Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
29-03-2024, 16:18:03
Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren
Nieuws: http://jolybit.nl De nieuwe trading hulp website is in de maak. U kunt hem wel al gebruiken.

+  Vraag en antwoord & Wie wat waar
|-+  Hoofdindex
| |-+  Praatgroep Scheveningen
| | |-+  Sch 26 Noordzee Garnalenbootje
« vorige volgende »
Pagina's: 1 [2] 3 4 Omlaag Print
Auteur Topic: Sch 26 Noordzee Garnalenbootje  (gelezen 59014 keer)
tomdeJong
Gast
« Antwoord #15 Gepost op: 23-08-2010, 22:06:41 »

Hier de foto's. De bovenste kreeg ik van Theo Leeuwenburg, iemand die als journalist(?) en botterfanaat al vele jaren foto's van de visserij verzamelt. Hij is uit 1935 en kan de huidige SCH 43 zijn, toen al als oud bootje in de haven. De foto met Tomson in het zeil kreeg ik van Maarten Letch, is uit 1963, het kleine fototje ook, is uit 1965.


* nieuw.jpg (39.17 KB, 800x925 - bekeken 2310 keer.)
« Laatste verandering: 24-08-2010, 10:09:33 door Rinus.N » Gelogd
tomdeJong
Gast
« Antwoord #16 Gepost op: 23-08-2010, 22:24:01 »

hier de laatste fot, uit 1970. Als ik megoed herinner was de boot toen gekocht door ene Theo de Groot, die de kont erafzaagde juist achter de roerkoning, wegens gebrek aan geld. Hij verkocht hem aan Ferry Rammelt, die in Straatsburg werkte bij het Europees parlement en dus geen tijd had. Van hem kocht ik in 1976. Je keek tussen de gangen door naar de koeien in de wei. Gr, Tom de Jong


* SCH43hout1970.jpg (39.32 KB, 576x624 - bekeken 2067 keer.)
Gelogd
gentij
Gast
« Antwoord #17 Gepost op: 24-08-2010, 01:32:15 »

Beste Tom,

Dank voor de foto's. Naar mijn mening is de witte boot niet de Sch.43 . In die tijd lagen er vele van dit soort boten in de haven. Mogelijk is het de Sch.26 die (naast de Sch.43) op de foto staat afgebeeld. Hij lijkt er wel veel op. Datum van de foto is mij niet bekend. De afgebeelde Sch.26 lijkt mij een houten scheepje. De Sch.26 (Noordzee)waar op deze site vaker is over gepubliceerd was overigens van staal. Misschien een voorganger.

Gerard



* sch43.jpg (72.83 KB, 768x548 - bekeken 2133 keer.)
« Laatste verandering: 24-08-2010, 01:51:31 door gentij » Gelogd
C. Bal
Gast
« Antwoord #18 Gepost op: 24-08-2010, 09:20:42 »

Hier de foto's. De bovenste kreeg ik van Theo Leeuwenburg, iemand die als journalist(?) en botterfanaat al vele jaren foto's van de visserij verzamelt. Hij is uit 1935 en kan de huidige SCH 43 zijn, toen al als oud bootje in de haven. De foto met Tomson in het zeil kreeg ik van Maarten Letch, is uit 1963, het kleine fototje ook, is uit 1965.

Heren we gaan te snel wat betreft Sch 43 ( hout ) Sch 26 ( hout ) en de  Sch 26 ( staal ). Met de informatie van Tom en Gentij valt het puzzeltje in elkaar. Maar er zat voor ons al een grote verrassing bij de foto's van Tom. De man op de achterplek is de vader van Jan Groen, dus de Opa van mijn vrouw. ( Arie Groen maar ze noemde hem Aai Blok )  Grin Grin  Dus dat is de eerste voorloper van de naam  Sch 26 pfffffffffffffffffff Ik ga even alles op een rij zetten met mijn zwagers Jan en Arie Groen.

gr Cor
Gelogd
C. Bal
Gast
« Antwoord #19 Gepost op: 24-08-2010, 10:19:33 »

Hier nog een leuke link van Jan Groen  de eigenaar van de sch 26, er  staat ook nog iets geschreven door Nico Letch toen hij nog maar 12 jaar.

