Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
23-04-2024, 10:14:13
Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren
Nieuws: http://jolybit.nl De nieuwe trading hulp website is in de maak. U kunt hem wel al gebruiken.

+  Vraag en antwoord & Wie wat waar
|-+  Vraag en antwoord
| |-+  Vraag en antwoord
| | |-+  Cor van Harten
« vorige volgende »
Pagina's: [1] 2 3 Omlaag Print
Auteur Topic: Cor van Harten  (gelezen 34536 keer)
vragensteller
Gast
« Gepost op: 10-11-2010, 11:32:46 »

Kan iemand mij vertellen wie de romanschrijver Cor van Harten is.
Ik heb ooit gehoord dat het pseudoniem is. Wanneer hij geleefd heeft en wat nadere bijzonderheden zou ik erg op prijs stellen.
« Laatste verandering: 10-11-2010, 17:20:57 door vragensteller » Gelogd
schubbereet
Gast
« Antwoord #1 Gepost op: 10-11-2010, 14:21:13 »

Ik heb je vraag doorgestuurd naar familie van de schrijver, zij kan je daar wel antwoord op geven Knip oog
Gelogd
limanda
Gast
« Antwoord #2 Gepost op: 23-12-2010, 11:12:14 »

Arie Spaans    ( de Tul) Grin
Gelogd
ctaal
Gast
« Antwoord #3 Gepost op: 23-12-2010, 22:08:42 »

Bij de verzameling foto's van visserijschepen vind je bij de SCH.333 een foto van de bemanning in 1955. Hier staat Arie Spaans bij.

Vr. groeten,
Kees Taal.
Gelogd
limanda
Gast
« Antwoord #4 Gepost op: 24-12-2010, 12:27:04 »

ik heb ook zelf met hem gevaren op de magnolia sch 22  en de clara sch 24
en het was ook nog een neef van mn vader in de periode dat wij bij elkaar vaarde was hij druk aan het schrijven dat was in 1962 tot 1964 toen ben ik daar weggegaan was bij  arie taal
gr Piet
Gelogd
vreemdeling
Schipper
*****
Berichten: 1860


Bekijk profiel
« Antwoord #5 Gepost op: 28-12-2010, 10:50:34 »

CTaal
En jouw vader staat er ook op.
De persoon M.Taal was hij voorheen ook werkzaam op de Sch.118 als matroos/kok ?
Zo ja, dan was hij  ook nog een ver familielid van je.
gr.
Cor
Gelogd
ctaal
Gast
« Antwoord #6 Gepost op: 28-12-2010, 13:00:00 »

Cor,

En wat denk je dan van Pronk ? Dat is ook een neef.

Vr. groeten,
Kees.
Gelogd
ctaal
Gast
« Antwoord #7 Gepost op: 28-12-2010, 13:04:44 »

Cor,

Maarten Taal was inderdaad een neef. Was naar ik dacht getrouwd met Catharina Beekhuizen.

Vr. groeten.
Kees.
Gelogd
vreemdeling
Schipper
*****
Berichten: 1860


Bekijk profiel
« Antwoord #8 Gepost op: 30-12-2010, 11:33:56 »

Kees.
Gerrit Pronk is mij onbekend.
Hij moet dan familie zijn van ons beider grootmoeder Taal-Pronk.

Op deze foto ook Thijs Verheij die ook al bij je vader op de Sch. 51 voer.

Wat is de installatie / overbrengingen aan SB zijde naast persoon no. 11.
Is dit een overbrenging naar een mechanische nettenrol ?

Wat zijn de titels van de door Cor van Harten geschreven boeken ?

gr.

Cor
Gelogd
G.Z.V.
Schipper
*****
Berichten: 517


Een "Eilander" blijf je voor altijd.


Bekijk profiel E-mail
« Antwoord #9 Gepost op: 30-12-2010, 12:50:08 »


 Wat zijn de titels van de door Cor van Harten geschreven boeken ?

Ik weet niet of de goede volgorde heb ,

" De meeuwen schreeuwen geluk geluk "
" Maalstroom "
" Zoutwater liefde "
" Wie de zee liefheeft "    ( 1980 )
" Opgaand Getij "        ( achter in het boek staat een tijds aanduiding  Voorjaar 1976-1977)

                                                 gzv




* Cor_Harten.jpg (180.62 KB, 900x692 - bekeken 2294 keer.)
Gelogd

IVMVEBWL
vreemdeling
Schipper
*****
Berichten: 1860


Bekijk profiel
« Antwoord #10 Gepost op: 30-12-2010, 15:35:00 »

G.Z.V.

Bedankt voor informatie.

