Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
29-03-2024, 09:56:41
Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren
Nieuws: http://jolybit.nl De nieuwe trading hulp website is in de maak. U kunt hem wel al gebruiken.

+  Vraag en antwoord & Wie wat waar
|-+  Vraag en antwoord
| |-+  Vraag en antwoord
| | |-+  Herinneringën deel 1
« vorige volgende »
Pagina's: 1 ... 28 29 30 31 [32] 33 34 35 36 ... 72 Omlaag Print
Auteur Topic: Herinneringën deel 1  (gelezen 910817 keer)
vreemdeling
Schipper
*****
Berichten: 1860


Bekijk profiel
« Antwoord #465 Gepost op: 22-07-2010, 07:27:39 »

wijbe
dit onderwerp komt nog ter sprake in het vervolg.
gr.
cor
Gelogd
Wybe-M2
Gast
« Antwoord #466 Gepost op: 22-07-2010, 22:54:01 »

OK.
Gelogd
vreemdeling
Schipper
*****
Berichten: 1860


Bekijk profiel
« Antwoord #467 Gepost op: 23-07-2010, 18:19:58 »

Het duin gebied van de Slacs , vernoemd naar het riviertje wat er door heen stroomt, is niet vergelijkbaar met het duingebied zoals wij dat zijn gewend. De lagere gedeelten zijn vergelijkbaar. Uit het duin komend om op hetzelfde hoogte niveau het strand te vinden.
Het hogere gedeelte is hetzelfde duingebied maar is als het ware boven op de krijtrotsen geprojecteerd. Veel vlakker en zonder grote zandheuvels, en aan de rand van het duin is er een groot hoogte verschil met het er beneden liggende strand.
Dit duingebied loopt door tot iets noordelijk van de plaats Ambleteuse, waarna weer een landschap volgt van uitgestrekte akkers en weiden , afgewisseld door hier en daar wat bossen.
De akkers en weiden lopen vaak tot aan de rand van de krijtrotsen en het landschap is heuvelachtig met soms aardig hoge heuvels, vooral in de buurt van Cap Blanc Nez.
Langs de kant van de weg worden we regelmatig gewaarschuwd door de borden "Keep Right ". Een waarschuwing voor de engelse automobilist, die onderweg vanuit Engeland via Calais of Kanaal tunnel naar zijn vacantie bestemming, er op wordt gewezen niet langer in Engeland te zijn en hier rechts i.p.v. links wordt gereden.

Verleden jaar was mij al een naambordje opgevallen toen ik ook op deze weg in noordelijker richting reed.
De naam was Haringzelle. Dit keer zou ik goed op letten of de naam echt zo was, en ja hoor, weer stond er langs de weg dezelfde naam en nog geen kilometer verder aan de andere zijde van de weg bij de ingang van een groot bos... "Bois de Haringzelle".
De naam "haring "komt mij bekend voor. Misschien heeft het in oude tijden echt iets met haring te maken gehad.
De naam "zelle " kon ik niet thuis brengen, maar in een vacantie folder met betrekking tot deze streek werd de naam "zelle" verklaard.
Het zou een naam zijn vanuit de periode dat de Noormannen de noord franse kusten bezet hadden en de betekenis is oord of plaats.

