Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
29-03-2024, 09:40:35
Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren
Nieuws: Nieuwe leden moeten helaas wachten tot dat de webmaster ze accepteert. Er is veel kaf onder het koren. Het beste kunt u na registratie ons nog even een e-mail sturen jolydesign@ziggo.nl.

+  Vraag en antwoord & Wie wat waar
|-+  Vraag en antwoord
| |-+  Vraag en antwoord
| | |-+  Café de IJsbeer
« vorige volgende »
Pagina's: 1 [2] 3 Omlaag Print
Auteur Topic: Café de IJsbeer  (gelezen 40054 keer)
De ijsbeer
Gast
« Antwoord #15 Gepost op: 02-08-2011, 17:28:44 »

Hallo mensen, 

Café De Ijsbeer is het café dat van mijn opa is geweest, mijn opa heette Willem Thijsse en in die tijd was het een goed lopende zaak.
Iedereen flaneerde door de streat en het was zien en gezien worden.
Later heeft mijn opa deze zaak verkocht en is een strandtent begonnen tussen de Keizerstraat en lijn 11, strandtent in de Branding, en dat was zo een beetje rond de jaren 54. Op die strandtent ben ik groot gebracht. Ook heeft mijn opa nog een bedrijf gehad in de Zeilstraat voor het bevoorraden van strandtenten. Na deze strandtent is mijn opa een frietzaak begonnen an het eind van de boulevard. Na jaren deze zaak gehad te hebben is mijn opa overleden en heeft mijn oma deze zaak weg gedaan. Dit is zo een beetje wat ik jullie kan vertellen, maar o, wat zijn die verhalen mooi die mijn moeder, Ali Thijsse, mij vertelde.    Nou groet van de kleinzoon van Opa Thijsse, Wimpie......
Gelogd
schubbereet
Gast
« Antwoord #16 Gepost op: 02-08-2011, 19:42:01 »

Dat is toch die zaak bij de koppes, naast de redingsbrigade Huh
Dan was je opa toch ook familie van Piet Thijsse van de Schokkerweg?
Gelogd
roker
Schipper
*****
Berichten: 185


Bekijk profiel
« Antwoord #17 Gepost op: 02-08-2011, 20:39:46 »

En Jan  Grin Grin Grin
Gelogd
vreemdeling
Schipper
*****
Berichten: 1860


Bekijk profiel
« Antwoord #18 Gepost op: 03-08-2011, 07:57:41 »


In de periode voor de oorlog 1940-45 was er ook nog een ijscoman met de naam Thijsse.
Hij reed rond door Scheveningen met zijn ijsco kar voort bewogen op pedaal kracht.
Vaak was hij bij warm weer te zien aan de haven,  als er loggers op het punt van vertrek lagen en de bemanning door vrouw en kinderen werden  "uitgezwaaid "
Bij deze ijscoman kon je ijsjes van 1, 3 of 5 cent kopen.
Een ijsje van 1 cent was klein wafel horentje gevuld met ijs.
Van 3 cent een grotere hoorn en voor 5 cent een wafel .
Het wafelijsje werd klaar gemaakt in een instument waar een wafel in werd geplaatst, hierna met ijs werd gevuld en weer met een wafel werd bedekt, waarna het ijsje uit het instrument werd verwijderd.
Alle ijsje werden handmatig gemaakt.
Wafel ijs was verkrijgbaar in vierkante zowel als ronde vorm.

Deze  ijscoman had veelal concurentie van een collega ijsco venter, nl. van de melk firma Ermi.
Deze verkocht verpakt ijs..
Voor 3 cent een kartonnen kuipje met lepeltje en voor 5 cent een verpakt wafel ijsje.

Beide ijs venter gunden elkaar geen klandizie en luidkeels werd dan ook hun waar aangeprezen.
Thijsse werd er zelfs van beschuldigd dat hij waterijs verkocht en de Ermi was er trots op dat zij roomijs verkochten.
Toen ter tijd waren we al blij als we een ijsje van 1 cent kregen.
Van het verschil tussen room- en waterijs hadden we toen nog geen benul.

