Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
29-03-2024, 01:07:46
Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren
Nieuws: Nieuwe leden moeten helaas wachten tot dat de webmaster ze accepteert. Er is veel kaf onder het koren. Het beste kunt u na registratie ons nog even een e-mail sturen jolydesign@ziggo.nl.

+  Vraag en antwoord & Wie wat waar
|-+  Vraag en antwoord
| |-+  Vraag en antwoord
| | |-+  Oude beroepen
« vorige volgende »
Pagina's: [1] Omlaag Print
Auteur Topic: Oude beroepen  (gelezen 6225 keer)
dd
Gast
« Gepost op: 11-06-2012, 15:27:26 »

Is er iemand die gegevens heeft over het beroep "Cagenaar"" (of ook : Schuytvoerder). In verschillende stambomen/actes wordt dit beroep ( oa in de eind 17e eeuw ) geneomd. Het is niet duidelijk of het op de binnenvaart of zeevaart (haringvisserij bijv) of beiden  werd uitgeoefend. In wetenschappelijke bronnen (etymologie of oude beroepen) kan ik het niet terugvinden. je moet het  niet  verwarren met het scheepstype kagenaar.

Bij voorbaat dank

Kees den Dulk (keesdien@planet.nl)
Gelogd
Iggypop
Gast
« Antwoord #1 Gepost op: 11-06-2012, 17:33:34 »

Misschien vind je hier iets?

rjb.x-cago.com/GARJB/1943/12/19431231/GARJB.../story.pdf
Gelogd
uitkijk
Schipper
*****
Berichten: 198


Bekijk profiel
« Antwoord #2 Gepost op: 11-06-2012, 19:19:18 »

Kees,
Volgens mij was een cagenaar een binnenvaartschip met een platte bodem, die  door ondiep water kon varen. Gebruikt bij onder andere tuinders in het Westland die met een cagenaar hun groenten naar de veiling brachten. Volgens mij werd de cagenaar ook gebruikt in de Scheveningse binnenhaven, Haringkade, voor af- en aanvoer richting het binnenland (Den Haag). Ik dacht dat de schipper op een cagenaar ook wel cagenaar/cagenaer werd genoemd. Maar hier zullen allicht wel lezers zijn, die het fijne hier precies van weten.
Groet Gerrit
Gelogd
Knorhaan
Schipper
*****
Berichten: 1815



Bekijk profiel
« Antwoord #3 Gepost op: 11-06-2012, 20:28:28 »

Volgens de geschiedenis van Scheveningen van J.C.Vermaas is op het eiland Tessel de naam Kagenaar of Kaagschipper (schipper van een binnenschip) nog goed bekend.

K
Gelogd

Voor behaalde aantal punten, zie blad 1 eerste bericht.
Pagina's: [1] Omhoog Print 
« vorige volgende »
Ga naar:  


Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.4 | SMF © 2006, Simple Machines LLC Valid XHTML 1.0! Valid CSS!