Niet ver voorbij het "Bois de Haringzelle " is een groot oorlogsmuseum gevestigd in een ex. duits bunkercomplex en hier is ook een enorm groot kanon tentoongesteld waarmee de duitser in 1940-1945 Engeland hebben beschoten.
Het gedeelte waar we nu zijn is ook het gebied van Kaap Gris Nez.
Een hoger gedeelte met grauwe klippen. De naam van de kaap geeft dit ook weer. Het gebied vanaf kaap Gris Nez tot aan de volgende kaap, kaap Blanc Nez, wordt aangeduid als de "Pays des deux Caps ". Ook wel wordt dit gebied aangeduid als de baai van Wissent.
Kaap Gris Nez is bij de zeevarenden alom bekend en als je deze kaap was gepasseerd duurde het niet lang meer voor je weer bij "moeder de vrouw" was, in het geval je een noordelijke tot oosterlijke koers voor lag.
Het plaatsje Wissent werd in oude verhalen over de zeevaart vaak genoemd.
Vanaf kaap Gris Nez heb je een schitterend uitzicht over de zee en het aangrenzend kustgebied en als ex. zeeman bekijk je het nu eens van een andere zijde.
Een kleine 10 km verder ligt kaap Blanc Nez. Dit gedeelte is hoger als Gris Nez.en vanuit de verte maakt dit hoge punt zijn naam met recht waar. De grond van de akkers waarmee de kaap is omgeven is wit van kleur.
Deze kaap is met recht een bezienswaardigheid. Groot parkeer terrein. Goede toegankelijke wandelpaden en prachtige panorama punten op diverse niveaux. En voor degene die van wandelen houden  zijn diverse mooie wandel routes uitgezet in de directe omgeving.
Ook hier een prachtig uitzicht over de zee en het drukke scheepvaart verkeer in dit nauwe gedeelte van het Kanaal. En het drukke
verkeer van de veerboten tussen Calais en Dover. Vanuit dit punt bij helder zicht wordt je gewaar dat je naar de drukste scheepvaart route van de wereld staat te kijken.
In de richting van Calais kijkend vroeg ik mij af, waar de Sch. 84 met schipper A.de Graaf in het najaar van 1947 was gestrand. Was dat benoorden of bezuiden Calais.? Misschien had ik het vanuit deze plaats kunnen zien. Voor de reder J.J. een slecht najaar.
Eerst de Sch.5 op het strand bij Ter Heijde en kort hierna de Sch. 84 op het strand bij Calais.
Beide schepen hebben het overleefd en er zijn gelukkig geen slachtoffers bij gevallen.
Nog snel even het plaatsje Sangatte naast kaap Blanc Nez bezocht, maar hieraan weing herinneringen aan over gehouden. Geen parkeerplaatsen in de nabijheid van het strand. En het strand was ook niet wat wij ideaal zouden noemen.

Na een rit van 25 minuten weer terug op ons uitgangspunt.en een bankje op de boulevard van Wimereux opgezocht om nog een uurtje van de avond zon te genieten.
Wat mij steeds van de fransen op valt is, dat zij dichter bij de natuur leven als wij.
Veel meer gebruiken zij artikelen, welke op een eenvoudige manier te verkrijgen zijn. Bij voorbeeld !
In het voorjaar het jonge blad van de paardenbloem plukken en dit als sla bij de maaltijd geven. Probeer het eens, het is smakelijk en iets bitter van smaak.Wel de blaadjes plukken alvorens de paardenbloem in bloei staat.
En dan kan je ook nog slakken gaan zoeken of kikkers vangen.
En aan de kust zie je bij laag water veel personen, mannen zowel als vrouwen, uit alle lagen van de bevolking, gewapend met een emmer, zich richting strand begeven.
De meeste gaan "kreukels " rapen, een kleine zeeslak welke zich vasthecht aan de rotsen. Een inspannend en vermoeiend werkje om een maaltje bij elkaar rapen, maar ze hebben het voor over. Er zijn bewoners van Zeeuws Vlaanderen die dit aan de oever van de Wester Schelde ook met veel geduld doen.

Weer anderen gaan op de mossel jacht.
Aan de zuidzijde van het strand in Wimereux bevindt zich een rotsplateau. Bij hoogwater staat dit plateau geheel onder water, bij laag water  gedeeltelijk droog vallend. Bij laagwater een geliefde plaats om te hengelen en mosselen te zoeken.
In de herfst van 2009 heb ik een persoon gezien, welke iedere keer als bij daglicht het rotsplateau droog viel, 2 baaltjes mosselen hier wist te verzamelen. En in Wimereux zijn diverse particuliere adressen waar deze mosselen te koop zijn.
En zoals Wijbe M2 ons al heeft bericht zijn deze mosselen niet groot van omvang.
Maar zijn de franse gekweekte mossels al niet kleiner dan de hollandse mossels ?
Maar in alle eethuisjes staan mosselen op het menu en er wordt flink gebruik van gemaakt.
Ook in de meeste kustplaatsjes zijn bij particulieren kleine visstalletjes, waar mossels, andere schelpdieren, krab en kreeft en wat vis te koop zijn.
Meestal door plaatselijke visserlui zelf uit zee verkregen, met behulp van tractor en vissloep met buitenboord motor.

