Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
20-04-2024, 12:00:35
Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren
Nieuws: http://jolybit.nl De nieuwe trading hulp website is in de maak. U kunt hem wel al gebruiken.

+  Vraag en antwoord & Wie wat waar
|-+  Vraag en antwoord
| |-+  Vraag en antwoord
| | |-+  Oude gewoonten
« vorige volgende »
Pagina's: 1 [2] Omlaag Print
Auteur Topic: Oude gewoonten  (gelezen 28881 keer)
schubbereet
Gast
« Antwoord #15 Gepost op: 10-04-2009, 17:41:12 »

Hieruit kunnen we dus concluderen, dat een deel van Scheveningen geld had om Lancaster gordijnen aan te schaffen en dat een ander, groter deel, genoegen moest nemen met witte lakens Undecided
Gelogd
Piet Es
Gast
« Antwoord #16 Gepost op: 10-04-2009, 18:00:46 »

Hieruit kunnen we dus concluderen, dat een deel van Scheveningen geld had om Lancaster gordijnen aan te schaffen en dat een ander, groter deel, genoegen moest nemen met witte lakens Undecided

Een beetje te kort door de bocht met deze conclusie Schub, want mijn vader was een monteur op de logger SCH 77 met een (altijd te) krap inkomen en mijn moeder was huisnaaister om de kosten en baten van ons gezin in evenwicht te houden. Ze zat tot laat in de avond achter haar machientje, dus...

Met vriendengroet,

Piet Spaans
« Laatste verandering: 10-04-2009, 18:17:42 door Piet Es » Gelogd
C. Bal
Gast
« Antwoord #17 Gepost op: 10-04-2009, 18:19:38 »

Over de brug  ( Duindorp ) daar hadden ze alleen maar witte lakens  Grin Grin Waar ik toch nog steeds aan moet denken is aan een begravenis, ik denk in het jaar 60/61. Er was een pas geboren baby overleden, en deze baby werd in een kisje begraven en dat was van glas.
Gelogd
schubbereet
Gast
« Antwoord #18 Gepost op: 10-04-2009, 18:25:43 »

Hieruit kunnen we dus concluderen, dat een deel van Scheveningen geld had om Lancaster gordijnen aan te schaffen en dat een ander, groter deel, genoegen moest nemen met witte lakens Undecided

Een beetje te kort door de bocht met deze conclusie Schub, want mijn vader was een monteur op de logger SCH 77 met een (altijd te) krap inkomen en mijn moeder was huisnaaister om de kosten en baten van ons gezin in evenwicht te houden. Ze zat tot laat in de avond achter haar machientje, dus...

Met vriendengroet,

Piet Spaans
Piet, ik heb dit niet op de man/vrouw willen spelen, mijn excuses  als ik die indruk heb gewekt.
De meeste reacties op deze topic, hebben alleen herinneringen aan de witte lakens, vandaar mijn conclusie.
Schub
Gelogd
witkwast
Schipper
*****
Berichten: 2272


Leer v. gisteren Droom v. morgen Maar leef vandaag


Bekijk profiel
« Antwoord #19 Gepost op: 10-04-2009, 19:21:19 »

Nog een oude gewoonte:
Als het onweerde werd er over de grote spiegel (die de meeste in kamer hadden hangen, tenminste..de hele straat bij ons had zo'n spiegel) een schort overheen gehangen.
Het spiegeltje in de keuken werd omgedraaid.
De glimmende deksel van de potkachel werd er afgehaald.

Ik heb weleens horen vertellen dat heel vroeger de mensen onder de tafel gingen zitten. 'k Weet niet of dat waar is?Huh?



Anneke dat klopt vroeger werd bij onweer spiegels en glimmende voorwerpen uit zicht gehaald. Volgens de legende toender tijd trok het bliksems aan. Ook de andere verhalen over witte lakens kloppen ook, zo ook het verduisteren in de andere kamers in het huis waar de dode lag opgebaard. Eigenlijk hebben jullie allemaal het bij juiste alleen is het alweer zo'n tijd gelden kan me de tijd niet meer herinneren dat ik nog gesloten ramen zag.

Witkwast 
Gelogd
Piet Es
Gast
« Antwoord #20 Gepost op: 10-04-2009, 19:32:22 »

Hieruit kunnen we dus concluderen, dat een deel van Scheveningen geld had om Lancaster gordijnen aan te schaffen en dat een ander, groter deel, genoegen moest nemen met witte lakens Undecided

Een beetje te kort door de bocht met deze conclusie Schub, want mijn vader was een monteur op de logger SCH 77 met een (altijd te) krap inkomen en mijn moeder was huisnaaister om de kosten en baten van ons gezin in evenwicht te houden. Ze zat tot laat in de avond achter haar machientje, dus...

