Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
28-11-2022, 03:15:50
Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren
Nieuws: Nieuwe leden moeten helaas wachten tot dat de webmaster ze accepteert. Er is veel kaf onder het koren. Het beste kunt u na registratie ons nog even een e-mail sturen jolydesign@ziggo.nl.

+  Vraag en antwoord & Wie wat waar
|-+  Vraag en antwoord
| |-+  Vraag en antwoord
| | |-+  Gerrese
« vorige volgende »
Pagina's: [1] Omlaag Print
Auteur Topic: Gerrese  (gelezen 210 keer)
koost
Schipper

Boetnaalden

Bekijk profiel E-mail
« Gepost op: 19-11-2022, 13:52:43 »

In de jaren 60-70 knutselde menig knulletje met electronica.
Van het bouwen van een kristal-ontvanger tot versterkers, enz. enz.
Gelukkig waren er toen in Den Haag meerdere electronica winkels. 
Om er een paar te noemen::
- Radio Twente ( dikke Gerrit met zijn dochter)
- Ruytenbeek (vadertje met zijn dochter)
- Stuut & Bruijn en
- Radio Gerrese.

Om bij die laatste te blijven: wie was destijds de eigenaar van die zaak?

Voor zo ver ik weet had die familie geen kinderen om de zaak voort te zetten.

Ik hoor het graag.

Bvd

koost
koost
Schipper

Boetnaalden

Bekijk profiel E-mail
« Antwoord #1 Gepost op: 19-11-2022, 14:11:34 »

Nu ik het over Ruytenbeek (in de Wilgstraat in Den Haag) heb gehad is het heel makkelijk om even naar de Beukstaat 8 te gaan. Daar zat Radio Idzerda. Een echte pionier op dat gebied.

Van internet.

Wereldprimeur
Eind 1919 is Idzerda wereldwijd de eerste die een vooraf aangekondigde draadloze radio-uitzending verzorgt, een muzikaal programma met marsmuziek en zang. De presentatie doet hij zelf. Met een zendvergunning op zak plaatst hij daags tevoren een advertentie in avondblad de Nieuwe Rotterdamsche Courant om zijn ?Soiree Musicale? onder de aandacht te brengen. Op donderdagavond 6 november 1919 is het zover. Met de door hem zelf ontworpen en gebouwde radiotelefoniezender, die in de zendvergunning de letters PCGG meekrijgt, gaat vanuit een ge?mproviseerde studio bij hem thuis in de Haagse Beukstraat tussen acht en elf uur het eerste radioprogramma de lucht in.

koost

Chris
Scheepsjongen
**

Bekijk profiel E-mail
« Antwoord #2 Gepost op: 20-11-2022, 10:21:45 »

Koost, Radio Gerr?se adverteerde tussen 1956 en 1975 in de kranten. De directeur Willem Christiaan Gerr?se is 1969, op 58 jarige leeftijd overleden.

https://www.delpher.nl/nl/kranten/view?facets%5Bperiode%5D%5B%5D=2%7C20e_eeuw%7C1960-1969%7C1969%7C&facets%5Btype%5D%5B%5D=familiebericht&query=gerrese+prox+krap&coll=ddd&sortfield=date&identifier=ddd:011197683:mpeg21:a0265&resultsidentifier=ddd:011197683:mpeg21:a0265&rowid=1

https://haagsgemeentearchief.nl/genealogy/personenoverzicht?mivast=59&miadt=59&mizig=100&miview=tbl&milang=nl&micols=1&mip1=gerrese&mip3=willem%20christiaan

Naast zijn echtgenote worden in deze advertentie, naar ik aanneem zijn kinderen genoemd. De eerst genoemde Hans, zal Johan zijn geboren in 1937. Een kind uit een eerder huwelijk van Willem. Zou hij de zaak voortgezet hebben?

https://haagsgemeentearchief.nl/genealogy/personenoverzicht?mivast=59&miadt=59&mizig=100&miview=tbl&milang=nl&micols=1&mip1=gerrese&mip3=willem%20christiaan
koost
Schipper

Boetnaalden

Bekijk profiel E-mail
« Antwoord #3 Gepost op: 20-11-2022, 10:31:33 »

Chris,

Heel hartelijk dank voor deze info.
Het gezin Gerrese ben ik nu in mijn bestand aan het zetten.
Veel advertenties was ik op mijn zoektocht al tegengekomen.
De man die ik ken(de) uit de tijd dat ook ik daar mijn spullen kocht was redelijk klein van stuk
en niet direct iemand waar ik een pilsje mee zou gaan drinken.
Maar zeker hulpvaardig en vakbekwaam.
Straks ga ik jouw info even nalopen.

koost
koost
Schipper

Boetnaalden

Bekijk profiel E-mail
« Antwoord #4 Gepost op: 20-11-2022, 10:52:33 »

Chris,

Dit is een voltreffer.
Bedankt nogmaals

koost
koost
Schipper

Boetnaalden

Bekijk profiel E-mail
« Antwoord #5 Gepost op: 20-11-2022, 11:00:37 »

Chris,

Hij stond al in mijn bestand als kantoorbediende verzekeringsmaatschappij.
Gezinskaart Den Haag 137515
met 1 kind

Dus relatie naar electronica heb ik niet gemaakt.

koost
Frans Toet
Scheepsjongen
**

Bekijk profiel
« Antwoord #6 Gepost op: 25-11-2022, 00:19:31 »

In de jaren 60-70 knutselde menig knulletje met electronica.

Asjemenou, elektronica freaks hier wie had dat gedacht?

Ik was een van die knulletjes. Als jochie van 12 jaar mijn eerste buizenversterker gebouwd van sloopmateriaal uit troep van het grootvuil. Mijn nagalmveer kwam dan wel van Gerrese. Gekocht voor fl2.50 en dat was toen twee weken zakgeld. Sterker nog, vandaag de dag gebruik ik die veer nog steeds.

Later toen ik al getrouwd was woonde ik om de hoek van dat mannetje met zn dochter  in de wilgstraat. Wat een oeverloos geduld had die man. Daar heb ik menig onderfdeeltje weg gesleept. Mooie tijd. Tegenwoordig moet ik alles via internet bestellen en dan in veelvouden van tien.
Pagina's: [1] Omhoog Print 
« vorige volgende »
Ga naar:  

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte