Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
28-11-2022, 02:25:12
Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren
Nieuws: Nieuwe leden moeten helaas wachten tot dat de webmaster ze accepteert. Er is veel kaf onder het koren. Het beste kunt u na registratie ons nog even een e-mail sturen jolydesign@ziggo.nl.

+  Vraag en antwoord & Wie wat waar
|-+  Hoofdindex
| |-+  Wie wat waar
| | |-+  vervolg.. Mooie trawler plaatjes
« vorige volgende »
Pagina's: 1 ... 41 42 43 44 [45] 46 47 48 49 ... 67 Omlaag Print
Auteur Topic: vervolg.. Mooie trawler plaatjes  (gelezen 843113 keer)
Jan de Reus
Schipper
*****
Berichten: 563


Een Scheveninger en een steenbolkje vind je overal


Bekijk profiel WWW E-mail
« Antwoord #660 Gepost op: 20-08-2015, 21:47:16 »

H235 Stella Orion

De motortrawler H235 Stella Orion is onder bouwnr 1470 gebouwd bij de werf Cohrane & Sons te Selby UK) voor de rederij Charleson  Smith trawlers Ltd uit Hull.

Het schip is in 1962 in de vaart gekomen.

Inhoud 778 bruto ton
Lengte: 190,1 ft ( 58 m)
Breedte: 34,0 ft (10,3 m)

Het schip is in 1966 overgegaan naar de Ross groep en  hernoemd in H235 Ross Orion. 

In 1979 is het schip verkocht voor de sloop.

Jan


* H235-Stella-Orion3_150kB.jpg (141.48 KB, 800x644 - bekeken 2218 keer.)
Gelogd

t' Is een smul!     www.jandereus.nl
Jan de Reus
Schipper
*****
Berichten: 563


Een Scheveninger en een steenbolkje vind je overal


Bekijk profiel WWW E-mail
« Antwoord #661 Gepost op: 29-08-2015, 10:13:02 »

Grimsby dock

Detail van de Engelse vissershaven Grimsby. Destijds was Grimsby  samen met Hull de grootste vissershaven van de wereld. Op de voorgrond 2 trawlers van de rederij Northern trawlers uit Grimsby. Op de voorgrond een trawler van een klasse welke bestond uit 15 schepen die in 1936 zijn gebouwd bij de Deutsche Schiffs und Maschinenbau AG Seebeck te Wesermünde voor Leverhulme Ltd  uit London als schadeloosstelling voor WW1. De schepen waren oorspronkelijk geregistreerd in London en hadden als thuishaven Fleetwood  maar zijn kort voor WW2 vanuit Grimsby gaan varen. Na de oorlog zijn de schepen overgegaan naar Northern Trawlers en kregen ze een GY visnummer.

Afmetingen: 655 brt
Lengte: 188.1 ft (57,3m)
Breedte: 28.1 ft (8,5m)
Diepgang: 15.5 ft (4,7m)

Machine: Triple expansie stoommachine fabrikaat Maschinenbau AG Seebeck  gekoppeld aan een lage druk turbine met een vermogen van 980pk gaven de schepen een maximum snelheid van 12,5 knopen

De schepen hadden de volgende namen:
Northern Chief (LO165/GY445)
Northern Dawn (LO136/GY289)
Northern Duke (LO169/GY442)
Northern Foam (LO153/GY490)
Northern Gem (LO109/GY204)
Northern Gift (LO166/ verkocht naar IJsland)
Northern Isles (LO172/ verloren gegaan in de oorlog)
Northern Pride (LO104/GY169)
Northern Princess (LO170/verloren gegaan in de oorlog)
Northern Reward (LO168/GY431)
Northern Rover (LO164/ verkocht naar IJsland)
Northern Sky (LO162/GY427)
Northern Spray (LO140/GY190)
Northern Sun (LO161/GY440)
Northern Wave (LO120/GY184)

Jan


* Grimsby-Dock_150kB.jpg (147.5 KB, 800x597 - bekeken 1880 keer.)
Gelogd

t' Is een smul!     www.jandereus.nl
Jan de Reus
Schipper
*****
Berichten: 563


Een Scheveninger en een steenbolkje vind je overal


Bekijk profiel WWW E-mail
« Antwoord #662 Gepost op: 04-09-2015, 21:22:08 »

VL 105 Elizabeth

De  motorzijtrawler VL105 Elizabeth  is in 1964 gebouwd bij de Sleephelling Mij. Scheveningen onder bouwnr.  187 voor rederij W. Kwakkelstein uit Vlaardingen.

