Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
19-04-2024, 12:47:47
Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren
Nieuws: Nieuwe leden moeten helaas wachten tot dat de webmaster ze accepteert. Er is veel kaf onder het koren. Het beste kunt u na registratie ons nog even een e-mail sturen jolydesign@ziggo.nl.

+  Vraag en antwoord & Wie wat waar
|-+  Vraag en antwoord
| |-+  Stamboom en Genealogie
| | |-+  voogdijkinderen van der zwan
« vorige volgende »
Pagina's: [1] 2 Omlaag Print
Auteur Topic: voogdijkinderen van der zwan  (gelezen 19586 keer)
redgirl
Gast
« Gepost op: 14-05-2007, 17:30:50 »

Mijnn oma, Jacoba van der zwan is geboren op 3 januari 1905. Ze had enkele broers en zussen, nl. Corrie, Leendert Dirkje en Gretha. Leendert was vuurtorenwachter vertelde mijn moeder. De vader van mijn oma is voor de tweede keer getrouwd. Zijn eerste vrouw is overleden. ik weet niet of mijn oma van de eerste of de tweede vrouw was. Zijn tweede vrouw is geloof ik Trijntje de bruin. Zij kon niet voor haar gezin zorgen en op een dag zijn de kinderen uit huis geplaatst. Ze werden in het oosten van het land bij boeren ondergebracht. Daar heeft mijn oma bijzonder hard moeten werken. Een zusje van haar werd in Raalte bij een boer ondergebracht en mijn oma kwam in de buurt van Rijssen bij een boer. De kinderen kregen èèn keer per jaar bezoek van een  mevrouw van de voogdij en er werd dan gekeken of ze nieuwe klompen hadden gekregen en of er geld op hun spaarboekje was gezet. Mijn oma heeft 5 kinderen gekregen, 3 meisjes en 2 jongens. De jongens zijn als kind overleden. De drie meisjes zijn Dika, Cobi en Jenneke.
Ben benieuwd naar de achtergrond van mijn overgrootmoeder uit Scheveningen en waarom de kinderen door de voogdij weggehaald zijn.

Anneke aan de Stegge-Hendertink

mijn moeder is Cobi Hendertink-Stegeman

mijn oma was Coba Stegeman-van der Zwan
Gelogd
drogersdijk
Gast
« Antwoord #1 Gepost op: 14-05-2007, 19:16:11 »

Een vraagje.

Is jouw oma niet toevallig geboren in Leiden op 3 of 5 januari 1906.
Veel gegevens kan ik traceren alleen met een afwijkende geboortedatum van Cobi.

Jacobus
Gelogd
redgirl
Gast
« Antwoord #2 Gepost op: 14-05-2007, 21:34:12 »

Hai Jacobus,

Het zou kunnen dat mijn oma in het ziekenhuis is geboren in Leiden, dat weet ik niet. Ik kan ook niks vinden in de actes van Het gemeentearchief in Den Haag.

Anneke
Gelogd
drogersdijk
Gast
« Antwoord #3 Gepost op: 15-05-2007, 06:04:06 »

Maar kan het zijn dat zij geboren is op 5 januari 1906?

Jacobus
Gelogd
drogersdijk
Gast
« Antwoord #4 Gepost op: 15-05-2007, 19:56:08 »

Beste Anneke,

Jouw overgroormoeder Trijntje de Bruijn kreeg 2 buitenechtelijk kinderen.

Zij huwde vervolgens 2x.

Uit het huwelijk met Jacobus van der Zwan kreeg zij 15 kinderen, waaronder jouw oma Jacoba van der Zwan.

Jacobus van der Zwan, jouw overgrootvader kreeg uit zijn eerdere (1e) huwelijk met Leentje Dijkhuizen ook 7 kinderen.

Het gezin Zwan-de Bruijn heeft het derhalve niet eenvoudig gehad, ondanks het feit dat een aantal kinderen jong overleden.

Jacobus was visser en later arbeider. Het gezin zal het niet breed hebben gehad.

Ik vermoed derhalve dat het voor beide ouders en nakomelingen niet eenvoudig is geweest om hun kinderen allen te eten te geven, te kleden en op te voeden.

