Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
25-04-2024, 22:39:44
Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren
Nieuws: Nieuwe leden moeten helaas wachten tot dat de webmaster ze accepteert. Er is veel kaf onder het koren. Het beste kunt u na registratie ons nog even een e-mail sturen jolydesign@ziggo.nl.

+  Vraag en antwoord & Wie wat waar
|-+  Vraag en antwoord
| |-+  Vraag en antwoord
| | |-+  De logger van Maas
« vorige volgende »
Pagina's: 1 [2] 3 Omlaag Print
Auteur Topic: De logger van Maas  (gelezen 35114 keer)
Piet Es
Gast
« Antwoord #15 Gepost op: 31-03-2009, 22:02:21 »

Goede avond Piet, natuurlijk heb jij een flinke boekenkast vol staan met boeken over de Scheveningse historie. Vanuit je schrijverschap is dat ook nodig om beslagen ten ijs te komen als het over ons geboortedorp gaat. Zo erg is het met mij niet gesteld hoor, schrijven is niet mijn sterkste kant. Alhoewel ik niet meer op Scheveningen woon is mijn hart altijd schevenings gebleven. Als je geinteresseerd bent in het boekje van breien en boeten laat mij dat weten. 't Is 
langzaam een museumstuk geworden. Voor liefhebbers van streekromans heb ik nog een paar titels van boeken over Scheveningen te melden. Ze zijn leuk om te lezen, vooral omdat het veel schevenings dialect bevat en bekende plaatsen in het dorp beschrijft.
 Het gaat over de romans van oa. Cor van Harten getiteld "Wie de zee liefheeft" in 3 delen.
deel 1 :"De meeuwen schreeuwen: Geluk! Geluk! " deel 2: "Maalstroom" deel 3:"Opgaand getij ".  ISBN 9029706619 en dan nog "Zoutwaterliefde " ISBN 9061352177.
Verder het boek van Kathinka Lannoy, titel : "De bruid van Scheveningen " en om te besluiten het boek van Arend Tael getiteld "Martijntje "in 3 delen. Deel 1 : "Vol en zoet " , deel 2 : "Zout verzouten ", deel 3 : "Behouden teelt ". De laatste gebruikt veel Schevenings dialect en uitdrukkingen. Voor dat ik helemaal vervelend wordt ga ik je groeten, het allerbeste, Leen Spaans.

Leen,

Zie mijn PBtje.

Piet
Gelogd
vreemdeling
Schipper
*****
Berichten: 1860


Bekijk profiel
« Antwoord #16 Gepost op: 13-04-2009, 07:37:42 »

 In periode 1940 -1950 zijn er 3 boeken verschenen van Fenant v.d. Oever
n.l. Brood uit het water
      Laat mij maar zwerven            en
      Moeder leer mij nog eens lopen.

In "Laat mij maar zwerven" wordt ook over een frans vissersvaartuig
gesproken.
     Zo'n zelfde type schip wordt aangeschaft en uitgerust voor de haring visserij.
    Waarschijnlijk wordt hier zo'n zelfde scheepstype bedoeld.
   
Vreemdeling
Gelogd
zier
Schipper
*****
Berichten: 3619


wie de mens leerd kenne, leerd de dieren waardeere


Bekijk profiel
« Antwoord #17 Gepost op: 13-04-2009, 10:07:16 »

het derde boek was ,de zee is mijn land .
dat ging over vlaardingen.
moeder leer mij nog eens lopen ging over ijmuiden,had niets met arend michiel v. roon te maken.
Gelogd
Piet Es
Gast
« Antwoord #18 Gepost op: 13-04-2009, 11:32:12 »

het derde boek was ,de zee is mijn land .
dat ging over vlaardingen.
moeder leer mij nog eens lopen ging over ijmuiden,had niets met arend michiel v. roon te maken.


Zier, voor zover mij bekend waren de drie opeenvolgende titels Brood uit het water, als tweede Laat mij maar zwerven en als derde Moeder, leer mij nog eens lopen! Het door jou genoemde boek is mij als onderdeel van een gedachte triologie niet bekend. Uitgaande van wat jij schrijft heeft er dus nog een titel tussen gelegen die werkelijk aansloot op de eerste twee genoemde titels. Is dat juist? Met groet,

Piet Spaans

 
« Laatste verandering: 13-04-2009, 12:57:35 door Piet Es » Gelogd
zier
Schipper
*****
Berichten: 3619


wie de mens leerd kenne, leerd de dieren waardeere


Bekijk profiel
« Antwoord #19 Gepost op: 13-04-2009, 13:28:48 »

piet

brood uit het water is het eerste deel,gaat over de tijd van jongen tot dat die schipper wordt,en ze'n vrouw wil struis leerd kennen.

laat mij maar zwerven ,gaat over de tijd van de visserij tot het overlijden van ze'n vrouw,en dat die naar de wilde vaart gaat ,en dat die het schip vind van dat die gezien had op een avond toen die in ondertrouw was,hij laat het voor de visserij klaar maken en komt er mee in vlaardingen.

