Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
28-03-2024, 16:04:16
Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren
Nieuws: Nieuwe leden moeten helaas wachten tot dat de webmaster ze accepteert. Er is veel kaf onder het koren. Het beste kunt u na registratie ons nog even een e-mail sturen jolydesign@ziggo.nl.

+  Vraag en antwoord & Wie wat waar
|-+  Vraag en antwoord
| |-+  Vraag en antwoord
| | |-+  vlet Ai de loods.
« vorige volgende »
Pagina's: 1 [2] Omlaag Print
Auteur Topic: vlet Ai de loods.  (gelezen 26875 keer)
Anneke
Schipper
*****
Berichten: 166



Bekijk profiel
« Antwoord #15 Gepost op: 22-08-2008, 15:11:35 »

Bedankt jongens, ben weer wat wijzer geworden! Smiley
Gelogd
De spienet
Gast
« Antwoord #16 Gepost op: 23-08-2008, 09:19:28 »

de klerk heeft ook een tijd zo n vlet gehad als hij dan met die grote handen die nuffige meisjes droeg was ik wel eens jaloers groet
Gelogd
poon
Gast
« Antwoord #17 Gepost op: 03-04-2009, 23:52:36 »

av/d toorn was toch ook van de klerk
hij heb ook nog een staale vlet gehad ik dacht sch 16 madelenne
gr poon
Gelogd
Rinus.N
Global Moderator
Schipper
*****
Berichten: 2786


SCH 84 voortvaren


Bekijk profiel E-mail
« Antwoord #18 Gepost op: 14-04-2009, 10:11:40 »

zo even hier neer gezet staat het op de zelfde topic als de andere
 vletten
 gr rinus.n
Gelogd

Eens gevaren  Altijd Gevaren
http://www.scheveningen-haven.nl/
Bert van der Toorn
Schipper
*****
Berichten: 169



Bekijk profiel E-mail
« Antwoord #19 Gepost op: 15-04-2009, 01:00:59 »

zo even hier neer gezet staat het op de zelfde topic als de andere
 vletten
 gr rinus.n

De vletten:

De vlet 'Emma' van de A. van der Toorn bleek op 14 mei 1940 uit de haven te zijn verdwenen! Evenals een pleziervaartuig van M. Westerduin. Naar ik weet is dit nooit opgelost. Dat is ook niet verwonderlijk in die dagen.

vr.gr Bert van der Toorn (geen familie !)
Gelogd
vreemdeling
Schipper
*****
Berichten: 1860


Bekijk profiel
« Antwoord #20 Gepost op: 16-04-2009, 14:11:16 »


 Geachte Anneke,
De "Breggetjes " hadden een breed hoog gedeelte en een lager gedeelte.
Het lager gedeelte stond onder water bij hoogwater..
Dus bij zowel hoog en laag water was het mogelijk om aan boord van de vletten te komen.
Het lage gedeelte was "spekglad "door de in de haven geloosde olierestanten en "bilge"lozingen van de loggers en afvoer van restanten van de haring pakkerijen.
Op het lage gedeelte gingen wij als kleine jongens krabben vangen.wat meestal uit liep op een waarschuwing van mijn moeder omdat onze kleding goed smerig was van de smurrie op deze vlonders.

Vreemdeling
Gelogd
Rinus.N
Global Moderator
Schipper
*****
Berichten: 2786


SCH 84 voortvaren


Bekijk profiel E-mail
« Antwoord #21 Gepost op: 10-05-2009, 13:46:03 »

voor foto vlet aai de loos zie topic  Ambre Solaire
Gelogd

Eens gevaren  Altijd Gevaren
http://www.scheveningen-haven.nl/
John van Uffelen
Gast
« Antwoord #22 Gepost op: 01-08-2016, 17:48:43 »

Betreffende de zoektocht naar de zeilvlet met de Pepsi-Cola reclame op het grootzeil van Aai de Loods ofwel Arie van der Toorn kan ik jullie het volgende meedelen. Arie vd Toorn was een jeugdvriend van mijn moeder. Zij woonde voor de oorlog op Scheveningen in de Koppelstokstraat nummer weet ik niet. Haar meisjesnaam was Borremans. Haar vader Michael Borremans was slager.
Ik ben in 1946 geboren in Den Haag. Mijn pa was Bram van Uffelen.
Wat ik van ome Arie (zo noemde mijn broer en ik hem) weet is het volgende; we hebben het nu over de tijd zo ongeveer 1950 - 1955
Arie kwam vaak op woensdagmiddag bij mijn moeder op bezoek ik speelde buiten dus verder weet ik daar niets van.
Wel nam ome Arie vaak bundels met Pepsi-Cola vlaggetjes mee, een houten stokje met een papieren Pepsi-reclame.
Konden we uitdelen op schooltje en vriendjes.
Daar  wij natuurlijk een slok zoutwater in ons bloed hebben, waren we heel vaak met onze ouders op Scheveningen.
Ook gingen we met ome Arie de zee op.
Eerst had Arie een motorboot, die lag in de oude haven (1e vissershaven) in de hoek bij de Breggetjes.
Daar konden de opstappers aan boord.
Die motorboot heeft hij verkocht aan een stel Engelsen die er mee naar Engeland voeren.
Toen kwam hij met de zeilvlet die de Pepsi-Cola reclame voer.
In de vlet was een bordje nabij het roer met de mededeling: 99 personen, ik kon al lezen dus ongeveer 1952.
Geeft dus ook iets over de maat van de vlet weer.
Ome Arie droeg vanaf het strand de opstappers aan boord en later dus naar het strand terug.
Hij was altijd in een Rode Baaie-broek met een schipperstrui gekleed.
Ik hoop dat ik jullie ietsje op weg heb kunnen helpen met mijn herinneringen aan een mooie tijd toen Scheveningen nog Scheveningen was.

Commentaar en/of reacties naar johnvanuffelen@live.nl
Gelogd
vreemdeling
Schipper
*****
Berichten: 1860


Bekijk profiel
« Antwoord #23 Gepost op: 02-08-2016, 08:59:17 »

Het bordje achter in de vlet met de mededeling 99 personen lijkt mij erg overdreven.
Dit aantal personen kon die vlet nooit bergen. Het zou ook levens gevaarlijk zijn om met dit scheepje te zeilen met dat aantal passagiers.
Ik neem aan dat de passagiers op de doften mochten zitten en niet staande de tocht moesten maken.
Zou leuk geweest zijn met overstag gaan.
Allemaal je hoofd intrekken.
Cor.
Gelogd
Pagina's: 1 [2] Omhoog Print 
« vorige volgende »
Ga naar:  


Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.4 | SMF © 2006, Simple Machines LLC Valid XHTML 1.0! Valid CSS!