Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
28-03-2024, 11:14:32
Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren
Nieuws: Nieuwe leden moeten helaas wachten tot dat de webmaster ze accepteert. Er is veel kaf onder het koren. Het beste kunt u na registratie ons nog even een e-mail sturen jolydesign@ziggo.nl.

+  Vraag en antwoord & Wie wat waar
|-+  Hoofdindex
| |-+  Praatgroep Scheveningen
| | |-+  vleet visserij onder de wal
« vorige volgende »
Pagina's: [1] 2 Omlaag Print
Auteur Topic: vleet visserij onder de wal  (gelezen 24423 keer)
mink
Gast
« Gepost op: 21-03-2012, 16:14:42 »

Ik kan me nog goed herinneren dat rond november de vleetloggers dicht onder de kust visten. En dat ze vaak in de loop van de zaterdag de haven van scheveningen binnenliepen. Soms nog met het dek vol haring, in de haven werd dan de vangst verder verwerkt. Ik ging dan vaak bij mijn vader aan boord kijken. Wat ik alleen niet meer weet is of ze nou zondagmiddag weer weg gingen of maandag ochtend. Verder zijn er weinig of geen fotos te vinden van loggers die de vangst in de Scheveningse haven aan het verwerken zijn. Wie weet daar meer over te vertellen.

gr

Mink Kuijt
Gelogd
De spienet
Gast
« Antwoord #1 Gepost op: 21-03-2012, 16:51:16 »

dat waren de laatste 3 jaren van de vleet visserij toen mochten we komen weekenden dan gingen we s,maandags overdag weer vissen groet meneer kuit
Gelogd
mink
Gast
« Antwoord #2 Gepost op: 21-03-2012, 16:55:19 »

bedankt, joh dat heb ik nooit geweten dat de laatste 3 pas mocht, zal gezellig geweest zijn aan boord als je vuurtoren of zelfs de boulevard zag en je mocht niet naar binnen, weet je ook waarom het niet mocht en hoe kwam het zover dat het wel mocht.

gr heer kuijt

doe maar Mink

 
Gelogd
Knorhaan
Schipper
*****
Berichten: 1815



Bekijk profiel
« Antwoord #3 Gepost op: 21-03-2012, 17:06:26 »

Wat ik alleen niet meer weet is of ze nou zondagmiddag weer weg gingen of maandag ochtend.

Op zondag kwamen ze wel binnen. Maar uitvaren; nooit op zondag !!!!! i.v.m. de zondagsrust.

Met helder weer kon je dan 's avonds de vislichten zien. Ik geloof dat ze toen de kerstboom al hadden als vislicht.

K
« Laatste verandering: 21-03-2012, 17:09:12 door Knorhaan » Gelogd

Voor behaalde aantal punten, zie blad 1 eerste bericht.
mink
Gast
« Antwoord #4 Gepost op: 21-03-2012, 17:16:14 »

Hallo Knorhaan,

Ik begrijp wel dat er loggers op zondag binnenkwamen maar de vleetloggers hadden op zaterdag in de ochtend of middag (afhankelijk van de vangst) de vleet binnen, ze gingen toch niet legge wachten tot het zondag werd om  naar binnen te gaan

mink
Gelogd
Knorhaan
Schipper
*****
Berichten: 1815



Bekijk profiel
« Antwoord #5 Gepost op: 21-03-2012, 17:21:20 »

Hallo Knorhaan,

Ik begrijp wel dat er loggers op zondag binnenkwamen maar de vleetloggers hadden op zaterdag in de ochtend of middag (afhankelijk van de vangst) de vleet binnen, ze gingen toch niet legge wachten tot het zondag werd om  naar binnen te gaan

mink

Klopt, dan kwamen ze op zaterdag binnen.
Na 00.00 uur gingen ze op maandag weer naar buiten

Gelogd

Voor behaalde aantal punten, zie blad 1 eerste bericht.
witkwast
Schipper
*****
Berichten: 2272


Leer v. gisteren Droom v. morgen Maar leef vandaag


Bekijk profiel
« Antwoord #6 Gepost op: 21-03-2012, 19:43:27 »

