Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
28-03-2024, 23:14:30
Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren
Nieuws: Nieuwe leden moeten helaas wachten tot dat de webmaster ze accepteert. Er is veel kaf onder het koren. Het beste kunt u na registratie ons nog even een e-mail sturen jolydesign@ziggo.nl.

+  Vraag en antwoord & Wie wat waar
|-+  Vraag en antwoord
| |-+  Vraag en antwoord
| | |-+  Spionageloggers
« vorige volgende »
Pagina's: 1 [2] 3 4 5 Omlaag Print
Auteur Topic: Spionageloggers  (gelezen 74698 keer)
Piet Es
Gast
« Antwoord #15 Gepost op: 04-12-2010, 15:37:27 »

Het schrijven van geschiedenis moet altijd berusten op duidelijkheid. Omdat in de voorgaande twee hoofdstukken de naam van een rederij en de nummers van schepen zijn genoemd die nauwelijks tot niet bekend zijn en die vragen zouden kunnen oproepen, heb ik als toevoeging en tot voorlopig slot dit artikel nog geschreven.

Piet Spaans
« Laatste verandering: 04-12-2010, 16:12:11 door Piet Es » Gelogd
De spienet
Gast
« Antwoord #16 Gepost op: 04-12-2010, 17:44:30 »

hr piet bedankt weer kijk er naar uit als je weer komt en de rol van een van de broers vrolijk is algemeen bekent ik bedoel in de oorlog misschien heeft hij dat gedaan voor zijn mensen maar dat is gissen ze hadden in ieder geval wel te eten  misschien dat jij (u) er eens achter komt als historicus kan dat hopelijk groet van  henk de spienet
Gelogd
Piet Es
Gast
« Antwoord #17 Gepost op: 04-12-2010, 19:28:09 »

hr piet bedankt weer kijk er naar uit als je weer komt en de rol van een van de broers vrolijk is algemeen bekent ik bedoel in de oorlog misschien heeft hij dat gedaan voor zijn mensen maar dat is gissen ze hadden in ieder geval wel te eten  misschien dat jij (u) er eens achter komt als historicus kan dat hopelijk groet van  henk de spienet

Henk,

Bedankt voor je reactie. Ik herken deze opmerking. ik heb haar namelijk meer gehoord. Ik kan slechts verwijzen naar datgene waarmee ik het deel 2 afsloot. Dat luidde als volgt:

"Uit dit vergeten stukje oorlogshistorie blijkt in elk geval dat, waar aan de ene zijde collaboratie en geldzucht bij vertrouwensmannen, zekere reders en sommige schippers een rol speelden, aan de andere kant levens van onwetende, onschuldige zeevissers zinloos werden prijsgegeven aan de zee!"     
   
De vis is hoe dan ook voor een aantal vissers en voor hun gezinnen duur betaald geworden. Een ieder die de artikelen heeft gelezen moet voor zich maar afwegen wie hij aan de ene zijde vond staan en wie aan de andere kant. Met vriendelijke groet,

Piet           

Gelogd
witkwast
Schipper
*****
Berichten: 2272


Leer v. gisteren Droom v. morgen Maar leef vandaag


Bekijk profiel
« Antwoord #18 Gepost op: 04-12-2010, 20:01:26 »

Beste Piet,  ik vind je verwording van het laatste  een hele duidelijke en eerlijke uitleg.  En ik hoop nog vaak van je te horen en te lezen. Er zijn er maar weinigen die zich zo bezig houden met onze Scheveningse geschiedenis.


Aad 
Gelogd
vreemdeling
Schipper
*****
Berichten: 1860


Bekijk profiel
« Antwoord #19 Gepost op: 24-01-2011, 11:35:40 »

Vraag,
Artikel spionage loggers d,d, 28-11-2010
paragraaf "Goede verdiensten "
Hier is sprake van 3 logger van de rederij Vrolijk
n.l.  Sch. 65, Sch. 95 en Sch.160.
Sch.160 gaat naar Emden voor bunker kolen.
De twee andere schepen vertrekken zoals gebruikelijk naar zee, ze keerden niet terug.