Het zojuist genoemde rotsplateau is voor de scheepvaart ongevaarlijk omdat de aanloop route naar de haven ingang van Boulogne sur Mer veel verder zeewaarts ligt. Maar de pleziervaart moet er wel degelijk rekening mee houden en zeker in de avond en nacht, daar dit plateau niet is verlicht en alleen maar een dagmerk toont.
In 2009 liep het zeilyacht St.Anne uit Oostende in de nacht op dit plateau. Opvarenden zijn per helicopter in de nacht van boord gehaald.
's-Morgens was het gehavende wrak tegen de boulevard dijk aangespoeld. Zodra het wrak droog viel werden mast en zeiltuig van het scheepje ontmanteld en op de boulevard in veiligheid gebracht, waarna het casco per kraan op de boulevard werd geplaatst en persoonlijke spullen vanuit het schip in veiligheid konden worden gesteld.
Later is het wrak per dieplader  afgevoerd.
Het toeristen seizoen was nog in volle gang dus aan belangstellenden geen gebrek. Gelukkig waren er geen slachtoffers.

wordt vervolgd.
Gelogd
vreemdeling
Schipper
*****
Berichten: 1860


Bekijk profiel
« Antwoord #468 Gepost op: 23-07-2010, 18:22:48 »

Zeester,
Waar blijven de anderen met hun copy?
Of is iedereen op vacantie of schamen zij zich voor de puinhoop op de boulevard.
Misschien is Wimereux een alternatief
gr.
Cor
Gelogd
Metser
Gast
« Antwoord #469 Gepost op: 24-07-2010, 15:14:12 »

De naam was Haringzelle."Bois de Haringzelle".
De naam "haring "komt mij bekend voor. Misschien heeft het in oude tijden echt iets met haring te

Wat een toeval. Ik ben begin juni weer eens "op de bonnefooi" naar de Opalenkust gegaan voornamelijk voor het lekkere en betaalbare eten. En Dieppe natuurlijk, terug naar de oorsprong van de lougre. Criel-sur-Mer heeft ook een hele leuke camping, meteen aan het strand hoog op de kliffen. Prachtig uitzicht. Op de terugweg de kleinste weggetjes genomen, je weet nooit wat je tegenkomt. Stak de Frans-Belgische grens over bij Poperinge. Er is daar een plaatsje dat Haringe heet.
« Laatste verandering: 25-07-2010, 02:16:58 door Metser » Gelogd
vreemdeling
Schipper
*****
Berichten: 1860


Bekijk profiel
« Antwoord #470 Gepost op: 24-07-2010, 18:22:23 »

Metser,
De plaatsjes Haringe en Haringenzelle liggen zeker zo'n 70 km. uit elkaar.
Leuke reactie.
Gr.
Cor
Gelogd
Wybe-M2
Gast
« Antwoord #471 Gepost op: 24-07-2010, 21:24:36 »

Op http://nl.wikipedia.org staat veel info over deze regio.

Cap Blanc-Nez: oude nederlandse naam is Blankenesse en Blackenest. Black verwijst naar het oudnederlandse woord blanka wat zoveel als helder of blank betekent. Nest verwijst naar nessa wat vooruitstekend stuk land in water betekent.
Cales Cliff is een andere benaming van de kaap die stamt uit de tijd toen het gebied nog aan de Engelsen toebehoorde.

