Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
28-03-2024, 19:47:02
Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren
Nieuws: Nieuwe leden moeten helaas wachten tot dat de webmaster ze accepteert. Er is veel kaf onder het koren. Het beste kunt u na registratie ons nog even een e-mail sturen jolydesign@ziggo.nl.

+  Vraag en antwoord & Wie wat waar
|-+  Vraag en antwoord
| |-+  Vraag en antwoord
| | |-+  Spionageloggers
« vorige volgende »
Pagina's: 1 2 [3] 4 5 Omlaag Print
Auteur Topic: Spionageloggers  (gelezen 74696 keer)
schubbereet
Gast
« Antwoord #30 Gepost op: 27-03-2011, 09:50:51 »

en dat komt in een krant die zelf niet zuiver was op de graat???

Vaak is het anders dan al jaren wordt beweerd en voor zoete koek wordt aangenomen.
Voor alle duidelijkheid, ik heb geen abonnement, noch aandelen.



DE TELEGRAAF FOUT?

De Telegraaf is in de beeldvorming over de Tweede Wereldoorlog het symbool geworden van de ‘foute’ krant die de Duitse bezetter in alles diende en steunde.
Dat beeld is alleen juist voor het laatste halve oorlogsjaar, vanaf oktober 1944, als de krant in handen komt van de SS-er Hakkie Holdert. Maar voor het grootste deel van de oorlog geldt dat De Telegraaf een middenpositie innam – zich vooral op de vlakte hield.

Op de ochtend van de Duitse inval is de krant niet verschenen. Op 16 mei 1940, als de kranten opdracht krijgen om te vermelden dat zij verschijnen zonder voorafgaande censuur, wijkt De Telegraaf af van die zinsnede en vermeldt in plaats daarvan:

'"De Telegraaf" verschijnt met ingang van heden onder contrôle van de Duitse militaire bevelhebber in Nederland.'

Dat stelt Willy Janke van de Presse-Abteilung niet op prijs, de volgende dag bevat De Telegraaf alsnog de mededeling dat er van censuur geen sprake is, maar wel van ‘een volkomen loyale houding der verantwoordelijke uitgevers en redacteuren.’

Hoofdredacteur Goedemans draagt zijn mensen aanvankelijk op de krant ‘zo normaal mogelijk te houden’. De Telegraaf doet vanaf dat moment aan overdadige bronvermelding. Om de verplichte kopij te onderscheiden van de eigen berichtgeving vermeldt de redactie nauwgezet de herkomst van alle artikelen.

Dat begint al bij de koppen boven de officiële communiqué’s die voortaan de voorpagina domineren en vaak worden ingeleid met zinsneden als ‘Duitsch opperbevel meldt’ of ‘Duitsch legerbericht’.

In de eigen reportages klinkt vanuit alle hoeken en gaten steeds dezelfde mantra: ‘Aan het werk!’. Vrijwel dagelijks roept de krant haar lezers op niet bij de pakken neer te zitten maar de handen uit de mouwen te steken.

bron: http://deoorlog.nps.nl/page/home
Gelogd
C. Bal
Gast
« Antwoord #31 Gepost op: 27-03-2011, 09:55:33 »

Mensen alleen de waarheid en niets anders dan de waarheid.  Cheesy
Gelogd
Rinus.N
Global Moderator
Schipper
*****
Berichten: 2786


SCH 84 voortvaren


Bekijk profiel E-mail
« Antwoord #32 Gepost op: 27-03-2011, 10:54:00 »

zo genoeg over de krant laten we verder gaan met de topic
 ik zal die krant nooit in huis halen maar dat is mijn mening
Gelogd

Eens gevaren  Altijd Gevaren
http://www.scheveningen-haven.nl/
Wybe-M2
Gast
« Antwoord #33 Gepost op: 28-03-2011, 16:27:19 »

Nog even over die krant(en), daarna over het artikel.

en dat komt in een krant die zelf niet zuiver was op de graat???
Een welgemeend advies aan allen die (ook) zo denken: niet lezen die krant!

Een krant is natuurlijk nooit 100 % fout geweest, ze zal ook goeie stukjes hebben geplaatst en dat vandaag de dag nog doen.
Ik lees de Telegraaf inderdaad niet, het is niet mjn (soort) krant. Het is wel de grootste en belangrijkste/invloedrijkste krant van Nederland.

Met die regionale bladen is het moeilijker. Veel mensen weten niet dat ze tot het Telegraafconcern behoren. Ook daar was/is natuurlijk niet 100 % 'fout'.
Je hebt meestal ook geen keus. Hier in Den Helder is maar eeen lokaal dagblad, de Helderse Courant, onderdeel van het NHD, onderdeel van HDC Media, onderdeel vanhet Telegraafconcern. Daar heb ik dus wel (noodgedwongen?) een abo op.