In visserijschepen van Scheveningen lees ik dat de Sch.95 in 1945 in de vaart komt met schipper A. Oosterbaan.

Was dat een andere kogger welke een verandering van visserij nummer heeft onder gaan.
Er staat hierover niets vemeldt.

Vreemdeling
Gelogd
Rinus.N
Global Moderator
Schipper
*****
Berichten: 2786


SCH 84 voortvaren


Bekijk profiel E-mail
« Antwoord #20 Gepost op: 24-01-2011, 11:48:25 »

goede vraag Vreemdeling
staat niets vermeld over haar oorlogsverleden in de meetbrief die ik heb
 tussen 1942 en 45 blanco
Gelogd

Eens gevaren  Altijd Gevaren
http://www.scheveningen-haven.nl/
vreemdeling
Schipper
*****
Berichten: 1860


Bekijk profiel
« Antwoord #21 Gepost op: 24-01-2011, 14:58:06 »

Rinus,
Bedankt voor vlugge antwoord
Cor
Gelogd
Piet Es
Gast
« Antwoord #22 Gepost op: 24-01-2011, 17:14:55 »

goede vraag Vreemdeling
staat niets vermeld over haar oorlogsverleden in de meetbrief die ik heb
 tussen 1942 en 45 blanco

Hoi Rinus,

Je antwoord aan de betrokkene zou naar waarheid moeten luiden: 'Slechte vraag Vreemdeling.....!' In het gewraakte deel van het bedoelde artikel wordt namelijk maar één logger met zijn registratienummer genoemd, n.l. de SCH 160. De beide andere schepen worden in het geheel niet aangeduid met registratienummers, terwijl van deze evenmin is aangegeven dat het om schepen van Vrolijk zou gaan.

Met vriendelijke groet, Piet
Gelogd
vreemdeling
Schipper
*****
Berichten: 1860


Bekijk profiel
« Antwoord #23 Gepost op: 25-01-2011, 14:09:12 »

Er is een spreekwoord waarin een hand en een boezem voorlkomen.

Firma Vrolijk wordt in het artikel specifiek genoemd.
Ook Sch 160.
Van beide niet teruggekeerde schepen wordt geen visserij nummer genoemd.
Maar hoe zit het dan met de Sch.65

1945 uit Delfzijl vertrokken en niet terug gekeerd.

Als het ooit gelegen komt zal ik u het relaas vertellen van een van mijn familie
leden, opvarende van een van deze schepen , maar op aandringen van oudere opvarenden, de reis niet hebben meegemaakt en de dans zijn ontsprongen.
Reden. Omdat het te gevaarlijk werd.
Op voorgaande reizen regelmatig 's-nachts door "snelboten " gestoord.

vreemdeling
Gelogd
vreemdeling
Schipper
*****
Berichten: 1860


Bekijk profiel
« Antwoord #24 Gepost op: 10-02-2011, 13:54:51 »

Verandering van mentaliteit.

In 1936/37 werd de Sch. 72 tijdelijk uit de vaart genomen om van een nieuwe zwaardere motor te worden voorzien
Tevens werd het aanzien van het schip aan dek verfraaid,  door het stuurhuis te vernieuwen en in plaats van achter de achtermast. het stuurhuis nu voor deze mast .te plaatsen.
En eveneens een motorkap met uitlaatschoorsteen voor dit stuurhuis geplaatst
Na de verbouwing heeft het schip enige dagen aan de korte zijde van de nieuwe haven gelegen, fraai gepavoiseerd en met een grote vlag in de midscheeps met haar nieuwe naam.n.l. Prins Bernard.

