Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
29-03-2024, 09:01:50
Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren
Nieuws: Nieuwe leden moeten helaas wachten tot dat de webmaster ze accepteert. Er is veel kaf onder het koren. Het beste kunt u na registratie ons nog even een e-mail sturen jolydesign@ziggo.nl.

+  Vraag en antwoord & Wie wat waar
|-+  Vraag en antwoord
| |-+  Vraag en antwoord
| | |-+  bombrood halen
« vorige volgende »
Pagina's: [1] Omlaag Print
Auteur Topic: bombrood halen  (gelezen 14046 keer)
Dicky Pronk
Gast
« Gepost op: 18-06-2012, 21:09:30 »

wie kan mij iets meer vertellen over "bombrood halen"? Herinner me van mijn vader het verhaal dat jongetjes vroeger op de havenhoofden uit stonden te kijken naar binnenkomende schepen. Herkenden ze de loggers, dan was het zaak om zo snel mogelijk naar de familie van opvarenden te rennen: "je man, zoon, vader loopt binnen". Als beloning voor het bericht kregen ze dan wat geld, het "bombrood". Wanneer is dit gebruik ontstaan, wie kan mij er iets meer over vertellen, wie heeft er zelf aan meegedaan?
Dicky Pronk
Gelogd
GerardKnoester
Gast
« Antwoord #1 Gepost op: 18-06-2012, 21:27:27 »

Dit gevonden Dicky.

Nadere omschrijving Bombrood:  Vooral destijds, vóór 1940, toen aan boord van vissersschepen nog geen sprake was van communicatiemiddelen, had het thuisfront er geen notie van, wanneer een op zee vissend gezinslid terug zou keren. Nu hadden bepaalde mannen en jongens die op strategische plaatsen konden uitzien naar vanuit zee naderende vissersschepen voldoende kennis van zaken om een dergelijk schip te identificeren. Elk schip had nu eenmaal bepaalde eigen kenmerken zoals een eigen vorm of bouw, dan wel opmerkelijke zeilen of tuigages of twee door kleur opvallende masttoppen wat dit vaartuig onderscheidde van andere schepen; een verrekijker verrichtte daarbij goede diensten. En zodra nu duidelijk was om welk schip het ging, haastte de boodschapper zich allereerst naar het huis van de schipper - de gezagvoerder van het desbetreffende vissersschip - om de schippersvrouw op de hoogte te brengen van de komst van haar man. Tegenover het brengen van zo'n blijde boodschap stond een beloning, die 'bombrood' werd genoemd.

Gelogd
Dicky Pronk
Gast
« Antwoord #2 Gepost op: 18-06-2012, 22:04:42 »

dank je wel Gerard. Ik wist de tijdsbepaling niet zo goed, maar voor 1940 komt overeen met de herinneringen van mijn vader. Er staat me ook nog iets bij van de hoogte van de beloning, bij de vrouw van de schipper net even iets hoger dan bij de andere bemanningsleden. Ach ja, rangen en standen. Maar wanneer is het begonnen? Want bomschuiten waren er al niet meer. Ben zo benieuwd naar persoonlijke ervaringen.... groet, Dicky
Gelogd
vreemdeling
Schipper
*****
Berichten: 1860


Bekijk profiel
« Antwoord #3 Gepost op: 19-06-2012, 15:38:25 »

Dicky,

Ik ben van 1929.
Heb dus deze periode zelf beleefd.
Dat al de gezinnen van de  bemanning werden  gewaarschuwd is te veel van het goede.
De berichtgever moest wel de adressen van de meeste schippers weten, anders kon hij deze gezinnen niet waarschuwen.
Dat hij de adressen van de bemanningsleden ook wist, lijkt mij onmogelijk.
OF zo'n bemanningslid moest toevallig bij de berichtgever in de straat wonen en hij ook wist dat deze op de betreffende logger werkzaam was.

Herkenning was voor sommige schepen vrij eenvoudig.
Rederij Roeleveld had schepen met een rood/oranje kleurige romp.
Deze rederij had vier schepen..
Wist je de kleuren van de verschillende zeilen als dit schip "onder zeil "aan de horizon zich liet zien, dan was de keuze dan al veel gemakkelijker.
Kleuren van de zeilen waren toen grijs, rood/bruin of geel.
Ook de positie van het stuurhuis was maatgevend. Voor de mast, rond de mast of achter de mast.
Schepen van de rederij den Dulk hadden een zwarte romp en een witte verschansing.
Schepen van de rederij van der Toorn een zwarte romp met een wit "visroer"

De meeste" bombroodwinners" waren bediende van slagerijen of bakkers, welke met hun fietsen met een bezorg mand aan het stuur van de fiets, de bestellingen rond brachten en op de terugweg even op de boulevard een blik op de zee wierpen en bij verkenniing van een schip een snel vervoersmiddel hadden, om het verkende schip aan te kondigen, bij de betreffende geinteresseerden.