Heb net het stukje van Piet Spaans van zaterdag 26 maart 2011 vluchtig gelezen. (Het onderwerp heeft niet echt mijn interesse). Ik heb de indruk dat de inhoud al hier en elders besproken is (Google maar eens op 'spionagelogger').
Daarom plaats ik het hier niet, is ook vrij veel werk en wellicht zou Piet/NHD enz. dat ook niet aardig vinden (auteursrecht e.d.).
Geinteresseerden kan ik evt. scans sturen.
Piet kan het zelf natuurlijk wel hier plaatsen, hij heeft de tekst wrs al in ASCII beschikbaar en dan is het weinig werk het hier ook te plaatsen (met een verwijzing naar de oorsrpongkelijke publicering).

Zoals gezegd heb ik de indruk dat er niets nieuws instaat t.o.v. het hier eerder geplaatste.
Steekwoorden: vissersboten met (niet op de monsterrol staande) V-mann-nen als spion/marconist aan boord tijdens WO II; de rol van Friedrich Carl Heinrich Strauch; rederij v/h Frank Vrolijk (SCH)  en rederij Leendert Parlevliet en Zn (IJM) met NSB-eigenaren; Stauch's aktiviteiten binnen red. Frank Vrolijk in WO II; Pieter Grootveld en de V-Mann a/b/ van de KW 110 overmeesterd en naar Engeland gebracht; Piet gaat door met het onderoek en vraagt tips.
« Laatste verandering: 28-03-2011, 16:29:33 door Wybe-M2 » Gelogd
Wybe-M2
Gast
« Antwoord #34 Gepost op: 29-03-2011, 00:58:46 »

Die punten weet ik niet wat daar moet staan.

(30.03.2011: dit was n.a.v. een post van Piet Es met een aantal punten en een vraagteken. Dit als reaktie op een post van Rinus N. Helaas heeft Piet Es deze reaktie weggehaald. Ik wist/weet dus echt niet wat hj daarmee bedoelde.)

Ben van mening dat Piet eigenlijk verplicht is de tekst van het artikel hier te plaatsen. HIj heeft ons/jullie eerst lekker gemaakt. Nu het ondertussen geplaatst is, zou hij het hier moeten plaatsen. Tenzij hij het belangrijk vindt dat er meer kranten worden verkocht.
« Laatste verandering: 30-03-2011, 03:08:45 door Wybe-M2 » Gelogd
peter.rog
Gast
« Antwoord #35 Gepost op: 29-03-2011, 07:50:38 »


HIj heeft ons/jullie eerst lekker gemaakt

krijg ik inenen een inval........ "je kunt ook iemand lekker maken met een dooie mus!"
geintje hoor, want ik vind jullie allebei, Piet en Wybe, erg aardig en ik meen het niet zo erg Knip oog
goedemorgen, trouwens! Kiss
Gelogd
Piet Es
Gast
« Antwoord #36 Gepost op: 29-03-2011, 09:13:37 »

Mensen,

Ik ben dit gehakketak meer dan zat. Ik laat deze site voortaan graag aan Wybe en de zijnen. Ik groet jullie allen en wens jullie voor de komende jaren vooral veel genoegen met de vele leerzame bijdragen van Wybe en gelijkdenkenden.

Alle goeds,

Piet Spaans
« Laatste verandering: 29-03-2011, 10:19:07 door Piet Es » Gelogd
schubbereet
Gast
« Antwoord #37 Gepost op: 29-03-2011, 09:25:37 »

Erg jammer Piet, erg jammer voor dit forum en voor de Scheveningers in het buitenland,die jouw artikelen wel op hun waarde weten te waarderen.
« Laatste verandering: 29-03-2011, 09:58:10 door Schub » Gelogd
De spienet
Gast
« Antwoord #38 Gepost op: 29-03-2011, 12:43:41 »

he piet wat is dat je laat je toch niet wegjagen ik en met mij velen waarderen jou topic zeer dus laat je niet uit het veld slaan
Gelogd
De spienet
Gast
« Antwoord #39 Gepost op: 29-03-2011, 20:15:08 »

bedankt wybe namens allen die wel graag de verhalen van piet es lazen hou je bij je reddings boten dan houwen wij ons bij piet
Gelogd
Doggersbank
Gast
« Antwoord #40 Gepost op: 29-03-2011, 20:41:46 »

Jaap, hier dus ook!!

Gr, Jan.
Gelogd
C. Bal
Gast
« Antwoord #41 Gepost op: 29-03-2011, 21:38:16 »

In de gezamenlijke bijlage van het Noordhollands Dagblad, de IJmuider Courant, het Haarlems Dagblad, het Leidsch Dagblad, de Gooi- en Eemlander, het Almere Vandaag en Alphen cc. is heden een artikel geplaatst over het onderzoek dat ik sinds medio vorig jaar in het Nationaal Archief verricht naar maritieme spionage in de Tweede Wereldoorlog met gebruikmaking van Nederlandse vissersschepen. Daarbij waren zoals bekend reders, schippers, vissers en schepen van met name Katwijk, Scheveningen en IJmuiden betrokken. Mijn onderzoek is nog steeds niet afgerond en het loopt nog wel langere tijd door. Ik hoop via die thans verschijnende krantenpublicatie aanvullende reacties te ontvangen die weer van belang kunnen zijn voor het verdere verloop van mijn onderzoek. De inhoud van het onderwerp zal voor de meeste bezoekers van deze site intussen niet meer onbekend zijn, maar voor mensen elders in den lande zal het gegeven zeker interessant zijn omdat over dit onderwerp nooit is gepubliceerd.