Cor
 1
Gelogd
joke van dalen
Gast
« Antwoord #19 Gepost op: 21-06-2013, 13:07:00 »

Hallo,
De heer F.Alter is  wel degelijk verraden door eenNS er die tenover hen woond.Hij is naar kamp Mauthaussen overgebracht.Zijn vrouw kreeg enkel weken nadien een brief van de Duitsers dat hij aan longontsteking overleden was?Huh
iK weet dit uit de eerste hand,want mijn moeder was erbij toen de heer Alter gearresteerd werd!Zij werkte bij de fam.Alter.
dus, meneer Bal, het is beslist geen valse beschuldiging.
Gelogd
GerardKnoester
Gast
« Antwoord #20 Gepost op: 21-06-2013, 16:05:28 »

Hallo mensen, 

Café De Ijsbeer is het café dat van mijn opa is geweest, mijn opa heette Willem Thijsse en in die tijd was het een goed lopende zaak.
Iedereen flaneerde door de streat en het was zien en gezien worden.
Later heeft mijn opa deze zaak verkocht en is een strandtent begonnen tussen de Keizerstraat en lijn 11, strandtent in de Branding, en dat was zo een beetje rond de jaren 54. Op die strandtent ben ik groot gebracht. Ook heeft mijn opa nog een bedrijf gehad in de Zeilstraat voor het bevoorraden van strandtenten. Na deze strandtent is mijn opa een frietzaak begonnen an het eind van de boulevard. Na jaren deze zaak gehad te hebben is mijn opa overleden en heeft mijn oma deze zaak weg gedaan. Dit is zo een beetje wat ik jullie kan vertellen, maar o, wat zijn die verhalen mooi die mijn moeder, Ali Thijsse, mij vertelde.    Nou groet van de kleinzoon van Opa Thijsse, Wimpie......
Deze toch Wimpie Grin Grin


* StrandpaviljoenThijssen.jpg (134.61 KB, 759x481 - bekeken 1756 keer.)
Gelogd
Rinus.N
Global Moderator
Schipper
*****
Berichten: 2786


SCH 84 voortvaren


Bekijk profiel E-mail
« Antwoord #21 Gepost op: 21-06-2013, 16:35:58 »

ja hij stond op palen
Gelogd

Eens gevaren  Altijd Gevaren
http://www.scheveningen-haven.nl/
GerardKnoester
Gast
« Antwoord #22 Gepost op: 21-06-2013, 16:42:20 »

ja hij stond op palen
Klopt Rinus.
Gelogd
witkwast
Schipper
*****
Berichten: 2272


Leer v. gisteren Droom v. morgen Maar leef vandaag


Bekijk profiel
« Antwoord #23 Gepost op: 21-06-2013, 20:09:28 »

Op de laatste afbeelding is ook weereens tezien hoe laag het strand toen was. Of de Boulevard hoog was.
Gelogd
GerardKnoester
Gast
« Antwoord #24 Gepost op: 21-06-2013, 21:38:33 »

Op de laatste afbeelding is ook weereens tezien hoe laag het strand toen was. Of de Boulevard hoog was.
Ja daar sprong je niet zo maar vanaf Aad.
Gelogd
Rinus.N
Global Moderator
Schipper
*****
Berichten: 2786


SCH 84 voortvaren


Bekijk profiel E-mail
« Antwoord #25 Gepost op: 22-06-2013, 15:31:44 »

bij de keerlus was het wel heel laag van daar dat hij op palen stond
Gelogd

Eens gevaren  Altijd Gevaren
http://www.scheveningen-haven.nl/
C. Bal
Gast
« Antwoord #26 Gepost op: 20-11-2014, 11:17:05 »

1955 Keizerstraat 30, café-restaurant De IJsbeer (cafetaria De IJsbeer)


* 1955_Keizerstraat_30_cafe-restaurant_De_IJsbeer_cafetaria_De_IJsbeer.jpg (49.91 KB, 473x660 - bekeken 1448 keer.)
Gelogd
Rinus.N
Global Moderator
Schipper
*****
Berichten: 2786


SCH 84 voortvaren


Bekijk profiel E-mail
« Antwoord #27 Gepost op: 20-11-2014, 11:32:11 »

ja later de keizerskroon
Gelogd

Eens gevaren  Altijd Gevaren
http://www.scheveningen-haven.nl/
C. Bal
Gast
« Antwoord #28 Gepost op: 20-11-2014, 11:46:05 »

1962 Keizerstraat 30, café-restaurant Keizerskroon van H.B. Olie-Middendorp


* 1962_Keizerstraat_30_cafe-restaurant_Keizerskroon_van_H.B._Olie-Middendorp.jpg (46.39 KB, 480x660 - bekeken 1346 keer.)
Gelogd
De spienet
Gast
« Antwoord #29 Gepost op: 20-11-2014, 13:47:52 »

Herstel huib vink
Gelogd
Pagina's: 1 [2] 3 Omhoog Print 
« vorige volgende »
Ga naar:  


Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.4 | SMF © 2006, Simple Machines LLC Valid XHTML 1.0! Valid CSS!