Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
29-03-2024, 08:43:31
Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren
Nieuws: Nieuwe leden moeten helaas wachten tot dat de webmaster ze accepteert. Er is veel kaf onder het koren. Het beste kunt u na registratie ons nog even een e-mail sturen jolydesign@ziggo.nl.

+  Vraag en antwoord & Wie wat waar
|-+  Vraag en antwoord
| |-+  Vraag en antwoord
| | |-+  KW 93
« vorige volgende »
Pagina's: 1 [2] Omlaag Print
Auteur Topic: KW 93  (gelezen 23908 keer)
Rinus.N
Global Moderator
Schipper
*****
Berichten: 2786


SCH 84 voortvaren


Bekijk profiel E-mail
« Antwoord #15 Gepost op: 08-06-2010, 11:39:48 »

up
Gelogd

Eens gevaren  Altijd Gevaren
http://www.scheveningen-haven.nl/
schubbereet
Gast
« Antwoord #16 Gepost op: 08-06-2010, 13:02:04 »

Ik zie geen foto Rinus Huh


Not Found
The requested URL /info/katwijk/kw93.htm was not found on this server.
--------------------------------------------------------------------------------
www.scheveningen-centrum.nl
Gelogd
Rinus.N
Global Moderator
Schipper
*****
Berichten: 2786


SCH 84 voortvaren


Bekijk profiel E-mail
« Antwoord #17 Gepost op: 08-06-2010, 13:10:48 »

nog niet bij KW vloot Hans
 maar hier wel kijk even terug
 Johan moet nog de vloot bij werken
Gelogd

Eens gevaren  Altijd Gevaren
http://www.scheveningen-haven.nl/
schubbereet
Gast
« Antwoord #18 Gepost op: 08-06-2010, 14:33:50 »

Bedankt Rinus Knip oog
Gelogd
ddehaas
Gast
« Antwoord #19 Gepost op: 26-08-2010, 11:40:46 »

hallo de kw 93 was toch de jeanette en de kw 94 willem
dirk
Gelogd
vreemdeling
Schipper
*****
Berichten: 1860


Bekijk profiel
« Antwoord #20 Gepost op: 30-08-2010, 11:48:28 »

Het schilderij / plateau van de KW.93 als foto hier getoond is wat onduidelijk en aan de onderkant van de rechterzijde van het plateau kan ik geen signatuur ontdekken.
Wel wordt vermeld dat het is vervaardigd door Taal.
Hoogst waarschijnlijk is dit plateau gemaakt door M.Taal en is dit één van zijn eerste werken in dit soort uitvoering met diepte werking. .
Dit ook volgens het vermelde jaartal waarin het werd vervaardigd.
Of er ook een ander met dezelfde naam hierin werkzaam was is mij onbekend.

M. Taal was bekend om het maken van schilderijen en scheepjes in flessen en stolpen. Voor de oorlog 40-45 was hij schipper op de Sch. 107 en 169.
En aan boord van de Sch. 107 bij de uitoefening van de trawlvisserij was hij al ijverig bezig met het maken van scheepjes en het “opzetten” ( cultiveren ) van krabben en kreeften.
Op jeugdige leeftijd in 1938 heb ik reeds zijn werk ( een logger in een stolp ) bewonderd in zijn huis op de hoek Haringkade -Seinpoststraat en bij diverse familie leden waren krabben en kreeften als wandversiering opgehangen.

Het getoonde plateau van de KW .93 lijkt mij één van zijn eerste probeersels om een schilderij te maken met diepte.
Het geheel is niet goed tot zijn recht gekomen, want de kromming van de beide havenhoofden is niet goed gelukt.
Het geheel is vrij donker.
Kan ook veroorzaakt zijn door gebruik van verf van mindere kwaliteit ( oorlogstijd ) of donkerder geworden door vervuiling na zo'n lange tijd in een huis te hebben gehangen.
Zijn naoorlogse schilderijen zijn veel lichter van kleur en minder compact.
Niet lang na de vervaardiging van het schilderij is hij met gezin geévacueerd van Scheveningen naar Zutphen.

Na de oorlog weer schipper geworden, eerst op de Sch. 302 en later op de Sch.118. en weer later schipper op het opleidingsschip voor de visserij de Sch. 14.
Hij beoefende aan boord van deze schepen en ook thuis nog steeds zijn knutsel- en schilderhobby.
Ook toen hoofdzakelijk schilderijen met dieptewerking, maar nu “versiert “ met dun koper draad en in menig schevenings huisgezin zijn / waren deze schilderijen te bewonderen.

Enige maanden geleden is uit een nalatenschap van mevr. J.Taal ( zuster van M.Taal ) een schilderij met "diepte " terug gekeerd naar een zoon met dezelfde voornaam van schilder M. Taal
Schilderij is een afbeelding van het vissende opleidingsschip voor de visserij Sch.14 in de omgeving van het REM eiland.

Of zij iets weten van het schilderij met de afbeelding van de KW.93 lijkt mij niet denkbaar, want beide in Nederland wonende zonen Maart en Jan werden pas later geboren als de vervaardiging van het schilderij.

Over het conserveren van krabben en kreeften het volgende.
Voor de conservatie werd toen zware shag gebruikt. Karkas en poten werden met shag gevuld,
In 1943 hebben wij één zo'n kreeft van mijn grootmoeder gekregen, na verhuizing van Scheveningen naar Den Haag, welke het exemplaar niet meer op wilde hangen.
Ook wij op ons evacuatie adres in Doetinchem vonden het niet nodig om het "beest" weer op te hangen en hebben het karkas en poten van de zware shag ontdaan.
Zo had mijn vader in oorlogstijd weer wat vooroorlogse tabak en in elk geval, ondanks vele jaren als vulsel in een kreeft te hebben gezeten, beter van kwaliteit als het gerantioneerde rookgerei of de zelf geteelde tabak.

Vreemdeling




Gelogd
Teunis
Gast
« Antwoord #21 Gepost op: 29-06-2013, 12:54:50 »

Bedankt allemaal voor de reacties inmiddels zijn alle toenmalige eigenaren overleden. ik hoop dat er ooit nog een foto te voorschijn komt.

MVG

Teun van der Plas
www.sagittavof.nl 
Gelogd
Pagina's: 1 [2] Omhoog Print 
« vorige volgende »
Ga naar:  


Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.4 | SMF © 2006, Simple Machines LLC Valid XHTML 1.0! Valid CSS!