Beste Mink,

Aan het einde van de teelt de laatste maanden werd vlak voor de kust gevist vaak zagen we nog de vuurtorens men noemde dat onder engelse wal. Vraag me niet waarom want dat weet ik niet. Als we zaterdags de vleet binnen hadden werd er huiswaarts gestoomt. Naar gelang van de visvangst en de afstand kon het gebeuren dat je visverwerkend (steurend ) binnen kwam stomen. Eén keer hadden de meeste logger een hele goeie trek gedaan en lag alles nog in de haven de vis te steuren. Ik weet dat er toen aan de wal veel foto's zijn geschoten ook door toeristen die vonden dat een gaaf gezicht. Ik vaarde toen bij  Ouwe v. Leeuwentjes, dat was mazzel na het steuren mochten wij naar huis maar op de 195 en de 4 moesten ze kantjes eerst dicht slaan. En dat was die dag niet weinig.  Ooh ja en 's-maansdag 's-ochtens gingen we weer uit. een uurtje of stomen. 
« Laatste verandering: 21-03-2012, 19:45:35 door witkwast » Gelogd
mink
Gast
« Antwoord #7 Gepost op: 21-03-2012, 21:29:00 »

Hallo witkwast
Wat jij aangeeft weet ik, ik ging vanaf mijn 8 elk jaar een reisje mee en mijn vader heeft altijd op de vleetvisserij gezeten. Ook bij van leeuwetjes trouwens.  Ik zelf heb ook een paar reizen op de vleetlogger gevaren en dat was ook onder de engelse wal. Ik vond het heel gewoon dat we naar binnen gingen. Maar dat rederijen er verschillende regels op na hielden wist ik niet. Dus bij Jac den Dulk ging men pas naar binnen als men klaar was met kuipen, nou bij Frank Vrolijk ging dat een stuk makkelijker. Maar dat is nu zo uniek aan deze site, je komt dingen te weten van mensen die het hebben meegemaakt en kunnen na vertellen.
 Ik kan me nog een voorval herinneren van de visserij onder de engelse wal. Op maandag, halverwege de ochtend verliet de SCH 72 de haven, toen ze al weer geruime tijd buiten was kwam men er achter dat een van de matrozen, die wel aan boord was toen we weg gingen, er niet was. Paniek, er zal toch niks gebeurd zijn. Net toen men Scheveningen radio wilde aanroepen kwam de reepschieter vertellen dat de matroos, ter hoogt van de kom over boord was gesprongen , de reepschieter die het zag moest de matroos beloven niks te zeggen. De logger is terug gegaan. Ze wisten dat de matroos (of zijn schoonouders, dat weet ik niet precies meer) op het eiland woonde. De SCH 72 meerde af bij het dijkje en via het trapje ging de schipper, de stuurman ( de matroos was zijn zoon) en nog een matroos op familie bezoek. En ja daar zat de verloren zoon, dat werd praten en een  beetje erbij, nog een beetje erbij. Aan boord dacht men waar blijven ze, bij de semafoor dacht men wat doet die logger daar. Er was nog geen spoetnik dus communiceren was er niet bij. Uiteindelijk is de matroos toch mee gegaan en wisten we nog een halve vleet te schieten.
Gr Mink
Gelogd
witkwast
Schipper
*****
Berichten: 2272


Leer v. gisteren Droom v. morgen Maar leef vandaag


Bekijk profiel
« Antwoord #8 Gepost op: 21-03-2012, 22:28:56 »

Begrijp me niet verkeerd maar ze mochten pas weg na het kuipen, ze lagen al aan de kant toen wij binnen kwamen met de 264 als laatste kwamen wij binnen.  In de pijp waren we nog aan het steuren, en dat hebben wij ook toen we langs de kant lagen af moeten maken. Maar de wal ploeg nam wel bij ons het dicht (kuipen ) maken van de kantjes over en dat moesten ze op sommige loggers wel zelf doen. Kan ook aan de schipper hebbengelegen dat weet ik niet. 