In dit gebied is nogal eens gevochten tussen engelsen en fransen. Als een vrouw in NW-Frankrijk haar maandstonde heeft wordt gezegd: De engelsen zijn aangekomen! (engelse soldaten hadden rode jassen).

Cap Gris-Nez: oud-NL: Swartenesse

Onder Opaalkust vindt je veel oorpsronkelijke namen voor de later verfranste dorpsnamen:

Gevelingen, nu Gravelines
Witzand, nu Wissant
Het Hoekske, nu Le Touquet-Paris-Plage
Wimeruwe, nu Wimereux

Haringenzelle staat er helaas niet bij.

Het dorpje Haringe bij Poperinge is overigens nogal bekend vanwege haar Mirakel, zie: http://www.haringe.be/film.htm
De brandweer van Haringe is van de modernste snit.
Gelogd
vreemdeling
Schipper
*****
Berichten: 1860


Bekijk profiel
« Antwoord #472 Gepost op: 25-07-2010, 08:19:44 »

Wijbe M2,
Mooie aanvulling.
Of Haringenzellle een officiele plaatsnaam is , durf ik niet te zeggen.
Het bordje langs de weg is geen gebruikelijk frans plaatsnaam bor.
gr.
Cor
Gelogd
vreemdeling
Schipper
*****
Berichten: 1860


Bekijk profiel
« Antwoord #473 Gepost op: 26-07-2010, 09:45:55 »

Vanaf de boulevard in Wimereux kijkend naar het noorden zien we Cap Gris Nez, kijkend naar het zuiden zien wij de pieren van Boulogne sur Mer en naar het westen de zee. Bij heel helder weer gebeurd het weleens dat we in het noord-westen wat van de engelse kust kunnen zien en de schepen varend in de scheepvaart route richting Noordzee. De schepen richting Atlantische oceaan zien je meestal niet omdat deze zich dichter bij de engelse kust ophouden.
De haven van Boulogne wordt weinig bezocht door de scheepvaart. Wel zijn de veerboten vaste bezoekers. 's-Middags om 3 uur zie je het schip opdoemen bij Cap Gris Nez om om ongeveer 4 uur de pieren van Boulogne binnen te lopen, maar niet alvorens de veerboot vanuit Boulogne naar de overzijde van het Kanaal, achteruitvarend de aanlegstijger heeft verlaten om tussen de havenhoofden een kwart slag te draaien met de kop naar zee en de havenmonding uit vaart.
's-Avonds om 7 uur zie je een andere veerboot opdoemen bij Cap Gris Nez, welke dan rond 8 uur binnen loopt. Maar deze lost geen collega af.
En voor de rest is het vrij rustig qua vrachtvaart. Alleen de kust vissers brengen wat leven in de brouwerij.
Verleden jaar zag ik op een vrijdagmiddag een bekend schip binnenlopen.
Vanaf de boulevard in Wimereux meende ik dat, qua tuigage en bouw, we hier te maken hadden met het hollandse zeilschip de "Eendracht ".
Toen ik op zaterdagmorgen wat vis voor ons middagmaal in Boulogne ging kopen, ....want een gebakken visje hoort er 's-zaterdags bij......,  lag daar de Eendracht aan de kade en probeerde met behulp van bilboards passagiers te strikken voor een betaalde vaartocht.

Boulogne was in de oudheid al bekend. In het boekje over de vlaamse visserij wordt al over deze haven gesproken. Bij de komst van de Romeinen in 57 v.C. bestonden aan de westkust al 2 havens waaruit men de overtocht naar Brotse eiland kon maken..
De ene haven was Itius Portus, gelegen in de buurt waar later de plaats Kales is ontstaan en wat later het huidige Calais is geworden.
Gesoriacus of  Bononia was de andere haven. De naam veranderde in de tijd naar Boonen en is nu het huidige Boulogne.
In dit boekwerk wordt ook vermeld dat de voornaamste haven aan de Noordzee Boonen was en hier in 40 na C. een vuurtoren werd opgericht en vanuit deze plaats ondernamen de Romeinen vanaf 40 na C. de veroveringen van het Britse eiland.
Nog steeds is Boulogne een belangrijke havenplaats en is de belangrijkste vissersplaats van Frankrijk.
Havens en dorpjes aan de kust in Frankrijk liggen allemaal in de laagten tussen de omringende heuvels en vaak aan de monding van een riviertje. En zo dus ook Boulogne.