Vaak gebeurde het dat meerdere bombroodwinners een verkend schip aankondigden, maar de eeste had meestal de fooi te pakken.
Het kon ook zijn dat op de adressen niemand thuis was door  werkzaamheden elders.
Het bleef natuurlijk altijd onzeker of het werkelijk het betreffende schip betrof

Vreemdeling
Gelogd
poon
Gast
« Antwoord #4 Gepost op: 19-06-2012, 21:40:32 »

Hoi vreemdeling welke was de vierde logger van roelveld dan ik ken de sch 4/75/77
gr aad
Gelogd
Dicky Pronk
Gast
« Antwoord #5 Gepost op: 19-06-2012, 22:18:04 »

dag vreemdeling,
dank voor je uitgebreide beschrijving. De verhalen van mijn vader komen weer helemaal boven. Hij was van 1925, dus iets ouder dan jij. Fijn om zo'n forum te ontdekken, waar ik heel veel aanvullingen vind!
Gelogd
vreemdeling
Schipper
*****
Berichten: 1860


Bekijk profiel
« Antwoord #6 Gepost op: 20-06-2012, 08:14:46 »

Poon,
De 4e logger van Roeleveld was de Sch. 260.
Is na de oorlog niet terug gekeerd.

Cor
Gelogd
aat taal
Schipper
*****
Berichten: 261


Bekijk profiel
« Antwoord #7 Gepost op: 20-06-2012, 21:36:09 »

Leuk Dicky om jou ook op dit forum te zien

aat taal
Gelogd
Dicky Pronk
Gast
« Antwoord #8 Gepost op: 20-06-2012, 22:00:18 »

Leuk Dicky om jou ook op dit forum te zien

aat taal

mijn Scheveningse roots verloochenen zich niet! Ik beleef erg veel plezier aan het lezen van de diverse onderwerpen. Kwam erop door S.S. Bolivar, jou ook wel bekend.
Groet voor de hele familie, Dicky
Gelogd
poon
Gast
« Antwoord #9 Gepost op: 20-06-2012, 22:19:12 »

Bedankt cor
Gr
Gelogd
aat taal
Schipper
*****
Berichten: 261


Bekijk profiel
« Antwoord #10 Gepost op: 21-06-2012, 16:34:24 »

Hoi Dicky,
Ik zal iedereen hier de groeten doen.
Overigens ken jij de foto van de 57 op Visserijschepen Scheveningen. Foto 2 van SCH 57 (op de achtergrond de Blanka) staat midscheeps iemand te zwaaien (zwarte kleding en zwarte put op). Dat is opa Pronk

aat taal
Gelogd
Dicky Pronk
Gast
« Antwoord #11 Gepost op: 22-06-2012, 12:24:25 »

hoi Aat,

heb gezocht, maar kan 't niet vinden. Heb je misschien een linkje? Mooi om hier foto's te vinden die in de eigen fotoboeken niet te zien zijn. Bij S.S. Simon Bolivar foto van opa den Dulk gevonden die wij - broer en ik - nooit eerder gezien hadden!
Vermoed dat het met deze foto van opa Pronk net zo is. Ken sowieso geen foto's vanuit zijn varenstijd...
Gelogd
Rinus.N
Global Moderator
Schipper
*****
Berichten: 2786


SCH 84 voortvaren


Bekijk profiel E-mail
« Antwoord #12 Gepost op: 22-06-2012, 12:34:15 »

dan moet het deze foto zijn te vinden door op onderste link te gebruiken
onde eens gevaren altijd gevaren


* sch-57-03.jpg (95.87 KB, 800x541 - bekeken 1007 keer.)
« Laatste verandering: 22-06-2012, 12:36:21 door Rinus.N » Gelogd

Eens gevaren  Altijd Gevaren
http://www.scheveningen-haven.nl/
aat taal
Schipper
*****
Berichten: 261


Bekijk profiel
« Antwoord #13 Gepost op: 22-06-2012, 13:06:19 »

bedankt Rinus. Dat is de foto die ik bedoel

aat taal
Gelogd
Dicky Pronk
Gast
« Antwoord #14 Gepost op: 22-06-2012, 14:52:36 »

Dank Rinus en Aat!
Doet heel erg denken aan foto van onze vader op zijn laatste Vlaggetjesdag... zo vader, zo zoon.
Gelogd
Pagina's: [1] Omhoog Print 
« vorige volgende »
Ga naar:  


Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.4 | SMF © 2006, Simple Machines LLC Valid XHTML 1.0! Valid CSS!