Het schip heeft veel bekijks van de plaatselijke bevolking gekregen en in diverse kranten artikelen is hier over geschreven.
Hetgeen zeer begrijpelijk was rondom de gebeurtenissen binnen ons koningshuis en de koningsgezindheid van de Scheveningse bevolking.
Jammer genoeg gaat het schip in 1944 verloren nadat zij gevorderd was door Duitsers en onder deze vlag heeft zij gevaren tijdens de nederlanse bezetting.
Haar naam en visserij nummer zal  in deze periode wel zijn vervangen door een duits oorlogs nummer.

Geheel anders is de mentaliteit van deze reder als zij in de bezettings periode enkele schepen laat varen voor spionage doeleinden.

Na de oorlog,  in 1953,   komt er wel een ander vissersschip met het visserij nummer Sch.72,  maar haar naam is Tonny i.p.v. Prins Bernhard.
Schijnbaar heeft deze naamgeving erg gevoelig gelegen, want het heeft tot 1983 geduurd eer de naam Prins Berhard weer wordt gebruikt
wanneer de nieuwe hektrawler Sch.72 in de vaart komt.
Dus ruim 38 jaar na het beeindigen van de oorlog en de nederlandse bezetting.
Deze naam heeft het schip echter maar tot 1993 behouden toen zij werd verkocht en hierna is deze naam niet meer gebruikt.

In mijn tiener jeugd heb ik nooit iets vernomen over geruchten van deze firma m.b.t. sympatie voor de duitse bezetters.
Echter werd toen wel de naam van een andere reder genoemd, zijnde wat werkplaats betrof, de buren van de voorgaand vernoemde reder.waren..

In 1946 heb ik het verhaal van de overmeestering van de KW.110.  met schipper Grootveld, gebruikt voor het mondeling examen Nederlands van mijn Mulo examen in Winterswijk.
Toen was er nog geen sprake van "Spionnageloggers " en werd deze overmeestering gezien als een heldendaad, hetwelk het in wezen ook was.
Het verhaal was schijnbaar in goede aarde gevallen, want het werd gewaardeerd met het cijfer 9.
Pas in 2010 word ik door geplaatste publicaties op de hoogte gesteld over het gebruik van spionageloggers.

Vreemdeling..
Gelogd
vreemdeling
Schipper
*****
Berichten: 1860


Bekijk profiel
« Antwoord #25 Gepost op: 01-03-2011, 18:19:07 »

Stoomlogger Onderneming SCH.65   207 brt.
N.V. Vischhasndel, Reederij en Ijsfabriek v.h. Frank Vrolijk, Scheveningen.

Op 23 maart 1945 van Delfzijl ter visserij vertrokken.
Nadien niets meer vernomen.
Datum van vergaan gesteld op 30 maart 1945.
Er waren aan boord 14 bemanningsleden

Vreemdeling
Gelogd
vreemdeling
Schipper
*****
Berichten: 1860


Bekijk profiel
« Antwoord #26 Gepost op: 01-03-2011, 18:36:16 »

Motorlogger Prins Bernard.    140 brt.

NV. Vischhandel, Reederij en Ijsfabriek v.h. Frank Vrolijk, Scheveningen.

In 1940 gevorderd door de bezetter. Onder Duitse bemanning in dienst bij de Kriegsmarine bij de Minensuch-Flottillen als M 3238, later M.3416.
Op 17 juni 1944 ten westen van Vlissingen op een mijn gelopen en gezonken.
 
Vreemdeling



Gelogd
Piet Es
Gast
« Antwoord #27 Gepost op: 25-03-2011, 21:54:28 »

In de gezamenlijke bijlage van het Noordhollands Dagblad, de IJmuider Courant, het Haarlems Dagblad, het Leidsch Dagblad, de Gooi- en Eemlander, het Almere Vandaag en Alphen cc. is heden een artikel geplaatst over het onderzoek dat ik sinds medio vorig jaar in het Nationaal Archief verricht naar maritieme spionage in de Tweede Wereldoorlog met gebruikmaking van Nederlandse vissersschepen. Daarbij waren zoals bekend reders, schippers, vissers en schepen van met name Katwijk, Scheveningen en IJmuiden betrokken. Mijn onderzoek is nog steeds niet afgerond en het loopt nog wel langere tijd door. Ik hoop via die thans verschijnende krantenpublicatie aanvullende reacties te ontvangen die weer van belang kunnen zijn voor het verdere verloop van mijn onderzoek. De inhoud van het onderwerp zal voor de meeste bezoekers van deze site intussen niet meer onbekend zijn, maar voor mensen elders in den lande zal het gegeven zeker interessant zijn omdat over dit onderwerp nooit is gepubliceerd.