Komend vanaf Wimereux heb je vanaf de toegangsweg naar de stad een prachtig uitzicht over de havenmonding en het tussen de havenpieren gelegen strand. Voor de bezoekers van het strand en het nabijgelegen Naausica is er een prachtige parkeerplaats gecreerd tussen de toegangsweg naar de stad en het strand. Het strand loopt bij hoogwater niet geheel onder en een gedeelte blijft dus droog.
Een bezoek aan het zee aquarium Nausica is zeker aan te raden. Trekt er wel voldoende tijd voor uit en ga liefst in de vroege morgen uren als de bussen met toeristen en schoolkinderen nog niet zijn gearriveerd.
Verder richting centrum stad langs de kade lopend, zien we een enkele sleepboot en vele kleinere vissersschepen gemeerd liggen.
Veel van deze vissersschepen zijn staande want vissers en een enkele met een trawlnet vissend schip.
Geen enkel vaartuig met een bokkentuig. Ik heb één maal een bokkenvisser zien binnenlopen, maar ik was te ver verwijderd van het schip om te zien waar dit schip thuis hoorde.

Wat verder doorlopend langs de kade komen we bij de visstalletjes. Dagelijks is hier verse vis verkrijgbaar. Ongestript en meest platvis. Verder wat krabben, kreeften , haai en steenbolk. Prijzen schappelijk.
Schol 3 en Schar  € 2-./ kg.    3 kg. voor € 5-    Schol 2   € 3     Tongschar  € 5-/ kg.    Tong vanaf € 8-/kg  ( slib)
De vishandel is een vrouwen aangelegenheid en ik veronderstel dat het de echtgenoten zijn van eigenaars van de vissersboten.
Bij de huisvrouwen is er veel animo om hier vis te kopen en niet alleen op vrijdag en de visstalletjes hebben ook veel bekijks van de vele hier aanwezige toeristen.
Het begin en einde van de viskramen wordt aangegeven door twee gekleurde beelden. De eerste stelt een visserman voor, gekleed in bruine kiel, schipperspet en laarzen en de tweede stelt de vrouw voor in de plaatselijke klederdracht met geplooide muts zoals zij er vroeger  uit zag.. De afgebeelde muts is hoger en smaller dan wij gewend waren op Scheveningen. Maar wel wit van kleur.
Of deze mutsen iets van doen hebben met de plaats Calais is mij onbekend en ligt niet zover hier vandaan, maar de plaats staat wel bekend om haar kantwerk.
Het beeld van de visserman heeft veel overeenkomst met het beeld van de visserman welke in Cadzand-Bad op de dijk bij de spui sluis staat.

wordt vervolgd

Gelogd
vreemdeling
Schipper
*****
Berichten: 1860


Bekijk profiel
« Antwoord #474 Gepost op: 26-07-2010, 09:47:56 »

In een hoger stads gedeelte ter hoogte van Nausica heeft men een prachtig uitzicht over de haven ingang en een groot gedeelte van de haven. Het is soort park en tevens een historische plek en een gedenkplaat aan Napoleon getuigt hiervan.
Een ander historisch gebouwtje is het kruithuis.
Op deze plaats verzamelde Napoleon zijn troepen voor de slag bij Austerlitz.
Dit feit wordt door een plaatselijke historische vereniging jaarlijks in de maand Juli herdacht met optredens van verschillende groepen in ouderwetse soldaten kleding. Er is een ruime keuze.... van Noormannen tot en met Wereldoorlog 2.
Daar deze plaats een schitterend overzicht geeft van de haven ingang zijn ook hier door de duitsers de nodige bunkers gebouwd.

