Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
28-03-2024, 23:58:45
Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren
Nieuws: http://jolybit.nl De nieuwe trading hulp website is in de maak. U kunt hem wel al gebruiken.

+  Vraag en antwoord & Wie wat waar
|-+  Vraag en antwoord
| |-+  Stamboom en Genealogie
| | |-+  de schutterij
« vorige volgende »
Pagina's: [1] Omlaag Print
Auteur Topic: de schutterij  (gelezen 5064 keer)
mink
Gast
« Gepost op: 01-03-2010, 13:13:28 »

In verband met familie onderzoek kom ik terecht bij een voorvader  Floor mente Tuit die rond  1799 lid is van de schutterij in Scheveningen. Weet iemand iets af van en over de schutterij in die tijd.

gr

Mink
Gelogd
leen/spaans/
Schipper
*****
Berichten: 183


Bekijk profiel
« Antwoord #1 Gepost op: 02-03-2010, 16:23:39 »

Hallo Mink, als je meer wilt weten over de schutterij op Scheveningen dan raad ik je aan om het  boek "De geschiedenis van Scheveningen "  door J.C. Vermaas eens in te kijken want daar word de schutterij door hem beschreven in hoofdstuk IV op blz 45 en verder. De door jou gezochte naam van  Ment Floore Tuit staat op blz. 50 aangegeven. Wellicht kun je dit boek nog wel in de bibliotheek vinden, ik heb het zelf ook in mijn bezit. Ik wens je succes! gr . Leen. Knip oog
Gelogd
mink
Gast
« Antwoord #2 Gepost op: 02-03-2010, 20:44:49 »

HalloLeen,

bedankt voor je reactie. Ik heb zelf ook het boek van vermaas en het stuk gelezen op de genoemde bladzijdes. Maar ik zoek eigenlijk iets meer, zoals

Hoe kwam je bij de schutterij (was het een erebaantje)
Kreeg je er vergoeding voor

Zeker in 1798 was het een roerige tijd, was het misschien verplicht gezien de dreiging van de Engelse ?

gr

Mink
Gelogd
leen/spaans/
Schipper
*****
Berichten: 183


Bekijk profiel
« Antwoord #3 Gepost op: 02-03-2010, 22:01:11 »

Hallo Mink, heb je het al eens geprobeerd via de Genealogische en Historische Vereniging Scheveningen. Er is een Collectie Archivaria Scheveningen waar een archiefstuk wordt beschreven : Naamlijst van de Heeren Officieren en verdere Manschappen behoorende tot de Schutterij op den dorpe van Scheveningen ( 1788 ) Oud-Archief 's Gravenhage nt 5569. Bewerkt door Martin Spaans Azn.
C.F.S. januari 1984  032. Als je kans ziet om deze persoon te benaderen dan kan die je waarschijnlijk alles uit de doeken doen want die heeft ontzettend veel speurwerk afgeleverd over alles wat Scheveningen betreft. Succes Leen. PS. zitten in het Schevenings Museum.
Gelogd
Pagina's: [1] Omhoog Print 
« vorige volgende »
Ga naar:  


Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.4 | SMF © 2006, Simple Machines LLC Valid XHTML 1.0! Valid CSS!