Met vriendengroet,

Piet Spaans
Piet, ik heb dit niet op de man/vrouw willen spelen, mijn excuses  als ik die indruk heb gewekt.
De meeste reacties op deze topic, hebben alleen herinneringen aan de witte lakens, vandaar mijn conclusie.
Schub

Hoi Schub,

Maak er geen punt van, het is geen excuus waard! Maar voor wat betreft die gordijnen: ik denk dat het meer algemeen was dan de mensen nu denken. Alleen maakt(e) het beeld van de lakens meer indruk en daarom is het in de herinnering van de meesten sterker blijven hangen. Maar nogmaals, never mind!

Groetjes,

Piet
Gelogd
dicky
Gast
« Antwoord #21 Gepost op: 10-04-2009, 20:49:30 »

Nog een oude gewoonte:
Als het onweerde werd er over de grote spiegel (die de meeste in kamer hadden hangen, tenminste..de hele straat bij ons had zo'n spiegel) een schort overheen gehangen.
Het spiegeltje in de keuken werd omgedraaid.
De glimmende deksel van de potkachel werd er afgehaald.

Ik heb weleens horen vertellen dat heel vroeger de mensen onder de tafel gingen zitten. 'k Weet niet of dat waar is?Huh?


Anneke,
Weet nog wel dat mijn moeder heel erg bang was voor onweer,zij ging inderdaad onder de tafel zitten,met mijn 2 broertjes...ik wilde dat niet
ik vond onweer juist mooi..wat zij totaal niet begreep...ook de stekkers gingen uit het stopcontact...
bij ons hingen ook witte lakens voor de ramen..al er een familielid overleden was...meestal tot een dag na de begrafenis...vond het altijd een beetje eng
een beetje luguber,ben blij dat het uit de tijd is.
Gelogd
vreemdeling
Schipper
*****
Berichten: 1860


Bekijk profiel
« Antwoord #22 Gepost op: 11-04-2009, 07:41:42 »

  Ik vind het jammerdat dit onderwerp een "strijd "is geworden tussen lakens en rolgordijnen.
  Tevens dat er een onderscheid is / was tussen rijk en arm.
  Het was mijn bedoeling om aan te duiden dat Goede Vrijdag in deze periode meer inhoud scheen te hebben als tegenwoordig.
 Ik vind de reactie van Piet Es klasse t.a.v. zijn ouders.
 Verder ieder prettige Paasdagen toegewenst.
 Vreemdeling
Gelogd
vreemdeling
Schipper
*****
Berichten: 1860


Bekijk profiel
« Antwoord #23 Gepost op: 11-04-2009, 10:29:20 »

 
  Geachte Schubbereet,

  Ook ik kom uit hetzelfde milieu als omschreven door Piet Es.
  Zie hiervoor ook het artikel over de Bep  Sch.15 . Scheveningen Nu
  Historie.
  Heb veel van deze gegevens uit zeer nabije bron al heel lang in mijn bezit
  en nu pas geplaatst met medewerking van Hemeling.

  Ik ben wel een vreemdeling , maar echter niet vreemd.
  Even goede vrienden ?
 
Vreemdeling

Gelogd
schubbereet
Gast
« Antwoord #24 Gepost op: 11-04-2009, 11:32:51 »

Beste Vreemdeling,

Je zult altijd in dit soort discusies, verschillende varianten over een bepaalt onderwerp horen, zo ook in the battle tussen het rolgordijn en het witte laken Grin
In mijn herinnering zal ik altijd de lakens zien, kortom, je raakt er nooit uit.
Het was toch vroeger voor bijna elk gezin, dat er gesappeld moest worden voor een extra centje, ik zie mijn moeder, zoals zovelen op het fietsje naar haar kantoorpandje gaan, om schoon te maken, bij Gertenbach.
Volg de verhalen over de Bep met veel plezier.
Verder is mijn persoonlijke mening, dat hoe serieus een onderwerp ook is, er altijd ruimte moet zijn voor een geintje.
Wat mij betreft Vreemdeling, even goede vrienden. Grin

Schub
« Laatste verandering: 11-04-2009, 12:17:04 door schubbereet » Gelogd
vreemdeling
Schipper
*****
Berichten: 1860


Bekijk profiel
« Antwoord #25 Gepost op: 11-04-2009, 13:34:46 »

Schub,
In dank aanvaard.

In dit soort discussies komen er steeds nieuwe gezichtspunten te voorschijn.

In mijn herinnering (rond 1950)  werden op Scandinavische koopvaardij schepen op Goede Vrijdag de nationale vlag op het achterdek half stok gehesen.

Vreemdeling
Gelogd
Pagina's: 1 [2] Omhoog Print 
« vorige volgende »
Ga naar:  


Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.4 | SMF © 2006, Simple Machines LLC Valid XHTML 1.0! Valid CSS!