De te waterlating vond plaats op 5 juni 1964. In de vaart 17 oktober 1964.

Afmetingen: 43,31/40,62 x 7,24 x 3,86 m.  326 bruto ton register.

Hoofmotor: 8 cil. Deutz 1000 pk.

1979: afgevoerd ovm sanering.
1979: verkocht  aan Cape Pride Trawlers (Pty) te Kaapstad,  Zuid Afrika. Het schip kreeg de naam Lance D. Op 17 november 1979 vertrokken uit IJmuiden en op 8 december 1979 gestrand op de Afrikaanse kust. Op 12 december weer vlot getrokken.
1983: Overgegaan naar Hout Bay Fishing Industries (Pty) te Kaapstad en hernoemd in Potia.

VL 34 Anita


De  motorzijtrawler VL34 Anita  is in 1964 gebouwd bij de Sleephelling Mij. Scheveningen onder bouwnr.  181 voor de Visserij Mij. Vlaardingen.

De te waterlating vond plaats op 31 januari 1964. In de vaart 1 juni 1964.

Afmetingen: 43,31/40,62 x 7,24 x 3,86 m.  324 bruto ton register.

Hoofmotor: 8 cil. Deutz 1000 pk.

1972: verbouwd voor uitoefening pelagische visserij.
1979: afgevoerd. 
1987: verkocht  naar het buitenland en 30 maart 1987 vertrokken uit IJmuiden.

Jan


* VL105-Elizabeth-VL34-Anita_.jpg (143.97 KB, 800x662 - bekeken 2012 keer.)
Gelogd

t' Is een smul!     www.jandereus.nl
Jan de Reus
Schipper
*****
Berichten: 563


Een Scheveninger en een steenbolkje vind je overal


Bekijk profiel WWW E-mail
« Antwoord #663 Gepost op: 10-09-2015, 21:07:20 »

H332 D B Finn

De motortrawler H332 D B Finn is in 1961 gebouwd onder bouwnr 524 bij Goole Shipbuilding & Repair Co te Goole (UK) voor rekening van St Andrews Steam Fishing Co te Hull.

Het schip is op 21 november 1960 te water gelaten en kwam in 1961 in de vaart.

Inhoud: 701 brutoton
Lengte: 188 ft (57,3 m)
Breedte: 32 ft (9,75 m)

Het schip beschikte over een Holmes Werkspoor dieselmotor  type TMAS 398 met een vermogen van 1600 pk waarmee een max. snelheid van 15 knopen kon worden behaald.

Op 21 maart 1975 is de D B Finn tijdens een orkaan gestrand voor de kust van IJsland. Alle bemanningsleden zijn daarbij gered. Na berging van het schip bleek de schade dusdanig groot dat reparatie economisch niet meer verantwoord was. Het schip is in juni 1975 verkocht voor de sloop.

Jan


* H332-D-B-Finn2_150kB.jpg (144.95 KB, 800x642 - bekeken 1816 keer.)
Gelogd

t' Is een smul!     www.jandereus.nl
Jan de Reus
Schipper
*****
Berichten: 563


Een Scheveninger en een steenbolkje vind je overal


Bekijk profiel WWW E-mail
« Antwoord #664 Gepost op: 16-09-2015, 10:28:59 »

IJM35 Post Boy

Deze motortrawler is in 1941 gebouwd te Selby (UK) bij Cochrane & Sons. Dit schip heeft gedurende de oorlogsjaren als mijnenveger HMS Post Boy  gediend o.m. in de Middellandse Zee. Na de oorlog kwam het in 1946 als visserijschip in de vaart voor rederij Milford Steam Fishing Compagny Ltd met als thuishaven Milford Haven onder  de naam Milford Marquis M14. In 1951 werd het schip aangekocht door rederij De Vem uit IJmuiden en kreeg het de naam Post Boy IJM35. Na een verbouwing ging de Post Boy op 21 aug 1951 ter visserij vanuit IJmuiden. In 1960 is het schip overgenomen door de N.V. Visserijonderneming v/h J.C. Pronk.

Inhoud: 317 bruto ton
Lengte over alles: 47,54 m
Motor: Ruston & Hornsby dieselmotor met een vermogen van 720pk.

De IJM35 Post Boy is in 1964 terugverkocht naar Engeland en kreeg daar de naam St. Kitts LT481.