In de loop van april zal in de landelijke oplage van De Telegraaf een schokkend artikel verschijnen naar aanleiding van een zojuist door mij afgerond onderzoek. Zeer bij toeval trof ik in een dossier dat ik in verband met de maritieme spionage aan het doorwerken was een kleiner dossiertje aan met een afschuwelijke inhoud die nooit in zijn volledigheid openbaar is geworden. Het had betrekking op iets verschrikkelijks dat in Scheveningen plaatsvond tijdens de Tweede Wereldoorlog. Ik heb, toen alles goed tot mij doordrong, mijn onderzoek naar maritieme spionage meteen stilgelegd en heb mij in de daarop volgende maanden beziggehouden met alles wat betrekking had op dit onthutsende dossiertje. Het leidde tot een veelheid van andere dossiers en tot een massa door te werken informatie. De Telegraaf zal in de komende maand verslag doen van dit schokkende gebeuren terwijl ik verwacht, het artikel later als geheel te kunnen laten publiceren. Hoe dan ook, de inhoud zal straks tonen hoe ver in die jaren de onderlinge haat kon gaan en wat daarvan de dodelijke gevolgen konden zijn. Verraad en dit in zijn meest perfide vorm. Ik zal jullie, zodra bekend, de juiste datum van het verschijnen doorgeven.

Piet Spaans       

Mensen over dit stuk gaat het, daarvoor zij ik ook. De waarheid en niets anders dan de waarheid. In die  tijd was mijn vader al een communist, dus de Pravda . Dus ik wil weten wie er fout was in die TIJD, met naam en bedrijf. Dus kom maar op met die.

 Hoe dan ook, de inhoud zal straks tonen hoe ver in die jaren de onderlinge haat kon gaan en wat daarvan de dodelijke gevolgen konden zijn. Verraad en dit in zijn meest perfide vorm. Ik zal jullie, zodra bekend, de juiste datum van het verschijnen doorgeven.

Dat wil ik weten Piet
Gelogd
witkwast
Schipper
*****
Berichten: 2272


Leer v. gisteren Droom v. morgen Maar leef vandaag


Bekijk profiel
« Antwoord #42 Gepost op: 29-03-2011, 22:41:39 »

Ik ben dit gehakketak meer dan zat.


Ik kan me dit levendig voorstellen, we hebben hadden iemand in ons midden die zich constant met de historie bezig houd meer dan wij allen bij elkaar.  Hij interresseert zich en verdiept zich in de gegevens die hij krijgt aangerijkt en vergelijkt ook de informatie met elkaar.
Jammer ik hoop dat Piet niet boos blijft en dat iedereen daar onder moet lijden.

Aad
Gelogd
peter.rog
Gast
« Antwoord #43 Gepost op: 29-03-2011, 23:41:27 »

je laat je helaas toch een beetje kennen, PietEs Cry
er wordt even gehakketakt over de Telegraaf en dat is al te veel....
en nog wat geroezemoes van mensen die kennelijk niet goed gelezen hebben, wat je eerder schreef.
ga even terug naar pagina 1, waarin velen je hernieuwd welkom heten op de site,
en die waardering uitspreken voor de tot nog toe geleverde (en onderbouwde) bijdragen van jou.
ook dat is publiek die je nu in de steek laat! of niet?

Gelogd
Wybe-M2
Gast
« Antwoord #44 Gepost op: 30-03-2011, 03:20:51 »

Ik ben dit gehakketak meer dan zat. Ik laat deze site voortaan graag aan Wybe en de zijnen.
Ik heb geen idee wat ik fout gedaan heb.
Wellicht dat er meer dan eeen post zijn weggehaald en ik dus niet alles heb kunnen lezen? En stond daar iets dat mijnheer niet pruimt?
Posts achteraf weghalen kun je beter niet doen in een forum, dan valt het niet meer te volgen.
Wie het wil mag me in een mail/pb uitleggen wat ik fout heb gedaan. Liever niet hier lijkt me, want dat lijkt me niet echt interessant voor anderen. Geruzie op een forum is nooit bevorderlijk voor de sfeer.
Gelogd
Pagina's: 1 2 [3] 4 5 Omhoog Print 
« vorige volgende »
Ga naar:  


Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.4 | SMF © 2006, Simple Machines LLC Valid XHTML 1.0! Valid CSS!