Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
28-03-2024, 10:33:54
Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren
Nieuws: http://jolybit.nl De nieuwe trading hulp website is in de maak. U kunt hem wel al gebruiken.

+  Vraag en antwoord & Wie wat waar
|-+  Hoofdindex
| |-+  Praatgroep Scheveningen
| | |-+  SCH200/SCH324 Morgenster/SCH 195
« vorige volgende »
Pagina's: [1] 2 3 4 5 ... 8 Omlaag Print
Auteur Topic: SCH200/SCH324 Morgenster/SCH 195  (gelezen 98951 keer)
Wybe-M2
Gast
« Gepost op: 28-05-2008, 13:49:53 »

Ik heb hier al eens eerder bericht over de Morgenster die al een tijdje hier in Den Helder op de ORW (Oude Rijks Werf) ligt voor haar transformatie tot zeilbrik.

Afgelopen week is de proefvaart geweest. In De Schuttevaer van deze week is daarover een stukje te lezen. Zie www.schuttevaer.nl, daarna naar <krantenarchief>.

Binnenkort wordt het schip opnieuw gedoopt en gaat ze de charters in.

Zie ook: http://www.zeilbrik.org/. Al staat daar nog niet zoveel op.





* IMG_6816_bew_775_hg.jpg (133.43 KB, 640x775 - bekeken 2398 keer.)
« Laatste verandering: 18-06-2008, 12:43:29 door Rinus.N » Gelogd
Post Boy
Schipper
*****
Berichten: 1317



Bekijk profiel
« Antwoord #1 Gepost op: 28-05-2008, 16:09:03 »

Ongelooflijk Wybe dat ze van zo,n ouwe logger zo iets moois kunnen maken,prachtig klassiek schip!!!!Zel wel een flinke duit gekost hebben!!!
Zal wel leuk zijn als oud opvarenden een tochtje mee zouden kunnen varen



gr.Dirk.
« Laatste verandering: 28-05-2008, 16:27:05 door Post Boy » Gelogd
zier
Schipper
*****
Berichten: 3619


wie de mens leerd kenne, leerd de dieren waardeere


Bekijk profiel
« Antwoord #2 Gepost op: 29-05-2008, 11:23:53 »

dat ziet er zeker mooi uit,wybe kan je daar geen foto's uit de zij vandaan nemen zodat we het schip meer zien.
zier

en dat er achter is dat een oude WU.
« Laatste verandering: 29-05-2008, 11:25:42 door zier » Gelogd
Wybe-M2
Gast
« Antwoord #3 Gepost op: 29-05-2008, 13:23:28 »

dat ziet er zeker mooi uit,wybe kan je daar geen foto's uit de zij vandaan nemen zodat we het schip meer zien.

Heb ik al zoveel mogelijk geprobeerd Zier. Vanaf de wallekant lukt niet i.v.m. de bebouwing, ik krijg haar er gewoon niet op. bovendien mis je dan de waterlijn e.d. Het terrein aan de andere kant van het kanaal (Het Boerenverdriet) is niet bereikbaar, wordt bewaakt door de MBK (Marine Beveiligings Korps).
Bleef dus niks anders over dan te fotograferen schuin van voren aan bbzij via de overkant van de Binnenhaven. En met mijn cameraatje is dit dan de maximum afstand die ik haal.

Citaat
en dat er achter is dat een oude WU.

Dat is een houten mijnenveger, de Hoogeveen M827. Ik heb geen idee wat WU inhoudt.
Dacht  dat dit een schip van de Dokkum-klasse is.
Ze is van de Vrienden van de Koninklijke Marine. Die hadden hier ook de snellius liggen. Maar na veel ellende is die vertrokken naar Italie om tot luxe cruisechip omgebouwd te gaan worden.
Op http://www.vvkm.nl kan ik weinig vinden over de Hoogeveen.

Onderstaand fotootje staat in de Schuttevaer van deze week. Hun WEBstek ligt er echter op dit moment uit.



Een beetje opgeblazen ziet het er zo uit:


* _Morgenster_640_br.jpg (68.19 KB, 640x480 - bekeken 2102 keer.)
« Laatste verandering: 29-05-2008, 13:36:47 door Wybe-M2 » Gelogd
zier
Schipper
*****
Berichten: 3619


wie de mens leerd kenne, leerd de dieren waardeere


Bekijk profiel
« Antwoord #4 Gepost op: 29-05-2008, 15:05:14 »

dat ziet er mooi uit wybe,je zou niet zegge dat et een ouwe rot logger geweest is,der zit net genoeg zeeg in ik vraag me af of dat er al inzat of dat het er ingemaakt is met een nieuwe verschansing.

ik heb de foto weer ff bekeken maar de zeeg zit ook in het dek dus had die die al,viel met een logger eigenlijk nooit zo op.

als ze er nou een paar van zulk soort schepen met vlaggetjesdag uitnodigen en achterelkaar leggen en niet 3 dik naast elkaar ,en dat zootje wat er altijd leg op een hoop bij de helling gooien uit het zicht,dan wil ik wel met vlaggetjesdag komen kijken en neem ik al die rot kraampjes en al die alogtonen die dan voor je poten lopen wel voor lief.
zier
Gelogd
Wybe-M2
Gast
« Antwoord #5 Gepost op: 29-05-2008, 19:34:15 »

dat ziet er mooi uit wybe,je zou niet zegge dat et een ouwe rot logger geweest is,der zit net genoeg zeeg in ik vraag me af of dat er al inzat of dat het er ingemaakt is met een nieuwe verschansing.

ik heb de foto weer ff bekeken maar de zeeg zit ook in het dek dus had die die al,viel met een logger eigenlijk nooit zo op.