Cor
Gelogd
B@rtW.
Schipper
*****
Berichten: 771


SUPERIOR-TRADER


Bekijk profiel
« Antwoord #11 Gepost op: 09-06-2011, 08:54:39 »

In de Telegraaf van jl. 8 juni staat een groot artikel over Arie Spaans alias Cor van Harten en zijn weduwe
 Kniertje Spaans - Den Heijer.
B@rtW.
Gelogd

Zoekt en gij zult vinden!
Arina
Gast
« Antwoord #12 Gepost op: 09-06-2011, 14:47:24 »

 Knip oog Knip oog Knip oog

SCHEVENINGEN, woensdag
Nu het haringseizoen gisteren in Scheveningen van start is gegaan, en het bekende festijn Vlaggetjesdag daar aanstaande zaterdag plaatsvindt, kan er haast geen beter moment zijn om stil te staan bij het bijzondere levensverhaal van Arie Spaans. Deze ras-Scheveninger, die decennialang op zee de kost verdiende als visser, mag dan ruim dertig jaar geleden overleden zijn, nog altijd is er vraag naar de vier romans die hij over zijn geliefde vissersdorp schreef.
,,Hij wilde zijn schrijverschap eigenlijk geheim houden. In Scheveningen moest je niet boven het maaiveld uitsteken!” lacht zijn 97-jarige weduwe Kniertje Spaans- den Heijer. ,,Daarom verschenen de boeken onder zijn pseudoniem Cor van Harten. Hij hoefde niet zo nodig bekend te worden. Maar nadat de uitgever op een gegeven moment toch een foto van hem had gebruikt, werd hij herkend.”
Spaans’ echtgenote was zelf in het begin overigens niet zo gecharmeerd van de schrijversbezigheden van haar man, moet zij toegeven in haar Scheveningse flatwoning, niet ver van de kust. Maar nu, jaren later, kan ze toch met gepaste trots vertellen over de prestaties van haar Arie. In een vertrek grenzend aan haar woonkamer bewaart zij nog een aantal overgebleven exemplaren van zijn boek ‘Opgaand getij’.
De in 1915 geboren Arie Spaans was nog maar een jochie van een jaar of 15, 16 toen hij op de Scheveningse vissersvloot ging werken. ,,Hij heeft uiteindelijk veertig jaar gevaren”, vertelt zijn echtgenote. In die lange visserscarrière, die Spaans pas beëindigde toen hij al over de vijftig was, leerde hij de sector van haver tot gort kennen. Zo werkte hij als machinist op de logger en hadden hij en zijn collega’s het voorzien op haring. Regelmatig was Spaans ook te vinden voor de Franse en Engelse kust.
Maar naast het drukke en zware werk op het schip vond de intelligente visser ook nog tijd om verschillende romans te schrijven over het leven op zee en in zijn geboorteplaats. Want Spaans mag dan een stevige zeebonk geweest zijn, die zijn hand niet omdraaide voor woeste golven en fikse stormen, maar in zijn vrije tijd dook hij graag de boeken in. ,,Jan de Hartog las hij bijvoorbeeld graag, en Fenand van den Oever. Maar op een gegeven moment dacht hij: Dat kan ik beter!”
De uitgebreide ervaringen die Spaans in de praktijk had opgedaan verwerkte hij in de boeken ‘Zoutwaterliefde’, ‘De meeuwen schreeuwen: geluk, geluk’, ‘Maalstroom’ en het al genoemde ‘Opgaand getij’. Die spelen zich natuurlijk voor een groot deel op zee af, maar ook in Spaans’ eigen dorp. ,,Aan boord maakte hij de aantekeningen en thuis werkte hij die uit”, vertelt Kniertje Spaans. Eerst wist hij nog één van zijn dochters zover te krijgen om zijn vele volgeschreven blaadjes uit te typen, later kreeg hij zijn eigen schrijfmachine en moest hij het zelf maar doen. Dat deed hij dan ook, en met succes! Er bleek namelijk veel vraag te zijn naar het werk van de autodidactische schrijver. De boeken vonden niet alleen gretig aftrek in Scheveningen, maar ook in andere vissersplaatsen, zoals Katwijk, IJmuiden en Urk.
De laatste jaren van zijn arbeidzame leven bracht Spaans aan de wal door. ,,Hij keek uit naar zijn pensioen en zat vol plannen. Zo wilde hij nog familie in Amerika bezoeken en op vakantie naar Israël.” Het heeft niet zo mogen zijn. In 1979, een paar maanden voordat hij 65 zou worden, overleed de getalenteerde Scheveningse visser-schrijver. Maar uit reacties van lezers weet zijn familie dat de boeken van ‘Cor van Harten’ nog altijd niet vergeten zijn…



* 20110608_Interview_Oma_Spaans.jpg (16.37 KB, 260x235 - bekeken 1906 keer.)
Gelogd
schubbereet
Gast
« Antwoord #13 Gepost op: 09-06-2011, 15:11:10 »

Wat zel je groos weze meid Grin Grin
Gelogd
elske
Gast
« Antwoord #14 Gepost op: 09-06-2011, 17:24:16 »

Wat leuk, Arina  Knip oog
Daar kan je zeker trots op zijn  Kiss
Gelogd
Pagina's: [1] 2 3 Omhoog Print 
« vorige volgende »
Ga naar:  


Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.4 | SMF © 2006, Simple Machines LLC Valid XHTML 1.0! Valid CSS!