Jan


* IJM35-Postboy_150kB.jpg (150.04 KB, 800x644 - bekeken 1728 keer.)
« Laatste verandering: 16-09-2015, 10:31:11 door Jan de Reus » Gelogd

t' Is een smul!     www.jandereus.nl
Jan de Reus
Schipper
*****
Berichten: 563


Een Scheveninger en een steenbolkje vind je overal


Bekijk profiel WWW E-mail
« Antwoord #665 Gepost op: 23-09-2015, 21:39:55 »

H50 Kingston Turquoise

De stoomtrawler H50 Kingston Turquoise is onder bouwnr 895 gebouwd bij de Engelse werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor de rederij Kingston Steam Trawling Co Ltd. te Hull.

Het schip is op 15 oktober 1954 te water gelaten en kwam in februari 1955 in de vaart.

Inhoud 811  bruto ton
Lengte: 189,4 ft (57,7 m)
Breedte: 32,1 ft (9,8 m)

Het schip beschikte over een oliegestookte ketel en een stoommachine van het fabrikaat C D Holmes met een vermogen van 1300 ipk waarmee een max. snelheid van 13,5  knopen kon worden behaald. 

Op 22 januari 1965 is het schip op de terugreis naar Hull 14 zeemijl ten Noord noord westen van Holy Head bij de Orkney eilanden lek geslagen op de North Shoal.  Het schip zonk binnen 4 minuten. Van de 20 bemanningsleden wisten er 19 zich  te redden mbv de 2 reddingssloepen.

Jan


* H50-Kingston-Turquoise2_150.jpg (147.94 KB, 800x670 - bekeken 1786 keer.)
Gelogd

t' Is een smul!     www.jandereus.nl
Jan de Reus
Schipper
*****
Berichten: 563


Een Scheveninger en een steenbolkje vind je overal


Bekijk profiel WWW E-mail
« Antwoord #666 Gepost op: 30-09-2015, 11:24:16 »

SCH 21 Arie van der Zwan

De motortrawler SCH21 Arie van der Zwan  is in 1961 onder bouwnr. 636 gebouwd bij Scheepswerf Fa. S. Seymonsbergen te Amsterdam voor rekening van Jaczon Rederij en Haringhandel te Scheveningen.  Het schip kwam 8 juli 1961 in de vaart.

Zusterschepen waren de SCH22 Magnolia (1962) en de SCH33 Margriet (1963).

Inhoud: 351 BRT
Afmetingen: 48,34/45,53 x 7,54 x 3,85 m
Hoofdmotor: 8 cil. Industrie 1000 pk

In 1973 is het schip overgenomen door J. de Ridder en werd de naam gewijzigd in SCH21 Vier Gebroeders.

Het schip is in 1975 afgevoerd en gesaneerd.

In 1979 alsnog in de vaart gekomen als R.V. Explorer voor Environmental Research Associates Va. Panama.

Jan


* SCH21-Arie-van-der-Zwan_150.jpg (148.17 KB, 800x644 - bekeken 1765 keer.)
Gelogd

t' Is een smul!     www.jandereus.nl
Jan de Reus
Schipper
*****
Berichten: 563


Een Scheveninger en een steenbolkje vind je overal


Bekijk profiel WWW E-mail
« Antwoord #667 Gepost op: 07-10-2015, 19:36:37 »

BX579 Strassburg

De Duitse stoomtrawler BX579 is in 1950 gebouwd bij de Seebeckwerft te Bremerhaven onder bouwnr. 676 voor rekening van H. Bischoff &Co te Bremen.

Afmetingen: 51,97 x 8,74 x 3,86 m. Inhoud: 570 bruto ton register.

Hoofmotor: triple expansie stoommachine met gekoppelde Bauer-Wach turbine. Deze turbine wordt aangedreven door de afgewerkte stoom van de lagedrukcilinder van de triple expansie stoommachine en zorgt voor extra vermogen. Het totaal vermogen van stoommachine + turbine bedroeg 920pk waarmee een maximum snelheid van 12.1 knopen kon worden behaald.

In 1962 is de Strassburg verkocht naar Griekenland en kreeg de naam Hermes Protoporos.

