Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
25-04-2024, 23:14:23
Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren
Nieuws: Nieuwe leden moeten helaas wachten tot dat de webmaster ze accepteert. Er is veel kaf onder het koren. Het beste kunt u na registratie ons nog even een e-mail sturen jolydesign@ziggo.nl.

+  Vraag en antwoord & Wie wat waar
|-+  Vraag en antwoord
| |-+  Vraag en antwoord
| | |-+  tram westduinweg
« vorige volgende »
Pagina's: [1] Omlaag Print
Auteur Topic: tram westduinweg  (gelezen 18028 keer)
arlac
Gast
« Gepost op: 20-05-2009, 18:56:30 »

hallo wie kan mij vertellen of er een tram via de westduinweg naar duindorp ging? ik heb gehoord dat er in 1927 een tram gereden heeft op de westduinweg over de brug naar de nierboerweg enzo naar de tesselsestraat
Gelogd
schubbereet
Gast
« Antwoord #1 Gepost op: 20-05-2009, 19:54:38 »

Dat zal wel kloppen denk ik kijk maar naar deze foto, je ziet de tramrails liggen op het Tesselseplein


* indexCAF25JJEE.jpg (51.77 KB, 756x428 - bekeken 3864 keer.)
Gelogd
B@rtW.
Schipper
*****
Berichten: 771


SUPERIOR-TRADER


Bekijk profiel
« Antwoord #2 Gepost op: 20-05-2009, 20:08:57 »

Hallo Arlac,
Ik weet er niet alles van maar om je op weg te helpen naar de tramroutes van vroeger kan je terecht bij (sorry DIRK WISSEL ik zit in jouw wijk te kl..je) HTMfoto.net waar je veel kan vinden en ook nog vragen stellen.
Zelf heb ik het vermoede dat het lijn 10 is geweest en dat deze lijn over de brug rechtsaf boog naar de Willem de Zwijgerlaan.
Sucses

H.G. BartW.
« Laatste verandering: 20-05-2009, 20:13:40 door BartW. » Gelogd

Zoekt en gij zult vinden!
schubbereet
Gast
« Antwoord #3 Gepost op: 20-05-2009, 23:50:38 »

Ik denk dat je helemaal gelijk hebt Bart, op foto`s van de Westduinweg uit die tijd, zie je geen tramrails liggen.
De tramrails op de Willem de Zwijgerlaan hebben daar nog gelegen tot eind jaren 60.
Schub
Gelogd
Enk The Yenk
Gast
« Antwoord #4 Gepost op: 21-05-2009, 03:19:09 »

Ik heb even gekeken op de HTM website naar verdwenen tram routes, deze foto is de Duindorp brug je kan hier de trams er op zien rijden.
De tram die rechts op de foto staat lijkt mij toch te komen van de Kranenburgweg (Willem de Zwijgerlaan?) zoals Bart W al zei.
Er was geen datum bij de foto.


* Duindorpbrug.jpg (122.77 KB, 800x538 - bekeken 2674 keer.)
« Laatste verandering: 21-05-2009, 03:22:31 door Enk The Yenk » Gelogd
Jan Jansen
Gast
« Antwoord #5 Gepost op: 21-05-2009, 08:28:48 »

Die pisbak waar die auto voor staat was er toen dus al Grin Grin Grin

K
Gelogd
Piet Es
Gast
« Antwoord #6 Gepost op: 21-05-2009, 10:17:05 »

Het is inderdaad zo dat de tram vanuit Duindorp via de Willem de Zwijgerlaan naar Den Haag reed zoals BartW aangaf. In een vraaggesprek dat ik destijds had met Co en Jans Pronk voor mijn boek Mooi-Tooi vertelden zij mij daarover (blz. 69). De aanleg van de tramlijn kon pas plaatsvinden nadat in maart 1923 de brug over het Verversingskanaal was geopend. Het blijft daarbij opmerkelijk dat de gemeente Den Haag als (mede)eigenaar van de HTM niet koos voor een verbinding van Duindorp met het oude dorp visa versa (waar het immers voor de Duindorpbewoners en voor die van het oude dorp in beide richtingen om veel persoonlijke en familiaire belangen ging) maar voor een meer economische keuze, d.w.z. Duindorp-Den Haag visa versa. Een overweging kan zijn geweest dat nogal wat Scheveningse vrouwen uit Duindorp hun werkhuis hadden in Den Haag.
Als kanttekening is het nog aardig om te weten dat, vóór de brug was aangelegd, men met een roeibootje tegen betaling - van 1 cent! - het Verversingskanaal kon oversteken. In het andere geval moest men omlopen via het sluisje (bij het Norfolkterrein) richting oude dorp en/of terug. Eén troost: de Tweede Binnenhaven was er toen nog niet dus men kon rechttoe, rechtaan, naar het dorp kuieren.

Piet Spaans   
« Laatste verandering: 21-05-2009, 12:39:47 door Piet Es » Gelogd
peter.rog
Gast
« Antwoord #7 Gepost op: 21-05-2009, 16:37:38 »

ik heb mij altijd verbaasd over de brede "middenberm", roeger,
op de westduinweg.
zou het niet zomaar kunnen wezen, dat er ooit plannen waren om een tramlijn aan te leggen?
zie ook bijgaande HGA-foto


* middenberm.JPG (32.14 KB, 633x407 - bekeken 2998 keer.)
Gelogd
bomme
Gast
« Antwoord #8 Gepost op: 21-05-2009, 18:32:29 »

wordt tijd dat je naar de uroloog gaat.
spreek uit ervaring na een operatie aan de prostaat kan ik het nu weer een dag ophouden. maakelijk voor als ik van delfzijl naar scheveningen gaat.

Fred
Gelogd
peter.rog
Gast
« Antwoord #9 Gepost op: 22-05-2009, 00:01:42 »

Die pisbak waar die auto voor staat was er toen dus al Grin Grin Grin

K

zo te zien is het een hof-auto................ Shocked
koning, keizer, admiraal,
plassen moeten ze allemaal.
Gelogd
Jan Jansen
Gast
« Antwoord #10 Gepost op: 22-05-2009, 00:07:35 »

Die pisbak waar die auto voor staat was er toen dus al Grin Grin Grin

K

Je hoefde toen tenminste niet bang te zijn om een bon voor wildplassen te krijgen, die dingen stonden in vele plaatsen in Scheveningen ook in de jaren 1950-1960.
Ik vraag me eigen wel eens af waar je nu legaal je behoefte kan doen, ik zelf zou nu niet meer dan twee uur van huis kunnen gaan denk ik.
Mot ik non een plastieke beker mee nemen als ik naar Scheveningen kom. Roll Eyes Grin

Stond er nou ook niet een drinkwaterpompje naast ?
Het ding is ondertussen wel gesloopt

K
Gelogd
schubbereet
Gast
« Antwoord #11 Gepost op: 22-05-2009, 07:25:37 »

Je hoeft je hier niet te vervelen, van lijn 10 naar prostaatklachten Grin Grin Grin Grin
Gelogd
Rinus.N
Global Moderator
Schipper
*****
Berichten: 2786


SCH 84 voortvaren


Bekijk profiel E-mail
« Antwoord #12 Gepost op: 22-05-2009, 09:38:57 »

op die brede midden berm heb ze plannen ge had om er een week markt
 te houden
Gelogd

Eens gevaren  Altijd Gevaren
http://www.scheveningen-haven.nl/
Pagina's: [1] Omhoog Print 
« vorige volgende »
Ga naar:  


Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.4 | SMF © 2006, Simple Machines LLC Valid XHTML 1.0! Valid CSS!