Op http://www.scheveningen-haven.nl/info/schepen/schepen2/sch324.htm staan wat foto's uit de historie van dit schip.

Het is natuurlijk vooral de tuigage die het mooi maakt. Toen ze de afgelopen jaren als een roestbak in een zijkanaal/op de ORW lag was er weinig belangstelling voor deze 'verkrachtte' logger.
« Laatste verandering: 29-05-2008, 19:37:05 door Wybe-M2 » Gelogd
zier
Schipper
*****
Berichten: 3619


wie de mens leerd kenne, leerd de dieren waardeere


Bekijk profiel
« Antwoord #6 Gepost op: 30-05-2008, 11:18:11 »

wybe in de jaren '50 had je de AMS mijnenvegers dat waren van die amerikaanse slingerbakken,maar dan stond je als roerganger lekker droog bij buizen en regen en de hooge druk stond op het schavotje in de regen te blouwbekken.

de WU waaren een slag grooter en van nederlandse maakelaardij en ook met een schavotje maar dan stond je ook als roerganger in de regen,later zijn al de WU aangepast en hebben een brug gekregen.
zier
Gelogd
zier
Schipper
*****
Berichten: 3619


wie de mens leerd kenne, leerd de dieren waardeere


Bekijk profiel
« Antwoord #7 Gepost op: 30-05-2008, 13:10:37 »

wybe kan je der is niet achter komen wat dat hele spul van de morgenster gekost hep,van begin tot het end.

as jij dan subsidie aanvraagd in den haag zorg ik wel voor een oude logger.
Gelogd
Jan Jansen
Gast
« Antwoord #8 Gepost op: 30-05-2008, 15:34:25 »

wybe kan je der is niet achter komen wat dat hele spul van de morgenster gekost hep,van begin tot het end.

as jij dan subsidie aanvraagd in den haag zorg ik wel voor een oude logger.

Ken je de 195 (Jac. de Dulk)voor een prikje kopen dan Zier  Huh Grin Grin

K
Gelogd
zier
Schipper
*****
Berichten: 3619


wie de mens leerd kenne, leerd de dieren waardeere


Bekijk profiel
« Antwoord #9 Gepost op: 30-05-2008, 17:34:57 »

kopen..........we slepen hem gewoon weg,maar we laan hem eerst die bergen met vuil weghalen,en die antieke ruston krijg je een hoop geld voor.
en voor de rest vragen we subsidie an.
zier


* HPIM0758_2.JPG (90.38 KB, 783x586 - bekeken 1980 keer.)
Gelogd
Jan Jansen
Gast
« Antwoord #10 Gepost op: 30-05-2008, 18:18:31 »

Zou een stunt zijn om dat ding op te kunnen knappen !!


K
Gelogd
witkwast
Schipper
*****
Berichten: 2272


Leer v. gisteren Droom v. morgen Maar leef vandaag


Bekijk profiel
« Antwoord #11 Gepost op: 30-05-2008, 21:56:22 »

Zou een stunt zijn om dat ding op te kunnen knappen !!


K

We hebben het er al eerder over gehad maar het zou toch je ware zijn, als we dit schip hier naar toe konden krijgen en dan in ere herstellen.
Gelogd
Jan Jansen
Gast
« Antwoord #12 Gepost op: 30-05-2008, 22:02:12 »

Vraag vast subsidi aan.
Misschien doneren de dochters van jac. den Dulk wel een leuk bedrag.

K
Gelogd
mink
Gast
« Antwoord #13 Gepost op: 31-05-2008, 01:42:30 »

het zou inderdaad fantastisch zijn als er in de Scheveningse haven een logger zou liggen die volledig is opgetuigd zoals dat in e jaren 50 was. In Lowestoft ligt een oue trawler, ingericht als museum. Je zou moeten weten wat de ouwe SCH 195 moet kosten, een stichting op richten, geld verzamelen bij reders en/of andere sponsers. De Logger naar Scheveningen laten slepen en door vrijwilligers laten opknappen, Dat moet toch mogelijk zijn. Het bewaren van een belangrijk stuk schevenings verleden.

gr

Mink
Gelogd
witkwast
Schipper
*****
Berichten: 2272


Leer v. gisteren Droom v. morgen Maar leef vandaag


Bekijk profiel
« Antwoord #14 Gepost op: 31-05-2008, 19:11:28 »

het zou inderdaad fantastisch zijn als er in de Scheveningse haven een logger zou liggen die volledig is opgetuigd zoals dat in e jaren 50 was. In Lowestoft ligt een oue trawler, ingericht als museum. Je zou moeten weten wat de ouwe SCH 195 moet kosten, een stichting op richten, geld verzamelen bij reders en/of andere sponsers. De Logger naar Scheveningen laten slepen en door vrijwilligers laten opknappen, Dat moet toch mogelijk zijn. Het bewaren van een belangrijk stuk schevenings verleden.

gr Mink

]
/quote]

Eén van ons zou het voor touw moeten nemen. Ik denk dat we na Vlaggetjesdag maar eens met het idee aan de slag moeten gaan.[/color
Gelogd
Pagina's: [1] 2 3 4 5 ... 8 Omhoog Print 
« vorige volgende »
Ga naar:  


Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.4 | SMF © 2006, Simple Machines LLC Valid XHTML 1.0! Valid CSS!