http://www.moerwijker.nl/sch26
Gelogd
demarico
Gast
« Antwoord #20 Gepost op: 24-08-2010, 12:23:02 »

De Jong bedankt voor de foto's prettige dag verder
gr.Cor
 
Gelogd
C. Bal
Gast
« Antwoord #21 Gepost op: 24-08-2010, 21:50:49 »

Tom sch 43


* sch-43_010.jpg (74.13 KB, 600x819 - bekeken 2184 keer.)
Gelogd
gentij
Gast
« Antwoord #22 Gepost op: 24-08-2010, 23:24:16 »

Tom sch 43

Beste Tom,
Je kon door de huid -gangen de koeien zien lopen! Mijn vraag: Wat is er nog origineel aan het scheepje. Heb je ook foto's van de restauratie? Ben benieuwd.
Gerard
Gelogd
C. Bal
Gast
« Antwoord #23 Gepost op: 25-08-2010, 20:12:11 »

Hallo beste mensen hier iets meer over de sch 43 via mijn zwager Arie. Volgens mij is de cirkel rond.  Grin Grin

Volgens mijn zwager is dit engels bootje rond 1930 al dobberend gevonden bij de Doggersbank. Dit door een IJmuidense Trawler met scheveningse bemanning ??

1 ste eigenaar  Grootveld 1931
2 ste eigenaar   Karel Groen 1938
3  de eigenaar   Maarten Letch
4  de eigenaar   Theo de Groot
5  de eigenaar   Ferry Rammelt
eigenaar nu       Tom de Jong

Tom toen jij de sch 43 kocht van Ferry Rammelt , lag toen zijn kont er af. Mijn zwager vertelde mij dat hij in Zeeland in een sluisdeur klem heeft gezeten. Dus dat verhaal van voren naar achteren ??

Tom mijn vraag van mijn zwager of de sch 43 een aantal jaren geleden in een watersportblad te koop heeft gestaan.

gr Cor

p.s Tom de Sch 43 heeft nooit Veronica bevoorraad, dat was de Sch 26 Noordzee van Jan Groen mijn schoonvader.

Nieuw boek 'Dit was Veronica'
Veronica maakte in Scheveningen geschiedenis.

Scheveningen - Vorige week kwam het boek “Dit was Veronica” uit.
De presentatie vond plaats  bij uitgeverij Thomas Rap  in Amsterdam.  Maar Scheveningen werd tijdens de receptie veelvuldig genoemd door het Veronica gezelschap: 'Omdat Veronica in Scheveningen geschiedenis maakte.'
Ook Willem van Kooten (Joost den Draaijer) en Herman van Veen haalden persoonlijk herinneringen aan die periode op. Zo ging ondermeer het verhaal dat de zwoele stem van Van Veen tijdens de Candlelight-uitzendingen bij maanlicht tot ver over het Zwarte Pad galmde. Dat geluid zou afkomstig zijn  uit de autoradio's van verliefde stelletjes die daar geparkeerd stonden.

Auke Kok, de auteur van 'Dit was Veronica', ontrafelt in zijn 366 pagina's dikke boek de mythische geschiedenis van de zeezender (1960-1974) die niet alleen succesvol, maar ook rijk aan incidenten en persoonlijke tragedies was. Wat was er zo bedreigend aan Elvis Presley? En aan commercials, of transistorradio's?
En wat dreef het Nederlandse parlement er toe om in 1974 de anti-piratenwetten in te voeren waardoor Veronica uit de lucht kon worden gehaald? De antwoorden zijn te vinden in dit  meeslepende tijdsdocument over geld, jaloezie en pioniersdrift. (www.ditwasveroncia.nl)

Het boek leest heerlijk weg als een spannend avonturenboek, maar ook Scheveningers kennen zo hun verhalen. Velen herinneren zich vooral  nog de 'stranding': Op 2 april 1973 sloeg Veronica's zendschip in een zware storm van haar ankers en liep tegen middernacht vast op het strand van Scheveningen-Duindorp.
Mink Westerduin herinnert het zich nog goed: 'We gingen allemaal kijken. Met kinderwagens en al! Het was immers een geweldige buitenkans om het zendschip van zo dichtbij te zien!'
'De Norderney heeft daar zo'n veertien dagen gelegen,' weet Cor Bal. 'Op 18 april werd het zendschip 's morgens vroeg vlot getrokken en rond 'koffietijd' was Veronica weer in de lucht.'