In de loop van april zal in de landelijke oplage van De Telegraaf een schokkend artikel verschijnen naar aanleiding van een zojuist door mij afgerond onderzoek. Zeer bij toeval trof ik in een dossier dat ik in verband met de maritieme spionage aan het doorwerken was een kleiner dossiertje aan met een afschuwelijke inhoud die nooit in zijn volledigheid openbaar is geworden. Het had betrekking op iets verschrikkelijks dat in Scheveningen plaatsvond tijdens de Tweede Wereldoorlog. Ik heb, toen alles goed tot mij doordrong, mijn onderzoek naar maritieme spionage meteen stilgelegd en heb mij in de daarop volgende maanden beziggehouden met alles wat betrekking had op dit onthutsende dossiertje. Het leidde tot een veelheid van andere dossiers en tot een massa door te werken informatie. De Telegraaf zal in de komende maand verslag doen van dit schokkende gebeuren terwijl ik verwacht, het artikel later als geheel te kunnen laten publiceren. Hoe dan ook, de inhoud zal straks tonen hoe ver in die jaren de onderlinge haat kon gaan en wat daarvan de dodelijke gevolgen konden zijn. Verraad en dit in zijn meest perfide vorm. Ik zal jullie, zodra bekend, de juiste datum van het verschijnen doorgeven.

Piet Spaans       
« Laatste verandering: 27-03-2011, 22:05:33 door Piet Es » Gelogd
Rinus.N
Global Moderator
Schipper
*****
Berichten: 2786


SCH 84 voortvaren


Bekijk profiel E-mail
« Antwoord #28 Gepost op: 26-03-2011, 17:16:19 »

en dat komt in een krant die zelf niet zuiver was op de graat???
Gelogd

Eens gevaren  Altijd Gevaren
http://www.scheveningen-haven.nl/
Wybe-M2
Gast
« Antwoord #29 Gepost op: 26-03-2011, 22:55:17 »

Precies, dat was ook mijn gedachte.

Trouwens dat Noordhollands Dagblad, enz. zijn ook dochters van De Telegraaf. Is dezelfde uitgeefgroep.

van: http://www.speurdersindekrant.nl/kranten/#hdc :

Over HDC Media

HDC Media is de uitgever van in totaal veertien regionale dagbladen, die alle marktleider in hun verspreidingsgebied zijn. De veertien titels van HDC Media zijn Noordhollands Dagblad met acht edities, Haarlems Dagblad, IJmuider Courant, Leidsch Dagblad, alphen.cc, De Gooi- en Eemlander en Almere Vandaag, en verschijnen in het gebied tussen Texel, Den Haag en Utrecht.

Telegraaf Media Nederland

Telegraaf Media Nederland is onderdeel van TMG (Telegraaf Media Groep) en is de marktleider in media met onder andere de landelijke dagbladtitels De Telegraaf en Sp!ts, verschillende regionale dagbladen en lokale nieuws-, en huis-aan-huis-bladen. In totaal exploiteert Telegraaf Media Nederland meer dan honderd printtitels, even zoveel websites, diverse 'out of home TV'-netwerken en een aantal videoproductiehuizen.
« Laatste verandering: 26-03-2011, 23:04:35 door Wybe-M2 » Gelogd
Pagina's: 1 [2] 3 4 5 Omhoog Print 
« vorige volgende »
Ga naar:  


Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.4 | SMF © 2006, Simple Machines LLC Valid XHTML 1.0! Valid CSS!