1965 herdoopt in Evridiki
1969 Evangelistria 10
1977 Zephydos V
1978 Maistrali
1985 Gesloopt

Jan


* BX579-Strassburg_150kB.jpg (139.28 KB, 800x628 - bekeken 1645 keer.)
« Laatste verandering: 07-10-2015, 19:38:57 door Jan de Reus » Gelogd

t' Is een smul!     www.jandereus.nl
Jan de Reus
Schipper
*****
Berichten: 563


Een Scheveninger en een steenbolkje vind je overal


Bekijk profiel WWW E-mail
« Antwoord #668 Gepost op: 14-10-2015, 21:16:27 »

VL131 Petronella

De  motortrawler VL131 Petronella  is in 1957 gebouwd bij de Scheepsbouw- en reparatiewerf De Hoop v/h Gebr. Boot te Leiden onder bouwnr.  1435 voor de Visserij Mij. Vlaardingen.  Zusterschip was de VL121 Willem welke eveneens bij dezelfde werf is gebouwd onder bouwnr. 1435.

De tewaterlating van de VL131 Petronella vond plaats op 9 maart 1957. Het schip kwam in de vaart op 22 juni 1957.

Inhoud: 274 bruto ton register
Afmetingen: 40,25/37,47 x 7,64 x 3,56 m
Hoofdmotor: 8 cil. Deutz 750 pk

1975: Afgevoerd ivm sanering.
1979: verkocht  voor de sloop en op 30 november  vertrokken uit IJmuiden

Jan


* VL131-Petronella_150kB.jpg (149.61 KB, 800x578 - bekeken 1442 keer.)
« Laatste verandering: 14-10-2015, 21:19:32 door Jan de Reus » Gelogd

t' Is een smul!     www.jandereus.nl
Jan de Reus
Schipper
*****
Berichten: 563


Een Scheveninger en een steenbolkje vind je overal


Bekijk profiel WWW E-mail
« Antwoord #669 Gepost op: 23-10-2015, 12:50:29 »

H277 Stella  Sirius

De motortrawler H277 Stella Sirius is in 1963 onder bouwnr 1484  gebouwd bij de Engelse werf Cochrane & Sons te Selby UK  voor rekening van de rederij Charleson-Smith Trawlers Ltd. uit Hull.

Het schip is 12 maart 1963 te water gelaten en kwam datzelfde jaar in de vaart. Zusterschip is de H279 Stella Altair welke eveneens in 1963 is gebouwd bij dezelfde werf.

Inhoud: 677 bruto ton
Lengte: 180,2 ft (54,8 m)
Breedte: 32,1 ft ( 9,8 m)

Het schip beschikte over een dieselmotor met een vermogen van 1600 pk.

In 1965 ging de rederij Charleson-Smith samen met de Ross Group Ltd en werd de naam gewijzigd in Ross Sirius.

In oktober 1967 werd het schip verkocht aan de rederij Hudson Bros (Trawlers) Ltd. te Hull.

In 1981 is het schip gesloopt.

Jan


* H277-Stella-Sirius2_150kB.jpg (148 KB, 800x655 - bekeken 1445 keer.)
Gelogd

t' Is een smul!     www.jandereus.nl
Jan de Reus
Schipper
*****
Berichten: 563


Een Scheveninger en een steenbolkje vind je overal


Bekijk profiel WWW E-mail
« Antwoord #670 Gepost op: 28-10-2015, 20:38:33 »

SK121 Heikendorf

De Duitse motortrawler Heikendorf is in 1955 gebouwd bij de Kieler Howaldtswerke te Kiel onder bouwnr 1018 voor rekening van Hochseefischerei Kiel  te Kiel.

Afmetingen: 58,40 x 9,23 x 4,30 m.  650 bruto ton register.

Hoofmotor: dieselmotor met een  totaal vermogen van 1530 pk waarmee een max. snelheid van 13,7 knopen kon worden behaald.

In 1972 is de Heikendorf gesloopt.

Jan


* SK121-Heikendorf_150kB.jpg (145.76 KB, 800x670 - bekeken 1239 keer.)
Gelogd

t' Is een smul!     www.jandereus.nl
Jan de Reus
Schipper
*****
Berichten: 563


Een Scheveninger en een steenbolkje vind je overal


Bekijk profiel WWW E-mail
« Antwoord #671 Gepost op: 04-11-2015, 21:08:08 »

SCH307 Margaretha

De Margaretha  is in 1964 onder bouwnr. 1457 gebouwd bij Boot te Leiden in opdracht van de Sleephelling Mij Scheveningen (bouwnr 199)  voor rekening van rederij Jac. Den Dulk & Zonen  te Scheveningen.

Het schip kwam in 1964 in de vaart.

Inhoud: 316 BRT
Afmetingen: 43,41/40,70 x 7,22 x 3,82 m
Hoofdmotor: 8 cil. Deutz  1000 pk

In 1975 is het schip afgevoerd en gesaneerd. 