Radio Veronica, 's lands eerste zee-zender, deed in 1960 als eerste een aanval op de publieke omroep en werd razendsnel populair onder de jongeren van die tijd. Maar wat de Veronica-dj's schijnbaar 'live' presenteerden, werd in werkelijkheid eerst vastgelegd op geluidsbanden.
Deze banden werden daarna in een grote ijzeren kist of waterdichte tonnen naar de Scheveningse haven gebracht om op z'n vroegst drie dagen later vanaf een schip dat net buiten de territoriale wateren voor anker lag - onbereikbaar voor justitie -  te worden uitgezonden. Zo ontweek Veronica de telegraaf- en telefoonwet van 1904. Die wet verbood het zonder machtiging uitzenden op Nederlands grondgebied. En daar bevond het zendschip, (eerst de 'Borkum-Riff' en al snel daarna de 'Norderney' zich formeel dus niet.

Annie Bal-Groen uit Duiondorp  herinnert zich hoe zij als kind een keer met haar vader, schipper Jan Groen, mee mocht tijdens een bevoorrading. Ze was  nog te jong om iedereen bij naam te kennen. 'Maar Chiel Montagne herinner ik me nog wel!'
Jan Groen durfde het als eerste  schipper aan om de Veronica-bemanning en hun bagage  met zijn garnalenkottertje 'De Noordzee' naar het zendschip te varen.
Zoon Arie was als bemanningslid ook aan boord en hij herinnert zich nog goed hoe de Sch. 26 met grote regelmaat werd gevolgd door zware Marine helikopters die angstaanjagend laag om het schip heen cirkelden.
Ook de PTT probeerde van alles om de uitzendingen te verstoren maar de Norderney lag buiten de territoriale wateren en bleef ongrijpbaar voor de Nederlandse overheid.
Dat was niet het geval voor Schipper Jan Groen, die na terugkeer werd gearresteerd en voor de rechter moest verschijnen.
'Dat was een angstige tijd voor onze familie,'weet Annie Bal-Groen nog wel. 'Dankzij  een dure advocaat die Veronica-directeur Verwey voor mijn vader in de arm had genomen, kon gelukkig worden voorkomen dat hij zijn Nederlanderschap zou verliezen.'
Door een coasterkapitein naast Schipper Groen op het garnalenkottertje te plaatsen hoopte Verwey verdere problemen in de toekomst te kunnen voorkomen, maar twee kapiteins op zijn schip was een brug te ver voor schipper Jan Groen, die het bevoorraden van Veronica uiteindelijk voor gezien hield en zich weer op de garnalenvangst stortte. Het bevoorraden  werd toen overgenomen door schipper de Ruiter. Groen had echter wel ingezien dat de tijden veranderd waren en dat je daar als Scheveninger ook nuttig gebruik van kon maken. 'Zo voer hij  met de SCH. 26 menig keer met reclameboodschappen heen en weer  langs de Scheveningse kust,' vertelt Annie Bal-Groen.  "Afwisselend met teksten als 'Greenspot' aan stuurboord en 'Ambre Solaire' aan bakboord" Volgens de laatste berichten is de Sch. 26 is nog steeds in familiebezit; 'de Noordzee' ligt in de haven van Woubrugge.

