Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
30-04-2024, 22:16:22
Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren
Nieuws: Nieuwe leden moeten helaas wachten tot dat de webmaster ze accepteert. Er is veel kaf onder het koren. Het beste kunt u na registratie ons nog even een e-mail sturen jolydesign@ziggo.nl.

+  Vraag en antwoord & Wie wat waar
|-+  Vraag en antwoord
| |-+  Vraag en antwoord
| | |-+  Oude gewoonten
« vorige volgende »
Pagina's: [1] 2 Omlaag Print
Auteur Topic: Oude gewoonten  (gelezen 28924 keer)
vreemdeling
Schipper
*****
Berichten: 1860


Bekijk profiel
« Gepost op: 09-04-2009, 19:28:22 »

 In het boek "Mooi Tooi "wordt ook gesproken over kleding tijdens de rouw periode.
 De rouw periode ,zoals  ik uit nijn jeugdjaren weet te herinneren werd ook zichtbaar gemaakt aan de woningen.
 Ik weet te herinneren dat aan de straatzijde van het huis de "lancaster " rolgordijnen werden neer gelaten, zodat in de achterliggende kamer, een sombere sfeer heerste..
Voor familieleden bleven deze rolgordijnen gesloten tot na de teraarde bestelling.,
Bij vermissing op zee werd deze rouwperiode ook bedreven, maar ik weet niet hoelang.
Bij een niet familielid, dus een buurtbewoner, werd uit piëteit op de dag van de begrafenis, eveneens "gesloten."
Je hoorde ook vaak.... "Weet jij wie er bij haar in de familie is gestorven, want er is bij haar "gesloten ".

Ik weet zelfs dat dit ook in vele gezinnen op "Goede Vrijdag "in Scheveningen werd toegepast.

Zo heeft iedere streek wel zijn gewoontens.

Rond 1970 was het in Brabant bij de R.K. geloofsgemeenschap  de gewoonte, om op "Witte Donderdag "in de kerk de z.g.n. Voetwassing te plegen.

In vele fabrieken werd op Goede Vrijdag 's-middags om 3 uur per sirene een teken gegeven, waarna 3 minuten stilte in acht werd genomen, ter herdenking aan de dood aan het kruis van Jezus Christus. Het tijdstip in de Bijbel waarop Hij gestorven is.

Deze gewoonten zijn niet meer, evenals de vrije dagen op 15 augustus
( Maria Hemelvaart ) en 1 november ( Aller Heiligen )
 Tijden veranderen

Vreemdeling

Gelogd
bomme
Gast
« Antwoord #1 Gepost op: 09-04-2009, 19:34:14 »

Rolgordijnen?

het waren gewoon witte lakens.

Fred
Gelogd
vreemdeling
Schipper
*****
Berichten: 1860


Bekijk profiel
« Antwoord #2 Gepost op: 09-04-2009, 21:02:57 »

   Indien geen rolgordijnen aanwezig waren, werden zoals u zegt. lakens gebruikt.
vreemdeling
Gelogd
schubbereet
Gast
« Antwoord #3 Gepost op: 09-04-2009, 21:33:32 »

Bomme kwam ut un gruzzemuzzeg uissouwe Grin Grin
Gelogd
zier
Schipper
*****
Berichten: 3619


wie de mens leerd kenne, leerd de dieren waardeere


Bekijk profiel
« Antwoord #4 Gepost op: 09-04-2009, 21:55:01 »

weet wel van witte lakens ,maar rolgordijnen haden ze die al uitgevanden dan,het wiel was net uitgevonden.
zier
Gelogd
Anneke
Schipper
*****
Berichten: 166



Bekijk profiel
« Antwoord #5 Gepost op: 09-04-2009, 23:00:20 »

Nog een oude gewoonte:
Als het onweerde werd er over de grote spiegel (die de meeste in kamer hadden hangen, tenminste..de hele straat bij ons had zo'n spiegel) een schort overheen gehangen.
Het spiegeltje in de keuken werd omgedraaid.
De glimmende deksel van de potkachel werd er afgehaald.