Op deze plaats werd ook het "Calvary des marins " gebouwd.
Een herdenkings monument voor de gevallen en verongelukte zeevarenden en visserlui. Een indrukwekkend gebouwtje met een groot kruis.
De letterlijke vertaling van Calvary is dan ook  Kruisberg.
Het gebouw bestaat uit een open binnenplaats, waarin op de muren al de namen en data van de verongelukten of gevallenden zijn vermeld.
Tevens is er een kleine kapel met altaar voor eventuele meditatie. Een schilderstuk van de eerste Boulognese stoomtrawler versiert de muur en enige reddingboeien van verongelukte schepen zijn als decoratie toegevoegd. En natuurlijk het boekwerk waarin je het nodige  goed gemeend medeleven kan plaatsen.
Een stenen trap naast het gebouw voert naar een dakterras, waarop tegen de borstwereing de nodige herinnerings plakketten aan scheepsongevallen door echtgenoten, kinderen of maatschappijen zijn geplaatst.
Vaak heel ontroerend, vooral de 3  tableaux, welke door de directie van de visserijschool zijn geplaatst, voor verongelukte jonge leerlingen. aan boord van diverse vissersschepen.
 
Ook hier is door baldadigheid besloten het open gebouw met een stevig hek af te sluiten. Het gebouw wordt op regelmatige tijden geopend en een ex visserman houdt dan de wacht en ontvangt de bezoekers.
In gesprek met de ex. visserman informeerde ik naar een eventueel visserij museum. Zoiets had ik vast verwacht, zeker voor een plaats die prat gaat op  de belangrijkste vissersplaats van Frankrijk te zijn.
Plaatsen als Dieppe, Berck en Fecamp hebben wel een visserij museum, maar ondanks aandringen van ex. visserlui is dit nog steeds niet gerealiseerd in Boulogne.
Wel maakte hij mij attent op een andere bezienswaardigheid. In een der huizen aan de onderzijde van dit park is een huis te bezichtigen van een vissersgezin uit lang vervlogen tijden.
.
Na verschillende keren vragen heb ik het uiteindelijk gevonden, aan de zelfde straat als en schuin tegenover Nausica.
Na veel trappen te zijn beklommen tussen de huizen, kwamen wij uiteindelijk bij de gezochte woning.
De  leefstijl en armoede onder de visserlui in vroeger tijden waren in alle landen vrijwel hetzelfde of verschilden niet veel.
Als je de deur opende stapte je de huiskamer binnen. Ongeveer 3 x 3 meter. Een linnenkast, tafel en wat stoelen het enige meubulair.
Houten vloer. Een open keuken was schijnbaar toen ook al in de mode.Afmeting nog kleiner dan de huiskamer. Tafel met 4 stoelen, een platte buis kachel en een aanrechtje.
Keuken was tevens slaapkamer, ca. 3 bij 2.5 meter
Bedstee als slaapplaats voor man en vrouw en in de bedstee een ingebouwde slaapplaats van ongeveer 1.2 m x 0.8m.
Op mijn reactie dat dit dan waarschijnlijk voor de eventuele baby zou zijn, kreeg ik ten antwoord dat het zelfs gold voor kinderen tot ca. 14 jaar en dan soms ook nog 2 stuks, welke dan tegengesteld in deze slaapplaats lagen. Waarschijnlijk waren de kinderen minder groot als tegenwoordig.
Naast de keuken een klein binnenplaatsje, waar je maar amper tussen de huizen de blauwe lucht kon zien. Hier op dit binnenplaatsje een open toilet met emmer , waarin de behoeften konden worden gedeponeerd. Verder opslagplaats voor manden en visserij spullen.
Op mijn vraag of de bewuste emmer door de reinigingsdienst werd opgehaald, werd mij verteld dat het de gewoonste zaak was, dat de inhoud van de emmer buiten de voordeur werd geledigd.
Of dit geheel juist is, lijkt mij sterk omdat het huisje zeker 15 meter hoger was gelegen dan de op deze heuvel gebouwde huisjes van de omwonende buren.
Verder in het huisje wat foto's, kanten mutsen en plooiijzers en een heel mooi model van de eerste loggers.