Jan


* SCH307-Margaretha2_150kB.jpg (141.41 KB, 800x809 - bekeken 1131 keer.)
Gelogd

t' Is een smul!     www.jandereus.nl
Jan de Reus
Schipper
*****
Berichten: 563


Een Scheveninger en een steenbolkje vind je overal


Bekijk profiel WWW E-mail
« Antwoord #672 Gepost op: 11-11-2015, 09:21:05 »

VL89 Monica

De hektrawler VL89 Monica is onder bouwnr. 731 in 1974 gebouwd bij Scheepsbouwwerf De Hoop te Hardinxveld  in opdracht van de Sleephelling Mij. Scheveningen. De Monica is gebouwd voor rekening van Visserij Mij. Kwakkelstein te Vlaardingen en vertrok op 9 oktober 1974 voor haar eerste reis.

Inhoud: 477 brt
Afmetingen: 56,25 /52,84 x 9,22 x 6,14 m
Hoofdmotor:  6  cil. Deutz van 2000 pk

In 1980 is de Monica verlengd en bedroeg de inhoud 565 brt bij een lengte van 63,70/60,29 m.

In 1987 is het schip verkocht aan Peru en vertrok het op 7 maart 1987 uit Scheveningen met haar nieuwe naam PUNI richting Peru.

Jan


* VL89-Monica2_150kB.jpg (144.61 KB, 800x637 - bekeken 1020 keer.)
Gelogd

t' Is een smul!     www.jandereus.nl
Jan de Reus
Schipper
*****
Berichten: 563


Een Scheveninger en een steenbolkje vind je overal


Bekijk profiel WWW E-mail
« Antwoord #673 Gepost op: 14-11-2015, 09:57:41 »

SCH10 Drie Gebroeders

De kotter SCH10 Drie Gebroeders  is in 1968 bij scheepswerf Gebroeders De Klerk te Kruispolder onder briefnr. 14929 gebouwd als OD7 Joina voor rekening van Tanis.

Inhoud: 72,70 BRT
Afmetingen: 21,52  x 5,62 x 2,26 m
Hoofdmotor: Mitsubishi  300 pk

1969 OD7 Joina (eig. Tanis)
1976 YE138 Wilhelmina (eig. Gebroeders Sinke)
1981 KG5 Zeearend (eig. H. Bout)
1990 SCH10 Drie Gebroeders (eig. A. Rog)

Jan


* SCH10-Drie-Gebroeders_150kB.jpg (140.58 KB, 800x639 - bekeken 2154 keer.)
Gelogd

t' Is een smul!     www.jandereus.nl
Jan de Reus
Schipper
*****
Berichten: 563


Een Scheveninger en een steenbolkje vind je overal


Bekijk profiel WWW E-mail
« Antwoord #674 Gepost op: 18-11-2015, 09:56:08 »

SCH261 Onderneming I

De motortrawler  SCH261 Onderneming I  werd in 1959 onder bouwnr. 1276 gebouwd bij Scheepswerf ‘De Vooruitgang’ van de Gebr. Boot te Alphen a/d Rijn in opdracht van Cornelis Vrolijk Visserij Mij te IJmuiden. De tewaterlating vond plaats op 27 juni 1959 en het schip ging op 26 augustus datzelfde jaar voor eerst naar zee.

inhoud: 270 bruto ton
lengte:  41,05 m,
breedte: 7,32 m
holte: 3,52 m.

De hoofdmotor  was een 6 cil. Industrie dieselmotor met een vermogen van 750 pk.

In 1968 in het schip ingericht voor de boomkorvisserij. In 1971 is de Onderneming I  overgegaan naar Maaskant Dok Mij te Stellendam en werd herdoopt in BRU61 Pieternella. Datzelfde jaar is het schip verkocht naar Texel en werd ze herdoopt in TX18 Noorderkroon (eig. M.F. Ellen uit Oosterend).
In 1976 is het schip gesaneerd.

Jan


* SCH261-Onderneming-I_150kB.jpg (147.3 KB, 800x598 - bekeken 1953 keer.)
Gelogd

t' Is een smul!     www.jandereus.nl
Pagina's: 1 ... 41 42 43 44 [45] 46 47 48 49 ... 67 Omhoog Print 
« vorige volgende »
Ga naar:  


Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.4 | SMF © 2006, Simple Machines LLC Valid XHTML 1.0! Valid CSS!