Ook hebben wij een keer de hele vleet verspeeld alles weg op een paar blazen,  stukjes net en restantjes reep was alles wat we over hadden.  We lagen toen best ver maar voor de nacht hadden we weer kunnen schieten.
Gelogd
Cor
Gast
« Antwoord #9 Gepost op: 22-03-2012, 07:14:04 »

kan me herrinneren dat we met de sch-333 schipper jochem Knoester ook steurende binnen kwamen
aan de kant een van de 2 bazen van jaczon tegen ons zij van gaan jullie maar
de wal ploeg nam het over, maar werd later wel van de besomming in gehouden
groetjes Cor

ps.
dat we met Nico de Niet op de sch-32 een spok van 17 last vingen en dachten lekker naar huis
en een gedeelte van de haring vers houden , maar door de prijzen vond JJ het beter alles te steuren
dus s,avonds weer gewoon aan de vleet
leuk als je de lichten van Scheveningen en de hoek ziet slaan
« Laatste verandering: 22-03-2012, 07:21:26 door Cor » Gelogd
witkwast
Schipper
*****
Berichten: 2272


Leer v. gisteren Droom v. morgen Maar leef vandaag


Bekijk profiel
« Antwoord #10 Gepost op: 25-03-2012, 20:55:32 »

Intussen ben ik ook ter rade gegaan over de term Engelse  Wal .Een paar vaklui hebben mij uitgelegd dat de term onde de Engels wal vissen te maken heeft c.q. had met de soort Haring. Deze is anders dan de Noordzee (doggersbank) haring er bestaat (bestond)  ook een soort Oostzee haring  maar deze schijnt verdwenen tezijn.
Gelogd
Cor
Gast
« Antwoord #11 Gepost op: 26-03-2012, 06:16:14 »

Intussen ben ik ook ter rade gegaan over de term Engelse  Wal .Een paar vaklui hebben mij uitgelegd dat de term onde de Engels wal vissen te maken heeft c.q. had met de soort Haring. Deze is anders dan de Noordzee (doggersbank) haring er bestaat (bestond)  ook een soort Oostzee haring  maar deze schijnt verdwenen tezijn.
denk dat je in de goede hoek zit
kan me herrinneren dat ik voor mijn opa bokking moest halen op de nieuwboerweg schuin tegenover de julianakerk
en dan moest vragen naar engelsebokking
Gelogd
witkwast
Schipper
*****
Berichten: 2272


Leer v. gisteren Droom v. morgen Maar leef vandaag


Bekijk profiel
« Antwoord #12 Gepost op: 23-05-2012, 21:00:10 »

Aangezien het leker rustig is zit ik weer een beetje te bladeren. Wat ik me eigenlijk begin af tevragen toen wij op de logger voeren werd de haring gekaakt en/of gesteurt maar wel geselecteerd. Vooral met kaken werd er goed onderscheid gemaakt, als je tegenwoordig de filmpjes ziet dan gaat alles zo de vriezer in. Op oude filmpjes zie je ze ook merken op de tonnen.   Huh  Huh   
« Laatste verandering: 03-08-2012, 21:10:51 door witkwast » Gelogd
Cor
Gast
« Antwoord #13 Gepost op: 24-05-2012, 07:32:15 »

Aangezien het leker rustig is zit ik weer een beetje te bladeren. Wat ik me eigenlijk begin af tevragen toen wij op de logger voeren werd de haring gekaakt en/of gesteurt maar wel geselecteerd. Vooral met kaken werd er goed onderscheid gemaakt, als je tegenwoordig de filpjes ziet dan gaat alles zo de vriezer in. Op oude filmpjes zie je ze ook merken op de tonnen.   Huh  Huh    
inderdaad witkwast,volgens mij had je de volgorde van maatjesharing volleharing kuitziekers en yleharing
de yleharing werd ook al vaak gesteurd
tegen de tijd dat we onder de engelsewal visten steurden we de haring of werd vers gehouden
                Cor
Gelogd
witkwast
Schipper
*****
Berichten: 2272


Leer v. gisteren Droom v. morgen Maar leef vandaag


Bekijk profiel
« Antwoord #14 Gepost op: 24-05-2012, 21:23:46 »

yleharing


Kon niet meer op de naam komen Cor. Ja veel haring werd onder de Engelse wal gesteurt.  Meestal voor de bokking.
Gelogd
Pagina's: [1] 2 Omhoog Print 
« vorige volgende »
Ga naar:  


Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.4 | SMF © 2006, Simple Machines LLC Valid XHTML 1.0! Valid CSS!