Groet

Jacobus
Gelogd
redgirl
Gast
« Antwoord #5 Gepost op: 15-05-2007, 21:14:31 »

Hai Jacobus,

Wow, wat een gezin zeg. Heb het trouwboekje van mijn oma opgehaald bij mijn moeder en daar zag ik ook dat ik de verkeerde geboortedatum had. Mijn oma is geboren op 5 januari 1906 in Leiden (ziekenhuis). Haar vader is overleden toen ze 15 jaar oud was, op 16 november 1921. Mijn moeder kan zich nog enkele namen van kinderen herinneren, ooms en tantes dus eigenlijk. Gretha (die volgens mijn moeder t.b.c. had), Geertje, Corrie, Leendert (werkte op de vuurtoren) en Jacob. Mijn oma heeft nooit geen onderwijs genoten, in ieder geval was ze analfabeet. Ik kan me nu veel beter de situatie voorstellen hoe het geweest moet zijn. Ongewenst, ziek en op haar 21ste moest ze trouwen. Ze is door haar opvanggezin uitgebuit en had een verwaarloosde engelse ziekte ergens opgelopen. Ze had geen haar en mijn opa heeft er voor gezorgd dat ze in hun verkeringstijd een hoedje kreeg, zodat ze er tenminste iets beter uitzag en niet als een voogdijkind. Toen ik met mijn moeder over al deze dingen sprak kwam er eigenlijk een heel verdrietig gevoel op. Wat kunnen mensen gevoelloos zijn en wat kan dat doorwerken in volgende generaties. Je niet geaccepteerd voelen door de maatschappij. Ik ga weer verder kijken en ben benieuwd naar al die namen en ingewikkelde relaties.

Anneke
Gelogd
drogersdijk
Gast
« Antwoord #6 Gepost op: 16-05-2007, 17:26:36 »

Beste Anneke,

Dat moet een hele moeilijke tijd zijn geweest.
Ik ga jouw binnenkort de nodige namen en data van jouw overgrootouders en hun kinderen doorgegeven. Maar om e.e.a. compleet te maken kan jij mij dan helpen aan de gegevens van jouw opa, wanneer het huwelijk van opa en oma is afgesloten en de gegevens van de kinderen uit dit gezin.

Groet

Jacobus
Gelogd
redgirl
Gast
« Antwoord #7 Gepost op: 16-05-2007, 22:42:17 »

Hai Jacobus,

Hier nog wat gegevens.

Jan Stegeman (3 mei 1905) trouwde met Jacoba van der Zwan (5 januari 1906) op 29 oktober 1927 te Rijssen.
Ze kregen 5 kinderen
Hendrika Jacoba geboren op 30 april 1928 te Rijssen
Jacoba geboren op 10 mei 1935 te Almelo (ziekenhuis)
Jenneken geboren op 3 februari 1938 te Almelo (ziekenhuis)
Jacobus Hendricus geboren op 12 maart 1942 te Almelo (ziekenhuis) en overleden op 29 april 1942
Er werd nog een zoontje geboren, maar die is niet ingeschreven in het trouwboekje. Hij is og levenloos geboren of bij de geboorte overleden. Het verdriet van de jongetjes is er altijd geweest. Zelfs mijn moeder kan zich dat intense verdriet nog goed herinneren.

groet van Anneke
Gelogd
drogersdijk
Gast
« Antwoord #8 Gepost op: 17-05-2007, 06:28:26 »

Anneke,

Bedankt voor de gegevens.

Jacobus
Gelogd
drogersdijk
Gast
« Antwoord #9 Gepost op: 17-05-2007, 17:16:49 »

Beste Anneke,

Zoals beloofd de 2 buitenechtelijke kinderen van

Trijntje de Bruijn, werkster, geboren op 20 juli 1873 te Schev., gedoopt op 10 augustus 1873 aldaar, overleden op 6 september 1951 aldaar (OA A1737), 78 jaar en 48 dagen oud, dochter van Willem de Bruijn (arbeider) en Cornelia Toet (werkster).

1 Martinus de Bruijn, geboren op 12 mei 1893 te Schev. (onecht), gedoopt op 2 juli 1893 aldaar (OK), overleden op 16 augustus 1893 aldaar (OA 2255), 96 dagen oud.

2 Dirkje de Bruijn, geboren op 8 september 1895 te Schev. (onecht), gedoopt op 9 februari 1896 aldaar.

Groet

Jacobus

Gelogd
drogersdijk
Gast
« Antwoord #10 Gepost op: 17-05-2007, 17:51:47 »

Beste Anneke,

Het was een hele gepuzzel.
Trijntje, die 19 jaar jonger was dan Jacobus vd Zwan huwde nogmaals.

Zij is getrouwd op 9 oktober 1929 te Den Haag (HA B1510) met Johannes Ladderman, arbeider, geboren op 9 februari 1862, zoon van Leonardus Ladderman en Dorothea Schwartz (werkster).
(Hij is eerder getrouwd op 20 januari 1886 te Den Haag (HA 32) met Maria Toet, koopvrouw, geboren op 22 februari 1866 te Schev., dochter van Cornelis Toet (mandenmaker) en Klazina Kuiper (koopvrouw).)