Willem van Kooten (Joost den Draaijer) en Jan van Veen willen niets liever dan dat het Veronicaschip de Norderney een definitieve vaste plek krijgt in de Scheveningse haven.
Vanaf  2004 stellen zij zich met de Stichting Norderney (http://www.norderney.nl) ten doel om  het culturele en historische erfgoed van Radio Veronica uit de periode 1959 - 1974 te conserveren en te beheren. Ze hebben inmiddels heel veel authentiek materiaal om van de Norderney  een Veronica-museumschip te maken.
Het eerste zendschip, de Borkum-Riff, is in 1964 verkocht en gesloopt in België.
De Norderney is na een priode van dobberen op zee in 1974 binnengehaald en versleept naar Antwerpen, waar het voormalige zendschip nu ligt te wachten op haar eindbestemming (Scheveningen?!)
                                                                                   
Bron: De Scheveningsche Courant.4-4-2007[/size]


* Veronica_aflossing_01.jpg (27.14 KB, 288x376 - bekeken 1955 keer.)
« Laatste verandering: 26-08-2010, 13:45:12 door C. Bal » Gelogd
C. Bal
Gast
« Antwoord #24 Gepost op: 25-08-2010, 20:47:41 »

Eind jaren 60 voer ik in de zomervakanties wel eens mee met dit bootje. Op en neer tussen de pier en Kijkduin. De ganse dag. De enige afleiding was een sleepnetje wat regelmatig geleegd moest worden. Van enige dekking tegen de zon was geen sprake, dus als je het te warm had sprong je de zee maar in. Dus geen bezigheid welke je elke dag moest doen. Ben op zoek naar een foto en wat meer achtergrond info betreffende het scheepje. Het scheepje had een SCH registratie, en was in mijn ogen toen al een oudje. Het was een houten garnalenvisser onder zeil en motor. Van wie deze varende reclamezuil was is me niet bekend. Hopelijk weet iemand er meer vanaf.

Deze vraag stelde ik ruim een jaar geleden in de topic "Reclamebootje Ambre Solaire".
Nu weet ik het zeker, het was de sch 43. Dat hij voor Tomson wasmachines voer mag de pret niet drukken. Prettig te weten dat het nog vaart en zo mooi is gerestaureerd. Wist niet dat er onder de pek of teer zo'n mooi eiken?houten scheepje zat.

Gerard

Hallo Gerard,

De Sch 26 Noordzee had als enige Ambre Solaire" in zijn zeil. dus ik denk dat jij met mijn schoonvader mee voer.


* sch-26_a.jpg (43.46 KB, 640x432 - bekeken 2005 keer.)

* sch-26_027.jpg (59.52 KB, 400x629 - bekeken 1972 keer.)
Gelogd
tomdeJong
Gast
« Antwoord #25 Gepost op: 25-08-2010, 21:53:02 »

Beste Gerard, Had net een uitgebreid verhaal ingetikt en foto's toegevoegd, allemaal verdwenen omdat het bestand te groot bleek. Ik probeer het een dezer dagen opnieuw. Gr, Tom
Gelogd
tomdeJong
Gast
« Antwoord #26 Gepost op: 25-08-2010, 22:04:07 »

foto's


* SCH43restauratiesv.jpg (126.76 KB, 623x996 - bekeken 2010 keer.)
Gelogd
tomdeJong
Gast
« Antwoord #27 Gepost op: 25-08-2010, 22:42:24 »

Nu dan opnieuw een poging het verhaal in te tikken. In 1977 waren er bijna geen houtwerven meer in Nederland. Nieuwboer in Spakenburg deed alleen botters, vd Meulen in Sneek bouwde schouwen en was veel te duur. Bultjer in Ditzum, een mijl of 10 van Delfzijl aan de Eems bouwde nog nieuwe houten kotters voor de visserij. Bij mijn komst in Ditzum bekeek de oude Bultjer het schip en zei: Ja, das ist ein recht altes schiff. Zijn advies was: achter die ton in de Eems zit en diepe trog, vaar daarheen, draai een gat in de bodem, laat het schip zinken en kom nooit meer terug. Niet gedaan en bij Bultjer zijn de stevenbalk en een paar gangen in de kop vernieuwd. Foto van dekreparatie is in de Oudegracht, 1980, in Utrecht, zelf gedaan met paar vrienden want geen geld. Dekbalken op kromming uitgezocht in het houtveem in Amsterdam bij mislukte balken die kromgetrokken waren tijdens het machinale drogen. Dit dek staat nog steeds hoewel het zeilwerk vernieuwd is. Daarna paar gangen vernieuwd in Hoorn bij werf die eikenhout prijsde als goud, 2de foto. Tenslotte bij Piet Dekker in Kortenhoef, 3de foto, die het schip gemaakt heeft zoals het nu is. Hij heeft ook de kont weer in oorspronkelijke stijl gemaakt in 1994. Kortom, alles wat je ziet is de laatste 34 jaar 1 of 2 maal vernieuwd. Kielbalk en een gang of 10 onderwater zijn nog origineel, waarschijnlijk optimaal geconserveerd door oude olielekkende motoren. Een houten schip heeft het eeuwige leven als je maar braaf ieder paar jaar een paar planken blijft vernieuwen. Er zijn inmiddels 3 eigenaren. Vriend Jan Nieuwenhuijs, fanate onderhouder, kocht zich in 1978 in. Mijn partner, Anke Schuurhuis, kocht zich in 1984 in door een nieuw tuig te financieren. We stonden toen voor het dilemma: of wegdoen of rigoreus doorpakken in restaureren. Het is het laatste geworden. Wel doet zich de vraag voor hoe het verder moet.We hebben het schip 34 jaar gered. Binnenkort moet een volgende generatie het overnemen. Onduidelijk is nog of onze kinderen dat kunnen/willen doen. Gr, Tom
Gelogd
gentij
Gast
« Antwoord #28 Gepost op: 26-08-2010, 12:57:10 »