de zee is mijn land is deel drie daar kan ik wijnig van vertellen want dat heb ik maar 1 keer gelezen en toen uitgeleend en nooit meer terug gekregen ( 50 jaar geleden )maar ik herinner me nog dat die een motor logger neemt om mee te trawlen,met ze'n zoon willem.

het boek moeder leer me nog eens lopen gaat over albert glas een derper die uit de oorlog komt met een ijmuidense trawler en dan naar de walvisvaart gaat.

dit boek kan niet in de schaduw staan van die andere 3 het is langdradig en eentonig.

de keeren dat ik de eerste 2 gelezen heb is niet op 1 hand te tellen
Gelogd
Piet Es
Gast
« Antwoord #20 Gepost op: 13-04-2009, 14:27:03 »

piet

brood uit het water is het eerste deel,gaat over de tijd van jongen tot dat die schipper wordt,en ze'n vrouw wil struis leerd kennen.

laat mij maar zwerven ,gaat over de tijd van de visserij tot het overlijden van ze'n vrouw,en dat die naar de wilde vaart gaat ,en dat die het schip vind van dat die gezien had op een avond toen die in ondertrouw was,hij laat het voor de visserij klaar maken en komt er mee in vlaardingen.

de zee is mijn land is deel drie daar kan ik wijnig van vertellen want dat heb ik maar 1 keer gelezen en toen uitgeleend en nooit meer terug gekregen ( 50 jaar geleden )maar ik herinner me nog dat die een motor logger neemt om mee te trawlen,met ze'n zoon willem.

het boek moeder leer me nog eens lopen gaat over albert glas een derper die uit de oorlog komt met een ijmuidense trawler en dan naar de walvisvaart gaat.

dit boek kan niet in de schaduw staan van die andere 3 het is langdradig en eentonig.

de keeren dat ik de eerste 2 gelezen heb is niet op 1 hand te tellen


Bedankt voor je reactie, Zier. Ik erfde de drie boeken van mijn ouders en heb mezelf nooit de vraag gesteld waarom het derde boek niet aansloot op de eerste twee. Dat is met jouw antwoord verklaard en zo zie je: een mens is nooit te oud om te leren. Met vriendelijke groet,

Piet Spaans
Gelogd
mink
Gast
« Antwoord #21 Gepost op: 14-04-2009, 18:16:54 »

Voor diegene die geinteresserd is in het boek de Zee is mijn land, ik heb het zoujuist via een tweedehands boekhandel bestelt  7  euro !!!!! Type boek fenand van den oever de zee is mijn land en je krijgt een aantal tweedehands boeken bedrijfjes waar je het boek misschien nog kan bestelen.

succes

Mink
Gelogd
GerardKnoester
Gast
« Antwoord #22 Gepost op: 14-04-2009, 18:21:11 »

Gij zult niet stelen Grin Grin Grin
Gelogd
mink
Gast
« Antwoord #23 Gepost op: 14-04-2009, 20:14:27 »

Wat bedoel je met ..gij zult niet stelen...
Gelogd
GerardKnoester
Gast
« Antwoord #24 Gepost op: 14-04-2009, 20:46:08 »

Ik bedoel er niks mee Mink,maar jij wel in je vorige berichtje Grin
moet je zien als humor hoor.
Gelogd
mink
Gast
« Antwoord #25 Gepost op: 14-04-2009, 20:53:24 »

o jee ik zie t af en oe alt er ee etter weg

gr

Mink
Gelogd
GerardKnoester
Gast
« Antwoord #26 Gepost op: 14-04-2009, 20:57:11 »

t,zei je vergeve Zeun Grin
Gelogd
zier
Schipper
*****
Berichten: 3619


wie de mens leerd kenne, leerd de dieren waardeere


Bekijk profiel
« Antwoord #27 Gepost op: 16-04-2009, 12:42:53 »

mink bedankt voor de tip,krijg na 50 jaar tog dat boek weer in me'n bezit,kosten 6 euro +2.80 is voor een prik.
zier
Gelogd
mink
Gast
« Antwoord #28 Gepost op: 16-04-2009, 15:34:04 »

graag gedaan Zier, ik heb het boek zojuist ontvangen, maakt de serie toch compleet.

gr

Mink
Gelogd
reiger
Schipper
*****
Berichten: 2153


Bekijk profiel
« Antwoord #29 Gepost op: 20-05-2009, 18:09:40 »

Beste Piet Spaans,

In jouw schrijven "De Boulogne-logger van Maas: een succesformule (2)" spreek je over ene L. de Jager.
Is dit Leenderd de Jager, geb. in 1830 en overl. in 1883.
Deze Leenderd is immers koopman en reder geweest.

Ik hoor het graag.

Gelogd
Pagina's: 1 [2] 3 Omhoog Print 
« vorige volgende »
Ga naar:  


Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.4 | SMF © 2006, Simple Machines LLC Valid XHTML 1.0! Valid CSS!