Johannes Ladderman had uit zijn 1e huwlijk waarschijnlijk ook nog wel kinderen. Deze zijn mij echter nog niet bekend.

Conclusie
Heel veel kinderen, heel veel narigheid, heel veel zorgen. Geen gemakkelijk leven.

Groet

Jacobus
Gelogd
drogersdijk
Gast
« Antwoord #11 Gepost op: 17-05-2007, 19:42:54 »

Mijnn oma, Jacoba van der zwan is geboren op 3 januari 1905. Ze had enkele broers en zussen, nl. Corrie, Leendert Dirkje en Gretha. Leendert was vuurtorenwachter vertelde mijn moeder. De vader van mijn oma is voor de tweede keer getrouwd. Zijn eerste vrouw is overleden. ik weet niet of mijn oma van de eerste of de tweede vrouw was. Zijn tweede vrouw is geloof ik Trijntje de bruin. Zij kon niet voor haar gezin zorgen en op een dag zijn de kinderen uit huis geplaatst. Ze werden in het oosten van het land bij boeren ondergebracht. Daar heeft mijn oma bijzonder hard moeten werken. Een zusje van haar werd in Raalte bij een boer ondergebracht en mijn oma kwam in de buurt van Rijssen bij een boer. De kinderen kregen èèn keer per jaar bezoek van een  mevrouw van de voogdij en er werd dan gekeken of ze nieuwe klompen hadden gekregen en of er geld op hun spaarboekje was gezet. Mijn oma heeft 5 kinderen gekregen, 3 meisjes en 2 jongens. De jongens zijn als kind overleden. De drie meisjes zijn Dika, Cobi en Jenneke.
Ben benieuwd naar de achtergrond van mijn overgrootmoeder uit Scheveningen en waarom de kinderen door de voogdij weggehaald zijn.

Anneke aan de Stegge-Hendertink

mijn moeder is Cobi Hendertink-Stegeman

mijn oma was Coba Stegeman-van der Zwan

Beste Anneke,

Jouw oma herinnert zich nog de namen Corrie, Leenedert, Dirkje en Gretha.
Wie was nu die Gretha. Uit de namen van alle kinderen die mij bekend zijn, kan ik haar niet plaatsen.

Jacobus
Gelogd
redgirl
Gast
« Antwoord #12 Gepost op: 17-05-2007, 19:50:20 »

Hai Jacobus,

Gretha is waarschijnlijk een dochter van Leendert. Ik kan er niks anders van maken. Mijn opa en oma zijn weleens bij haar op bezoek geweest. In de oorlog is Dirkje geloof ik gestorven. Als ik alles op een rijtje zet heeft Jacobus 15 kinderen naar het kerkhof gebracht. Wat een verdriet.
Toen ik al die fiches doorkeek viel mij op dat er op de negende oktober 1929 flink getrouwd werd. Was dat op die dag soms gratis? Haha. Ook werd er veel gescheiden. Ik dacht dat dat iets van de laatste tijd was, maar het lijkt wel schering en inslag in Scheveningen.

groet, anneke
Gelogd
drogersdijk
Gast
« Antwoord #13 Gepost op: 17-05-2007, 20:02:28 »

Anneke,

Dirkje is overleden in 1944.

Jacobus

Dirkje de Bruijn, dienstbode, geboren op 8 september 1895 te Schev., gedoopt op 9 februari 1896 aldaar, overleden op 15 september 1944 aldaar (OA B1871), 49 jaar en 7 dagen oud, natuurlijke dochter van Trijntje de Bruijn (werkster).
Zij is getrouwd op 23 december 1914 te Den Haag (HA 1589) met Geert Kuiper, zeevisscher, geboren rond 1891 te Oldeboorn (Utingeradeel), zoon van Johannes Kuiper en Grietje Jacoba Bruinsma.
Uit dit huwelijk:

1 Margaretha Kuiper, geboren op 24 januari 1916 te Schev..

Gelogd
redgirl
Gast
« Antwoord #14 Gepost op: 17-05-2007, 20:12:52 »

Hai Jacobus,

Is Margaretha misschien Gretha?.

Anneke
Gelogd
Pagina's: [1] 2 Omhoog Print 
« vorige volgende »
Ga naar:  


Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.4 | SMF © 2006, Simple Machines LLC Valid XHTML 1.0! Valid CSS!