foto niet, daar staat op dat het mijn opa Daniel is...vandaar de verwarring
als mijn opa en jouw moeder 11 jaar scheelde...is dat niet mijn opa die op de foto staat

maar waarschijnlijk zijn broer Cor uit IJmuiden...mijn opa( en tante Jaan),die ik wel gekend heb!waren al
getrouwd dus stonden niet op de foto...denk dat het zo in elkaar zit.

Groetjes Dicky
« Laatste verandering: 14-02-2011, 13:45:44 door Dicky » Gelogd
Wi-spa
Gast
« Antwoord #22 Gepost op: 14-02-2011, 21:30:07 »

Hallo Dicky

De foto waar jij op wees is afkomstig van mijn broer Leen. Na het overlijden van mijn (en Leen's) vader heb ik de voorhanden zijnde familiefoto's in mijn doka gekopieerd, waaronder ook die van de familie Verheij. De foto was zwaar beschadigd en heb ik toen eerst vergroot en daarna met de hand geretoucheerd. Het onderste deel bevatte zo weinig details dat ik die heb weggelaten. De foto die ik nu heb geplaatst is dus de geretoucheerde foto uit klederdracht pag. 8, antwoord 110. Wij hadden na de oorlog (en ook daarvoor) weinig contact met oom Daan en tante Dé. Het was voor ons nogal een hectische tijd. Toen mijn moeder overleed was ik amper 16 jaar en de oudste van 8 kinderen. Met tante Jaan (moeders oudste zuster) hebben wij wel regelmatig contact gehad. Toen ik een paar teelten op de logger voer bracht ik mijn wasgoed bij haar aan de Zeekant, met een paar dagen haalde ik dat weer schoon bij haar op. Door omstandigheden heb ik, tijdens de stormvloed van 1953, bij haar ingewoond. Door de tekst onder de foto dacht ik destijds dat oom Daan er bij stond. Dat moet dan de jongste zijn was miin gedachte toen, maar daarin heb ik me kennelijk toch vergist blijkt nu. Rest nu de vraag wie dan de jonge man is rechts op de foto. Opoe Verheij is geboren op 20 april, 1871. Zij was dus 24 jaar toen oom Daan in 1895 werd geboren.
Op de familiefoto ontbreekt hij en tante Jaan omdat zij toen al getrouwd en niet meer thuis waren.

Hartelijke groeten

Wim



 
Gelogd
dicky
Gast
« Antwoord #23 Gepost op: 15-02-2011, 20:39:41 »

Hallo Wim,

Zou het kunnen zijn dat het jongetje rechts op de foto,een kleinzoon was of is i.p.v.een zoon

Tante Jaan en mijn opa,waren al in de dertig in 1930...die hadden al kinderen dus is het misschien
een kleinkind...dan valt mij nog iets op, rechts van dat jongetje zie ik een hand...een oude hand het lijkt net of die foto eigenlijk groter was! maar mischien lijkt dat maar zo.

Groetjes Dicky
Gelogd
Wi-spa
Gast
« Antwoord #24 Gepost op: 16-02-2011, 12:10:20 »

Hallo Dicky

Je kunt best gelijk hebben met die jongen rechts op de foto. Een kind van tante Jaan kan het niet zijn want miin neef Arie Roos was de oudste jongen, de meiden waren de oudste van de kinderen. Kijk maar naar de trouwfoto van mijn ouders, daar staan Toos en Sientje op in 1931. Arie was jarenlang mijn beste vriend en was maar iets ouder dan ik. Ik denk dat het enige familielid die wellicht meer kan zeggen over die jongen rechts de nicht van mijn moeder is, dat is Sientje Pronk-Verheij uit IJmuiden, de moeder van Ester
die ook heeft gerageerd op stukje van mijn broer Leen. Jouw opa, Daan Verheij is geboren op 7 oktober 1895 heb ik inmiddels ontdekt. De geboorte van Oom Arie en tante Rika is op 1 november 1911 aangegegeven bij de
burgelijke stand. Dus wellicht een dag eerder geboren.