Ik heb weleens horen vertellen dat heel vroeger de mensen onder de tafel gingen zitten. 'k Weet niet of dat waar is?Huh?
Gelogd
Anneke
Schipper
*****
Berichten: 166



Bekijk profiel
« Antwoord #6 Gepost op: 09-04-2009, 23:05:26 »

Ik weet ook niet beter dat er witte lakens werden opgehangen. Moesten wel stijfgestreken zijn anders was je maar gruzzemuzzig.

Toch zie je soms op hele oude foto's een soort rolgordijn voor de ramen hangen, niet zo wat je tegenwoordig ziet maar het lijkt er wel op.
Gelogd
Jan Jansen
Gast
« Antwoord #7 Gepost op: 10-04-2009, 00:23:30 »

Nog een oude gewoonte:
Als het onweerde werd er over de grote spiegel (die de meeste in kamer hadden hangen, tenminste..de hele straat bij ons had zo'n spiegel) een schort overheen gehangen.
Het spiegeltje in de keuken werd omgedraaid.
De glimmende deksel van de potkachel werd er afgehaald.

Ik heb weleens horen vertellen dat heel vroeger de mensen onder de tafel gingen zitten. 'k Weet niet of dat waar is?Huh?


En achter de spiegel een Turkse doek met zo'n koperen hagedis erop. Grin Grin
De overgordijnen gingen toch ook dicht !! Smiley Smiley En je moeder maar ijsberen door het huis Grin Grin

K
« Laatste verandering: 10-04-2009, 00:42:22 door Jan Jansen » Gelogd
Jan Jansen
Gast
« Antwoord #8 Gepost op: 10-04-2009, 00:35:10 »

Ik weet ook niet beter dat er witte lakens werden opgehangen. Moesten wel stijfgestreken zijn anders was je maar gruzzemuzzig.

Toch zie je soms op hele oude foto's een soort rolgordijn voor de ramen hangen, niet zo wat je tegenwoordig ziet maar het lijkt er wel op.


Ja hoor Anneke, waren gewoon witte lakens. Rolgordijnen moesten nog uitgevonden worden.
En geen spelden meer in het ijzertje!!!!
Sommige mensen hadden bij felle zon een zonnedoek hangen. Zelfs ook voor de voordeur om de vernis / verflaag te beschermen.

K
« Laatste verandering: 10-04-2009, 00:41:17 door Jan Jansen » Gelogd
bomme
Gast
« Antwoord #9 Gepost op: 10-04-2009, 08:17:14 »

Bomme kwam ut un gruzzemuzzeg uissouwe Grin Grin
Schub kwam toen zeker ook al bij ons thuis op de koffie.

Fred
Gelogd
schubbereet
Gast
« Antwoord #10 Gepost op: 10-04-2009, 08:55:59 »

Had zomaar mogenlijk geweest Fred Grin
Gelogd
vreemdeling
Schipper
*****
Berichten: 1860


Bekijk profiel
« Antwoord #11 Gepost op: 10-04-2009, 10:36:23 »

Geachte reageerders.,
"Lancaster "gordijnen was een normaal begrip.
In huizen waar veel zon op de ramen stond werden deze soort gordijnen aangewend.
In de vele verhalen en publicatie over Scheveningen op deze side ben ik deze naam ook tegen gekomen, of was het misschien in een der boeken / boekjes van auteur Spaans.
Rolgordijnen waren al uitgevonden. Een der reageerder vergist zich schijnbaar met ballestore of luxaflex, wat van veel latere datum is.
Ik spreek over de periode 1937- 1940. en misschien nog wel na de oorlog.
Lancaster gordijn stof was verkrijgbaar bij firma Nota in de Badhuisstraat of bij Keusje.
Het was katoenen stof , wit / gelig van kleur. Waarschijnlijk afkomstig uit de industrie streek Lancaster / Engeland.
Iedere doe hetzelver kon een rolgordijn maken.
In de ijzerwinkel waren houders verkrijgbaar welke in de muur of kozijn werden geplaatst. ongeveer zelfde systeem als het oude soort Luxaflex.
Ene zijde uitneembaar , andere zijde insteekbaar .
Stof werd om een houten ronde stok vast gezet.  Aan het uiteinde een rol.
waarop het touw/ koord werd omgedraaid, waarmee het gordijn kon worden neergelaten of opgehaald
Het was een vrij simpele constructie.
Misschien hadden onze moeders wel het idee meegebracht vanuit hun werkhuizen ?
Is het nu iets duidelijker ?