Niet zover vanaf deze merkwaardige plaats, hooguit 5 minuten per auto, kunt u ook nog de oude ommuurde stadsdeel St.Pierre bezichtigen.
En als u daar dan toch bent, bezoek dan ook de grote gedenknaald ter ere van Napoleon in het 3 km verder gelegen plaatsje Wimille en op de terug reis naar het 3 km verder gelegen Wimereux, het kerkhof van gevallen geallieerden uit de 1e en 2e wereld oorlog. waar u dan toch langs komt.

En is uw ontdekkingshonger nog niet gestild, dan kunt u altijd nog Portel Plage bezoeken, een wijk aan de zuidzijde van de haven van Boulogne. Met een prachtig zandstrand, waarvan een groot deel droog blijft, een leuk boulevardje op verschillende niveaux en een prachtig Parc des Falaises waarvanuit u weer een prachtig panarama heeft over een groot deel van de haveningang met aanliggende havens en het noordelijk gelegen kustgedeelte.

Einde

Gelogd
vreemdeling
Schipper
*****
Berichten: 1860


Bekijk profiel
« Antwoord #475 Gepost op: 26-07-2010, 09:59:25 »


In het voorgaande artikel werd gesproken over het toilet in een vissershuisje.
Hierover schrijvend moest ik denken aan een rijmpje uit mijn jeugd

Jan Peut en Willem van de Kakton,
zijn mannen van stavast.
Jan Peut die draagt de tonnen
en Willem houdt ze vast.

Zij zullen ongetwijfeld werknemers van de reinigingsdienst zijn geweest.
en hadden als dagtaak het ledigen van de "kaktonnen " in een reservoir op een door hen voortgeduwde handwage.
Rond 1930 nog in gebruik.

Zijn Peut en Kakton scheveningse scheldnamen ?

Vreemdeling
Gelogd
Wybe-M2
Gast
« Antwoord #476 Gepost op: 26-07-2010, 12:16:49 »

Vorig jaar toevallig weer in Boulogne-s-M geweest.

Hieronder de viskramen en de beschreven beelden.

Bij de beelden staat een plaatje waarop staat:

Batisse en Zabelle zijn twee typische figuren uuit de lokale folklore.
Hij (Batisse, ww) is een visserman, onderdeel van de hoofdaktiviteit van Boulogne. terwijl zijn vrouw de typische dracht van de zeemansvrouwen laat zien.


De foto van de beelden is niet erg duidelijk, het was er erg druk en vol i.v.m. festiviteiten.


* vismarkt_Boonen.jpg (174.17 KB, 800x582 - bekeken 1173 keer.)
Gelogd
Wybe-M2
Gast
« Antwoord #477 Gepost op: 26-07-2010, 12:18:55 »

De Beelden.


* De_beelden.jpg (139.33 KB, 800x600 - bekeken 1130 keer.)
Gelogd
Wybe-M2
Gast
« Antwoord #478 Gepost op: 26-07-2010, 12:22:10 »

Maar omdat het feest was waren de 'Reuzen' ook daar aanwezig (andere poppen dus, gedragen door mannen onder de rokken). Ze voerden ook nog een mooi dansje uit.


* IMG_7867_uitsn_640_hg.jpg (97.76 KB, 429x640 - bekeken 1132 keer.)
Gelogd
Wybe-M2
Gast
« Antwoord #479 Gepost op: 26-07-2010, 12:26:29 »

Het dansje op muziek van de groep op het podium.


* IMG_7899_uitsn_800_br.jpg (130.38 KB, 800x549 - bekeken 1208 keer.)
Gelogd
Pagina's: 1 ... 28 29 30 31 [32] 33 34 35 36 ... 72 Omhoog Print 
« vorige volgende »
Ga naar:  


Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.4 | SMF © 2006, Simple Machines LLC Valid XHTML 1.0! Valid CSS!