Er werd in de correspondentie hier ook gesproken over oom Cor. Ik moet eerlijk zeggen dat ik hem niet ken. Als dat familie van mijn moeder was heb ik hem waarschijnlijk nooit ontmoet. In de Schipperstraat waar mijn tante Jaan woonde (boven de groenteboer Jan Brand) woonde ook een nicht van mijn moeder. Daarvan weet ik de voornaam niet. Misschien is het daar een zoon van.

De hand die je rechts van die jongen zit heb ik er zelf op aangebracht. Als je goed kijkt kun je zien dat dit de hand is van opoe Verheij, links daarvan. Op de originele foto ontbrak de arm met hand.

vriendelijke groeten

Wim
Gelogd
dicky
Gast
« Antwoord #25 Gepost op: 16-02-2011, 16:25:37 »

Wim,

Mijn Vader was van 1923 dus in 1930 werd hij in sept.7 jaar misschien is hij het wel?
Ik heb een oude foto van mijn vader toen hij 14 jaar was...die zet ik er van de week wel op

hij had nog 3 oudere broers Leen,Daan en joop mijn vader heette Mink...wie weet komen we er nog wel achter

Mijn opa had inderdaad nog een broer Cor, zal wel ouder dan je moeder geweest zijn...die in Ijmuiden woonden.

Mijn vaders jongste broer heet Arie...geb.in 1928 die leeft nog maar heb geen contact met hem
we zijn niet boos maar als je ouders er niet meer zijn verwaterd het.

Gr. Dicky
« Laatste verandering: 16-02-2011, 16:43:08 door Dicky » Gelogd
Wi-spa
Gast
« Antwoord #26 Gepost op: 17-02-2011, 17:41:09 »

Hallo Dicky

Waarschijnlijk zijn we er toch uit. Jouw vader, Mink, is geboren op 7 november 1921. Rond 1930 was hij dan circa 9 jaar oud. Dat komt wel overeen met de leeftijd van de jongen (toen) rechts op de foto. Een andere mogelijkheid weet ik niet.

Hartelijke groeten

Wim 
Gelogd
dicky
Gast
« Antwoord #27 Gepost op: 17-02-2011, 20:00:03 »

Hallo Wim,

Mijn Vader Mink is geboren op 28 sept 1923...boven hem zat Joop uit 1921

we zijn in ieder geval een eind gekomen...het zal wel een mysterie blijven...je kan het niemand

meer vragen.

Gr. Dicky
Gelogd
Wi-spa
Gast
« Antwoord #28 Gepost op: 17-02-2011, 21:57:25 »

Sorry Dickey, ik maakte een leesfoutje in de lijst met geboortedata die ik van mijn broer Leen kreeg. Een regel boven die van jouw vader staat de geboortedatum van de broer van jouw vader, Johannes Verheij, 7 november 1921. Jouw vader is inderdaad op 28-9-1923 geboren. Zo rond 1930, toen de foto werd gemaakt, was jouw vader dus 7 jaar en dat komt volgens mij wel overeen met de leeftijd van de jongen rechts op de foto. Stuur de foto van je vader toen hij 14 jaar was eens mee, dat vind ik ook wel leuk.

Wim
 
Gelogd
Estherc
Gast
« Antwoord #29 Gepost op: 07-03-2011, 22:23:40 »

Hi Dicky, Leen en Wim. Ik heb een paar foto`s die ik wilde doorsturen. Mijn zoon heeft ze ingescand en op mijn computer gezet. Doordat ze gescand zijn is het formaat te groot om ze hier te plaatsen. Ik heb van Dicky haar prive emailadres, van Leen en Wim niet. Als jullie dat aan mij willen doorgeven zal ik de foto`s per prive mail sturen en dan doe ik er wel een documentje bij waarop ik zet wie wie is op de foto`s. Hartelijke groet, Esther
Gelogd
Pagina's: 1 [2] Omhoog Print 
« vorige volgende »
Ga naar:  


Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.4 | SMF © 2006, Simple Machines LLC Valid XHTML 1.0! Valid CSS!