vreemdeling

Gelogd
Piet Es
Gast
« Antwoord #12 Gepost op: 10-04-2009, 14:08:07 »

Uit: 200 jaar aanbod van interieurartikelen te 's Hertogenbosch:

Het is G. Schopmeyer, woonachtig in onze stad, welke in 1888 zijn collectie verruimd heeft met het artikel "Lancaster".

Lancaster was een product geweven van katoenen garens. Doordat het geappreteerd was rafelde de stof niet. Het was uitstekend geschikt als binnen-rolgordijn. De stof werd bevestigd op een houten ronde stok met aan èèn zijde een zinken rolschijf voorzien van een koord waarmee het gordijn op en neer gelaten kon worden. Het geheel werd aan de onderzijde afgewerkt met een zoom voorzien van een houten lat. Als versiering aan deze onderzijde werd soms toegepast franje of galon met bolletjes.

De door 'vreemdeling' gesignaleerde gordijnen zijn ook mij vanuit mijn ouderlijk huis bekend en het gaat daarbij om de vooroorlogse (1940-1945) jaren. Voor wat betreft het 'sluiten' kunnen dus zowel deze gordijnen als lakens zijn gebruikt. Naaste familieleden 'sloten' vaak voor meerdere dagen, maar uit eerbied of eerbetoon op de dag van de begrafenis 'sloten' ook vaak de directe buren voor de duur van enkele uren. In zo'n geval zal men mijns inziens eerder geneigd zijn geweest een rolgordijn als hier bedoeld te laten zakken.

Piet Spaans

« Laatste verandering: 10-04-2009, 14:19:06 door Piet Es » Gelogd
vreemdeling
Schipper
*****
Berichten: 1860


Bekijk profiel
« Antwoord #13 Gepost op: 10-04-2009, 14:26:16 »


Ook waren de ramen anders als tegenwoordig, ofschoon in huidige "heren"huizen , zulk soort ramen nog voorkomen.
In feite 2 ramen boven elkaar. Gescheiden door een kozijn.
Bovenste raam niet beweegbaar. Dit raam was meestal gesloten door het lancaster gordijn.
Raam eronder vaak beweegbaar. Omhoog of omlaag,
Voor dit raam hingen de vitrage gordijnen.

Het totaal werd weer afgesloten door stoffen overgordijnen.
Zo was dit bij mij thuis.
Waarschijnlijk ook bij Pet Es.

Vreemdeling

Gelogd
Piet Es
Gast
« Antwoord #14 Gepost op: 10-04-2009, 14:49:43 »


Ook waren de ramen anders als tegenwoordig, ofschoon in huidige "heren"huizen , zulk soort ramen nog voorkomen.
In feite 2 ramen boven elkaar. Gescheiden door een kozijn.
Bovenste raam niet beweegbaar. Dit raam was meestal gesloten door het lancaster gordijn.
Raam eronder vaak beweegbaar. Omhoog of omlaag,
Voor dit raam hingen de vitrage gordijnen.

Het totaal werd weer afgesloten door stoffen overgordijnen.
Zo was dit bij mij thuis.
Waarschijnlijk ook bij Pet Es.

Vreemdeling



Klopt!

Piet Spaans
Gelogd
Pagina's: [1] 2 Omhoog Print 
« vorige volgende »
Ga naar:  


Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.4 | SMF © 2006, Simple Machines LLC Valid XHTML 1.0! Valid CSS!