Beste Tom,
Hartelijk bedankt voor de foto's betreffende diverse restauratiewerkzaamheden. Het geeft een goed inzicht wat er zo de afgelopen jaren is gedaan. En..dat is niet gering. In hoeverre je dan nog van de term 'originele staat' gebruik mag maken zal altijd wel een discussie blijven. Had je het advies van Bultjer opgevolgd, dan was het scheepje voor altijd verloren gegaan. Is het juist dat dit type boot in Engeland een 'smack' wordt genoemd? Heb je ook enig inzicht in de ouderdom van dit schip? 1931 was de eerste inschrijving nadat het (daar zijn we het dus overeens) was gevonden nabij de Doggersbank. Op het formulier van aangifte staat overigens als eerste eigenaar ene G.Z. Grootveld vermeld. Misschien kan Cor Bal daarover nog wat vermelden. Ik wens je nog veel plezier met de Petronella en geen grote reparaties! Als je nog eens in de buurt van Scheveningen komt... leg eens aan dan kunnen we je scheepje bewonderen, en misschien.... mag ik dan een stukkie meevaren.

PS. Wat is de huidige thuishaven cq ligplaats?

Hartelijke zeilersgroet,
Gerard



Gelogd
C. Bal
Gast
« Antwoord #29 Gepost op: 26-08-2010, 13:39:20 »

Beste Tom,
Hartelijk bedankt voor de foto's betreffende diverse restauratiewerkzaamheden. Het geeft een goed inzicht wat er zo de afgelopen jaren is gedaan. En..dat is niet gering. In hoeverre je dan nog van de term 'originele staat' gebruik mag maken zal altijd wel een discussie blijven. Had je het advies van Bultjer opgevolgd, dan was het scheepje voor altijd verloren gegaan. Is het juist dat dit type boot in Engeland een 'smack' wordt genoemd? Heb je ook enig inzicht in de ouderdom van dit schip? 1931 was de eerste inschrijving nadat het (daar zijn we het dus overeens) was gevonden nabij de Doggersbank. Op het formulier van aangifte staat overigens als eerste eigenaar ene G.Z. Grootveld vermeld. Misschien kan Cor Bal daarover nog wat vermelden. Ik wens je nog veel plezier met de Petronella en geen grote reparaties! Als je nog eens in de buurt van Scheveningen komt... leg eens aan dan kunnen we je scheepje bewonderen, en misschien.... mag ik dan een stukkie meevaren.

PS. Wat is de huidige thuishaven cq ligplaats?

Hartelijke zeilersgroet,
Gerard




Sorry klein foutje van mij, moet zijn Grootveld 1931 en Karel Groen 1938.
Gelogd
Pagina's: 1 [2] 3 4 Omhoog Print 
« vorige volgende »
Ga naar:  


Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.4 | SMF © 2006, Simple Machines LLC Valid XHTML 1.0! Valid CSS!