Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
24-04-2024, 16:41:41
Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren
Nieuws: Nieuwe leden moeten helaas wachten tot dat de webmaster ze accepteert. Er is veel kaf onder het koren. Het beste kunt u na registratie ons nog even een e-mail sturen jolydesign@ziggo.nl.

+  Vraag en antwoord & Wie wat waar
|-+  Vraag en antwoord
| |-+  Vraag en antwoord
| | |-+  Blauwtjes
« vorige volgende »
Pagina's: [1] Omlaag Print
Auteur Topic: Blauwtjes  (gelezen 12795 keer)
petronel
Gast
« Gepost op: 19-05-2009, 16:41:15 »

Wie kan mij vertellen waar de bijnaam blauwtjes vandaan komt. Mijn vader zei altijd dat hij een zoon van blauwtjes was, maar nooit erbij vertelt hoe de familie van der Zwan aan die naam kwam.

Hennie van der Zwan
Gelogd
Jan Jansen
Gast
« Antwoord #1 Gepost op: 19-05-2009, 16:58:33 »

Hoe heet je vader?
Rob of Piet. Heb je ook nog een tante Ali

K
Gelogd
petronel
Gast
« Antwoord #2 Gepost op: 19-05-2009, 17:27:55 »

Hallo, Mijn vader heet Jaap en nee ik heb geen tante Alie.

gr.Hennie van der Zwan
Gelogd
bomme
Gast
« Antwoord #3 Gepost op: 19-05-2009, 20:18:21 »

Ik heb wel een oom die Piet van der Zwan heet is nu 81 heeft ook op de visserij gezeten. En nog een tante die Alie heet.

gr, Fred
Gelogd
petronel
Gast
« Antwoord #4 Gepost op: 19-05-2009, 20:23:24 »

Mijn vraag is alleen waar de naam BLAUWTJES vandaan komt.
De familie stamboom is al helemaal uit gezocht tot aan Crijn Pieters toe die omstreeks 1600 in Ter Heide is geboren.

gr Hennie
Gelogd
bomme
Gast
« Antwoord #5 Gepost op: 19-05-2009, 20:30:43 »

Zwan, van der Blauwtjes
Zwan, van der Blommetje
Zwan, van der Bukejek
Zwan, van der Aai bot
Zwan, van der Aai de gul
Zwan, van der Aai van simon de wilde
Zwan, van der Chiel van krepele wouten
Zwan, van der De hoed
Zwan, van der Donder Aai
Zwan, van der Jan in de lijst
Zwan, van der Jan van spekjes
Zwan, van der Jannetje bebbetje
Zwan, van der Jantje de kreitert
Zwan, van der Klaas de kadet
Zwan, van der Koperput
Zwan, van der Opa bezem
Zwan, van der Pettespringer
Zwan, van der Piet vosje
Zwan, van der Schelpvisser
Zwan, van der De spekkies
Mijn vader heet Adrie van der Zwan en is er eentje van de Spekkies.
 
Zwan, van der Stuifzand
Zwan, van der De uitgebroeide
Zwan, van der Vrouwpracht
Zwan, van der Zier van frank coë
Zwan, van der Zundagse leen

wie is wie?


Fred
Gelogd
Piet Es
Gast
« Antwoord #6 Gepost op: 19-05-2009, 22:44:10 »

Mijn vraag is alleen waar de naam BLAUWTJES vandaan komt.
De familie stamboom is al helemaal uit gezocht tot aan Crijn Pieters toe die omstreeks 1600 in Ter Heide is geboren.

gr Hennie

Beste Hennie,

Je vraag zal wellicht allerlei antwoorden oproepen, maar vermoedelijk zal je de werkelijke achtergrond van deze bijnaam nooit terugvinden; ze blijft speculatief. Een dergelijke naam is historisch gegroeid ergens in de late 19de eeuw of wellicht nog vroeger en ze kan b.v. ooit een 'mijnnaam' zijn geweest. Veel reders uit het laatst van die 19de eeuw zijn als viskopers/handelaren begonnen. Dit was ook het geval bij de familie Van der Zwan. Wellicht is deze bijnaam 'Blauwtjes' dus gehanteerd geweest bij de afslag van vis om aldus je voorvader te onderscheiden van andere Van der Zwannen die ook in de vishandel zaten. Alle vishandelaren hadden  - meestal korte - bijnamen die voor de afslagers van vis simpel waren te noteren bij de koop van een partij vis door een handelaar. Velen van hen droegen dezelfde achternaam dus was het voor een afslager ondoenlijk om de kopers uit elkaar te houden tenzij die zich een 'mijnnaam' hadden aangemeten. Maar daarnaast kunnen er velerlei andere oorzaken of redenen zijn voor het verschijnen van een bijnaam. Dat later de naam 'Blauwtjes' de aanduiding is geworden van een reder en van zijn rederij is een slechts een uitvloeisel van een eerder gegeven dat nooit zwart op wit zal kunnen worden aangetoond. Alles wat erover zal worden geschreven zal je niet al te concreet moeten opvatten want het zal hoe dan ook altijd een onduidelijk gegeven blijken.

Met groet,
Piet Spaans   
« Laatste verandering: 19-05-2009, 23:14:49 door Piet Es » Gelogd
petronel
Gast
« Antwoord #7 Gepost op: 19-05-2009, 23:29:28 »


Hallo Piet,
Hardstikke bedankt voor de duidelijke uitleg,zelf dacht ik ook inderdaad dat het om een naam bij de visafslag ging, maar andere familie leden vertellen dat de naam komt van de blauwe pijp die op de van der Zwan schepen stond.
Maakt mij verder niet uit, ik ga gewoon verder als de dochter van de zoon van blauwtjes, haha
groetjes
Hennie.
Gelogd
Piet Es
Gast
« Antwoord #8 Gepost op: 20-05-2009, 09:37:16 »


Hallo Piet,
Hardstikke bedankt voor de duidelijke uitleg,zelf dacht ik ook inderdaad dat het om een naam bij de visafslag ging, maar andere familie leden vertellen dat de naam komt van de blauwe pijp die op de van der Zwan schepen stond.
Maakt mij verder niet uit, ik ga gewoon verder als de dochter van de zoon van blauwtjes, haha
groetjes
Hennie.

Hoi Hennie,

Het zal altijd wel een zaak van de kip of het ei blijven. Dat houdt de geschiedenis ook zo spannend...!

Met groet,

Piet Spaans
Gelogd
Pagina's: [1] Omhoog Print 
« vorige volgende »
Ga naar:  


Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.4 | SMF © 2006, Simple Machines LLC Valid XHTML 1.0! Valid CSS!